Aihe: Pienin combo minkä kanssa olette pärjäilleet kontran kanssa.
1 2
Teijo K.
06.02.2008 12:50:59

Minulla on nyt tuollainen Ashdownin 10" combo kontrassa, ja se ei ole viimeaikoina enää oikein tuntunut kivalta. Ongelma ei ole äänenpaine, sitä tulee kyllä, eikä botnen puuttuminen vaan sen yläpään elottomuus. Tossa ei ole sitä pilliä. Toisaalta toi 15 kiloakin rahdattavaa kontran kanssa tuntuu ihan liialta. Ei kai se jos voisi pitää vahvaria treeniksellä ja vaan keikoilla roudaisi mutta kun pitää aina raijata joka treeneihin erikseen ja sitten taas himaan jne.

Markbassin mikromarkkia olen kattellut, mutta eihän täällä mitään pääse testaamaan. Siksi kysynkin nyt, että onko kukaan kokeillut nimenomaan kontran kanssa sitä. Nyt ei haeta sähköbassokokemuksia tai edes akustisen bassokitaran kanssa testailua, vaan nimenomaan kontran kanssa toimivuutta. Mikkeinä miulla on tuollaiset pietsolevyt jotka soundas todella hyviltä fafnerin läpi. Ihan kaikkien etusten läpi ne ei kyllä sitten toimi.

Jos on jotain ensikäden kokemuksia mistä vaan pikkucombosta kontrakäytössä niin kaikki otetaan ilolla vastaan. Käyttäjäkokemuksia haetaan, googlata osaan itsekin. :)
"Veltto rysäkeppi"
Keny
06.02.2008 13:50:17
Kokeiltu on GK 150 MB,EBS Drome,Markbass combo 1x12...mallia en muista.Kaikki hyviä ja voi vetä DI:n suoraan pöytään jos on tarvis.Kaikki noi riittää pikkukeikoille tai hyvään monitorointiin mutta omaan makuu ei riitä tuottamaan täyteläistä soundia yksinään....valitettavasti.

Nää siis vaan omia fiiliksiä.Se etu tietty noista komboista on että ovat kevyitä ja pieniä ja soundi kyllä tomii monissa tapauksissa.

Tota microa en ole kokeillu mutta epäilen kovasti varsinkin ku oon sellasen livenä nähny.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
06.02.2008 13:56:43
Tosiaan tuo konteksti vaikuttaa täysin siihen riittääkö. MB150 oli sopiva kun muuten ei ollut vahvistettuja soittimia, vaikkakin volyymi oli aikamoinen. Orkesterissa siis puhaltimia ja pari rumpusettiä käytössä. Tila oli suht kaikuisa.

Taas heti jos periaatteessa sama pumppu oli klubi-olosuhteissa ja muut soittimet monitoreissa sekä PA:ssa, niin tuolla ei tehnyt yhään mitään.

Sama juttu Markbass Mini 12 kanssa. Periaatteessa hiljaa soittava akustinen bändi, mutta monitorointiin tuo ei enää riittänyt ollenkaan kun muita intsrumentteja laitettiin monitoreihin. Ja nimenomaan niin, että sieltä ei saanut alapäätä erottuakseen joukosta.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
Teijo K.
06.02.2008 14:16:17

Tosiaan tuo konteksti vaikuttaa täysin siihen riittääkö. MB150 oli sopiva kun muuten ei ollut vahvistettuja soittimia, vaikkakin volyymi oli aikamoinen. Orkesterissa siis puhaltimia ja pari rumpusettiä käytössä. Tila oli suht kaikuisa.

Taas heti jos periaatteessa sama pumppu oli klubi-olosuhteissa ja muut soittimet monitoreissa sekä PA:ssa, niin tuolla ei tehnyt yhään mitään.

Sama juttu Markbass Mini 12 kanssa. Periaatteessa hiljaa soittava akustinen bändi, mutta monitorointiin tuo ei enää riittänyt ollenkaan kun muita intsrumentteja laitettiin monitoreihin. Ja nimenomaan niin, että sieltä ei saanut alapäätä erottuakseen joukosta.

Mä en siitä alapäästä niinkään. Mähän ihan vääräoppisesti jopa tilttaan ton nykyisen comboni silleen monitoriasentoon keikalla ja haen sillä vahvistamisella lähinnä sitä että erotan mitä nuottia olen soittamassa. Eikä ole koskaan tuntunut siltä että pitäisi saada botnea lissää. Vaan lähinnä nykyäänkin siltä että se yläpää voisi olla kivamman kuuloinen. Äänekkäin bändi taitaa olla toi Alkkikset ja siinä on 6 akustisia soittimia soittavaa henkilöä ja aika monet niistä tulee keikalla monitoreihin. Ja vahvistetaan. Treeneissä mennään sitten oikeasti akustisena ilman ensimmäistäkään vahvaria.
"Veltto rysäkeppi"
Karlsson
06.02.2008 14:29:33
Mä en siitä alapäästä niinkään. Mähän ihan vääräoppisesti jopa tilttaan ton nykyisen comboni silleen monitoriasentoon keikalla ja haen sillä vahvistamisella lähinnä sitä että erotan mitä nuottia olen soittamassa. Eikä ole koskaan tuntunut siltä että pitäisi saada botnea lissää. Vaan lähinnä nykyäänkin siltä että se yläpää voisi olla kivamman kuuloinen. Äänekkäin bändi taitaa olla toi Alkkikset ja siinä on 6 akustisia soittimia soittavaa henkilöä ja aika monet niistä tulee keikalla monitoreihin. Ja vahvistetaan. Treeneissä mennään sitten oikeasti akustisena ilman ensimmäistäkään vahvaria.

