Aihe: Improvisaatioharjoitukset
1 2 3
Heikki L.
04.02.2008 16:13:58

Ajattelin tehdä skoleen lopputyön improvisoinnista ja siihen liittyvistä treeneistä. Harjoitukset koostuvat improvisoinnin "ydinpalasista" ja niitä ei ole sidottu mihinkään tiettyyn musatyyliin. Nyt kaipaisinkin hieman apua teiltä, arvoisat kanssabasistit, ja kysyn, olisiko täällä mahdollisesti kiinnostuneita henkilöitä toimimaan "koekaniineina" ko. harjoituksille?

Tarkoitus olisi testata näitä ideoita face-to-face -tilanteessa ja arvioida onko niistä mihinkään. Eli jos sooloilu (esim. jazz tai rock) tai omien bassolinjojen tekeminen on askarruttanut mieltäsi viime aikoina, niin voisit olla henkilö, jonka apua ja osallistumista tälläiseen projektiin arvostaisin. Rahaa en pysty tarjoamaan, mutta uutta motivaatiota ja muutaman uuden työkalun harjoitteluun voin parhaassa tapauksessa antaa korvaukseksi kulutetusta ajastasi.

Treenit siis eivät ole musatyyliin eikä soittajan tasoon sidottuja. Sessiot pitäisin henkilökohtaisesti. Koko proggis on vielä suunnitteluasteella, joten idiksiä ja kysymyksiä voipi kirjoittaa tähän säikeeseen.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
balzary
04.02.2008 16:30:29

Kiinnostava juttu. Tarviiko koekaniineilla olla teoriaosaamista taustalla?
Heikki L.
04.02.2008 16:34:47

Kiinnostava juttu. Tarviiko koekaniineilla olla teoriaosaamista taustalla?

Ei tarvi. Jonkin verran soittokokemusta (l. basso pysyy oikeinpäin kädessä) olisi hyvä olla ja kiinnostusta aiheeseen saisi olla sitten enemmän.
balzary
04.02.2008 19:25:03

Onko aikataulusta minkäänlaista suunnitelmaa?

Nyt työpäivän päätteeksi tarkemmin asiaa märehdittyäni sanoisin, että tämähän kuulostaa mahtavalta jutulta!
Johannes_t
04.02.2008 19:29:27

Ootko valmis tekemään tutkimusmatkan Tampereelle?
blessed
04.02.2008 19:49:21

Nää on vissiin näitä pääkaupunki-juttuja? Hienolta idealta kuulostaa kyllä muuten.
Heikki L.
04.02.2008 19:56:41

Onko aikataulusta minkäänlaista suunnitelmaa?

Nyt työpäivän päätteeksi tarkemmin asiaa märehdittyäni sanoisin, että tämähän kuulostaa mahtavalta jutulta!

Aikataulua ei sen kummemmin ole. Jouluksi pitäis valmistua.
Heikki L.
04.02.2008 20:09:32

Pääkaupunkiseudulla palloilen suurimman osan ajasta, valitettavasti. Keikkareissujen ohessa voisi tietenkin yrittää tehä tärskyjä muuallakin jos vaan aikataulut antavat myöten.
Teijo K.
04.02.2008 20:15:12

Pääkaupunkiseudulla palloilen suurimman osan ajasta, valitettavasti. Keikkareissujen ohessa voisi tietenkin yrittää tehä tärskyjä muuallakin jos vaan aikataulut antavat myöten.

Ilmoittele jos eksyt Jyväskylään.
"Veltto rysäkeppi"
TommiW.
04.02.2008 20:21:42
Meikäläisen improvisointitaito on nahkiaisen luokkaa, mutta oisin innostunut.
Ravaan Helsingin suunnalla meleko tiiviisti, eli meiningit onnistuisi PK-seudullakin.
"GAS on ikusta.Siihen joko syntyy tai sitten ei." -Keny
Johannes_t
04.02.2008 20:35:17

Tässä ihan vesikielellä arvon, minkälaisia metodeja oot kehittänyt... Uskallatko pistää mitään vinkkejä/vihjeitä mihin systeemi perustuu?
hollstro
04.02.2008 20:35:38

Olen käytettävissä tähän hommaan. Asun Espoossa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Heikki L.
04.02.2008 20:57:27

Tässä ihan vesikielellä arvon, minkälaisia metodeja oot kehittänyt... Uskallatko pistää mitään vinkkejä/vihjeitä mihin systeemi perustuu?

