Aihe: 61 -koskettimiset USB-keyboardit 1 | |
---|---|
![]() 06.02.2008 01:13:03 | |
Olen siis hommaamassa viiden oktaavin usb-kiipparia; ajattelin ruveta käyttämään läppäriä keikoilla. Pitäisi olla nuppeja ja nappuloita sekä tietysti mod.wheel + pitch bend. Expression pedaali reikä olisi plussaa, mutta ei nyt oikeastaan välttämätön. Kävin joku päivä Kaisaniemen F-musiikissa kokeilemassa muutamaa. CME UF kiippari tuntu ihan hyvältä, mutta M-Audion kiipparit ei oikeen vakuuttanut. Toi CME vaan on vähän kallis ja iso ja ruma, eli mitä muita vaihtoehtoja sille on ja missä niitä voisi käydä kokeilemassa Helsingissä? Pari tommosta Evolution MK-461C:tä olisi torilla myynnissä tälläkin hetkellä. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=214422 http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=213152 Netissä on ihmiset väittänyt, että kosketus on todella huono. Onko noita jossain myynnissä, että vois käydä kokeilemassa? Noi tuntuu liikkuvan niin halvalla, että ihan sen takia jo houkuttaisi ostaa. No ehkä siihen hintaan on syy.. Eniten olen tottunut syna-koskettimista Roland JX-8P:n kosketukseen, eli se tuntuu tällä hetkellä musta oikeen hyvältä. Jos se nyt jollekkin jotain kertoo. | |
![]() 06.02.2008 03:44:42 (muokattu 06.02.2008 03:48:27) | |
Rolandin Fantom X6:sia saattaa olla liikenteessä nyt käytettyinä edullisesti kun jotkut säntäilevät viimeisen mallin perään. Jos on pakko olla vähintään tuon sortin rollen kiippari ilman hintaa ja soundeja niin kenties ne M-audiot voisivat olla ihan kohdallaan. Eipä noi Rollenkaan kiipparit nyt niin kummallisia ole. Edit. Omaani en kyllä myy. Peltikorva puupäässä. | |
![]() 06.02.2008 21:50:14 | |
Rolandin Fantom X6:sia saattaa olla liikenteessä nyt käytettyinä edullisesti kun jotkut säntäilevät viimeisen mallin perään. Jos on pakko olla vähintään tuon sortin rollen kiippari ilman hintaa ja soundeja niin kenties ne M-audiot voisivat olla ihan kohdallaan. Eipä noi Rollenkaan kiipparit nyt niin kummallisia ole. Edit. Omaani en kyllä myy. Kerrataanpas vielä... Sä suosittelet mulle Fantomia, joka on ihan erilainen ja eri hintaluokan laite tai M-audiota, josta juuri mainitsin, etten pidä ollenkaan. Kiitos paljon. | |
![]() 07.02.2008 12:00:41 | |
Mulla oli joskus tollanen Evolution 461C käytössä, keikoillakin mukana. En voi suositella. Toimii ehkä jos tekee tietokoneella musiikkia ja ko. kiippari on tukevasti pöydällä. Ständin päällä on aika onneton rimpula. Liian kevyt, liian muovinen. Yamaha DX7 on toiminut mulla hyvin masterkiipparina. Sitä saa melko edullisesti käytettynä. Soittotuntuma on hyvä ja kestää roudailua vaurioitumatta varmaan vielä toiset 20-25 vuotta. Mutta nupikoita ja liukuja siinä ei ole. Eli ei toimi ehkä sinun kohdallasi. Toisaalta presettejä voi valita yhdellä painalluksella 32 ja jos tökkää external cardin paikalleen, niin voi valita vielä toisen mokoman. Soitin on kyllä painava roudata, toisaalta auttaa tatsiin. Noista CME UF -kiippareista mulla ei ole kokemusta. Itsekin olen joskus noita miettinyt. Soittotuntuma on kuitenkin itse käytävä testaamassa: ei näitä palstan juttuja lukemalla se selviä kuitenkaan. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys | |
![]() 07.02.2008 15:55:45 (muokattu 07.02.2008 15:57:40) | |
sallitaanko pieni offtopic?! olen katsellut täyspitkiä midikiippareita kun kirkkourkuharrastaja olen. No, M-audion laite olisi hyvä, mutta kokeilin lexicon omega-mikseriäni äänikortiksi liittää midisyntikkaani: tulos oli, että homma ei toimi niillä laitteilla käyttikselläni(Vista) usb-liitännän kautta. Joten: musaliikkeissä tarjosivat jotain behringerin(?) Edirollin 61 koskettimista USB mallia joka varmana toimii Vistalla. Ongelmana on, mihin tuo riittää? Onko kukaan kokeillut klassisten kappaleiden soittamista tuon kokoisella laitteella. Millainen tuntuma/riittääkö koskettimet. No, omat tutkimukseni asiasta eivät ole vielä alkaneetkaan(kohta aloitan). Luulisin että koskettimet