Aihe: XP:n musavirittely ennen vai jälkeen audioohjelmien asennusta
1 2
JPQ
03.02.2008 09:50:38

Ihan hyviä pointteja. Itselleni on kuitenkin tärkeää, että windows tekee vain asioita joista tiedän ja joille olen "antanut luvan". Jokainen virittelee koneensa kuten haluaa, itse karsin musakäyttiksestä ihan kaiken turhan pois, vaikka sitten vain mielenrauhan vuoksi.

Yksi suuri hyöty yhdestä virityksestä kuitenkin on, ja se kannattaa tehdä käyttikseen jossa pyörittää audiosekvensseriä.

Start-ControlPanel-System-Advanced-Performance-Settings-Advanced. Sieltä kun asettaa processor scheduling:in backround services -asentoon, pienenee latenssi. Tämän on siis kokeiltu juttu.

mitens se muistin käyttö asetus vastaavasi? mulla ohjelmille mun järjellä se oikeampi.
Titares
03.02.2008 10:41:12 (muokattu 03.02.2008 10:47:00)
Samasta aiheesta on jo olemassa pysyvä otsikko:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=68978
CPU
04.02.2008 15:32:27
Sanoin tän jokin aika sitten jo tuolla Mikserissä mutta laitetaan nyt vielä tännekin:

Windowsin virittely on käytännössä melko turhaa puuhaa. Pointti on siinä, että vaikka kuinka säätäis niin aina sitä tulee laitettua biiseihin niin paljon plugareita, että kone jumittaa. Saako sitä lisäkapasiteettia erilaisilla virityksillä sitten yhdelle tai kahdelle ylimääräiselle efektille on loppujen lopuksi aika merkityksetöntä. Aina voi polttaa efektit kiinni raitoihin. Itsellä on ainakin jäädytys ahkerassa käytössä Cubasessa.

No näinpä just. Miks et suoraan tee niitä demoja mankalla, kun neliraiturilla tulee kuitenkin ne kaikki raidat täyteen, niin miks käyttäis neljää kun voi käyttää kahta. Se, et jos jollain ei ole hallussa se effujen käyttö, niin se ei tarkota, että toi ois turhaa.

Sitäpaitsi, edelleenkin ihmiset saattaa tehä sillä koneella muutakin kun makuuhuonekitarademoja, esim. jos teet musaa pelkästään vst-instrumenteillä ja haluut muuttaa kappaleen sovitusta (ie. et ole tehnyt biisiä valmiiks vaikka treenikämpällä), niin on aika paljon kivempaa kun ei tarttee tehä tuntien defreeze/freeze prosessia, jokasen muutoksen yhteydessä että voit kuunnella tekemäsi muutokset.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
samulik
04.02.2008 17:38:45
Sä et nyt halunut ymmärtää sitä, että sen virittelyn hyöty koneen tehoihin on jokseenkin merkityksetön.

Virittelyn hyödyt tulevat esille silloin, kun tarvitaan matalaa latenssia. Windowsia ei juurikaan kannata suuren teholisäyksen toivossa virittää, mutta jos haluaa soitella VST instrumentteja tai esim. Amplituben läpi "livenä", saattaa tuunaamiselle olla tarvetta.
Twinkle
04.02.2008 17:44:13
Sä et nyt halunut ymmärtää sitä, että sen virittelyn hyöty koneen tehoihin on jokseenkin merkityksetön.

Saman olen huomannut, että niillä yksittäisillä pikkunäpräyksillä ole kauheasti merkitystä. Itse olen tästä koneesta vaan säätänyt kaikki ylimääräiset graafiset hömpötykset pois, muuten tähän ei ole kajottu.

