Nitrodelay 29.01.2008 09:41:08 | |
---|
Pahoittelen heti kärkeen amatööriyttäni ;-), mutta kysyisin käytäntöjä siihen kun biisiä masterointivaiheessa kompressoi/limitoi, niin laulu tahtoo pudota kompin alle, vaikka sitä nostelisi jo miksauksessa ylös. Näin tapahtuu varsinkin, jos levittää stereokuvaa ja sivulle siirtyvät soittimet alkavat dominoida. Aika usein joutuu palaamaan miksaukseen muuttamaan laulun volasäätöjä, mutta helposti biisistä samalla tuntuu katoavan jotain oleellista. No tietysti - älä sitten limitoi, mutta onko tähän käytännön kikkoja? Pitäisikö esim. laulun taajuuksilta kaivaa muuta kamaa alta pois ja tehdä jonkinlainen taajuusmonttu sitä varten ? (Silloinhan laulun ei pitäisi näkyä piikkinä toistokäyrällä, joka sitten limitoituisi masterointivaiheessa). ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
Daunt 29.01.2008 09:46:46 | |
---|
Pitäisikö esim. laulun taajuuksilta kaivaa muuta kamaa alta pois ja tehdä jonkinlainen taajuusmonttu sitä varten ? (Silloinhan laulun ei pitäisi näkyä piikkinä toistokäyrällä, joka sitten limitoituisi masterointivaiheessa). Kyllä. Koko miksaus pitää rakentaa niin, että laululla on oma tilansa. Sama pätee kaikkiin muihinkin instrumentteihin. Voit myös välillä miksata limitterin läpi, niin saat paremman kuvan masteroidusta versiosta. Poistat sen sitten ennen varsinaista masterointia. |
Nitrodelay 29.01.2008 15:46:55 | |
---|
Kiitos neuvoista, ryhdynpä lapparoimaan kuoppaa laulajalle. ...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
varakeef 30.01.2008 00:30:13 | |
---|
Kuunnelkaapa Elviksen Anyway You Want Me -tsibale. Siinä on kompurointi ja limitointi modernilla mallilla. Erona on vain se, että kun kuningas avaa suunsa, kaikki muu hiljenee. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Kalmo 30.01.2008 21:39:19 | |
---|
Laulu on siitä hankala juttu, että (riippuen siitä,onko mies-vai naislaulaja) sen taajuusalue menee päällekkäin niin kovin monen instrumentin kanssa. Kannattaa ensin kokeilla ihan volyymipotikalla ratsastamista. Voi tulla outoja soundeja, jos laulun alkaessa esim. kitarasta häviää keskiääniä liikaa. Saattaahan toki olla, että alkuperäisessä miksauksessa ja soundivalinnoissa on vähän petrattavaa, jos kompura tärvelee laulun pahasti. Onhan se multiband-kompressori? Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
hannu666 31.01.2008 19:49:47 | |
---|
Ei tohon ole muuta vinkkiä ku sun pitää istua vähän kauemmin tiskin ääressä niin alkaa hahmottumaan kikat. Oon paininut joskus saman ongelman kanssa ja se vaan hävisi yhtäkkiä, jos nyt jotain akuuttia pitää sanoa niin kaiva sinne keskiääniin vähä tilaa liidille ja kompressoi sopivasti laulua eteen. Tähän hyvä kompura softapuolelta ois esim. Waves Rvox |
hannu666 31.01.2008 19:50:50 | |
---|
Kuunnelkaapa Elviksen Anyway You Want Me -tsibale. Siinä on kompurointi ja limitointi modernilla mallilla. Erona on vain se, että kun kuningas avaa suunsa, kaikki muu hiljenee. Kuulostaa aivan suomen radioiden kompressoinnilta :o) |
Timo JM 31.01.2008 20:13:01 | |
---|
Hmm, olenkohan mä jotenkin pihalla kun en oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada laulua erottumaan tai kuulumaan. (Tai sitten en vaan itse huomaa.) En ole edes oppinut kaivamaan EQ:lla tilaa erikseen laululle. Joskus voi tietysti käydä niin, että laulu on jäänyt joko liian pienelle tai kovalle mutta se ei ole johtunut siitä, että laulua olis ollut mitenkään vaikea saada kuulumaan. Kaiken maailman stereolevitykset masteroinnissa kannattaa kuitenkin unohtaa. Niillä on tosi helppoa pilata hyvä miksaus. Kyllä se stereokuva kannattaa rakentaa ihan perusmiksaamisella. Ja joo, se mikä miksatessa tuntuu hyvältä balanssilta ei usein ole sama mikä tarvitaan silloin kun aletaan lyttäämään. Eli se limitteri sinne masteriin kuten jo sanottiin jolloin pystyy tsekkailemaan miten miksaus käyttäytyy kovassa rutistuksessa. Miksausta ei kuitenkaan kannata tehdä limitterin kanssa. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Niq 03.02.2008 08:58:41 | |
---|
