Aihe: Teknisiä kitarakappaleita
1 2 3 4 5 69 10 11 12 13
Jucciz
05.02.2008 19:47:36
... 32-osa nuottien tilutus alternate pickingillä tempoon 180, ja sweeppien ja täppäämisen yhdistely sekä trash metal -tyylin riffittelyt, 16-osia tempoon 200, ovat myöskin aika haastavia, erityisesti fyysisesti.

Ei tämmöinen keskustelu johda mihinkään. Metallikitaroinnin tekninen haastavuus korostuu monien mielessä siksi, että sen pääpaino tuntuu olevan juuri teknisessä eikä niinkään musiikillisessa sisällössä, joitakin ilahduttavia poikkeuksia lukuunottamatta siis. Jazzista ja vaikkapa kantrista löytyy teknisesti ja fyysisesti aivan yhtä haastavaa tavaraa, mutta niitä soittaessa "valitettavasti" päässäkin pitää yleensä liikkua jotain. Ei riitä, että vain sormet juoksentelevat lihasmuistiin opeteltuja latuja otelaudalla.

Ja mistäs lähtien sweeppaus, täppäys tai alternate-pickaus olisivat pelkän metallin yksinoikeus? Noita saa käyttää kaikissa tyyleissä.

Haluaisin muuten kuulla (ihan oikeasti siis) thrash- tai deathmetal-kitaristin, joka improvisoi joka keikalla soolonsa ja sieltä tulee oikeasti tyylinmukaista ja hyvää tavaraa. Olisiko kellään tarjota YouTube-pätkää?

Ja genrerajat on muutenkin tyhmiä.
ballfish
05.02.2008 19:58:36
Haluaisin muuten kuulla (ihan oikeasti siis) thrash- tai deathmetal-kitaristin, joka improvisoi joka keikalla soolonsa ja sieltä tulee oikeasti tyylinmukaista ja hyvää tavaraa.

Mikä on sun mielestä hyvää ja tyylinmukaista tavaraa? =)
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
Louhimo
05.02.2008 20:40:33

Onko sulle Louhimo Death tuttu yhtye? Tuotannosta löytyy niin teknisesti, kuin vähemmän teknisesti haastavaa materiaalia. Lainaa tai osta Individual Thought Patterns-levy.

Jos vielä metallin puolella pysytellään, niin Opeth kannattaa ottaa haltuun. Löytyy sekä kimuranttiriffejä, että jatsahtavaa näppäilyä ja vielä jotain siltä väliltä. Suhteellisen monipuolista, etten sanoisi.

Kiitoksia, ei ole tuttu, pistin levyn latauk.... siis lainaan huomenna :)
Myyntipuheen perusteella alkoi heti kiinnostaa, pitää kattoa mitä levy pitää sisällään :)
Vauhti korjaa virheet!
825107
05.02.2008 20:49:46 (muokattu 07.02.2008 22:01:18)
Haluaisin muuten kuulla (ihan oikeasti siis) thrash- tai deathmetal-kitaristin, joka improvisoi joka keikalla soolonsa ja sieltä tulee oikeasti tyylinmukaista ja hyvää tavaraa. Olisiko kellään tarjota YouTube-pätkää?

http://www.youtube.com/watch?v=XSnj8X1zAZI

http://www.youtube.com/watch?v=TDpI2l6_P8U

http://www.youtube.com/watch?v=6ExMh2NMr3Y

http://www.youtube.com/watch?v=YlEdqDP8tcA

Ja tässä on yks hieno improvisoitu soolo:

http://www.youtube.com/watch?v=w8Q68zTIpYg

Noista ei nyt varsinaisesti kaikki oo death/thrash metallia, mutta mun mielestä todella hyvänkuulosia ja biiseihin sopivia juttuja. Tietysti mielipideasia, että mikä soolo on tyylikäs, mutta tossa nyt muutama sellainen hevipuolelta, jotka mun mielestä on hyviä.

