Aihe: J basson mikit?
1 2
ChiliTikka
04.02.2008 16:13:47
joo mä koitan ettii bassooni semmoista J-bass tyylistä mikkii ja oon ite kallistumassa tämmösee http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssjb3n_bk.htm

Onko jollain kokemusta samasta tai jostain muusta seymourin mikistä?(j-bass)

Kertokaa toki muitakin mikkejä :D Ainiin etsin sitten suht halpaa:D hintaa saa olla mut ei kummiskaa ihan tajuttomasti
absqua
04.02.2008 16:14:59
joo mä koitan ettii bassooni semmoista J-bass tyylistä mikkii ja oon ite kallistumassa tämmösee http://www.thomann.de/fi/seymour_duncan_ssjb3n_bk.htm

Kertokaa toki muitakin mikkejä :D Ainiin etsin sitten suht halpaa:D hintaa saa olla mut ei kummiskaa ihan tajuttomasti

Minkälaista soundia olisi haussa? Siitä kannattaa lähteä purkamaan tätä asiaa.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ChiliTikka
04.02.2008 16:25:07
no tavallaan ehkä niinku pikkasen pehmeempää soundii ku tässä mun nykysessä mikä on nyt mikä on:D et niinku haen semmosta suht pehmeetä soundii..
absqua
04.02.2008 16:29:42
no tavallaan ehkä niinku pikkasen pehmeempää soundii ku tässä mun nykysessä mikä on nyt mikä on:D et niinku haen semmosta suht pehmeetä soundii..

OK. Onko sulla tietoa nykyisistä mikeistä?

No anyways, pehmeämpään soundiin en kyllä tota valitsemaasi mallia suosittelisi, vaan ennemminkin tätä:

http://www.seymourduncan.com/produc … ines/progressive-1/sjb2_hot_for_ja/

Tossa on kokemukseni mukaan snadisti tummempi soundi.

Halvimmalla selviät vaihtamalla erilaiset kielet.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
04.02.2008 16:45:09

Samaan syssyyn, tuo aikaisemmin mainittu quarterpounderi on itseänikin kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Soittelen pääasiassa metallia Warren Corvetella, ja olisi kiva saada mikit jotka tuuttaa vähän kovempaa signaalia, basso kun on täysin passiivinen.

Eli siis, SD:n sivujen mukaan nuo quarter pounderit passaa hyvin metallimusiikkiin, onko jollakulla kokemusta enemmän ja mahtavatko olla hintansa arvoiset noihin MECin Dynamic Correction- jassomikkeihin?
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
pardy
04.02.2008 17:05:52

Samaan syssyyn, tuo aikaisemmin mainittu quarterpounderi on itseänikin kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Soittelen pääasiassa metallia Warren Corvetella, ja olisi kiva saada mikit jotka tuuttaa vähän kovempaa signaalia, basso kun on täysin passiivinen.

Eli siis, SD:n sivujen mukaan nuo quarter pounderit passaa hyvin metallimusiikkiin, onko jollakulla kokemusta enemmän ja mahtavatko olla hintansa arvoiset noihin MECin Dynamic Correction- jassomikkeihin?

Mulla oli pitkään Corvetessa QP:t kiinni. Oli aika tumma soundi. Instant hymy-eq vähän niinku. Nyt on DiMarzion UltraJazzit ja soundi on huomattavasti selkeempi. Keskialue potkii ihan erilailla.
pekezu
04.02.2008 18:11:01

Hmh, setti noita DiMarzioita maksais 1e enemmän kun QP:t, joten ehkei se olisi ylitsepääsemätön este ;). Noita saisi lisäksi valkoisena, joka voisi näyttää kovin eeppiseltä tuossa warwickissa. Täytynee vuntsia. Onkos noissa noihin MEC:in verrattuna millainen ulostulovolyymi?
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
pardy
04.02.2008 19:54:46

Hmh, setti noita DiMarzioita maksais 1e enemmän kun QP:t, joten ehkei se olisi ylitsepääsemätön este ;). Noita saisi lisäksi valkoisena, joka voisi näyttää kovin eeppiseltä tuossa warwickissa. Täytynee vuntsia. Onkos noissa noihin MEC:in verrattuna millainen ulostulovolyymi?

