Aihe: Minkälainen On Laadukas Baasovahvistin ?
1 2 3 4 5
J.Hollström
07.02.2008 08:52:12
Soundi on pikkasen muhju/tumppu, niinkuin putkipeliltä voi odottaakin.

En allekirjoita. Putkipelikin voi kilahtaa kuin kello.

Kitarapuolella tämä tulee ilmi erittäin helposti.
Visakoivu
07.02.2008 11:53:37
Soundi on pikkasen muhju/tumppu, niinkuin putkipeliltä voi odottaakin.

Veikkaan, että tuo muhju/tumppu tulee nyt joko kaapista, bassosta tai käsistä. Meinaan kun itsellä ei tämä Fame kyllä kuulosta tumpulta, eikä lainassa tms. olleet putkipelit ole olleet tumppuja. Mutta nuo kielet kyllä olis mulla epäiltyjen ykkösenä soundin suhteen.
Computer says no.
Basismi
07.02.2008 12:10:56
Mikäs sen putkinupin nyt sitten erottaa trankusta, häh? Eikö putkivermeissä olekaan perinnesoundi? Ei oikein itellä ole vertailukohteita, svt2 pro on ainoa putkivehjes mitä olen ennen kokeillut ja aika villasukkafiilis siitä ainakin jäi.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Johannes_t
07.02.2008 12:15:13 (muokattu 07.02.2008 12:15:48)

Mikäs sen putkinupin nyt sitten erottaa trankusta, häh?

No se tietysti, että putkivermes on aina ja joka osa-alueella parempi ku trankku. Varsinkin jos siinä lukee Ampeg.

E: ja joka muuta väittää on vaan kateellinen.
Visakoivu
07.02.2008 12:19:30
No se tietysti, että putkivermes on aina ja joka osa-alueella parempi ku trankku. Varsinkin jos siinä lukee Ampeg.

Niin just. Ja jos ei ole tietyn peseytymistilan mukaan nimettyä kaappia siinä alla, niin olet pelkkä housu.
Computer says no.
J.Hollström
07.02.2008 12:28:46
Mikäs sen putkinupin nyt sitten erottaa trankusta, häh?

Yleensä parempi soundi. Simppeli juttu. Konkreettisemmin voin kertoa, että en ole hirveän montaa hyvän kuuloista transistorivahvistinta omistanut, mutta monta hyvää putkikonetta. Tähän sisältyy myös kitaravahvistimet. Ja nimenomaan diskanttipuoli on se missä trankut ottaa turpiin kaikkein useimmin. Mikään ei ole niin korviahivelevää kuin hienostunut putkihelinä (ei se mekaaninen).
Heikki L.
07.02.2008 12:33:58

Yleensä parempi soundi. Simppeli juttu. Konkreettisemmin voin kertoa, että en ole hirveän montaa hyvän kuuloista transistorivahvistinta omistanut, mutta monta hyvää putkikonetta. Tähän sisältyy myös kitaravahvistimet. Ja nimenomaan diskanttipuoli on se missä trankut ottaa turpiin kaikkein useimmin. Mikään ei ole niin korviahivelevää kuin hienostunut putkihelinä (ei se mekaaninen).

Itse tykkään enemmän putkikoneen alakerrasta, samanlaista en ole onnistunut trankuista ulos saamaan. Semmosta lämpöistä tuhinaa. Mutta mulla onkin soundimieltymykset vahvasti 60- ja 70-luvulla.

Mutta tuon yläpää-ilmiön olen myös huomannut, kafrun Monsterissa on tosi makea kilahdus. Ei riivi eikä raasta.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Basismi
07.02.2008 13:40:37

Ja ripuliranne.

Semmosta lämpöistä tuhinaa.

Se on kait määritelmäkysymys onko korvin kuultava soundi tumppu vai lämpöistä tuhinaa, mutta mulle siitä tulee mielleyhtymä märkään villasukkaan.
Karlsson
07.02.2008 13:55:01
Tulee kyllä mieleen, että jos soundi on onnettoman tumppu ja höökiä ei tule, niin onkohan siinä vahvarissa nyt kaikki kohdillaan ihan? Paskoja putkia?
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
Heikki L.
07.02.2008 13:57:54

Se on kait määritelmäkysymys onko korvin kuultava soundi tumppu vai lämpöistä tuhinaa, mutta mulle siitä tulee mielleyhtymä märkään villasukkaan.

