Aihe: Parhaat kielet?
1 2 3
weelie
06.02.2007 22:16:27
Taidan sitten olla aivan puurokorva ja nakkinakki kun en juurikaan huomaa eroa tavallisten kielien ja EXP tai Nanoweb-kielien välillä. Aivan uutena eron ehkä kuulee (pinnoitettu ei aivan yhtä kirkas, mielestäni) ja pinnoituksen kuluessa eron näkee, mutta muuten en eroa osaa sanoa. Jos en tietäisi että kitarassa on ohuesti pinnoitetut kielet, niin en sitä varmaan huomaisi.

Sormeni ei oikeastaan hikoa. Liekö sillä sitten asian kanssa tekemistä.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
mll
06.02.2007 22:27:47
Outoa minusta, että elixirit saavat näinpaljon kehuja täällä eteenkin, kun kyse on akustisesta soittimesta jossa kielten soundin merkitys on suurempi kuin esim. sähkökitarassa. Jokatapauksessa omat kokemukseni näistä pinnoitetuista kielistä ovat huonot. Sen lisäksi että ne kuulostavat huonommilta (=tunkkaisilta), niin niiden tuntuma on liukas ja epämielyttävä. Olen testaillut läpi lähes kaikki myytävinä olevat merkit ja vaikka ihan muitakin hyviä kieliä löytyy, niin D'addariot ovat minusta edelleen parhaat. Eniten äänenvoimakkuutta ja mukava tatsi. D'addarion päällystetyt EXP kielet ovat kanssa erittäin hyvät. Niissä päällyste on hyvin ohut, eikä kielet tunnu liukkailta tai soundi ole merkittävästi huonompi. Ernie Ball, GHS... ihan ok, mutta menevät pilalle nopeammin kuin D'addariot. John Pearse kielet ovat todella hyvät, mutta niissä jännitys on pienempi kuin D'addarion vastaavissa paksuuksissa joten pitäisi saada jonkin sortin custom setti tai sitten säädöt menevät uusiksi. Martinin kielisssä on vähän kovempi jännitys kuin D'addarioissa, mutta en pidä niistä jostain syystä. Kielistä ei silti voi sanoa suoraan mitkä ovat absoluuttisen parhaat, koska toisiin kitaroihin sopivat paremmin toiset kielet ja soittotyyli myös vaikuttaa asiaan.

Mielestäni elixirin kielet ovat todella surkeita. Soundi on karsea ja tatsi on huono. En siis pidä niistä laisinkaan. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä. Muita päällystettyäjä kieliä en ole edes viitsinyt kokeilla.

Olen täysin vakuuttunut tällä hetkellä John Pearse kielten ylivertaisuudesta. Käytin aikaisemmin D'addarion kieliä, mutta niiden lähtösoundi on mielestäni huonompi kuin Pearseilla ja soundi ei myöskään kestä hyvänä läheskään yhtä kauan. D'addariot ovat myös hyviä, mutteivat yhtä hyviä kuin Pearset. John Pearsien jännite on kyllä pienempi kuin D'addariolla, mutta se ei ole ongelma minulle. Voi käyttää hyvin mielin hieman paksumpia kieliä.

MLL
fendertalk
06.02.2007 22:33:10
+1 MLL kirjoitukseen.

elixirit on niille jotka soittaa elektroakustisia ohutkoppaisia , ja haluaa akustisen " joka ois vähän niinku sähkis". täysin rimpulat.

john pearse on erittäin hyvä.
juikka111
06.02.2007 23:15:54
Minä taas en pitänyt ollenkaan Daddarion exp kielistä. Niissä oli varsin ohut sointi ja ne soundasivat aika tummalta ja bassovoittoiselta minun kitarassani. Soittotuntumalta ne sitten olivatkin varsin hyvät.

Tällä hetkellä voiton vievät Ernie Ballin super slinky 0.11 ja Thomastikin spectrum 0.11 kielet. Ernie voittaa soittotuntumassa ja Thomastik soundissa. Molemmat ovat soundiltaan hyvät. Vähän kaipaisin Thomastikeihin lisää jännitettä. John pearsen kielet taitavat muuten olla juuri Thomastikin valmistamia.
Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä.
weelie
07.02.2007 09:17:07 (muokattu 07.02.2007 09:17:50)
Mielestäni elixirin kielet ovat todella surkeita. Soundi on karsea ja tatsi on huono. En siis pidä niistä laisinkaan. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä. Muita päällystettyäjä kieliä en ole edes viitsinyt kokeilla.

