Aihe: neutrik plugeista
1 2
Kefiiri
06.02.2008 11:07:57
Ihan mielenkiinnosta: lukiko noissa liittimissä Neutrik? Nimittäin valmistajan mukaan kaikissa heidän valmistamissaan liittimissä on aina poikkeuksetta firman nimi mainittuna, muut ovat kopioita.

Edit: piene googlauksen jälkeen opin, että ensimmäisessä viestissä mainitussa Thomannin kaapelissa on käytetty Neutrikin kiinassa toimivan Rean-tehtaan halpisliittimiä, ikäänkuin Gibson/Epiphone = Neutrik/Rean.

Minä en tästä Reanista ennen eilistä mitään tiennytkään. Näiden kulmaplugien kuoren heppoisessa muovipuoliskossa lukee "Neutrik" selvällä suomen kielellä...

Sisäpuolen vedonpoistaja/maakolvausliuskaan on stanssattu "china".
oiva tumpeloinen
06.02.2008 13:30:36
Terve

Tässä on se yleinen erhe, että ainakin osassa (vanhemmissa) Neutrikin plugeissa maakarvaa ei ole tarkoituskaan juottaa kourun pohjalle, vaan työntää muovisen "holkin" reiän läpi, jonka jälkeen päällimmäinen, kierteinen metalliosa ja kierteinen muoviosa ruuvataan yhteen ja hoitavat näin maakarvan kiristyksen ja kontaktin. Käsittääkseni Neutrik lisäsi jossain vaiheessa plugeihinsa paikan maakarvan juottamiselle, koska liian moni tuskaili yrittäessään juottaa maakarvaa rungon pohjaan, joka siis oli paitsi tarpeetonta, myös sangen tuskallista :)

http://www.neutrik.com/client/neutr … edia/downloads/Media_1544662378.pdf

Tuossa suoran ohjeessa kyllä selvästi sanotaan, että juotetaan molemmat karvat. Eikä siinä plugissa ole mitään sen kummempaa lätkää maakarvalle. Tuolla tapaa ne on tullut itse tehtyä, ja se ei kyllä kaikista palkitsevin paikka ole kolvata maakarvaa, varsinkin jos tulee paksumpaa kaapelia niihin käytettyä.

Nyt mä haluaisin tietää, että mistäköhän tulee tämä tieto, ettei ole tarkoitustakaan juottaa maakarvaa. Valmistajan sivut ainakin ohjeistaa juottamisen.
wilo
06.02.2008 13:52:35 (muokattu 06.02.2008 13:53:14)
http://www.neutrik.com/client/neutr … edia/downloads/Media_1544662378.pdf

Tuossa suoran ohjeessa kyllä selvästi sanotaan, että juotetaan molemmat karvat. Eikä siinä plugissa ole mitään sen kummempaa lätkää maakarvalle. Tuolla tapaa ne on tullut itse tehtyä, ja se ei kyllä kaikista palkitsevin paikka ole kolvata maakarvaa, varsinkin jos tulee paksumpaa kaapelia niihin käytettyä.

Nyt mä haluaisin tietää, että mistäköhän tulee tämä tieto, ettei ole tarkoitustakaan juottaa maakarvaa. Valmistajan sivut ainakin ohjeistaa juottamisen.

Näissä uusissa plugeissa on se maakarvan lätkä. Vanhoissa ei sitä ollu, eikä niille ollu ohjettakaan - mä en oo sellasta ainakaan nähny.
Ei ihme että monet juotti tai yritti juottaa (kuten minä) niitä, koska oishan se pitäny neutrikin tehdä selväks että maakarvaa ei o tarkotuskaan juottaa. Sehän on normikäytäntö, että kaikki juotetaan.

Editti: nykysissä on siis tarkotuskin juottaa myös maa.
oiva tumpeloinen
06.02.2008 13:56:19 (muokattu 06.02.2008 13:57:53)
Näissä uusissa plugeissa on se maakarvan lätkä. Vanhoissa ei sitä ollu, eikä niille ollu ohjettakaan - mä en oo sellasta ainakaan nähny.
Ei ihme että monet juotti tai yritti juottaa (kuten minä) niitä, koska oishan se pitäny neutrikin tehdä selväks että maakarvaa ei o tarkotuskaan juottaa. Sehän on normikäytäntö, että kaikki juotetaan.

Mä en vieläkään näe tuosta ohjeesta erillistä lätkää maalle. Mun mielestä tuossa kuvassa juotetaan maakarva kourun pohjalle. Olenko mä vain sokea?

E: missä vaiheessa muuten nämä uudet plugit on tullut kuvaan? Mulla oli yksi noin 15-vuoden takaa olevan piuha, mikä on siis aikoinaan ostettu ihan yhtenä osana kaupasta. Siinäkin oli maakarva juotettu erikseen.
Kefiiri
06.02.2008 14:03:45
missä vaiheessa muuten nämä uudet plugit on tullut kuvaan? Mulla oli yksi noin 15-vuoden takaa olevan piuha, mikä on siis aikoinaan ostettu ihan yhtenä osana kaupasta. Siinäkin oli maakarva juotettu erikseen.

Mulla on yli 20-vuotias omatekoinen johto, ja siinäkin on jo tuo maakarvan juottokouru. Hämärästi kyllä muistan myös juotoksettomasta maaliitossysteemistä joskus kuulleeni, mutta en ole käyttänyt.
oiva tumpeloinen
06.02.2008 14:17:17
Mulla on yli 20-vuotias omatekoinen johto, ja siinäkin on jo tuo maakarvan juottokouru. Hämärästi kyllä muistan myös juotoksettomasta maaliitossysteemistä joskus kuulleeni, mutta en ole käyttänyt.