Itse asiassa minä en ole tajunnut edes mikä pointti tossa netin poistamisessa on audiokoneesta, ei tässäkään ole mitään muutosta tapahtunut. Palomuuri syö muistia 4 megaa ja sen voi kytkeä halutessaan blokkaamaan kaiken liikkuvan, jota en tosin ole koskaan tarvinnut. Virustutka on myös, mutta ei sekään resursseja syö lähes yhtään, koneen kokonaistehoon verrattuna täysin mitättömän määrän että siitä olisi minkäänlaisessa produktiossa mitään haittaa.

Että hyvä jos joku saa moisista toiminpiteistä jotakin irti, mutta itse olen kokenut sen että ei maksa vaivaa. Tämä on yhteydessä ulkomaailmaan kaiket päivät ja tällä tehdään paljon muutakin kuin musiikkia. Yhdenkään harrasteen ei ole tarvinnut kärsiä toisen edestä jos tämän koneen toiminnasta puhutaan.
Pop Corn
05.02.2008 09:55:17
Täällä jaksetaan hehkuttaa kyllä jonkun (kalliin) etusen tai mikin paremmuudesta,
vaikka ero halvempaan olisi minimaalinen tai jopa olematon. Ja monista muista
musiikin kannalta mitättämistä seikoista jaksetaan saivarrella.

Mutta, niinhän se on... pienistä liruista kasvaa suuri joki. Ja kenellä on
paremmin hallussa pienimmätkin yksityiskohdat, sitä parempi kokonaisuus lopulta
syntyy. (teoriassa ainakin)

Senpä takia en ymmärrä alkuunkaan miksi tietokoneen virittelyä vähätellään.
Ei ollenkaan johdonmukaista. Se on eri asia tietysti jos ei osaa. (Ja monilla
on valitettavasti taipumus vähätellä sitä mitä itse ei osaa.)

Se nyt vaan on tänäpäivänä niin, että monille meistä tietokone on se kaikkein
tärkein ja keskeisin instrumentti musiikin tekemiseen. Taitava instrumentin
haltija toki pitää huolen siitä, että instrumentti on täydellisessä vireessä ;)
.
Timo JM
05.02.2008 10:27:59

Senpä takia en ymmärrä alkuunkaan miksi tietokoneen virittelyä vähätellään.
Ei ollenkaan johdonmukaista. Se on eri asia tietysti jos ei osaa. (Ja monilla
on valitettavasti taipumus vähätellä sitä mitä itse ei osaa.)

No eipä noiden joka paikasta löytyvien ohjeiden lukeminen hirveesti älynlahjoja vaadi. Siitäkin huolimatta, että toistan itseäni sanon vielä kerran:

On jokseenkin merkityksetöntä jos virittelemällä saa biisiin pyörimään yksi tai kaksi efektiä lisää. Huomattavasti suurempi hyöty saadaan kun vaihdetaan joku tehosyöppö efekti toiseen vastaavaan. Esim. joku yksittäinen kompura saattaa viedä yllättävän paljon tehoja verrattuna toisen valmistajan vastaavaan.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
LaXu
05.02.2008 10:29:01
Saman olen huomannut, että niillä yksittäisillä pikkunäpräyksillä ole kauheasti merkitystä. Itse olen tästä koneesta vaan säätänyt kaikki ylimääräiset graafiset hömpötykset pois, muuten tähän ei ole kajottu.

Itse asiassa minä en ole tajunnut edes mikä pointti tossa netin poistamisessa on audiokoneesta, ei tässäkään ole mitään muutosta tapahtunut. Palomuuri syö muistia 4 megaa ja sen voi kytkeä halutessaan blokkaamaan kaiken liikkuvan, jota en tosin ole koskaan tarvinnut. Virustutka on myös, mutta ei sekään resursseja syö lähes yhtään, koneen kokonaistehoon verrattuna täysin mitättömän määrän että siitä olisi minkäänlaisessa produktiossa mitään haittaa.

Että hyvä jos joku saa moisista toiminpiteistä jotakin irti, mutta itse olen kokenut sen että ei maksa vaivaa. Tämä on yhteydessä ulkomaailmaan kaiket päivät ja tällä tehdään paljon muutakin kuin musiikkia. Yhdenkään harrasteen ei ole tarvinnut kärsiä toisen edestä jos tämän koneen toiminnasta puhutaan.