Niin se taitaa olla. Mutta mielestäni se riippuu myös nupista, mun makuun esim. SVTII-pro kuulostaa liikaa trankkuvehkeeltä. Hemmetin hyvä nuppi se on, mutta ei omaa semmoista saundia, mitä minä haen putkivehkeeltä. SVT:llä, Bassmanilla, V4B:llä, Simms-Wattsilla ja TOP:illa olen onnistunut tuhisemaan. Ja melkein aina ovat jostain syystä vanhemmat vahvistimet tuhisseet enemmän.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
hemmo
07.02.2008 14:11:29

Mikäs sen putkinupin nyt sitten erottaa trankusta, häh? Eikö putkivermeissä olekaan perinnesoundi? Ei oikein itellä ole vertailukohteita, svt2 pro on ainoa putkivehjes mitä olen ennen kokeillut ja aika villasukkafiilis siitä ainakin jäi.

Munsta trankkuvehje reagoi nopeemmin soittoon. Putkivehje on hitaampi, lämpimämpi ja kompressoivampi, ja haisee paremmalle. Munsta.
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä.
Teijo K.
07.02.2008 14:13:39

Niin se taitaa olla. Mutta mielestäni se riippuu myös nupista, mun makuun esim. SVTII-pro kuulostaa liikaa trankkuvehkeeltä. Hemmetin hyvä nuppi se on, mutta ei omaa semmoista saundia, mitä minä haen putkivehkeeltä. SVT:llä, Bassmanilla, V4B:llä, Simms-Wattsilla ja TOP:illa olen onnistunut tuhisemaan. Ja melkein aina ovat jostain syystä vanhemmat vahvistimet tuhisseet enemmän.

Melkein voisin allekirjoittaa tämän suoraan. Ihan kaikkia noita en ole vaan kokeillut ja ton SVTII Pron tilalle pistäisin Mesan 400.

Oikeastaan kun tätä pohdin, niin järjestään kaikki uudet putkivahvarit on olleet jonkunlaisia pettymyksiä testaillessa, mutta vanhat on lunastaneet.
"Veltto rysäkeppi"
Karlsson
07.02.2008 14:14:12
Noista, putkien ja trankkujen eroista, joista Heikki tuossa soundin puolesta kertoikin oleellisen, oma juttu johon itse olen tykästynyt on tatsi. Vähän hankalemmin määriteltävä tai ymmärrettävä juttu, mutta jotenkin tuntuu, että putkilaiteen kanssa sormenpäiden toiminta verrattuna kajarista pölähtävään lopputulokseen on erilainen. Trankku tuntuu siltä, että sieltä tulee tasaisesti kaikki ulos ilman ihmeempiä ponnisteluita. Putkilaitteen kanssa saa taas sitten hieman painiskella enemmän, mutta lopputulos jotenkin vaan natsaa kivemmin siihen miten bassoa käskee.

En tiedä onko kyse siitä, että vähän kovemmalla tatsilla saa atakkiin rusoa, joka ei räjäytä korvia vai mistä. Se trankun "tasaisuus" taas on ehkä ymmärrettävissä verrattuna tuohon edelliseen. Putkilla kun tuon ruson saamiseen pitää eri ääniäalueita lähestyä vähän eri tavalla.

Niille jotka lukee tätä kuin piru raamattua, niin hyvässä putkivahvistimessa merkkejä mainitsematta asia on näin. Huono on huono, oli siellä mitä tahansa sisällä. Lisäksi korostan vielä, että tämä kommentti ja pohdiskelu liittyy täysin omaan soittooni, soittotapaani ja käyttöön ja toin sen julki siksi, että se on yksi näkökulma putki- ja transistorilaitteiden eroihin. Toivottavasti selventää asiaa jolle kulle.
Johannes_t
07.02.2008 14:21:33

Putkilaitteen kanssa saa taas sitten hieman painiskella enemmän, mutta lopputulos jotenkin vaan natsaa kivemmin siihen miten bassoa käskee.