Ehkä vähän tukevampi. Se etuhan noissa on myös että ovat kaksikelaisen rakenteensa ansiosta hiljaiset myös yksittäin käytettynä eikä vain molemmat mikit täysillä.
jvakeva
04.02.2008 20:15:19

ainakin usa jb:N omiinverrattuna noi qp:T on aika p:stä.. heikompisignaali ja paljon raaempi soundi. yhenkeikan jälkeen vaihdoin suosiolla takasin.
www.theyoungers.net
onde
04.02.2008 22:09:42
Kaveri tuo jenkeistä Lindy Fralinit! Täälähän ne maksaa maltaita mut odotellaan Mutta pitäis ola hyvät eli kommenttia tulee ku on Fenkussa kii
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
poppamies
04.02.2008 22:15:01 (muokattu 04.02.2008 22:16:06)

No mä laitoin joku vuosi sitten Seymour Duncanin SJB-1 Vintaget kun "äiti" suositteli. http://www.alpha-music.com/productc … p?idproduct=207&IDCategory=1205
Ostin omani Musamaailmasta mutta näyttäisi olevan nekin siellä katoava luonnonvara mutta Absquan mainostamat hotit saa ainakin. Hinta on 70,-/kpl. http://www.musamaailma.fi/epages/mu … View&ObjectID=290793&Page=2 Ei pahan hintaiset ja todella muhkeasoundiset verrattuna Fenderin omiin vintageihin mitä oli aikaisemmin.
G strings are for strippers!
henrico
05.02.2008 15:24:02

mulla on duncan sjb-2 on ollut mun mieleen kyllä sopii kaikenlaiseen soittoon,ja toisessa bassossa kent armstrong nekin erinomaiset kirkkaampi ääni kuin alku peräisissä.
fender jazz bass highway usa, ,charvel b3 2xsquier jazz bass toinen mij ..*toikai als 58 gt
mixi
05.02.2008 21:02:42
Tuolta löytyy ihan hyödyllistä tietoa,, -> http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=9138

Itse hankin pari viikkoa sitten juuri tuolla kehutut seymour duncan Antiquity II:set ja täytyy sanoa, että normi fender usa jazzin mikit häviävät noille täysin. Soundista tuli samalla sekä mureampi, että pehmeämpi. Paljon parempi! Suosittelen! Nuo olivat tosin aika arvokkaat.. yhteensä n. 211e.

Tässä vielä muutama suora lainaus bass player -lehden jazz bass mikkien testistä:

-Duncan Antiquity II

Warmth: 4_
Clarity: 3.5_
Output: 4_
Amplified Sound: 5_
Recorded Sound: 5_
Value: 4.5_
_
Similar to Antiquity but more punch and a ton of bottom. Top end voiced slightly lower for cut. "Lows have a real feeling of support."

-Duncan basslines hot sjb 2

Warmth: 3.5_
Clarity: 3_
Amplified Sound: 3_
Recorded Sound: 3_
Value: 3.5_

Overall compressed-feeling and sounding. You have to really dig in to make lows open up. Soloed bridge is dead quiet, though. Hot lows sounded a bit unbalanced on tape.

- Duncan Basslines_Quarter Pound_SJB-3_

Clarity: 1.5_
Amplified Sound: 3_
Recorded Sound: 5_
Value: 3.5_
______
'Humbucker-like highs from a single coil. Most testers thought the thick lows lacked detail or clarity. "Pretty damn big and punchy on tape." "Loud but a bit on the bland side." "Rules in the studio."

- Basslines_Vintage SJB-1

Clarity: 2_
Output: 3_
Amplified Sound: 4_
Recorded Sound: 3_
Value: 3_
______
Mellow top, average mids, shy bottom. Overall very ear-friendly with a round-sounding bridge pickup. Studio report: Highs have peaky, vintage rawness.

- Dimarzio j dp123

Warmth: 4
Clarity: 2.5
Output: 4.5
Amplified Sound: 3.5
Recorded Sound: 5
Value: 4

Boatloads of punch. Rolled off top with thick bass. Pickups sounded great recorded. Ballsy growl sounds a bit ugly when soloed but is smooth and filling in the track. "The Marshall killer." "Loud & proud."

- Dimarzio ultra jazz dp 149

Warmth: 4
Clarity: 4
Output: 4
Amplified Sound: 4.5
Recorded Sound: 4.5
Value: 4

Very alive-sounding for a split humbucker. Crisp highs and strong low mids beg to be slapped or plucked. Stays punchy in the studioeven down low.

