Aihe: EBS-kaappien tilalle SWR:ää?
1 2 3 4 5 6
Karlsson
29.01.2008 22:34:31
Se on se bassokamaindeksi. 2x Basistin oma massa = bassokamojen massa.

Kamat taitaa painaa tasan sen mitä minäkin.

Vanttera joskus huuteli soundcheckiä tehdessäni, että "kattokaa nyt, tosson varttitonni bassoa lavalla!".
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
tauranen
29.01.2008 22:42:28
Kamat taitaa painaa tasan sen mitä minäkin.

Vanttera joskus huuteli soundcheckiä tehdessäni, että "kattokaa nyt, tosson varttitonni bassoa lavalla!".

Jos bassokamaindexia vähän löyhentäs, eli basistin ja kamojen minimi yhteispaino 1/4 tonnia.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Charger
30.01.2008 00:47:51
Viime viikolla hain uunituoreen Monsterini Herra Mäntymaan pajalta, ja täytyy sanoa ettei koskaan ole ollut niin mukava kantaa bassokaappia kuin tämän uuden pömpelini tapauksessa. 2 x 12 ja potkua enemmän kuin laki sallii. Nii, ja soundaa kanssa aivan törkeän hyvälle. Iso kiitos Monsterille, odotus palkittiin.
Texas Ranger
30.01.2008 13:30:48
Viime viikolla hain uunituoreen Monsterini Herra Mäntymaan pajalta, ja täytyy sanoa ettei koskaan ole ollut niin mukava kantaa bassokaappia kuin tämän uuden pömpelini tapauksessa. 2 x 12 ja potkua enemmän kuin laki sallii. Nii, ja soundaa kanssa aivan törkeän hyvälle. Iso kiitos Monsterille, odotus palkittiin.

Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, mitkä 12 tuuman ämyrit kaappiin laitoit?
lukeman
05.02.2008 23:50:03
ainakin goliath jr II on rakenteellisesti oikeastaan ihmeen hyvä.. en enää muista, mikä siinä oli erityisen vakuuttavaa, mutta kokonaisuus ainakin.

Jos 10":sta pitää niin tuolla on kohtuu hyvä tarjous Goliath III jr:sta. Onko noissa II-, III- ja IV-malleissa jotain eroja? Pitäisi jossain vaiheessa ostaa super redheadin jatkoksi 2x10 tai 1x15 Goliath tai Son of Bertha.

http://www.musik-schmidt.de/osc-sch … r-2x10-bass-box-s-a-l-e-p-5786.html
ilekkik
06.02.2008 17:09:22
Hassua jos hinta on SE asia mikäli hakee oikeasti jotain hyvää (kusetukset tietty erikseen). -88 sain oman SWR- pakettini (SM-400+Goliath 4x10"). Varmat kuin mitkä (SM-400: n potikat vain rohisee kun niitä pyörittelee): myöhemmin höystin Goliath III: lla. Kun noita kaappeja ajaa stereona kaksitienä jakotaajuutta + balanssia säädellen, niin saundiin saa jopa mureutta ja lämpöä. Eihän näin saa täyttä tehoa, mutta lavalla on kivaa ja missään ei teho ole loppunut kesken. Efektejä en ole käyttänyt n. 15 vuoteen.
Teijo K.
06.02.2008 17:12:16

Mulla on viimeaikoina ollut ikävä mun vanhaa SWR Workingmans 12 comboa. Tietty mitä kauemmin siitä menee kun möin niin sitä paremmalta se mielikuvissa muistuu. :)

Tosi hyvä combo, ja hieno soundi mutta ei musta mitään samaa kuin taas EBS antaa. Mikä on myös hyvä ja hieno mutta erilainen. Soundiltaan.
"Veltto rysäkeppi"
kondensaattori
06.02.2008 18:19:54
Eikös sekä SWR että EBS ole molemmat "hifi" vehkeitä? Eihän semmosten saundi voi erota toisistaan kun molemmat pyrkivät värittömään toistoon. Eli minkälaisia nämä erot ovat ja mistä ne johtuvat? Muutenkin olen miettinyt, että kuinka ylipäätään trankkuvahvistimet voivat erota toisistaan?
Teijo K.
06.02.2008 18:26:56

Eikös sekä SWR että EBS ole molemmat "hifi" vehkeitä? Eihän semmosten saundi voi erota toisistaan kun molemmat pyrkivät värittömään toistoon. Eli minkälaisia nämä erot ovat ja mistä ne johtuvat? Muutenkin olen miettinyt, että kuinka ylipäätään trankkuvahvistimet voivat erota toisistaan?