Näin ihan näppituntumalla (ehehehe) olen juuri päin vastaista mieltä. Elikkäs, putkinuppi kompuroi itessään jonnin verran ja on näin ollen mukavampi posottaa menemään. Tai no, mikä kenenkä mielestä sitten onkin mukavaa?
Karlsson
07.02.2008 14:27:18
Näin ihan näppituntumalla (ehehehe) olen juuri päin vastaista mieltä. Elikkäs, putkinuppi kompuroi itessään jonnin verran ja on näin ollen mukavampi posottaa menemään. Tai no, mikä kenenkä mielestä sitten onkin mukavaa?

Mysteeristä on taas, on.
Teijo K.
07.02.2008 14:27:42 (muokattu 07.02.2008 14:28:26)

No toi kompressointi on vaan yksi osa sitä kokonaisuutta. Hyvä putkinuppi, mitä esim. toi Mesa ei musta ole, muuttaa sitä soundia myös sen soittajan tatsin mukaan. Se reagoi ihan eri tavalla siihen miten kovaa käsketään. Trankkuvehkehien kanssa tulee kyllä äkimmin kompressoria ikävä, mutta sitten tulee se ongelma että hyvä kompurahan maksaa ihan sutena. Putkinupissa se on sisäänrakennettuna.

Lis. En sano että Mesa olisi huono, en vaan ite digannut sen tatsia ja soundia.
"Veltto rysäkeppi"
arilö
08.02.2008 20:07:17
Alkuperäiseen kysymykseen on helppo vastata(en viitsinyt koluta);) jos on 800-1500 euroa niin ei ole pelkoa huonoista
Ai että kun olisikin tuo tilanne! Ei muuta kun testaamaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, kyllä se sieltä vastaan tulee ...se tää on mun!! ..joka yleensä tulee kohdalle kun on täysin PA
Basismi
08.04.2008 09:34:01 (muokattu 08.04.2008 09:41:17)
No toi kompressointi on vaan yksi osa sitä kokonaisuutta. Hyvä putkinuppi, mitä esim. toi Mesa ei musta ole, muuttaa sitä soundia myös sen soittajan tatsin mukaan. Se reagoi ihan eri tavalla siihen miten kovaa käsketään.

On ilmeisesti tästä kyse:
"Much of the perceived advantage of tubes is actually due to the transformers which often accompany them," he said. "Harmonic distortions tend to be rather high1 percent or more is commonbut are almost entirely low order (second and third harmonics). Transformer distortions are frequency-dependent in a way that most electronic distortions are not. Intermodulation (IM) distortions are created when a low frequency modulates the gain of a high frequency passing through the channel at the same time. The ear is much more sensitive to these IM distortions than to total harmonic distortion (THD). For electronic distortions, one normally expects IM to be three to four times the THD. In transformers, however, IM is actually about a third to a quarter of the THD."

Muutenkin mielenkiintoinen artikkeli on tämä, jos putkivehkeiden sielunelämään haluaa tutustua.
http://www.spectrum.ieee.org/archive/1640

Champistakin on juttua tuossa:
"The most primitive design for a Fender amp is the Champ model. Being intended as a low-cost amplifier for students and beginners, a typical Champ uses a single 6V6GT or 6L6GC power tube. Because of its single-ended power stageand the large amount of second-harmonic distortion thereby engenderedthe Champ had a sound often described as "soft" and "lush." The amp's small, cheap output transformer saturated easily and gave very poor low-frequency response. Early Champs used 6V6GTs, were extremely primitive, and had no feedback, while later models had more complex circuits and loop feedback. In spite of their crudeness, early Champs are now valuable collector's items, and have been much imitated in recent years. The Champ sound is a standard, typical of many low-cost amps used on early rock 'n' roll records."
Leeni
08.04.2008 14:39:10
oma juttu johon itse olen tykästynyt on tatsi.

sama täällä, vaikka trankun läpi köyhänä soittelenkin.
Ehkä niitä putkia sit joskus syssymmällä.
"one day when someone comes up to you asking for advice you realize that it's never been the equipment at all." - Ken Rockwell
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)