riittäisivät, mutta muuttuuko "soitettavuus"/"tatsi" jos pienemmällä laitteella soittaa "isoja" biisejä? Muttamutta, tuo laitos voisi sopia sinunkin käyttöön(sopinee xp:llekin). Tuntuma oli mielestäni tarpeeksi hyvä poppikäyttöön/kevyempään musaan kun vähän näppäilin. http://www.rolandus.com/products/pr … .aspx?ObjectId=865&ParentId=114 luulen että se oli tuo! Maksoi jotain vähän päälle 300e.. mikähän se sun hintakatto oli? Joko olen puusilmä tai sitten sitä ei kovin tarkkaan lukenut... meinaan että halpaa laitetta vissiin haet. Mielestäni tuo on halvimmasta päästä oleva, jonka voi luokitella kunnolliseksi.. Sitten vielä halvempia on ne M-audiot, jotka kyllä omasta mielestä on tatsiltaan ihan hyviä. Melkein jo hommasin sen täyspitkän M-audion, mutta käyttisongelmat estivät vielä kaupanteon.. | |
![]() 07.02.2008 19:31:57 | |
sallitaanko pieni offtopic?! olen katsellut täyspitkiä midikiippareita kun kirkkourkuharrastaja olen. No, M-audion laite olisi hyvä, mutta kokeilin lexicon omega-mikseriäni äänikortiksi liittää midisyntikkaani: tulos oli, että homma ei toimi niillä laitteilla käyttikselläni(Vista) usb-liitännän kautta. Joten: musaliikkeissä tarjosivat jotain behringerin(?) Edirollin 61 koskettimista USB mallia joka varmana toimii Vistalla. Ongelmana on, mihin tuo riittää? Onko kukaan kokeillut klassisten kappaleiden soittamista tuon kokoisella laitteella. Millainen tuntuma/riittääkö koskettimet. No, omat tutkimukseni asiasta eivät ole vielä alkaneetkaan(kohta aloitan). Luulisin että koskettimet riittäisivät, mutta muuttuuko "soitettavuus"/"tatsi" jos pienemmällä laitteella soittaa "isoja" biisejä? Muttamutta, tuo laitos voisi sopia sinunkin käyttöön(sopinee xp:llekin). Tuntuma oli mielestäni tarpeeksi hyvä poppikäyttöön/kevyempään musaan kun vähän näppäilin. http://www.rolandus.com/products/pr … .aspx?ObjectId=865&ParentId=114 luulen että se oli tuo! Maksoi jotain vähän päälle 300e.. mikähän se sun hintakatto oli? Joko olen puusilmä tai sitten sitä ei kovin tarkkaan lukenut... meinaan että halpaa laitetta vissiin haet. Mielestäni tuo on halvimmasta päästä oleva, jonka voi luokitella kunnolliseksi.. Sitten vielä halvempia on ne M-audiot, jotka kyllä omasta mielestä on tatsiltaan ihan hyviä. Melkein jo hommasin sen täyspitkän M-audion, mutta käyttisongelmat estivät vielä kaupanteon.. Pianobiisejä ei kyllä ainakaan pysty vetämään viiden oktaavin kiipparilla, ei vaan riitä. Kuus oktaavia riittää jo jotenkin, mutta nekään ei yleensä oo painotettuja (onhan niitä jotain seiskakutosia jotka on..) Mulla on kyllä keikkasetissä keikkapiano, sekä toinen kiippari + moduli, joita olen nyt siis korvaamassa usb-kiipparilla ja MacBookilla. Missä kokeilit tota Rolandia? Vaikutti ainakin speksit hyvältä. Oon tällä hetkellä rahoissani, eli jos hyvä laite löytyy, niin kyllähän siitä aina miellän maksaa. | |
![]() 07.02.2008 21:39:18 | |
Pianobiisejä ei kyllä ainakaan pysty vetämään viiden oktaavin kiipparilla, ei vaan riitä. Kuus oktaavia riittää jo jotenkin, mutta nekään ei yleensä oo painotettuja (onhan niitä jotain seiskakutosia jotka on..) Mulla on kyllä keikkasetissä keikkapiano, sekä toinen kiippari + moduli, joita olen nyt siis korvaamassa usb-kiipparilla ja MacBookilla. joo, pianokappaleita ei voi soittaa! Ehdinkin äsken tarkistamaan, että kirkkourku/barokkikappaleita pystyy, ainakin suurinta osaa niistä.. Missä kokeilit tota Rolandia? Vaikutti ainakin speksit hyvältä. Oon tällä hetkellä rahoissani, eli jos hyvä laite löytyy, niin kyllähän siitä aina miellän maksaa. Totta puhuen en päässyt ihan kokeiluun asti, lähinnä ihailin ja kokeilin tatsia ilman ääntä. En ole varma eroaako mainitsemastasi M-audiosta kuinka, periaatteessahan koskettimet ovat totta puhuen huonommat kuin M-audiossa, sillä M-audion(ainakin keystation) koskettimet on puolipainotettuja. Tosin, mitä M-audiota olet kokeillut? Ajatellut olen itse päivittää ulkoista äänikorttia vista yhteensopivaksi ja koittaa päästä eroon vanhasta "äänikortti"mikseristä. Yksi vaihtoehto on sitten tietenkin ns. "downgradeta" vanhmpi kone käytettynä jostain pelkästään musiikkikoneeksi. Niin, ja Hämeenlinnan Tv-sävelessä oli moinen edirolli, siis se PCM(vai mikä kirjainyhdistelmä olikaan) 800. Piti midin kautta kokeilla omalla äänikortilla, jolla tosiaan ollut Vista-yhteensopivuusongelmia. Kokeilu tyssäsi siihen, ettei laitteeseen ollut olemassa sopivaa virtapiuhaa liikkeessä, kun laite ottaa virran USB-portista.. ihan ok peliltä tosiaan vaikutti noin muuten.. | |