Jos nyt tuolta hevipuolelta pitäis mainita muutama tylsä sooloilija niin ainakin Tolkki nyt tulee mieleen, mutta biisinkirjoittajana Tolkista pidän kuitenkin.
UnBrain
05.02.2008 21:07:18

Riippuu vähän miten sen tyylinmukaisuuden haluaa määritellä, eikö Slayerin soolot ole aika tyylinmukaisia ja improvisoituja joka keikalla?

http://www.youtube.com/watch?v=0jbRFKM9vd8 Tuossa ainakin vetävät Masvidal ja Gobel ihan tyylinmukaiset ja osittain improvisoidut soolot. Kyllä sitä Cynicciä joskus joku kait vähän death metalliksikin sanoi.
a-one and a-two and a-chicka booma chick..
Iron Horse
05.02.2008 22:04:21
Muut säveltäjät saattavat tehtailla kaikenvärisiä cocktaileja, minä tarjoan yleisölle puhdasta kylmää vettä. - Jean Sibelius
Snapo
05.02.2008 23:11:13 (muokattu 06.02.2008 10:35:43)
Tekniseen matskuun Circus maximus - biosfear, levyltä nimeltä the 1st chapter. Jotta kokonaan biisin ilmaisu onnistuisi, 7 kielinen ois poikaa. Itse juuri reenailen joitain kohtia, huomasin että pikkurillin kehitykseen sormitukset sopivat kuin nakutettu. Tämä on Underground progemetallipumppu suoraan mustan metallin maasta norjasta. Kitaristia Mats Haugenia arvostan siinä suhteessa, että mies saa taivutettua soolot mikä on tilua mutta jossa on selvä melodia joka miellyttää korvaani kovasti. Toisin kuten mitä ensimmäisenä mieleen tulee kirk hammet. En kuitenkaa väitä että hän täys nolla ois, itse en vain niinkään välitä hänestä.

mm. Slayerin pojat - ihan jotain muuta..
BondakeBunny
06.02.2008 00:02:17 (muokattu 06.02.2008 00:03:29)

Ota joku biomechanicalin kappale, niin pitäs olla haastetta.
pätkiä itse jamie huntin soittamana
http://www.youtube.com/watch?v=raakBVAMrGM
http://www.youtube.com/watch?v=6DRgZr9ZF-k&feature=related
biomechanical the awakening video
http://www.youtube.com/watch?v=FGGAord-WOg&feature=related
biomechanical empires video
http://www.youtube.com/watch?v=0xvf2o9r3qE&feature=related
siitä opettelemaan.
Ennen maha täynnä kuin pallit tyhjänä.
Kiksaus
06.02.2008 00:17:39

Ja genrerajat on muutenkin tyhmiä.

Heh, tossa olis kitaristi joka soittaa jonkin asteisessa deathmetal bändissä ja improvisoi.
http://www.youtube.com/watch?v=Gl0k0MgjpKI&feature=related

Ja tässä sama jamppa vetää Testamentin kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=UELw018TYtc&feature=related

Että sellasta.
Lähdenpä hakemaan sitä takkia...
"Pieni ryyppy maistuu ruoan kanssa, syö tai ei."
sepisti
06.02.2008 11:50:19
Huh huh! Just hetin takin tohon sohvalle töihin tultuani...

Olen Juccizen kanssa samaa mieltä, et mitä vittua tässä mitää genrerajoja turhaan vetämään, et kumman musan soittajat on kovempia jätkiä. Itse arvostan sekä jazzhemmoja, että hiiviprogerässideathtiluttajia ja sahaajia. Molemmista löytyy varmasti niitä improvisoinnin taitajia, mutta kyse taitaa olla kuitenkin siitä kumman tyylisessä musassa tämä on yleisempää? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että tommonen metallivääntö on kurinalaisuudessaan verrattavissa klassiseenmusiikkiin, jossa ei paljon improvisaatiolle tilaa ole jäänyt. Jaskan puolella on taas juurikin päinvastoin.