Olen täysin vakuuttunut tällä hetkellä John Pearse kielten ylivertaisuudesta.

MLL

Mistäs näitä John Pearseja kannattaisi sitten tilailla? Kiinnostaisi kokeilla.

Omasta mielestäni pinnoitetut kielet ovat erinomainen keksintö, esimerkiksi kitaroihin joita kaupassa käpälöi kymmenet nekkuiset käpälät. Tietysti toisille sopii, toisille ei. Mutta ei ne surkeita ole. Mielipidekysymys, kai.

Yhdellä keskustelupalstalla Howard Emerson sanoi suunnilleen niin... että Nanowebit ja EXP:t kuullostaa hänestä samalta (yhtä hyvältä) mutta EXP:t kestää vain 2/3 siitä minkä Elixirit. Mutta koska hän saa D'Addariolta kielet ilmaiseksi, hän soittaa EXP:illä.
http://www.youtube.com/results?sear … Howard+++Emerson+&search=Search
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
flattopguitar
07.02.2007 09:29:24

Vaikka tuosta tilaamaan :
http://cgi.ebay.com/John-Pearse-600 … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kun tilaa alle $50 arvosta mukaanlukien postikulut, niin paketti ei jää tulliin. Aika monta settiä saa tilattua.

Omasta mielestäni pinnoitetut kielet ovat erinomainen keksintö, esimerkiksi kitaroihin joita kaupassa käpälöi kymmenet nekkuiset käpälät. Tietysti toisille sopii, toisille ei. Mutta ei ne surkeita ole. Mielipidekysymys, kai.

Totta, mutta jos ne Nanowebit on yhtä liukkaat kuin Poly, niin tykkää soittaa niillä. Perus D'addarion ja EXP kielten soundiero on minusta hyvin pieni. Itseasiassa päällystetyt e ja h-kielet soivat minusta paremmin kuin päällystämättömät ja ostaisin niitä pelkästään jos olisi mahdollisuus. EXP kielten kesto on minusta kyllä moninkertainen perinteisiin verrattuna, mutta kyllä nekin kuluvat eteenkin plekulla soittaessa.
BigPapa
07.02.2007 10:31:20 (muokattu 08.02.2007 08:29:43)

Mää oon käyttäny D'Addarion Pro Arte Classical Guitaria nylonissa 0290-0333-0416-030-036-045 ja metallissa Martin Acoustic SP Phosphor Pronzea - Medium MSP 4200........013 - 056
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
weelie
07.02.2007 13:47:53 (muokattu 07.02.2007 14:16:49)
Vaikka tuosta tilaamaan :
http://cgi.ebay.com/John-Pearse-600 … ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Kun tilaa alle $50 arvosta mukaanlukien postikulut, niin paketti ei jää tulliin. Aika monta settiä saa tilattua.

Tuossa Ebäy linkissä posteiksi mainitaan $26, eli maksimi $50-$7*x=$26 -> 3 settiä tuohon $50 saa mahtumaan. No ehkäpä siitä postimaksusta voi neuvotella.. tämä myy halvemmalla postimaksulla: http://cgi.ebay.com/JP600L-John-Pea … rdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
tämä on myös edullisempi sekä edellistä iäkkäämpi ebay-nick:
http://cgi.ebay.com/6-sets-John-Pea … rdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

saitenkatalog.de hintoja:
Elixir Phosphor Bronze Ultra-Thin NANOWEB coating Light 15,85€
D'Addario EXP16 Phosphor Bronze 11,90€
John Pearse Phosphor Bronze 600 L 11,30€
D'Addario EJ16 Phosphor Bronze L 6,55 €
Martin SP Phosphor Bronze MSP-4100 L 5,20€
flattopguitar
07.02.2007 14:36:54
Tuossa Ebäy linkissä posteiksi mainitaan $26, eli maksimi $50-$7*x=$26 -> 3 settiä tuohon $50 saa mahtumaan. No ehkäpä siitä postimaksusta voi neuvotella..

