Aihe: Basson soiton aloitus
1
Zobo
02.02.2008 19:27:09
Terve, oon miettinyt aloittaa soittelemaan jotain ja basso kiinnostas eniten. Eli mitä kaikkee mun tarttee alussa hommata, muutakin kuin basso + vahvistin? Ja onko 4 kielinen basso helpoin/paras soittaa (ainakin alkuun)? Minkälaisia laitteita suosittelette alotukseen ja paljonkohan niille kertyis suunnilleen hintaa?

Niin ja esim. nuoteista en älyä paskaakaan. Onko tämä sit jonkinlainen ongelma?

Kiitos.
Visakoivu
02.02.2008 19:44:35
Terve, oon miettinyt aloittaa soittelemaan jotain ja basso kiinnostas eniten. Eli mitä kaikkee mun tarttee alussa hommata, muutakin kuin basso + vahvistin? Ja onko 4 kielinen basso helpoin/paras soittaa (ainakin alkuun)? Minkälaisia laitteita suosittelette alotukseen ja paljonkohan niille kertyis suunnilleen hintaa?

Niin ja esim. nuoteista en älyä paskaakaan. Onko tämä sit jonkinlainen ongelma?

Kiitos.

Nelikielinen basso, vahvistin, piuha, soitonopettaja. Tuossa järjestyksessä.
Computer says no.
Hannu H.
02.02.2008 19:51:15

Nelikielinen basso, vahvistin, piuha, soitonopettaja. Tuossa järjestyksessä.

Ja jos bändihommat ei ole akuutit niin heitetään tuo soitonopettaja toiseksi, mikäli sellaisen meinaa ylipäätään hommata.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
TheVille
04.02.2008 09:58:02

Niin ja ei se nuottien osaaminen ole ehdoton edellytys soittohommille. Minä oon soittanut bändeissä vuosikaudet enkä vieläkään osaa nuotteja, eikä näissä mun kuvioissa tartte osatakaan. Tablat (tabulatuurit) on sitten asia erikseen... nekinhän on yhdenlaisia "nuotteja" sillä erotuksella että niitä on helpompi lukea, mutta niihin ei voi sisällyttää kaikkea sitä infoa mitä oikeisiin nuotteihin. Ideana on se että nuottiviivaston paikalla on (4-kieliselle) 4 viivaa joille merkityt numerot kertovat miltä nauhalta ja kieleltä pitää soittaa.

Nuottien osaamisessa on tietty se hyöty, että kun osaat lukea niitä ja soittaa suoraan niistä, sinun tarvitsee kuluttaa huomattavasti vähemmän aikaa korvakuulolta opetteluun verrattuna, ja esim "hätätapauksessa" vaikka toista basistia tuuratessa voit periaatteessa soittaa biisit harjoittelematta niitä. Tämä tosin vaatii jo hurjasti kokemusta.
Minun bändit:The Evolution, Chevi Eye, Deadlane Minun kamat: Schecter Hellraiser IV, Behringer BX4410A, Ashdown Minirig
Teijo K.
04.02.2008 10:05:55

Niin ja ei se nuottien osaaminen ole ehdoton edellytys soittohommille. Minä oon soittanut bändeissä vuosikaudet enkä vieläkään osaa nuotteja, eikä näissä mun kuvioissa tartte osatakaan. Tablat (tabulatuurit) on sitten asia erikseen... nekinhän on yhdenlaisia "nuotteja" sillä erotuksella että niitä on helpompi lukea, mutta niihin ei voi sisällyttää kaikkea sitä infoa mitä oikeisiin nuotteihin. Ideana on se että nuottiviivaston paikalla on (4-kieliselle) 4 viivaa joille merkityt numerot kertovat miltä nauhalta ja kieleltä pitää soittaa.

Nuottien osaamisessa on tietty se hyöty, että kun osaat lukea niitä ja soittaa suoraan niistä, sinun tarvitsee kuluttaa huomattavasti vähemmän aikaa korvakuulolta opetteluun verrattuna, ja esim "hätätapauksessa" vaikka toista basistia tuuratessa voit periaatteessa soittaa biisit harjoittelematta niitä. Tämä tosin vaatii jo hurjasti kokemusta.

Tabulatuurit on vanhempi "malli" nuoteista. Niitä tehtiin jo luuttuja varten kun ei länsimaisesta säveljärjestelmästä ollut vielä hajuakaan mitä nämä modernit nuotit siis esittää. Ja koska ne on niin vanha järjestelmä, tabulatuurit siis, niin se järjestelmä on vähän kankea ja puutteellinen, lähinnä aika-arvojen suhteen. Lisäksi se pakottaa käyttämään tiettyä sormitusta vaikka itselle olisi luontevampi joku muu.

Jos omaa musaa soittava bändi on alla, niin en näe kumpaakaan tärkeänä, korvalla mennään ja siinä se taito sitten kehittyy. Samoin simppeleitä perus-huttu-rock covereita soittaessa korva on munsta paras. Sitten vähän monimutkaisemmassa jutussa nuottien ylivertaisuus nousee esille aika äkkiä.

Mutta paljon tärkeämpänä pointtina se opettaja ei tarkoita sitä että hiki hatussa opetellaan vaan nuotteja. Tai että opettaja = opistomuusikko. Opettaja voi opettaa ihan soittimen säädöt, ergonomisen soittoasennon, korvakuulolta opettelemisen ja omien luovuuden kahleitten murtamisen. Opettaja ei välttämättä tarkoita sitä että tutkitaan vaan niitä kärpäsenkakkoja viivastolla. Vaikka siitäkään ei kellekään mitään haittaa ole, jos ei siitä itselleen haittaa tee.
"Veltto rysäkeppi"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)