Ja tuhon lihasmuistiin viitaten Lauri Porra kertoi jossain viime vuoden Riffin haastattelussa keikkakokemuksista Stratovariuksen kanssa joillain isoilla festareilla. Hänen kertomansa mukaan oman soiton kuuleminen saattaa olla välillä melko hankalaa ja tuntui olevan sitä mieltä, että jos hommaa ei olisi treenattu selkäytimeen ei soittamisesta tulisi yhtään mitään. (Tämän ei ole tarkotus olla suora lainaus Porran sanomisista, vaan referoin ainoastaan lukemaani juttua sillä tavoin kun sen itse ymmärsin) Täten ymmärrän myös Juccizen lihasmuistivertaukset.
Lauri Porra vaikkakaan ei ole kitaristi, on hieno esimerkki siitä, että voi olla uskottava muusikko sekä hiivi, että kevyemmän musiikin puolella

Tsori et meni vähän OT:ksi

T: Sepisti
Ei Seppo ole Seppoa pahempi Seppo
Kitarmän
06.02.2008 14:01:46
Lauri Porra vaikkakaan ei ole kitaristi, on hieno esimerkki siitä, että voi olla uskottava muusikko sekä hiivi, että kevyemmän musiikin puolella

Ja lisää offtopicia, Porra vetää hienosti Emma Salokosken levyllä....
Hyvähyvä pojat, jatkakaa...
Olin elämäni ensimmäisen kerran telkkarissa, 3 sekuntia, takatukka sensuroituna.
Kasperi Tervonen
06.02.2008 17:09:27
Metallikitaroinnin tekninen haastavuus korostuu monien mielessä siksi, että sen pääpaino tuntuu olevan juuri teknisessä eikä niinkään musiikillisessa sisällössä, joitakin ilahduttavia poikkeuksia lukuunottamatta siis.

Siitäkin voi tietty olla aika montaa mieltä, että mitä se "musiikillinen sisältö" sitten loppujen lopuksi on. Metallimusiikin punainen lanka ei ihan joka bändin kohdalla välttämättä olekaan esitellä kuulijoille mitään ultimaattista harmoniarikkautta.
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
qweik
06.02.2008 18:14:43
Koita Santanaa ja Metallicaa
Da Make
06.02.2008 23:48:06
Born of Osiris - koko tuotanto, erityisesti Abstract Art, on melko haastavaa.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
kondensaattori
07.02.2008 16:43:02 (muokattu 07.02.2008 16:43:40)
Miten porukka jaksaa vääntää jostain tekniikasta. Eikö sitä voi reenata sen verta kun tarvii vaan tehään siitä kauhee numero. Olen sitä mieltä että hyväksi muusikoksi pyrittäessä ei tarvitse reenata tekniikkaa ollenkaan, se tulee siinä sivussa. Tyylitajua on muutenkin erittäin hankala (jos mahdoton) harjoitella.

Ei hyvä musiikki ole mielipideasia. Usein joku hevimies ei vaan osaa kuunnella jotain muuta musiikkia tai ymmärrä jotain juttuja ja tyytyy puuduttamaan korvia sillä hevillä. Ymmärrys muuhun musiikkiin tulee aikanaan jos tulee.

Puolvuotta soittaneelle metallimiehelle on ihan turha tulla sanomaan jotain oikeasta musiikista kun tämä pitää musiikkia lähinnä urheiluna. Itse olen korvia myöten täynnä noita hevi/progekitaristikavereita jotka jaksaa jauhaa siitä että kuinka nopee juttu tossa oli tai kuinka pimee tahtilaji tuossa oli. Jos näille sanoo jotain, niin vastaus on että "mee sää vaan kuuntelemaan sitä jatsias jos et tajua metallia" vaikka kyse todellisuudessa on siitä että nämä hevimiehet suhtautuvat äärimmäisen suppeasti musiikkiin, joka kylläkin on ymmärrettävää; kaikki eivät voi ymmärtää kaikkea.