John Pearse Phosphor Bronze 600 L 11,30€

Jep en tarkoittanut, että juuri tuolta, mutta ebaystä löytyy muitakin myyjiä. On kyllä sikakalliit postituskulut. Olen itse ostanut sellaiselta joka pyytää alle $10 postituskuluja vaikka ostaisi useita paketteja. Kannattaa ostaa ebayn kautta saa halvemmalla kuin saksasta.
fendertalk
07.02.2007 16:41:34
ostin itse kielet suoraan Liljeströmiltä. á saman hintaiset kuin ghs tai daddariot. mutta soundissa on eloa paljon enemmän, eikä tummu läheskään niin nopeasti.
mll
08.02.2007 22:43:52 (muokattu 08.02.2007 22:51:31)

Olen tilannut joko www.elderly.com -sivuilta tai sitten www.fqms.com -sivuilta. Kun pitää tilauksen postikuluineen alle 50$ niin paketin ei pitäisi mennä tulliin. Elderlyllä on halvemmat postitukset n. 7$ ja First Quality Music postittaa nopeammin, en muista tarkalleen postitustaksoja, ne olivat muistaakseni jotain 12$ luokkaa. First quality musicista on parhaimmillaan tullut tilaus viikossa, elderlyltä tavallisesti n. kahdessa viikossa.

Kielet ovat molemmissa paikoissa suunnilleen saman hintaisia eli 6,35$. Elderlyltä saa myös paljousalennusta, jos tilaa kolme settiä tai yli.

Tilaamiseen tarvitset luottokortin.

MLL

ps. Kielten kestävyyden paras mittari on mielestäni keikkakestävyys. Joskus neljä vuotta takaperin kun aloittelin opintojani ammattikorkeakoulussa ja treenasin vain yksin kopissa niin D'addarion kielet pitivät soundinsa todella pitkään. Nykyään kun keikkailen kohtalaisen paljon niin olen huomannut, että D'addariot ja GHS:t "kuolevat" yhden keikan aikana. Keikkahiki on varmaankin niin syövyttävää.

Pearsejen kanssa olen selvinnyt kesähelteisistä festarikeikoista varsin mallikkaasti. Enkä ole onnistunut katkaisemaan vielä yhtäkään Pearsen kieltä, vaikka soittotatsini on välillä todella voimakas.

Makuasioitahan nämä asiat ovat hyvin paljon, mutta suosittelen testaamaan noita pearseja. Jos ei miellytä niin, eipä siinä kauheasti rahaa mene hukkaan.
weelie
07.02.2008 10:13:29 (muokattu 07.02.2008 10:15:22)
Silk and steelit?

Harvoinpa sitä vähempää äänenvoimakkuutta soittajat kieliltään toivoo, sano.

Itseäni kiinnostaisi 12.5-kielet, koska 012-setti on hitu lötkö ja 013 taas tuntuu liian jäykältä (=pelkään kitaran kannen puolesta). Ehkä pitäisi ostaa jonkun jäykemmän 012-setin... mutten tiedä mistä sellaisen löytäisi.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
flattopguitar
07.02.2008 11:13:53 (muokattu 07.02.2008 11:14:23)
Ehkä pitäisi ostaa jonkun jäykemmän 012-setin... mutten tiedä mistä sellaisen löytäisi.

Etsi ebaysta D'addario EJ14, virallisemmin bluegrass kielet. Näissä on punotut kielet medium setistä ja muut 012. Veto on suurinpiirtein puolivälistä 012-013 settejä. Itselläni on parisettiä näitä.

PL012 E 0.012 0.3 23.3 10.57

PL016 B 0.016 0.41 23.3 10.57

BW025 G 0.025 0.64 31.9 14.47

BW035 D 0.035 0.89 34.8 15.79

BW045 A 0.045 1.14 32.8 14.88

BW056 E 0.056 1.42 27.9 12.66
-AjA-
07.02.2008 12:13:25

Pari viimeistä settiä ollut Martinin SP Phosphor bronze 13-56 ja tykkään kyllä kovasti. Sitä ennen Elixirin nanoweb 12-53, joissa tuntuma oli mukavan liukas. Martineissa karvan verran "parempi" saundi mutta ei ihan niin mukava tuntuma.

Kädet mulla hikoilee ihan älyttömästi ja Elixirit tuntuu ehkä juuri sen takia paremmalta tatsinsa puolesta. Ja kestävät kyllä tosi pitkään.
I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words...
weelie
07.02.2008 13:12:41 (muokattu 07.02.2008 13:13:42)
Etsi ebaysta D'addario EJ14, virallisemmin bluegrass kielet. Näissä on punotut kielet medium setistä ja muut 012. Veto on suurinpiirtein puolivälistä 012-013 settejä. Itselläni on parisettiä näitä.

Joo mulla on joskus bluegrasssettiä ollutkin. Mutta mielestäni tuo ei ole sopiva. Paremmin sopisi niin että ohuin kieli olisi 13 mutta muut vähän kevyemmät kuin 13.