Aika simppeliin hommaan yritän tuota perustaa. Oman oppimishistorian pohjalta olen noita kysymyksiä miettinyt ja tässä viime vuosina kehitellyt itselleni mieluisia harjotteita. Periaate on se, että improvisointia pilkotaan pienempiin osiin ja yritetään löytää se ongelma, mikä kaipaa treeniä eniten. Esim. jos miettii jazz-sooloilua, niin tarkastelun alle tulee mm. fraseeraus, musiikillisten muotojen luominen, time, oma tekniikka, äänien valinta, jazz-musiikille tyypillinen iskujen painotus.

Kuulostaa melko opistomaiselta näin kirjoitettuna... Eniveis, mulla on kirjallinen ulosanti hieman epäselvää, ja kun aihepiirikin on melko abstraktia kamaa, niin juuri siksi kaipaan livenä saamaa palautetta ja kritiikkiä.
tauranen
04.02.2008 22:01:58
Meikäläisen improvisointitaito on nahkiaisen luokkaa, mutta oisin innostunut.
Ravaan Helsingin suunnalla meleko tiiviisti, eli meiningit onnistuisi PK-seudullakin.

Nahkiaiset, nuo luonnon pikku individualistit, ei niitä pysty syömään kuin Satakuntalaiset.

Mutta tuosta improvisaatiosta, sinänsä kuullostaa mielenkiintoiselta, ja ehkä tuosta voisi saada lisävinkkejä omaan soittoon. Tosin oma musiikillinen tekninen tieto ja taito on vähäistä. Lähes kaikki on tullut kantapään kautta, tai korvan. Samassa bändissä veivannut jo 23 vuotta ja viimeiset 15 vuotta voi sanoa biisien tulevan jamittelun/improvisaation kautta, alussa on vain riffi, yleensä bassoriffi.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
JussiA
05.02.2008 09:13:46
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta. Minä voisin lähteä mukaan, jos vain lastenhoidolta liikenee aikaa. Bassonsoitossa olen vielä kohtalaisen alussa, mutta virtuoosihan tässä ei tarvinut ollakaan (eli tiedän jo miten päin basso puetaan päälle). Toisaalta minulla olisi kohtalaisen pitkä vaskitausta ja sitä myötä jonkinlainen teoria- ja nuotinlukuosaaminen, että ihan aloittelija en ole musapuolella.
rijopu
05.02.2008 10:33:51
Mua kiinnostaa tämä myös kovasti. Eli jos aikataulut vaan napsahtavat kohdalle, niin mua saa käyttää hyväkseen tällaisessa jutussa.
aho
05.02.2008 10:34:50
Kuulostaa todella hyvältä! Jos sattuis jotain keikkareissuja sinnepäin, niin vois ottaa yhteyttä. Omaa soittoa kuvaa parhaiten "osaan muutaman välin, mutta osaan ne hyvin". Opintoja on takana jonkun verran, mutta vois opetella muutaman välin lisää :)
www.myspace.com/boristheconductor
Keny
05.02.2008 10:36:08
Mua kiinnostaa tämä myös kovasti. Eli jos aikataulut vaan napsahtavat kohdalle, niin mua saa käyttää hyväkseen tällaisessa jutussa.

Sama täällä mut mun teoria taidot on kyllä hävinny päästä.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
absqua
06.02.2008 00:25:09
Mahtavaa! Voisin siis lähestyä halukkaita tässä kevään aikana, ja sopia tärskyjä.

Mä olen messissä myös mielelläni.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)