Sepä just, ei noilla saa mitään tolkkua, jos ei sitä alapäätä saa sekaan. Ja ei saanu.

Mutta mä nyt olen muutenkin bassovammainen, kaikin puolin.
Keny
06.02.2008 14:30:18

Noin se menee mut kyllä musta pitäis kuitenki DI:n kautta saada pa:sta hyvä soundi ulos tai sitten ei miksaaja osaa ja tossa teijä bändissä tolla kokoonpanolla on jo meteliä.Sillon pitää olla jo isompi kattaus itteleen.Vaikka 2x12 tai 4x10 kaappi ja hyvä nuppi.

Polytone (minkä unohdin mainita 1x15) pärjäs just kahelle akustiselle ja laululle jotka tuli pienistä laulukamoista ja soundi ei ollu hyvä.Sama mesta ja jäbät ja tällä kertaa Ampeg 4x10 ja 4VB nuppi ja kyllä toimi.Ei tarvinnu repii sormia rikki ja soundi oli täyteläinen ilman kuminaa.

Tää on vähän vaikeeta kun kaikki kontrat soi hyvin eritavalla ja mikkejä viellä erillaisia.
Teijo K.
06.02.2008 14:39:27 (muokattu 06.02.2008 14:41:25)

Sepä just, ei noilla saa mitään tolkkua, jos ei sitä alapäätä saa sekaan. Ja ei saanu.

Mutta mä nyt olen muutenkin bassovammainen, kaikin puolin.

Niin siis varmistan vielä, että sä et saa noilla mitään tolkkua jos sitä alapäätä ei saa sekaan. Vaikka sitähän sinä tarkoitikin?

Mulle se alapää soundissa, ei ole millään tavalla tolkun saamisen edellytys vaan nimenomaan se yläpää. Eikä mulla ole milloinkaan ollut ongelmia tolkun saamisen kanssakaan ton 10" combon kanssa. Vaikka rumpalin vieressä soitankin. Ongelma edelleen on se äänen laatu, ei sen kuuluvuus.

DI kautta yleisölle sitten se oma soundinsa mikä on yleensä nykyään ollut miksaajan varassa. Siitä en osaa sanoa ja tässä nyt tätä omaa monitorijuttua lähinnä pähkäilenkin.
"Veltto rysäkeppi"
Karlsson
06.02.2008 14:49:59
Noin se menee mut kyllä musta pitäis kuitenki DI:n kautta saada pa:sta hyvä soundi ulos tai sitten ei miksaaja osaa ja tossa teijä bändissä tolla kokoonpanolla on jo meteliä.Sillon pitää olla jo isompi kattaus itteleen.Vaikka 2x12 tai 4x10 kaappi ja hyvä nuppi.

Nokun PA:n monitorit taas ei oikein toista bassoa niin, että siitä olisi mitään hyötyä. Kyllä monesti saa bassoa, mutta sitten se on jo käännetty pöydästä niin mutkalle, ettei siinä ole mitään atackia. Siinä riuhtoo taas näpit tohjoksi.

Metakan määrä taas on aivan kohtuullinen, tuon koko porukan vahvistamisen ja monitoroinnin myötä alkaa ongelmat basistin tontilla.
Karlsson
06.02.2008 14:52:00
Niin siis varmistan vielä, että sä et saa noilla mitään tolkkua jos sitä alapäätä ei saa sekaan. Vaikka sitähän sinä tarkoitikin?

Mulle se alapää soundissa, ei ole millään tavalla tolkun saamisen edellytys vaan nimenomaan se yläpää. Eikä mulla ole milloinkaan ollut ongelmia tolkun saamisen kanssakaan ton 10" combon kanssa. Vaikka rumpalin vieressä soitankin. Ongelma edelleen on se äänen laatu, ei sen kuuluvuus.

DI kautta yleisölle sitten se oma soundinsa mikä on yleensä nykyään ollut miksaajan varassa. Siitä en osaa sanoa ja tässä nyt tätä omaa monitorijuttua lähinnä pähkäilenkin.

Eiku siitä yläpäästä ei ottany lain tolkkua ja alapäätä ei riittäny, että reisille meni. Kontran kanssa on ihan kiva kuulla muutakin kuin pohjamudat.

Toisin sanoen, omalla kokemuksellani en voi suositella noita siihen hommaan mihin komboa etsit.
absqua
06.02.2008 14:52:50
Toisin sanoen, omalla kokemuksellani en voi suositella noita siihen hommaan mihin komboa etsit.