Eli ehkä jos pehmeyttä kaipaa niin ehkä joko toi antiquity II tai dimarzio j dp123 vois olla hyvät. Näähän on kuitenkin aina mielipidekysymyksiä, mutta muiden mielipiteet voi kuitenkin auttaa oikeaan suuntaan....
joo
hollstro
05.02.2008 21:34:33

Hyvin tehtyjen mikkien erot on niitä pienimpiä asioita bassosaundissa. Seuraavaksi voi sitten jo keskustella piuhojen ja potikoiden saundieroista. Jos bassosaundi ei miellytä tai sen pitää olla erilainen, vaihda basso.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
doppelgänger
05.06.2008 22:41:51 (muokattu 05.06.2008 22:49:58)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 120 päivää vanhaan ketjuun!

Jaa.

Ettisin uusia mikkejä bassooni mutta en oikein ymmärrä mitään niiden päälle. Jotain semmosta hakisin millä irtoisi Rush tyyppistä soundia. Tähän tapaan: http://youtube.com/watch?v=cikmJqSm9EE&feature=user

Kuinka paljon ylensäkkin mikit vaikuttaa soundiin ja onko kovinkin vaikeaa se mikkien vaihtaminen?
kallefuture
06.06.2008 02:07:23

Musta ainakin semmoset Aero-mikit jazzissa kuulosti käheeltä, aggressiiviselta jopa yhden tyypin Laklandissa. Itellä on jazzissa Lindyt. Ne on aika puusoundiset, hiukan voimakkaammat kuin Fenderin vanhat mikit tai orig. mukaan tehdyt. ja mulla on sarjaankytköspotikka. Se on niinku presari sillon.
Mun mielestä mikeillä on vaikutusta. Yhdessä soittajan ja koko muun instrumentin, johon lasken styggen ja härpäkkeet ja kaapin ja vaikka piuhatkin tietty. Noi esimerkin vertailut oli mun korvissa aikas isot. Joskus vaihdoin japsi presarimikin Bartoliniin ja ero kanssa oli aika huima. Se presari peittos kaikki Fenkut mitä sain käsiini. Paitsi ne oikein vanhat...
Peruselektroniikkatuntemus ja kuvien lukutaito ja asennus ja juotostaidot kannattaa hankkia ennen kuin tärvelee basson tai lahjoa kaveri.
Kalle
J.Hollström
06.06.2008 08:12:32 (muokattu 06.06.2008 08:13:03)
Kuinka paljon ylensäkkin mikit vaikuttaa soundiin ja onko kovinkin vaikeaa se mikkien vaihtaminen?

Soundin luonteeseen tosi vähän. Silloin kun samaan posiitioon laitetaan saman tyyppinen mikki erot ei ole dramaattisia. Ulostulossa on merkittävimmät erot, jolloin basson perässä olevat härpäkkeet käyttäytyy eri tavalla. Itse sanoisin, että mitä persoonallisempi tatsi, sitä vähemmän mikeillä on osuutta asiaan soundin puitteissa.

Tossa Geddy esimerkissä mikeillä on myös tosi pieni vaikutus, koska ko. soundi syntyy paljon tosta soittotyylistä, jossa kieliä paukutellaan aika voimakaalla tatsilla tietystä kohtaa bassoa.

Vaihto sinänsä ei ole iso operaatio passiivibassossa jos kolot on valmiiksi oikean kokoiset. Ts. kahden karvan juottaminen / mikki. Sitten jos vaatii puu / pleksitöitä, voi olla hankalampaa. Tosin mitä enemmän aiheeseen on uhrannut energiaa ja rahaa, sitä suurempia eroja on tahtonut myös kuulla.
poppamies
06.06.2008 13:59:52

Soundin luonteeseen tosi vähän. Silloin kun samaan posiitioon laitetaan saman tyyppinen mikki erot ei ole dramaattisia...

En menisi suoralta kädeltä allekirjoittamaan tuota lausuntoa. Minun mielestä mikeillä on yhta suuri merkitys soundille kuin kielillä. Jonkun mielestä, soittotyylistä riippuen, kielilläkään ei ole sen suurempaa merkitystä soundiin. Nämä ovat kuitenkin makuasioita. Itse olen sitä mieltä että paskamikkien vaihtamisella laatumikkeihin on jopa dramaattinen vaikutus, ja nimenomaan botneen.
G strings are for strippers!
doppelgänger
06.06.2008 14:48:27
No itellä on tommonen halppis Tokai AJB-28 ja siinä on vieläkin tehdasmikit niin saisko kunnon mikeillä paremmat soundit irti vai onko turha ostos?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)