Aihe: basson säätöongelmia, kielten räminä ei vaan lähde..
1 2
kondensaattori
07.02.2008 16:01:34
No mietippä vähän nyt omilla aivoilla. Kyllä se sulle aukeaa, tai sit voin näyttää kun seuraavan kerran tavataan, esim. pajalla. Mulle tulee nyt sellanen tunne että jätkä esittää tyhmempää kuin ootkaan ihan vaan mua kiusatakseen.

Mäkään en tajua asiaa.
rijopu
07.02.2008 18:24:31
No mietippä vähän nyt omilla aivoilla. Kyllä se sulle aukeaa, tai sit voin näyttää kun seuraavan kerran tavataan, esim. pajalla. Mulle tulee nyt sellanen tunne että jätkä esittää tyhmempää kuin ootkaan ihan vaan mua kiusatakseen.

No tämähän meni erikoiseksi... Miksi kiusaantua tällaisesta kysymyksestä?
kmaenpaa
08.02.2008 02:29:01
Kiitos kaikista vastauksista!

Kaula kyllä menee notkolle rautaa löysätessä ja suortuu kiristättessä, ellei kyseessä ole sitten optinen harha.. mutta en tiedä voiko mistään kovin välittömästä vaikutuksesta puhua. Ajattelin hakea kunnon mitan ja ihmetellä lukemia.

Kuinka merkittävä vaikutus vaikka neljäsosakierroksella tulisi olla? Mikäli olen käsittänyt oikein tuntuman kaularaudan säätöön niin kokonaista kierrosta suuntaan tai toiseen harvemmin tarvitsee, mitä taas olen tässä viikon ajan tehnyt, jos vaikka onnistaisi. Ongelma viittaisi siis kaulaan.. Voiman käytöllä eli takomisella tai vääntö eivät tunnu vaikuttavan, tuli koitettua, tai sitten olin liian hellävarainen. Soittimella kun on paljon tunnearvoa :-)

Toinen teoriani on kielten jännitys, eli paksumpi setti voisi parantaa vaivan. Vaihdoin ohuempaan, enkä ole aivan varma oliko räminöitä edellisellä. Nauhoja ei ole myöskään työstetty ihan vähään aikaan.
kmaenpaa
08.02.2008 03:44:42
Tulipa tehtyä tämmöinen havainto tuossa soitellessa eli kielet eivät ota kontaktia nauhoihin kun soitan plekulla, 99% ajasta soitan kuitenkin sormilla. Vire on pelkkä E A D G.
hollstro
08.02.2008 08:35:07

Tulipa tehtyä tämmöinen havainto tuossa soitellessa eli kielet eivät ota kontaktia nauhoihin kun soitan plekulla, 99% ajasta soitan kuitenkin sormilla. Vire on pelkkä E A D G.

Sulla on tekniikassa hiomista. Kynnät liian syvältä otelautaa nähden kohtisuoraan sormilla ja kieli värähtelee enemmän otelautaa vasten, kun taas plekulla se värähtely on enemmän sivusuuntaista. Soita sormilla samalla tavalla kieltä sivusuuntaan pyyhkäisten, ellet nimenomaan halua Steve Harris-kilinää.

Niin, ja jos tekniikka on kondiksessa ja ohuempien kielien myötä se räminä alkoi niin kaularautaa vaan löysemmälle. Miten ohut setti on kyseessä?
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
08.02.2008 09:14:58

Itselläni oli joskus 105-45 kielisetti dropped D:ssä ja jouduin löysäämän kaularaudan niin, ettei se vääntänyt kaulaa suuntaan tai toiseen. Kaula itsessään hannasi vastaan jo ilmeisen paljon.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Puntti
08.02.2008 09:21:46
Nyt kun tuota soitinta on porukalla korjattu ja on todettava jotta säätämällä se ei enää parane. Niin tuli mieleen jotta olisikohan mahdollista että vika olisikin hihnassa.

Mitäpä jos kokeilisit semmoista vanhanajan vippaskonstia, jotta lyhentäisit hihnaa sillä viisiin lyhkäseks, että basso nojaisi alhaaltapäin alimpaan kylkiluuhun. Siis ei polvilumpioon, kuten pojilla televiisiossa nykyään. Sormet saa silloin ihan erilaista liikkumatilaa siinä kielten päällä ja silloin niillä voi myös näppäillä kieliä, ei vain hakata kaulaa vasten.

Tämä soittimen korkeuden säätö joskus on ihan oikeasti toimiva konsti "tekniikkavirheiden" havaitsemiseksi. Itse huomasin tuossa kuukausi sitten, kun vaihdoin vanhat roundvoundit hiottuihin kieliin, että sormenpäistä lähti semmoinen ihmeellinen suhahdus tai kahahdus tai mikälie vinkaisu. Näppäillessä siis. Ja tuo sivuääni hävisi hihnaa lyhentämällä. Sormet ja luut ja asenteet ja ties mitkä, oli vaan juuttunut ja luutunut samaan asentoon vuosikausiksi. Ja sitten pääsee syntymään näitä "virheitä".
Pavelitz
08.02.2008 17:51:17
Pieni räminä tuo meininkiä. ;P
Rok Rok
hollstro
08.02.2008 18:21:29

Itselläni oli joskus 105-45 kielisetti dropped D:ssä ja jouduin löysäämän kaularaudan niin, ettei se vääntänyt kaulaa suuntaan tai toiseen. Kaula itsessään hannasi vastaan jo ilmeisen paljon.

Jäykällä kaulalla ja ohuella kielisetillä käy juuri näin. Kitarankorjaajat säätävät kaulaa lämmittämällä ja laittamalla kaulan pieneen taivutukseen esim. laittamalla painoa kaulan päälle ja alle jonkun kappaleen estämään liiallisen taipumisen.

Koska nyt vaikuttaa siltä että asian kysyjä ei ole ihan perillä siitä mikä mättää, suosittelen soitinkorjaajan tai asiantuntevan basistin luona käymistä, basso mukana.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
arilö
08.02.2008 19:27:53
suosittelen soitinkorjaajan tai asiantuntevan basistin luona käymistä, basso mukana
+1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)