Aihe: näin meidän bändissä toimitaan..
1 2 3
saudro
05.02.2008 09:48:55
Kymmenen vuotta sitten perustin bändin ja siitä lähtien olen
toiminut siinä kitaristi laulajana. Nyt sitten dominoiva osa bändistä
on päättänyt ottaa erillisiä laulajia kokeiluun, koska siitä olisi
helvetisti hyötyä. Eli meikäläinen alennettiin kakkoskitaraan.
Lisäksi täytyy varmaan alkaa opettamaan uutta laulajaa vetään biisejä.
Ei paljon nappaa. Lähtisikö meneen vai alistuisiko?
Oi viisaiden neuvosto.
M.Paisley
05.02.2008 10:40:30

Tässä universumissa on varmaan max. yksi ihminen, joka tuon päätöksen voi tehdä. Vinkiksi vaan, se ei ole John Lennon tai edes Paavi.
Circusfolk Making Faces ulkona 13.11, käy kuuntelemassa www.myspace.com/circusfolkband
saudro
05.02.2008 11:03:25
niin omapa tuo päätös taitaapi olla, toisaalta uloshan sitä ollaan savustamassa muutenkin. onpahan toi kuitenkin forssalainen tragedia.
Roksennus
05.02.2008 11:40:00
niin omapa tuo päätös taitaapi olla, toisaalta uloshan sitä ollaan savustamassa muutenkin. onpahan toi kuitenkin forssalainen tragedia.

Saattaahan se olla että kyseiseen toimintaan on aihetta, mutta jonkin asteinen bändiuskollisuus pitäisi kuitenkin säilyttää. Voisittehan te järkätä koesoittoja myös uudelle basistille ja rumpalille...

Voin luvata että pienellä seulonnalla Suomesta löytyy teidän bändiin osaavammat muusikot jokaisen tilalle.

Eli toisinsanoen teidän pitäis jutella ja ottaa selville mikä hommassa mättää. Sen jälkeen voitte tehdä perusteltuja ja bändin kannalta hyviä päätöksiä.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
puusormi
05.02.2008 12:41:10

Toisaalta, jos bändiin tulee laulaja, jonka ääni ja tyyli sopii kokonaisuuteen sinun ääntäsi paremmin (ainakin muun bändin mielestä), on bändissä nyt (ainakin) kaksi taitavaa laulajaa. Vähän enemmän kun panostatte stemmojen sovituksiin, niin biisit ja bändin kokonaismeininki nousevat aivan uusille tasoille.
Juntunen
05.02.2008 13:03:50

Toisaalta, jos bändiin tulee laulaja, jonka ääni ja tyyli sopii kokonaisuuteen sinun ääntäsi paremmin (ainakin muun bändin mielestä), on bändissä nyt (ainakin) kaksi taitavaa laulajaa. Vähän enemmän kun panostatte stemmojen sovituksiin, niin biisit ja bändin kokonaismeininki nousevat aivan uusille tasoille.

Näin minäkin näkisin. Kannattaa funtsia mikä on bändin parhaaksi nimenomaan kokonaisuutta ajatellen. Jutelkaa bändin kesken mistä kiikastaa.
Dianin uus promosinkku tulee ihan kohta. Tsekkaa tuoreimmat kuulumiset >>
hapan
05.02.2008 13:21:49
Ja hei, ala Malcomiksi, eli keskity täysillä sävellystyöhön ja bändin liidaamiseen. Samalla luot tanakan kompin ja huomaat olevasi _se_ juttu bändissä.
sahkuifk
05.02.2008 14:41:38
Jos oikeen tosissaan ootte bändin kanssa ja keskinäisiin suhteisiin jää jotain kitkaa, niin homma alkaa jossain vaiheessa tökkiin. Mutta jos kaikki on rehellisesti miehistönmuutoksiin valmiita ja se vie juttua eteenpäin, niin ei kai tässä mitään ongelmaa pitäs olla.
Simo78
05.02.2008 14:52:25
Kymmenen vuotta sitten perustin bändin ja siitä lähtien olen
toiminut siinä kitaristi laulajana. Nyt sitten dominoiva osa bändistä
on päättänyt ottaa erillisiä laulajia kokeiluun, koska siitä olisi
helvetisti hyötyä. Eli meikäläinen alennettiin kakkoskitaraan.
Lisäksi täytyy varmaan alkaa opettamaan uutta laulajaa vetään biisejä.
Ei paljon nappaa. Lähtisikö meneen vai alistuisiko?
Oi viisaiden neuvosto.