Mulla on vastapäisiä kokemuksia aiheesta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
06.02.2008 14:55:28

Eiku siitä yläpäästä ei ottany lain tolkkua ja alapäätä ei riittäny, että reisille meni. Kontran kanssa on ihan kiva kuulla muutakin kuin pohjamudat.

Ei voi olla niin, että mulla on jo maailman paras kontracombo! Ja sitten se maailman paras tarkoittaa sitä että saa selvää siitä mitä soittaa, mutta ei kuulosta kivalta.

:0

Tai ehkä se sitten on niin. Ashdown päihittää siis KG, Markbassin ynnä muut.
"Veltto rysäkeppi"
Teijo K.
06.02.2008 14:56:13

Mulla on vastapäisiä kokemuksia aiheesta.

Kehtaisitko jakaa kokemuksia? Vaikka tässä kokoajan sotkenkin niin kaikki otetaan kiitollisina silti vastaan.
"Veltto rysäkeppi"
absqua
06.02.2008 14:56:29 (muokattu 06.02.2008 14:57:06)
Siitä tää onkin jännää hommaa, toisella toimaa, toisella ei. Kerro siis.

GK:n kanssa olen pärjäillyt meluisammissakin ympäristöissä kontran kanssa mainiosti. Kovassa melussa mä kaipaan ylämiddle-painotteista kuuntelua kontralle ja sitä tuolta telkänpöntöstä puskee hyvällä tavalla. Mitä kovempi lavamelu, sitä korkeammalle komboa nostaen.
Keny
06.02.2008 14:56:40
Nokun PA:n monitorit taas ei oikein toista bassoa niin, että siitä olisi mitään hyötyä. Kyllä monesti saa bassoa, mutta sitten se on jo käännetty pöydästä niin mutkalle, ettei siinä ole mitään atackia. Siinä riuhtoo taas näpit tohjoksi.

Metakan määrä taas on aivan kohtuullinen, tuon koko porukan vahvistamisen ja monitoroinnin myötä alkaa ongelmat basistin tontilla.

Juu en taas lukenu kunnolla eli monitorisoundista oli kyse.Sillon kai kandeis nostaa se kombo ylös rinnan korkeudelle niin varmaan kuulee? Liikaa vahvistimia ja moneja voi kyllä sotkee soundit pahasti ja siks ois hyvä pysyy yksinkertasissa asioissa eli kaappi/kombo+ kondra on monnarit ittele.
Teijo K.
06.02.2008 14:59:02

GK:n kanssa olen pärjäillyt meluisammissakin ympäristöissä kontran kanssa mainiosti. Kovassa melussa mä kaipaan ylämiddle-painotteista kuuntelua kontralle ja sitä tuolta telkänpöntöstä puskee hyvällä tavalla. Mitä kovempi lavamelu, sitä korkeammalle komboa nostaen.

Ehkä mun pitääkin vain luopua tosta kauniin soundin ideasta ja olla tyytyväinen siihen että saan selvää soitostani. :( Ton Ashdownin monitorimallisuushan on juurikin tonne ylämidleosastoon kumarrus. Jotain elävyyttä ja kivuutta siitä vaan puuttuu mitä pilli tohon soundiin toi.
"Veltto rysäkeppi"
absqua
06.02.2008 15:00:41
Ehkä mun pitääkin vain luopua tosta kauniin soundin ideasta ja olla tyytyväinen siihen että saan selvää soitostani. :( Ton Ashdownin monitorimallisuushan on juurikin tonne ylämidleosastoon kumarrus. Jotain elävyyttä ja kivuutta siitä vaan puuttuu mitä pilli tohon soundiin toi.

SWR:llä ainakin on pikkukombojakin joissa on pilli, kuten tietty ebs:lläkin.
Teijo K.
06.02.2008 15:02:19 (muokattu 06.02.2008 15:05:50)

Muistutakin vielä. ;)

Minulla oli vuosia vuosia sitten SWR Workingmans 12, ja piti sitten sekin myydä. Ainooa että siinäkin se pilli oli tyyliin päällä /pois. No poishan se oli aina sähköbasson kanssa.

Lis. Kontraahan minulla ei tuohon aikaan vielä ollut, joten ei sitten tietenkään tullut sitä kontralla testattua. Onkos tota kukaan testannut? Taisi bassplayer kehua että hyvä peli kontraankin jne. mutta mitä ne nyt ei kehuisi?
"Veltto rysäkeppi"
absqua
06.02.2008 15:04:57
Muistutakin vielä. ;)

Minulla oli vuosia vuosia sitten SWR Workingmans 12, ja piti sitten sekin myydä. Ainooa että siinäkin se pilli oli tyyliin päällä /pois. No poishan se oli aina sähköbasson kanssa.

Sori, mä en tarkoituksella kääntele veistä haavassa!
M.Hanski
06.02.2008 15:09:16

Tyyris tyllerö:
http://www.thomann.de/fi/swr_baby_baby_blue.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)