Enimmäkseen samaa mieltä. Windowsin käynnistystä/sammutusta kyllä nopeuttaa kun vääntää turhia palveluita pois. Esimerkiksi joku Help service on ihan turha olla pyörimässä koko aikaa, ei haittaa jos helpin avaaminen kestää hetken kauemmin. Ja onko joku oikeasti joskus löytänyt jotain hyödyllistä Windowsin helpistä? Vistassa palvelut ovat vähän fiksummin mutta silti löytyy paljon turhaa, jota ei peruskäytössä tarvi melkein kukaan. Loppupeleissä näkyvin ero tulee kuitenkin siis käynnistyksessä/sammutuksessa ja hieman pienemmässä muistin käytössä eikä itse käytön aikana eroa juuri huomaa.

Sen sijaan isomman eron huomaa, kun vääntää XP:ssa ja Vistassa turhat efektit pois. Molemmissa käyttiksissä on esim. minimize/maximize toimintojen efektit ajoitettu aivan liian hitaiksi, joten koko homma tuntuu pyörivän hitaammin kun joutuu odottelemaan ikkunan ponnahtamista ruudulle tms.

En ole ikinä nähnyt mitään järkeä nettiyhteyden poistossa tai muutenkaan jossain hillittömässä "kaikki pois" tuunaamisessa. Teen samalla setupilla ongelmitta ja nopeasti kaiken - graafisen suunnittelun, 3D-mallinnuksen, koodauksen, äänittämisen, leffojen katselun ja pelaamisen. Eikä ole tarvinnut karsia Vistaa näyttämään joltain 90-luvun käyttikseltä.
mos6581
05.02.2008 12:29:33 (muokattu 05.02.2008 15:00:05)
Ne jotka vähättelevät tuunauksen hyötyjä, ovat vain paskoja tuunaajia. Eipä noi musicxp.netit ja vastaavat tunnu edes kovin paljon pintaa syvemmälle menevän ohjeistuksissaan ja sit kun ne em.sivustojen ohjeet ei muutakaan sitä omaa konetta superkoneeksi, aletaan vähättelemään tuunauksen hyötyjä ja mukamas "supernörttinä" lauotaan foorumeilla mitä sylki suuhun tuo.
Miks mä antasin windowsin varastaa mun keskusmuistista monta sataa megaa itelleen kaikenmaailman roskan pyörittämiseen taustalla, kun tiedän etten sitä taustalla pyörivää roskaa tule koskaan tarvitsemaan? Tai antaa prossun ja kiintolevyjen raksutella turhaan taustalla jonkun tarpeettoman perässä, kun niiden pitäs enemmänkin huolehtia mun tarpeista? Mielummin tuunaan käyttiksen mieleisekseni, tuopahan edes mielenrauhan mulle. NLitellä rakentelen asennuslevyn mieleisekseni, miks suotta edes asentamaan kaikkea sitä roskaa mitä ei tarvitse. En ole mikään supernörtti, mutta olen kyllä huomannut omalla mopokoneella ainakin tuunauksen hyödyn.

Törmäsin työn merkeissä eräällä studiolla tuliterään 4 ytimelliseen koneeseen, jossa oli myös 4 gigaa muistia. En ole koskaan tavannut niin tahmaista työpöytäkäyttöä kun kyseisessä koneessa oli. Konetta ei oltu tuunattu millään tavalla, ainoastaan tarvittavat ajurit ja softat asennettu. Oli juhlaa palata päivän jälkeen kotiin oman 1 ytimellisen ja gigalla muistia varustetun mopo a64:n ääreen, joka on tuunattu ja paljon livakkaampi työpöytäkäytössä kun tuo uusi tuunaamaton superkone tuolla studiolla. Kyllähän siinä vääntöä tietysti riitti audiohommissa varmasti, mutta muuten käyttö oli kun suossa olis tarponu.
Torniojaws
05.02.2008 12:31:03

Ja onko joku oikeasti joskus löytänyt jotain hyödyllistä Windowsin helpistä?