Mä siis käsitin, että jokaisessa on se kouru (mihin ei tarvitsisi piuhaa juottaa), mutta uudemmissa malleissa olisi vielä jokin erillinen lätkä, mikä helpottaa sen juottamista. Tuota lätkää mä en ole nähnyt koskaan, mutta sinne kouruun olen aina piuhan juottanut. Enkä sitä lätkää näe tuossa postaamassani ohjeessakaan, vaikka siinä on kyllä juotosohje.
jii.haanpaa
06.02.2008 14:18:56 (muokattu 06.02.2008 14:19:29)

Pinnoitettuun (kullitetut jne) plugiin asiallisen juotoksen aikaansaanti saattaa perusvärkeillä olla luonnetta kasvattavaa puuhaa. Homman tekee huomattavasti helpommaksi, jos antaa kuorelle sen verran viilaa tai poranterää, että saadaan pinnoite veks ja rosoinen paremmin tinaa vastaanottava pinta tilalle. Jopa toimii.

Maata ei välttämättä tarvitse juottaa mihinkään, jos liitos on hyvä, mutta on melko selviö, että hapettuminen on sitten kertaluokkaa vikkelämpää, mistä seuraa rätinät ja ritinät kontaktin kehnoontuessa. Monissa cordialin piuhoissa on myös johtava suojavaippa tai kolmas johdin, jonka voi halutessaan kytkeä "lähdepäähän", siis kitaraan tulevan plugin kuoreen/maahan. Piuhan toisesta päästä tämä jätetään kytkemättä. Tämän voi varsin huoletta tehdä ilman tinaa. Tällöin saadaan teoriassa hieman parempi häiriösuoja (ns. semibalansoitu kytkentä).
Kefiiri
06.02.2008 14:25:12 (muokattu 06.02.2008 14:27:53)
Mä siis käsitin, että jokaisessa on se kouru (mihin ei tarvitsisi piuhaa juottaa), mutta uudemmissa malleissa olisi vielä jokin erillinen lätkä, mikä helpottaa sen juottamista. Tuota lätkää mä en ole nähnyt koskaan, mutta sinne kouruun olen aina piuhan juottanut. Enkä sitä lätkää näe tuossa postaamassani ohjeessakaan, vaikka siinä on kyllä juotosohje.

Mä ajattelin että lätkä=kouru. Jos semmoisia kouruttomia on sitten joskus ollut? En tiedä.

Ei vaan, mihkäs ne taitamattomat sitä maakarvaa olis tarpeettomasti juottaneet, ellei kourua olisi ollut ollenkaan? Melkoinen mysteeri.
Qitarile
06.02.2008 17:25:51
Mulla löyty yks patch piuha, joka on just noita muovikoppasia thomannilta tilattuja valmiita piuhoja, ja kopassa lukee että "REAN" (ja pienellä myös "china"). Onko näitäkin olemassa jotain aitoja Neutrikeja näiden kiinassa tehtyjen Neutrik/Rean piuhojen lisäksi, vai tekeekö aito Neutrik edes valmiita piuhoja?
Tilatako nyt noita Neutrik/Rean valmita patchkaapeleita vai Neutrik irtoplugeja ja kolvata itse? Ja onko suurta merkitystä jos tulevat pedaalilautaan kiinni, jolloin eivät joudu suurelle rasitukselle, eli onko laadussa muuta eroa kuin kestävyys?
No Job, No Money, No Car, But I'm in the Band
Murgo
06.02.2008 19:36:41

Mulla löyty yks patch piuha, joka on just noita muovikoppasia thomannilta tilattuja valmiita piuhoja, ja kopassa lukee että "REAN" (ja pienellä myös "china"). Onko näitäkin olemassa jotain aitoja Neutrikeja näiden kiinassa tehtyjen Neutrik/Rean piuhojen lisäksi, vai tekeekö aito Neutrik edes valmiita piuhoja?
Tilatako nyt noita Neutrik/Rean valmita patchkaapeleita vai Neutrik irtoplugeja ja kolvata itse? Ja onko suurta merkitystä jos tulevat pedaalilautaan kiinni, jolloin eivät joudu suurelle rasitukselle, eli onko laadussa muuta eroa kuin kestävyys?

Tässä on kätösissä juuri kyseisenlainen piuha, enkä mielestäni sen laadusta löydä muuta huomautettavaa(verrattuna "oikeaan" Neutrikkiin, joita myös treenikämpältä syntikan ja mikserin välisistä piuhoista löytyy pari) kuin juuri tuon vedonpoiston simppelimmän toteutuksen sekä "kumitutin" puutteen johdon tyvestä, joten tuskin tulee ongelmia jos ei joudu suurelle mekaaniselle rasitukselle/taivuttelulle. Tietysti jokaisen oma asia miten tekee, mutta kyllä itse uskaltaisin hyvinkin käyttää noita "helpoissa" paikoissa kuten esim. pedaalilauta/laiteräkki. Johtoihin joihin voi kohdistua vetoa,kuten kitarapiuha, kannattaa sitten hommata mahdollisimman lujaa kamaa,tosin sekään ei varmaan riitä jos satakiloinen basisti kompastuu piuhaan :)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)