Pyrkiä ja päästä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Ja kyllä musta SWR jopa pyrkii vähän epäluonnolliseen diskanttipäähän. Semmosta tiettyä kihinää niistä mitä mie olen käytellyt silleen luonnostaan tulee. EBS kirpeys on vähän eri alueella, musta.

Hienon kuuloisia molemmat omissa jutuissaan mutta ei ne musta kyllä kauhean samanlaisia ole.

Ja kuinkas muka trankkuvahvarit ei eroaisi toisistaan? Eroaahan ne trankutkin toisistaan. Eihän sitä nyt ole niin että olisi yksi "trankku", mitä sitten käytetään kaikissa maailman sovellutuksissa missä nyt transistoreja on. Niitähän on vaikka millasia.
"Veltto rysäkeppi"
kondensaattori
06.02.2008 18:44:11
Pyrkiä ja päästä on kuitenkin kaksi eri asiaa. Ja kyllä musta SWR jopa pyrkii vähän epäluonnolliseen diskanttipäähän. Semmosta tiettyä kihinää niistä mitä mie olen käytellyt silleen luonnostaan tulee. EBS kirpeys on vähän eri alueella, musta.

Eli eroa olisi diskantin taajuusvasteessa?

Hienon kuuloisia molemmat omissa jutuissaan mutta ei ne musta kyllä kauhean samanlaisia ole.

Outoa että ne niin erilaisia olisivat. Mutta mun ajatukset avat hyvin teoreettisia, joten niillä ei ole merkitystä.

Ja kuinkas muka trankkuvahvarit ei eroaisi toisistaan? Eroaahan ne trankutkin toisistaan. Eihän sitä nyt ole niin että olisi yksi "trankku", mitä sitten käytetään kaikissa maailman sovellutuksissa missä nyt transistoreja on. Niitähän on vaikka millasia.

Joo eroaa mutta ei silleen merkittävästi. Ei vahvistimet (käsittääkseni) eroa muutakuin säröytymisen ja taajuusvasteen osalta. Yleinen mielipide trankkusäröstä on epämiellyttävä, joten trankkunupit pääasiassa toimivat puhtaana. Taajuusvastekin varmaan aika suora noissa nykyään, ja sen saa kuitenkin mieleiseksee eqlla. Eli hifivehkeitä ovat luonnostaan. Putkinupeissa nämä asiat ovat tietenkin tyystin erilailla (säröä halutaan ja taajuusvastekin saattaa olla middlepainotteinen).

Johtopäätös on, että trankkuvahvistimet ei tee muuta kuin vahvistaa ääntä. Ja tosiaan teoreettisia ajatuksia ovat nämä.
mr.bungle
06.02.2008 19:36:41

Ainakaan Neo-112 ei tunnu kovinkaan hifiltä. Siis sellaiselta mitä esim. studiomonitorit puskee ulos.
bassolla hanuriin
hollstro
06.02.2008 20:01:36

Kaikki, siis aivan kaikki vahvistimet ja kaapit jotka perustuvat erilaisiin komponentteihin ja suunnitteluun kuulostavat erilaisilta. Hifiä tai ei. Jos et usko niin mene hifikauppaan ja pyydä kaiutinvertailua, tai vertaa vahvistimia.

Aikoinaan uskoteltiin että jos taajuusvaste on tasainen niin vahvistimet kuulostavat samalta. Se ei pidä paikkaansa ja jokainen jolla on korvat sen kyllä kuulee. Bändikamoissa ero on vielä selkeämpi.

Vahvistimissa ero tulee esim:
- transienttien toistosta, eli mikä on signaalin nousunopeus ja vaimennuskerroin
- dynamiikasta, eli kuinka vahvistin kompressoi, eli litistää signaalia
- erilaisista harmonisista ja epäharmonisista säröistä. Särö on halutun ja tuotetun signaalin eroavuus, eikä sillä välttämättä ole tekemistä yliohjauksen aiheuttaman särön kanssa

Kaiuttimissa kotelon tilavuus, materiaali ja elementit sekä suunnitteluperiaate ja jakosuodin aiheuttavat suuria eroja ääneen

Bändilaitteissa saundi yleisimmin tarkoittaa juuri sitä miten laite värittää toistoa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
kondensaattori
06.02.2008 20:47:53 (muokattu 06.02.2008 21:07:40)
Kaikki, siis aivan kaikki vahvistimet ja kaapit jotka perustuvat erilaisiin komponentteihin ja suunnitteluun kuulostavat erilaisilta. Hifiä tai ei. Jos et usko niin mene hifikauppaan ja pyydä kaiutinvertailua, tai vertaa vahvistimia.