No, audiokäytössä ei sitä ongelmaa tule, mutta jos käyttää jotain isompia ohjelmistoja niin monet niistä käyttävät tuota Help serviceä oman helppinsä toteutuksessa. Eli ei ole pelkästään Wintoosan käytössä se.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
LaXu
05.02.2008 13:08:41
No, audiokäytössä ei sitä ongelmaa tule, mutta jos käyttää jotain isompia ohjelmistoja niin monet niistä käyttävät tuota Help serviceä oman helppinsä toteutuksessa. Eli ei ole pelkästään Wintoosan käytössä se.

Mutta help service käynnistyy manual tilassa tarvittaessa (F1 painettaessa), eli ei mitään järkeä pitää sitä vakiolla automatic asetuksella.
Torniojaws
05.02.2008 14:18:40

Mutta help service käynnistyy manual tilassa tarvittaessa (F1 painettaessa), eli ei mitään järkeä pitää sitä vakiolla automatic asetuksella.

Ei se muistaakseni edes ole Automatic automaattisesti ainakaan vakioasennuksessa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
zekeode
05.02.2008 14:50:40 (muokattu 05.02.2008 14:51:25)

Ne jotka vähättelevät tuunauksen hyötyjä, ovat vain paskoja tuunaajia.

Aamen. Jokainen voi katsoa regmonilla kuinka usein se tietokone hakee milläkin ohjelmalla rekistereistä tietoa, tai diskmonilla kuinka usein tiedostoja haetaan.

Tämän jälkeen voi tulla toteamaan kuinka turhaa se virittely on.
Timo JM
05.02.2008 15:23:01

Jokainen voi katsoa regmonilla kuinka usein se tietokone hakee milläkin ohjelmalla rekistereistä tietoa, tai diskmonilla kuinka usein tiedostoja haetaan.

Tottakai siellä taustalla tapahtuu kaikenlaista pientä. Nykyisillä koneilla Windowsin (XP) omat taustatyöt on vaan niin mitättömän vähän koneen suorituskykyyn vaikuttavia, ettei paljon maksa vaivaa napsia niitä pois päältä. Erilliset virus ym. tutkat omine päivittelyineen on jo eri asia.

Mulla on seuraavanlainen kokoonpano:

Käyttis: Windows XP Pro
Emolevy: ASUS A8V Socket 939
RAM: Apacer 4 x 512 Mt DDR
Prosessori: AMD Athlon 64/939 3000+ Venice tray
Näytönohjain: ASUS AGP-V7100 GeForce2 MX
Äänikortti: RME DIGI96/8 PST

Voin kokemuksesta sanoa, ettei tekemäni yleisten ohjeiden mukaiset audiotuunailut käyttikseen ole vaikuttaneet näkyvästi koneen suorituskykyyn. Jos joku moisesta saa fiiliksen, että noiden toimenpiteiden jälkeen tietokone on jotenkin tehokkaampi niin siitä vaan. Itse sanon kuitenkin, ettei maksa vaivaa. Tämä siis niille jotka pähkäilevät hommaan ryhtymistä.

Ja sanottakoon nyt vielä, että vaatimattomasta kokoonpanosta huolimatta mun tietsikka ei ole ollenkaan takkuinen.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
PIM
05.02.2008 16:02:26
Kaikki virityskikat eivät tietenkään ole saman arvoisia ja riippuu paljon koneesta ja siinä olevista lisäkorteista/-laiteista että mistä kikoista on huomattavaa hyötyä ja mitkä ovat sitten pelkää kosmeettista hiplailua. Jos sattuu olemaan sellainen kone, jossa palikat toimii kiltisti yhteen eikä esim. joku laite rohmua jotain rajallista resurssia itselleen (vrt. jotkut AGP näytönohjaimet, jotka takavuosina oletusasetuksilla tukkivat PCI väylän) niin että syntyy selkeästi havaittavia ongelmia, niin tässä tapauksessa tuunailusta ei tietenkään ole mitään järisyttävää hyötyä.