Vaikea sanoa kun ei tiedä onko laulajan vaihtoon aihetta, kun ei ole lauluääntäsi näytillä! Jos ei nappaa olla "vain" kitaristi, niin kamat kasaan ja uutta bändiä perustamaan, kyllä tästä maasta soittajia löytyy...

Mäkin perustin bändin ja olin pitkään laulaja/kitaristi, mutta sitten ihan oma ehtoisella päätöksellä "alensin" itseni "vain" kitaristiksi--> eipä ole kaduttanut. Sen verran surkeaa yritystä toi mun laulu on=) No taustoja olen pakoitettu laulamaan, kun kukaan muu bändistä ei siihen suostu--> studiossa yritän välttää laulamisen kokonaan--> onneksi löytyy kavereita jotka hallitsee taustalaulannan meikää paremmin ja saa ne vielä suht helposti roudattua studioon.
merirosvokissa
05.02.2008 16:50:45
Itsellä on vähän samanlainen tilanne ehkä edessä, tosin omasta päätöksestäni ja ajattelusta että soitto ja laulu yhtäaikaisesti ikävä kyllä rajoittaa vähän toisiaan, ei paljoa, mutta vähän, ja meikästä se on aina ollut paremman näköistä jos on karismaattinen laulaja erikseen joka ottaa yleisön haltuunsa, ja kitaristi joka saa keskittyä täysin omaan instrumenttiinsa, todennäköisesti kuitenkin vetäisin vielä taustamölinää ja liidilauluhommiakin, tämäpä se vasta tuokin sitä väriä orkesterin musaan.

Minä en tosin "alentunut" kakkoskitaraan, koska bändissä on vain yksi kitara, hoh.

Enkä oikeen ymmärrä tuota ilmaisua että "alentuu" kakkoskitaraan, eikös ne kaikki instrumentit ole tärkeitä bändissä, jos niitä tarvitaan orkesterin täydelliseen ilmaisukykyyn?

Mutta jos tämmöinen toiminta oikein hatuttaa niin nosta kytkintä, ei siitäkään tuu varmasti mittään jos tämmösen asian johdosta tympäsee jatkuvasti, tai sitten keskustelee bändin kanssa tosiaan että mikä hommassa mättää.

Tosin yhden tuttuni sanomana seuraava:"Torniolaiset ei eroa bändistä vaikka 'tuttaiski, sitähä pian joutus puhumaan muille bändin jäsenille."

Mutta toivotaampa että kaikki kääntyy hyvin ja oikein päin.
http://www.myspace.com/arspraesagus - Hell Metal - Avatarissani esiintyvä mieshenkilöni on minun BFF
saudro
06.02.2008 10:17:58
Kiitoksia kaikista mielipiteistä, ehkä ne auttaa päätöksenteossa.
Ihan vaan haluan sen verran korjata sanomisiani, että arvostan kyllä kakkoskitaristeja siinä missä muitakin soittajia.
Tässä hommassa on se eniten vialla, että päätöksen ajoi läpi bändi "pomot" mitään sen kummemmin kyselemättä. Tämä tuli siis minulle ja basistille ihan puun takaa. Ei ole ollut basistinkaan mielestä tarpeen vaihtaa mutta enhän mä nyt väkisinkään mikrofonissa aio roikkua kun puolet bändistä "toivoo" toisin.
Omassa laulussanihan ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta uusi tyyppi on kuulemma "idols"-tason kaveri. Antaa uuden tyypin koittaa, jos on hyvä niin laulakoon. Aika näyttää jammaanko basistin kanssa "varjoissa" vai jossain ihan muualla.
Informaatiokameli
06.02.2008 11:54:43 (muokattu 06.02.2008 11:59:12)

Ihan vaan haluan sen verran korjata sanomisiani, että arvostan kyllä kakkoskitaristeja siinä missä muitakin soittajia.

Minä en oo koskaan oikein tajunnu näitä ykkös- ja kakkoskitaristijuttuja. Voiko joku ihminen muka tosissaan sanoa jollekin ihmiselle, että "Hei, minä olen tämän bändin YKKÖSkitaristi ja tuo jätkä tuossa on kakkoskitaristi"?. Eikö molemmat kitaristit ole vain "toisia" kitaristeja tyyliin; "Hei, minä olen tämän bändin toinen kitaristi ja tuo jätkä tuossa on se toinen".

Itse asiaan.

Jos uusi laulaja pystyy tekemään bändistä paremman, niin totta munassa sinä siirryt pelkästään siihen kitaraan ja annat tyypin nostaa teidän bändin tasoa. Mutta tuo, että bändin "pomot" ovat kaksistaan sopineet asian, on vähän ynseätä toimintaa.
Everybody loves somebody but nobody loves rumpali.
Edzge
06.02.2008 15:53:00
Minä en oo koskaan oikein tajunnu näitä ykkös- ja kakkoskitaristijuttuja.