![]() 08.02.2008 16:24:34 | |
Totta puhuen en päässyt ihan kokeiluun asti, lähinnä ihailin ja kokeilin tatsia ilman ääntä. En ole varma eroaako mainitsemastasi M-audiosta kuinka, periaatteessahan koskettimet ovat totta puhuen huonommat kuin M-audiossa, sillä M-audion(ainakin keystation) koskettimet on puolipainotettuja. Tosin, mitä M-audiota olet kokeillut? Ajatellut olen itse päivittää ulkoista äänikorttia vista yhteensopivaksi ja koittaa päästä eroon vanhasta "äänikortti"mikseristä. Yksi vaihtoehto on sitten tietenkin ns. "downgradeta" vanhmpi kone käytettynä jostain pelkästään musiikkikoneeksi. Mä etin nimenomaan synakoskettimistoa, en mitään painotettua/puolipainotettua - mulla on jo keikkapiano. Muistaakseni kokeilin M-audiolta nimenomaan sitä pitkää puolipainotettua keystationia + jotain pienempää mallia ja kumpikin tuntu ihan perseeltä. Eli joku toinen tarttis löytää. Se CME oli ihan jees, mutta se on vaan tarpeettoman iso ja ruma, niin ajattelin, että on kai niitä muitakin vaihtoehtoja. Pitää tarkistaa toi Rolandi jossain. Sattuuko joku tietämään, että onko Helsingissä myynnissä tota Edirol PCR-800:sta? | |
![]() 08.02.2008 19:37:10 (muokattu 08.02.2008 19:49:11) | |
Kerrataanpas vielä... Sä suosittelet mulle Fantomia, joka on ihan erilainen ja eri hintaluokan laite tai M-audiota, josta juuri mainitsin, etten pidä ollenkaan. Kiitos paljon. Pahoittelen, siinä on kyllä tapahtunut pahemman sortin ajatuskatko. Kellonaikaa katsoen ei sinänsä mikään ihme. Pointti luultavasti on ollut, että vanhoista viisi- tai useampioktaavisista syntsista löytyisi melkein samaan hintaan ne paremmat kiipparit ja kaupan päälle vielä oikein käyttökelpoisia soundeja. Esimerkiksi Korg M1, T3, X-sarjaa on liikkunut käytettynä täälläkin välillä melko edullisesti. Yamahan dx7:n joku jo mainitsikin, tosin siitä pitänee olla se viimeisin versio että midi toimii fiksusti. Alesiksen qs6:sta on ollut liikkeellä välillä todella edullisesti, siinä on aivan mainio puolipainotettu koskettimisto jopa aftertouchilla. Jos ei ole kiire, kannattaa bongailla noita midikiippariksi. Tuosta Edirolin mallista sen verran, että Rolandilla on aika isot tilat Helsinki-Vantaan lentokentän lähistöllä, suunnilleen Jumboa vastapäätä. Siellä on noita vehkeitä aika paljon näytillä, luultavasti löytyy myös noita usb/midi kiippareita. Ainakin kannattaa soittaa ja kysyä. http://roland.fi/ Peltikorva puupäässä. | |
![]() 09.02.2008 21:17:50 | |
Pointti luultavasti on ollut, että vanhoista viisi- tai useampioktaavisista syntsista löytyisi melkein samaan hintaan ne paremmat kiipparit ja kaupan päälle vielä oikein käyttökelpoisia soundeja. Esimerkiksi Korg M1, T3, X-sarjaa on liikkunut käytettynä täälläkin välillä melko edullisesti. Yamahan dx7:n joku jo mainitsikin, tosin siitä pitänee olla se viimeisin versio että midi toimii fiksusti. Alesiksen qs6:sta on ollut liikkeellä välillä todella edullisesti, siinä on aivan mainio puolipainotettu koskettimisto jopa aftertouchilla. Jep, ymmärrän. Ajattelin kuitenkin hommata ihan pelkän midi kiipparin, koska noissa vanhemmissa laitteissa yleensä korkeintaan yksi nuppi lähettää midiä. Livenä pitäisi pystyä säätämään ainakin master volaa + eri soundien volaa erikseen. Siihen tarvitsee jo 4 ainakin nuppia. Lisäksi jos innostuu käyttämään jotain softa urkua, niin 9 faderia on aika kova juttu. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)