Täällä esim on mielenkiintoisia sekasettejä, esim slidesoittoon: http://littlebrotherblues.com/ManganStrings/
AH3
07.02.2008 14:26:22
Martin Extra Light / Bronze 010 - 047, 4.9e. Todella edulliset kielet jotka toimii useimmissa kitaroissa. Niin halvat, että aina hyväkuntoiset kielet käytössä. Kimppatilauksena aivan ykkönen...
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
weelie
08.02.2008 10:13:14 (muokattu 08.02.2008 10:17:50)
Martin Extra Light / Bronze 010 - 047, 4.9e. Todella edulliset kielet jotka toimii useimmissa kitaroissa. Niin halvat, että aina hyväkuntoiset kielet käytössä. Kimppatilauksena aivan ykkönen...

Mielenkiintoista. Mielestäni akustiseen kitaraan pitää (pääsääntöisesti) laittaa vähintään 11-setti. Itse tosin käytännölisesti katsoen aina käyttänyt 12 tai 13-settiä. Mutta suuri idolini JJ Cale kai käyttää ohkaisempia, ja itsekin olen jos kauan sitten kyllä joissain pienissä ja huonoissa akustisissa digannuut liian kevyistä kielistä. Mutta en kyllä osaa sanoa miksi.

Suurimmaksi osaksi olen käyttänyt Webstringsejä, ne kun oli halvimmat ja ihan kelvot. Ei ole enää niin halvat (ei enää alle 2,50€), joten varmaan saitenkatalogista Martineita seuraavaksi (Claptonit muistaakseni noin 3,5€).
weelie
11.02.2008 13:52:20
Silk and steelit?

Harvoinpa sitä vähempää äänenvoimakkuutta soittajat kieliltään toivoo, sano.

Itseäni kiinnostaisi 12.5-kielet, koska 012-setti on hitu lötkö ja 013 taas tuntuu liian jäykältä (=pelkään kitaran kannen puolesta). Ehkä pitäisi ostaa jonkun jäykemmän 012-setin... mutten tiedä mistä sellaisen löytäisi.

Itse itselleni vastaten: Jätin eilen 13-setistä e, b ja g-kielen paikalleen, ja laitoin muut 12-setistä. Ihan hyvältä tuntui. B-kieli hitu liian jäykkä, että sen ehkä vaihdan ohkaisempaan.

Huomasin äsken D'Addarion sivuilta että pronssikielet (siis settien punotut) ovat jäykkyydeltään keveämmät. Mielenkiintoista.
wedevirtanen
09.03.2008 22:35:39
Onhan noita akustisen teräskieliä kokeiltaviksi aika monia, joten kyllä se tulee maksaan maltaita, jos kaikkia kokeilee vielä eri vahvuuksin.

En ole elämäni aikana paljon miettinyt millä olen soitellut. Olen vaihdellut kieliä vain tarpeen vaaitessa ja unohtanut yleensä kauppaan mennessä mitkä kielet olivat viimeksi käytössä.

Nyt haluaisin hyviä neuvoja kielien suhteen, jotta en enää tuhlaisi aikaani enkä rahojani epäsopiviin kieliin. Ei muuten, mutta rahat alkaa olla loppu ja ikä painaa...

Mitkä vahvuudet ja kielet sopivat parhaiten näppäilyyn ja mitkä taas plektralla komppailuun. Vaikuttaako kitaran koko käytettäviin kieliin esim. kopan koko? Kuinka vahvat kielet voivat vääntää kaulaa tai vahingoittaa muuten kitaraa? Esim. voiko 13-56 vahvuisia kieliä käyttää ns. normaalikokoisissa akustisissa kitaroissa?

Mitä jos soittelee bluesia ja haluaa venyttää ainakin tuon yhden sävelaskeleen. 13:sta kielillä on jo mielestäni liian vaikeaa venyttää koko sävelaskel.

Olisiko kieliä, joilla voisi venytellä, mutta jotka soisivat myös 'täydesti' myös plektralla kompatessa. Minulla ei ole varaa kuin yhteen kunnon akustiseen, joten sillä pitäisi soittaa bluusit, pikkailut ja kompit sekä löytää tähän tarkoitukseen sopivat 'yleiskielet'. Huoimioidaan vielä nyt se, että usein sekoitan soittaessani näitä kaikkia tyylejä ja joskus käytän tätä sekatyyliä myös plektran kera.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)