Hmm, olenkohan mä jotenkin pihalla kun en oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada laulua erottumaan tai kuulumaan. (Tai sitten en vaan itse huomaa.) En ole edes oppinut kaivamaan EQ:lla tilaa erikseen laululle. Joskus voi tietysti käydä niin, että laulu on jäänyt joko liian pienelle tai kovalle mutta se ei ole johtunut siitä, että laulua olis ollut mitenkään vaikea saada kuulumaan. Sä oot vaan miksannu hyvin sovitettua kamaa, ts. jo soittaessa soittajat jättävät laululle tilaa, jolloin sitä ei miksauksessa tarvitse erikseen tehdä. Olen itsekin törmännyt samaan. "I have a cunning plan" -Baldrick |
CryptoFib 03.02.2008 16:58:00 (muokattu 03.02.2008 16:59:52) | |
---|
Sä oot vaan miksannu hyvin sovitettua kamaa, ts. jo soittaessa soittajat jättävät laululle tilaa, jolloin sitä ei miksauksessa tarvitse erikseen tehdä. Olen itsekin törmännyt samaan. vähän aiheen vierestä, mutta sitä sivuten. Niinpä juuri. Tämä on hauska pointti, mitä varsinki täällä m.netissä vois terotella enemmänkin. En tiedä tästä ko. tapauksesta, mutta monesti, jopa yleensä täällä ne miksausvinkkejä heruttavat ihmiset on jollain tapaa tekemisisssä laulun säveltämisessä ja sovittamisessa. Itse teen kaiken itse lähes joka kerta (~80%). Tämä antaa mulle mahdollisuuden rakentaa biisit siten, että miksaaminen on helppoa. Laulun, eikä minkään muunkaan tarvi jäädä miksauksessa jalkoihin, kun sovitus on kohdallaan. Jos sulloisin säkeistöihin 4 kitaraa, vähä jousia, älyttömät china-tom-kompit ja chorusbassot niin saattaispa olla miksausvaiheessa vänkää mahdututtaa hentoa naisääntä tähän palettiin. Jos henkilö kuitenkin tahtoo rakentaa biisisi näin, niin siinäpäs tahtoo. Vähän offtopiccina lisää. Tosiamatöörien joukossa on kovin yleistä se, että (bändi)porukalla säveltäminen ja sovittaminen ei toimi. Kärjistetysti: Kaikki haluaa saada oman soittonsa kuulumaan ja tätä kautta olla tärkeä osa bändiä. Tämä heijastuu sovituksiin siten, että toivottuja suvantoja ei juuri esiinny. Kaikki paukuttaa täpöllä. Ja se samainen itsensä tärkeäksi tekeminen heijastelee ennemmin tai myöhemmin itse säveltämiseen: Kovin on monotonista settiä. (näin kai ne punkbänditkin syntyy. ;) ) Eikä varmaan tarvi juuri mielikuvitusta käyttää, että miltä se kuulostaa kun tämä bändi alkaa kaiken kukkuraksi miksata - porukalla! Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
Jaakkoopuukkoo 04.02.2008 14:43:54 | |
---|
Eikä varmaan tarvi juuri mielikuvitusta käyttää, että miltä se kuulostaa kun tämä bändi alkaa kaiken kukkuraksi miksata - porukalla! Jokin aika sitten ihmettelin, miksei voi miksata porukalla (itsellä ihan hyviä kokemuksia), niin vastaus oli se, että sujunut on, koska olen ollut amatööribändeissä (ts. hlökohtaiset kunnianhimot eivät ole liian muotoutuneet, terävät ja suuret, että kukaan lähtisi erikseen kukkoilemaan). Ja, herraisä, eräs mainituista bändeistä oli punkkia, vieläpä hardcorepunkkia. Johtopäätös lienee, että amatöörimäisyyttä on monenlaista? En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
CryptoFib 04.02.2008 21:02:50 | |
---|
Johtopäätös lienee, että amatöörimäisyyttä on monenlaista? toki toki... =) Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
No tää kysely littyi tähän tilanteeseen, mikä tässä uusimmassa tekeleessäkin toistuu, eli kun mennään kertsiin ja kamaa tulee lisää, niin limitteri littaa sen ja laulut sitämyöten. Kuitenkin biisin osissa olis kiva olla dynamiikkaa. Tässähän limitteri vaikuttaa vasta kertsissä ja A-osa soi avoimemmin. Mitenkäs toi pitäis oikein tehdä? http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=315920...ja suurimman citymaasturin ratin takaa löytyy pieni, lihava, kalju siannäköinen mies... Biisejä:http://www.mikseri.net/artists/?id=67267 |
Timo JM 05.02.2008 10:47:21 | |
---|
No tää kysely littyi tähän tilanteeseen, mikä tässä uusimmassa tekeleessäkin toistuu, eli kun mennään kertsiin ja kamaa tulee lisää, niin limitteri littaa sen ja laulut sitämyöten. Kuitenkin biisin osissa olis kiva olla dynamiikkaa. Tässähän limitteri vaikuttaa vasta kertsissä ja A-osa soi avoimemmin. Mitenkäs toi pitäis oikein tehdä? http://www.mikseri.net/player/playe … ewsession=1&type=1_meter=315920 Musta toi ongelma on enemmänkin noissa kertsin skitoissa ja niiden ekutuksissa. Vähän alapäätä veks ja laulua karva kovemmalle kertseissä niin se on siinä. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Kalmo 05.02.2008 11:32:39 | |