Ajan kanssa huomataan sitten, että jääkö soittaja heviin eikä kehity vai kehittyykö ymmärrystä myös muuhun musiikkiin. Itse on vaikea käsittää jotain jätkiä jotka on 30 vuotta vetänyt Metallikaa sekä Dreamteatteria ja tilureenejä.

Anteeksi vuodatus, joskus saatatte ymmärtää minua.
Eddie
07.02.2008 17:25:49 (muokattu 07.02.2008 17:26:06)

Kondensaattorin teksti täyttä asiaa. +
Ostetaan soittotaito.
825107
07.02.2008 17:38:00 (muokattu 07.02.2008 20:05:18)
Miten porukka jaksaa vääntää jostain tekniikasta. Eikö sitä voi reenata sen verta kun tarvii vaan tehään siitä kauhee numero. Olen sitä mieltä että hyväksi muusikoksi pyrittäessä ei tarvitse reenata tekniikkaa ollenkaan, se tulee siinä sivussa. Tyylitajua on muutenkin erittäin hankala (jos mahdoton) harjoitella.

Ei hyvä musiikki ole mielipideasia. Usein joku hevimies ei vaan osaa kuunnella jotain muuta musiikkia tai ymmärrä jotain juttuja ja tyytyy puuduttamaan korvia sillä hevillä. Ymmärrys muuhun musiikkiin tulee aikanaan jos tulee.

Puolvuotta soittaneelle metallimiehelle on ihan turha tulla sanomaan jotain oikeasta musiikista kun tämä pitää musiikkia lähinnä urheiluna. Itse olen korvia myöten täynnä noita hevi/progekitaristikavereita jotka jaksaa jauhaa siitä että kuinka nopee juttu tossa oli tai kuinka pimee tahtilaji tuossa oli. Jos näille sanoo jotain, niin vastaus on että "mee sää vaan kuuntelemaan sitä jatsias jos et tajua metallia" vaikka kyse todellisuudessa on siitä että nämä hevimiehet suhtautuvat äärimmäisen suppeasti musiikkiin, joka kylläkin on ymmärrettävää; kaikki eivät voi ymmärtää kaikkea.

Ajan kanssa huomataan sitten, että jääkö soittaja heviin eikä kehity vai kehittyykö ymmärrystä myös muuhun musiikkiin. Itse on vaikea käsittää jotain jätkiä jotka on 30 vuotta vetänyt Metallikaa sekä Dreamteatteria ja tilureenejä.

Joo-o :D
jackdaniels
07.02.2008 17:41:12

Samalla tavalla vois kysyä kehitytkö sä koskaan metalliin vai jäätkö jazziin ja muuhun "kypsään" musaaan
lxi
07.02.2008 17:49:57
Miten porukka jaksaa vääntää jostain tekniikasta. Eikö sitä voi reenata sen verta kun tarvii vaan tehään siitä kauhee numero.

Eikö kyse olekin vain siitä, että nämä tarpeet vaihtelevat ihmisten välillä?

Ei hyvä musiikki ole mielipideasia.

No faktat pöytään sitten, päästään tästäkin jankkauksesta.

Puolvuotta soittaneelle metallimiehelle on ihan turha tulla sanomaan jotain oikeasta musiikista kun tämä pitää musiikkia lähinnä urheiluna.

Ihan kiva piilokuittaus.

Itse olen korvia myöten täynnä noita hevi/progekitaristikavereita jotka jaksaa jauhaa siitä että kuinka nopee juttu tossa oli tai kuinka pimee tahtilaji tuossa oli. Jos näille sanoo jotain, niin vastaus on että "mee sää vaan kuuntelemaan sitä jatsias jos et tajua metallia" vaikka kyse todellisuudessa on siitä että nämä hevimiehet suhtautuvat äärimmäisen suppeasti musiikkiin, joka kylläkin on ymmärrettävää; kaikki eivät voi ymmärtää kaikkea.

Samalla osoitat itse miten vähän ymmärrät näiden toisten maailmaa, ja silti olet yhtä lailla valmis arvostelemaan sitä.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)