Ykkös- ja kakkoskitaristisuus on kyllä vähän kärjistettyä ja osittain halveksivaakin.
Soolo/lead ja komppi/rythm kitaristeista voi puhua, mutta eivät hekään minusta ole rajoitettu/jaettu tarkkaan numeroihin 1. ja 2., kumpikin homma on kuitenkin tärkeä.
- "Hei, tuohan kuulosti hyvältä!" - "Niin minäki!"
saudro
07.02.2008 13:12:50
Jos nyt siirrytään luontevasti omasta tilityksestäni tähän ykkös/kakkos hommaan,
niin kyllähän bändi tulee tulee loistavasti toimeen ilman kitarasoolojakin. Tosin kyllähän ne soolot antaa oman mausteensa siihen.
puusormi
07.02.2008 14:08:09

Tosin kyllähän ne soolot antaa oman mausteensa siihen.
Vaan helposti käy että ne soolot antavat tismalleen samat mausteet kuin kaikilla muillakin bändeillä. Joskus soolottomuus toimii paremmin kuin soolo. Ja joskus ei. Ja päinvastoin.
Hepetintti
07.02.2008 19:12:45
Mikäli bändi ei sinua miellytä niin eroa ihmeessä.
Musiikkia on aika tuskasta soittaa porukassa jossa ei nauti olostaan.
röllöllööö
Seba
08.02.2008 00:27:29

Ykkös ja kakkos hommat kuuluu vällyjen väliin.

Kyllä tiukasti komppaavia kitaristeja on huomattavasti harvemmalla nurkalla kun soolon vinguttajia.
Muutenkin jotenkin ärsyttää koko 1 ja 2 nimet vaikka basisti olenkin.
Meidän bändissä on vaan 2 kitaristia.

Tietysti homma olisi selkeämpää jos toinen komppaisi ja toinen sooloilisi, mutta minkäs teet kun 99% kitaristeista haluaa joka välissä tilutella :)
Teijo K.
08.02.2008 13:12:17

Ykkös ja kakkos hommat kuuluu vällyjen väliin.

Kyllä tiukasti komppaavia kitaristeja on huomattavasti harvemmalla nurkalla kun soolon vinguttajia.
Muutenkin jotenkin ärsyttää koko 1 ja 2 nimet vaikka basisti olenkin.
Meidän bändissä on vaan 2 kitaristia.

Tietysti homma olisi selkeämpää jos toinen komppaisi ja toinen sooloilisi, mutta minkäs teet kun 99% kitaristeista haluaa joka välissä tilutella :)

Miksaajana on helpompaa jos soolokitaristia kysyessä sieltä nousee vaan 1 käsi pystyyn. Mutta bändin kannalta voi olla parempi jos molemmat soittaa sooloa, jos vaan malttaisivat soittaa niitä järjesllisen määrän. Tää ei tietenkään pidä aina paikkaansa, mutta yleensä 2 hemmoo on luovampi ja monipuolisempi vaihtoehto kuin 1.
"Veltto rysäkeppi"
Landstr
08.02.2008 14:26:28
Miksaajana on helpompaa jos soolokitaristia kysyessä sieltä nousee vaan 1 käsi pystyyn. Mutta bändin kannalta voi olla parempi jos molemmat soittaa sooloa, jos vaan malttaisivat soittaa niitä järjesllisen määrän. Tää ei tietenkään pidä aina paikkaansa, mutta yleensä 2 hemmoo on luovampi ja monipuolisempi vaihtoehto kuin 1.

Meillä toinen kitaristi on hieman vastahankainen omien soolojensa suhteen, koska aliarvio itseänsä pahasti. Omasta mielestäni se taas tekee juuri kivan mausteen biisiin kun kummatkin kitaristit soittavat biisin aikana soolon.

Meillä se menee vielä niin että yleensä tuo toinen kitaristi hoitaa nuo muut ''ykköskitaristin'' hommat, elikkäs sellaiset asiat mitä on itselläni vaikea soittaa samalla kun laulaa. Itsestäni olisi juuri kiva siirtyä pelkkään kitarointiin, mutta ei tästä meidän kylästä juurikaan löydy laulajia meidän ikäluokastamme, ja toiselta paikkakunnalta laulajan hommaaminen olisi sitten hankalaa, joten tyydyn omaan asemaani, on se musan soitto näinkin hienoa.
En kirjoita tähän mitään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)