---|
Nykyään muodissa oleva miksaustyyli on ajanut monet käyttämään kompressiota ja limiteriä aivan liioitellusti. Tuloksena on vivahteetonta audiomakkaraa. On myös tärkeää jättää miksausvaiheessa niin paljon pääntilaa masterointiefekteille, ettei tarvitse moukaroida kaikkea lyttyyn. Kuvassa on mukana tietysti sekin, että kun ammattilainen käyttää 1000 euron kompuraa, 800 euron limiteriä ja 2000 euron monitorikaiuttimia, niin amatööri yrittää samaan tulokseen freewarella ja Behringereillä. Valitettava tosiasia on, että nuo tyyriit vehkeet hoitavat hommansa paremmin, eli pystyvät tiukassakin paikassa säilyttämään soinnillisen erottelun ja sävykkyyden paremmin. Eikä se tarkoita sitä, että olisi välttämättä kalliimpaa tehdä hyvä, kuin keskinkertainen kompurasofta, vaan sitä että kuka hullu sen hyvän halvalla möisi. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Daunt 05.02.2008 12:50:15 | |
---|
|
AnttiR 05.02.2008 12:56:22 | |
---|
Ei ole myöskään tavatonta, että masterointiin viedään erikseen laulupaketti ja loput raidat miksattuna. Masteroija voi sitten istuttaa asiat yhteen. Toinen käyttökelpoinen kikka on käyttää sidechain kompressointia tai ihan miksaamalla sama asia. Eli, tiputtaa esim kitaroita tai muuta laulun kanssa samalle kaistalle tulevaa materiaalia karvan verran aina laulun kohdalla, jolloin laululle jää enemmän tilaa ja kaikkea ei tarvitse vetää kompuralla ihan lyttyyn. Melko harva biisi menee edes livetilanteessa "samoilla säädöillä" alusta loppuun. Sen takia juuri on olemassa miksaaja.. Ja studuossa miksausautomaatiovälineitä, niin softassa, kuin rautavehkeissä. Ja ei siitä nyt niin monta vuotta ole aikaa, kun studioissa "harjoiteltiin" yhden biisin miksausta lukemattomia kertoja ennenkuin se onnistu halutulla tavalla. Välillä saattoi olla kolmekin käsiparia säätämässä, kun tapahtui paljon asioita yhtäaikaa. Se oli sitä aikaa, jolloin automaatiopöytä oli jotain niin utopistisen kallista, ettei sellaisesta voinut kuin nähdä märkiä unia. Nykyisin on helppo piirrellä vaikka minkälaista kurvia melkein millä tahansa äänityssoftalla.. Eikä siihen edes tarvi mitään ilmaisplugaria pilaamaan soundia. Olis tavallaan ihan mielenkiintoista miksata joskus joku pop/rok genren biisi ilman kompuran kompuraa missään.. Vois tulla jopa parempi kuin huonoilla plugareilla ylilytätty.. Ja miksatessa kannattaa myös rajusti kyseenalaistaa onko kaikki soitetut asiat koko ajan tarpeellisia. Vaikka siinä voi väkisin joutua joskus diplomaatiksi itsensä ja soittajan välille, mutta kokonaisuus ratkaisee. AnttiR |
hannu666 06.02.2008 18:21:23 | |
---|
ammattilainen käyttää 1000 euron kompuraa, 800 euron limiteriä ja 2000 euron monitorikaiuttimia. Mun villi veikkaus on että ammattilainen ei laittaisi ton hintaluokan vermeitä signaaliketjuun kohisemaan, ihan kivan masterointiräkin saa ostettua about 30000 euroo, sit tarttis vielä kuuntelun ja neutraalin tilan, rahaa saattaa mennä HIEMAN myös akustointiin, ja nyt siis oli puhe vaan ihan ok pajasta... :o) |
hannu666 06.02.2008 18:24:33 | |
---|
Olis tavallaan ihan mielenkiintoista miksata joskus joku pop/rok genren biisi ilman kompuran kompuraa missään.. Vois tulla jopa parempi kuin huonoilla plugareilla ylilytätty.. AnttiR Kun miksaa todella hyvällä analogitiskillä niin kompuran tarve on paljon pienempi ku pro tools-ympäristössä, suosittelen. eikä se digisummaus vedä oikeen vertaa analogi summaamiselle joten pöydät kunniaan...prkl... |
VMM 06.02.2008 21:55:18 (muokattu 06.02.2008 21:56:04) | |
---|
Jos yksi masterlimitteri lyttää jo useamman desibelin, on tämä jo ongelma - ei varmasti kuulosta mikään miksaus erottelevalta ja ilmavalta + menee tasot ihan sekaisin. Kotimasteroinnissakin parempiin tuloksiin pääsee käyttämällä useita prosessointilaitteita tai -plugareita miedoilla asetuksilla. Eikä kannata yrittää saada masteria yhtä kovalle ku Foo Fighters. |