Toisaalta kun tietää kuinka erilaista ja sekalaista rautaa PC-kone voi pahimmillaan sisältää niin ei siitä ainakaan haittaa ole, jos on tietoinen siitä, että koneen toimintaan todella pystyy vaikuttamaan (ainakin tietyissä rajoissa) optimoimalla laitteiston ja käyttöjärjestelmän asetuksia juuri omaa laitteisto- ja ohjelmoistokokoonpanoaan silmälläpitäen. Pelkästään jotain valmiiksi annettuja ohjeita noudattamalla ymmärtämättä sen tarkemmin että miksi tekee jotain lopputulos ei välttämättä ole aina paras mahdollinen.
Aki
05.02.2008 18:31:24

audiotuunailut käyttikseen ole vaikuttaneet näkyvästi koneen suorituskykyyn.

Milläs mittarilla sä sitä suorituskykyä sitten mittaat? Pelaajat mittaa suurimmalla hetkellisellä fps:llä, äänityöläiset alhaisimmalla hetkittäisellä. Mun konetarpeessa nimenomaan tärkeintä on se ettei kone hetkellisesti vie resursseja haitaten esim minimissä olevaa latenssia käyttävää softainstrumenttia. Mulle se on suorituskykyä.

Esim Print Spooler on muutamallakin kokoonpanolla ollut aivan järjetön latenssisyöppö. Bufferit laski muistaakseni 512 samplesta 64:een.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
CPU
07.02.2008 14:54:57 (muokattu 07.02.2008 14:56:05)
No eipä noiden joka paikasta löytyvien ohjeiden lukeminen hirveesti älynlahjoja vaadi. Siitäkin huolimatta, että toistan itseäni sanon vielä kerran:

On jokseenkin merkityksetöntä jos virittelemällä saa biisiin pyörimään yksi tai kaksi efektiä lisää. Huomattavasti suurempi hyöty saadaan kun vaihdetaan joku tehosyöppö efekti toiseen vastaavaan. Esim. joku yksittäinen kompura saattaa viedä yllättävän paljon tehoja verrattuna toisen valmistajan vastaavaan.

Edelleenkin, jos käytät konetta vaan raituri/mikserinä effujen kanssa ja tolla sun yllaäolevalla setupilla, niin eihän sulle tule raja vastaa juuri ikinä, kun et tarttee edes kovin alhasta latenssia. Mut jos haluat soittaa 10 vst-instrua (hyvää eli raskaahkoa)+ perus kevyet effut 5 ms:n latenssilla, niin alkaa optimoinnit maistua. Kivempi nimittäin soitella sellai, et voi soittaa taimissa. Eikä noiden instrujen kanssa oikein auta vaihto kevyempään, kun kuulostaa umpipaskalta, vai kiinnostaisko sua vaihtaa putkiämyri 15w trankkucomboon?

Se, että sinä et ymmärrä mistä puhun ei tarkota, että minä en halua ymmärtää mitä sinä puhut.

Mitä noihin virustutkiin tulee, niin ne kyllä vie resursseja vitusti (tietysti riippuen softasta), jos joku on katellu sieltä resurssin hallinnasta, että nollaa näyttää, niin kerron teille salaisuuden: se resurssien hallinta on yhtä hyvä tohon hommaan ku raamattu biologianoppikirjana.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Naq
07.02.2008 21:24:12

nLite rokkaa mullakin joka kerta.

En virittele käyttöjärjestelmää siinä toivossa että saisin lisää tehoja raudasta irti, vaan jotta Windows toimisi vakaammin.
Nopea käynnistyminen on myös plussaa jos tarvii nopeasti saada joku kotimatkalla syntynyt idea narulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)