Joo ainakin teoriassa ja hifistien mielestä. Mutta kyllähän eri juotostinatkin kuullostavat erilaisilta, ja nykyajan lyijytön tina on tehnyt nykylaitteiden saundista kakkaa.

Aikoinaan uskoteltiin että jos taajuusvaste on tasainen niin vahvistimet kuulostavat samalta. Se ei pidä paikkaansa ja jokainen jolla on korvat sen kyllä kuulee. Bändikamoissa ero on vielä selkeämpi.

Tiedän

Vahvistimissa ero tulee esim:
- transienttien toistosta, eli mikä on signaalin nousunopeus ja vaimennuskerroin
- dynamiikasta, eli kuinka vahvistin kompressoi, eli litistää signaalia
- erilaisista harmonisista ja epäharmonisista säröistä. Särö on halutun ja tuotetun signaalin eroavuus, eikä sillä välttämättä ole tekemistä yliohjauksen aiheuttaman särön kanssa

Miten joku vahvistin voi olla "hidas" (huono transienttitoisto)? Samoin millälailla se kompressio aiheutuu vahvistimessa, nämä eivät uppoa aivoon näin äkkiseltään ainakaan. Säröjuttu kyllä.

Kaiuttimissa kotelon tilavuus, materiaali ja elementit sekä suunnitteluperiaate ja jakosuodin aiheuttavat suuria eroja ääneen

Tiedossa on

Bändilaitteissa saundi yleisimmin tarkoittaa juuri sitä miten laite värittää toistoa.

Tiedossa on
Teijo K.
06.02.2008 21:03:09

Joo eroaa mutta ei silleen merkittävästi.

No onhan niitä nyt vaikka mitä mallia olemassa. http://www.vekoy.com/index.php?cPath=40 Kato vaikka tosta aluksi jos et usko.

Johtopäätös on, että trankkuvahvistimet ei tee muuta kuin vahvistaa ääntä. Ja tosiaan teoreettisia ajatuksia ovat nämä.

Ja autot ei tee muuta kun kuljettaa ihmisiä paikasta toiseen, joten on ihan sama onko sulla laatikkoskoda vai uus mersu?

:)
"Veltto rysäkeppi"
kondensaattori
06.02.2008 21:09:19
No onhan niitä nyt vaikka mitä mallia olemassa. http://www.vekoy.com/index.php?cPath=40 Kato vaikka tosta aluksi jos et usko.

Ja autot ei tee muuta kun kuljettaa ihmisiä paikasta toiseen, joten on ihan sama onko sulla laatikkoskoda vai uus mersu?

Kyllä mä periaatteessa uskon, että eroja on, mutta niiden syyt ei istu aivoon.
Boomer
06.02.2008 21:41:33

Edellämainittujen lisäksi vaikuttaa ymmärtääkseni merkittävästi myös vaffarin ja kaapin yhdistelmä!

Ideaalitilanteessa nimittäin vaffari työntää ja vetää elementtejä, jotka vain tottelevat nöyrästi. Käytännössä kuitenkin elementit pistävät hanttiin sekä syöttävät vahvistimeen väärävaiheista virtaa eri määrät eri taajuuksilla. Vahvistimen kyky vastustaa elementtien "häirintää" ilmaistaan termillä damping factor. Siihen vaikuttaa sekä vahvistin sekä kaappi molemmat taajuusriippuvaisesti.

Ei oo helppoo tuo teoria, ite en siitä hirveitä hiffaa, mutta veikkaan myös, että puhtaasti vahvistavaa (siis todellista hifiä) vaffaria, ja etenkään nuppi+kaappi yhdistelmää ei ole olemassa.
hollstro
06.02.2008 21:47:49

Ei muuta kun perehtymään aiheeseen. Aina voi oppia uutta ja ymmärtämään näitäkin juttuja. Ei kukaan ole seppä syntyessään.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)