Aihe: Kaappi sekä basso- että kitarakäyttöön?
1 2
Beelsebub
01.02.2008 12:20:37 (muokattu 01.02.2008 12:21:14)
Nyt olisi tarkoitus löytää mahdollisimman hyvä kompromissi kaapiksi joka sopisi sekä kitara- että bassokäyttöön. Tähän asti lähinnä combojen kanssa liikkuneena olen hiukan pihalla näistä kaappiasioista joten minua saa lyödä ihan rauhassa. Oletan kuitenkin että täällä basso-osastolla on keskimäärin fiksumpaa porukkaa kuin kitaraosastolla joten laitan tämän kysymyksen tänne.

Molempia soittimia aktiivisesti soittavana ajattelin lisätä kaiutinpinta-alaani kuitenkin niin että pitäisi treeniksen muutkin jäsenet tyytyväisenä enkä täyttäisi koko treenistä omilla soittokamoillani. Lisäksi olen huomannut että yksi kaappi maksaa paljon vähemmän kuin kaksi kaappia.

Ensimmäisenä mieleeni tuli seuraavia kysymyksiä:

- Mitä pitää ottaa huomioon tällaista kaappia hankittaessa?
- Sopivatko ohmit yleensä yhteen eli ovatko kitara- ja bassovahvarit yleensä samoilla vaiko eri ohmeilla?
- Käyttääkö joku täällä kenties samaa kaappia molemmille soittimille?
- Haluanko 4x10 vai 4x12 kaapin?

Seuraavaksi tuli mieleen että tässä käy kuitenkin samalla tavalla kuin levysoitinkeskustelussa eli saan paljon hyviä vinkkejä tai lähes valmiin ratkaisun, mutta en silti tee asian eteen mitään ja soittelen edelleen vanholla hyvillä kamoilla.

Tähän ketjuun saa antaa siis ihan vinkkejä kaapeista jotka mielestänne sopivat sekä kitara- että bassokäyttöön. Myös kaikki yleinen apu ja neuvo on tarpeen.
Wolfie
01.02.2008 18:58:33 (muokattu 01.02.2008 19:02:05)
Hommaa hyvä bassokaappi. Sillä pääset hyvin eteenpäin. Itselläni toimittaa yleisvirkaa TOPin alla Laneyn 2x15" bassokaappi, ja hyvin toimii. Kirkkaat kitarasaundit ja möreät bassotuotokset tulevat erittäin hyvin.

Ja samoja ohmeja siellä kummassakin kaapissa on vastassa. Muuten saat päättää asiat itse. Henkilökohtaisesti olen alkanut pitämään 15" elementtiä itselleni pienimpänä sopivana bassoelementtinä. 12" on myös ok, mutta jää hieman mielestäni kapeammalle sektorille toiston suhteen alapäässä. Mielipideasioita tietysti nämäkin. Hyvällä 4x10" tai 4x12" kaapilla pääset pitkälle, kuten myös 2x12" tai jopa 2x10" versioillakin. Testaamalla asia selviää. Itse olen heilunut tuurilla lähestulkoon aina musakamaseikkailuissani ja jokseenkin on tuuria ollut välillä enemmän, välillä vähemmän...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
jazbaz
02.02.2008 01:09:48

Tällä palstalla kun kyselet, niin ainoa oikea on SWR:n 8 x 10''
"Bles-sings"
kojones
02.02.2008 03:12:06
Itse ostin halvalla jonkun DIY 1x15" bassokaapin. Paljastui erinomaiseksi kitarakaapiksi, bassokaappinakin toimii loistavasti.

Suosittelen heittämään ennakkoluulot nurkkaan ja kokeilemaan.
okabass
02.02.2008 08:36:27
MOI

Bassojani (EV 1x 12") toimii hyvin både och.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Murgo
02.02.2008 08:38:47

Kitaraa voi soittaa bassokaapilla- ja vahvistimellakin, bassovahvistimet vaan saattavat tarvita avukseen efektipedaaleja jos halutaan monenlaisia kitarasoundeja.Eilen juuri kuuntelin kitarointia bassokamoilla, Fender Bassman-nuppi (jota kyllä yleisesti muutenkin kitaralle käytetään) ja Marshallin bassokaaappi. Hyvältä kuulosti. Toisinpäin (basso kitarakamoihin) edellyttää varovaisuutta, bassolla luukuttamalla voi saada kitarakaiuttimet hajalle. Eli hommaa bassokaappi.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Seba
02.02.2008 08:56:34

Omalla EBS 410 CL taipuu myös ihan asiallisesti kitarointikin vaikka bassonupinkin kautta, kunhan säätää bassot minimiin. Näyttäisi ValveDrivekin toimivan särönä paremmin kitaralle kuin bassolle.
poppamies
02.02.2008 11:44:51

Henkilökohtaisesti suosittelisin jotain 4x10" kaappia. Tietenkin suljettua mallia.
G strings are for strippers!
Teijo K.
02.02.2008 15:34:02

Silloin kun en ollut vielä tämmönen veltto rysäkeppi, niin käyttelin umpikoteloitua Marshallin 4*12" kaappia bassolla. Nuppina oli JMP 100w putkinuppi. Toimi tasan yhtä hyvin kitaralle ja bassolle. Luulen kyllä että tommosia moderneja alavirehommia sillä ei välttämättä kauhean hyvin pysty toistamaan mutta perusbassottelu meni enemmän kuin hyvin.
"Veltto rysäkeppi"
Beelsebub
04.02.2008 11:24:17
Tällä palstalla kun kyselet, niin ainoa oikea on SWR:n 8 x 10''

Ai Megoliath? 8x10 taitaa jäädä tällä kertaa väliin ihan jo koon vuoksi. Tällä hetkellä on kitarapuolella käytössä 1x12" ja bassopuolella 1x15". Bassoa maustaa Mesa/Boogie Studio Preamp joten siinä mielessä kitara- ja bassokamojen luova sekoittaminen on jo alkanut. Kitarapuolella ollaankin sitten jo propelliosastolla ja tällä hetkellä nyitään äänet Guitar Rigin läpi putkicomboon.

Näillä näkymin alan siis metsästämään jotain umpikaappia, oli sitten bassoon tai kitaraan. Ehkä varmuuden vuoksi sitä bassokaappia. Mikäs siinä muuten on että bassokaapeissa ei näy juuri ollenkaan 12" elementtejä?
balzary
04.02.2008 11:31:06

Metallimusan puolella vissiin on ainakin jotkut kitaristit käyttäneet Hartken kaappeja myös kitaralla. Esim XL-sarjan 4x10 voisi siis toimia ok molemmilla soittimilla.
J.Hollström
04.02.2008 11:42:59
Metallimusan puolella vissiin on ainakin jotkut kitaristit käyttäneet Hartken kaappeja myös kitaralla. Esim XL-sarjan 4x10 voisi siis toimia ok molemmilla soittimilla.

Möin oman 410XL:n juurikin kitaristille, joka kertoi räjäyttäneensä edelliset kitarakaapit liian tehokkaalla vahvistimella. Jälkeenpäin kertoi että toimii eikä ole saanut vielä (?) rikki.
absqua
04.02.2008 11:52:29
Möin oman 410XL:n juurikin kitaristille, joka kertoi räjäyttäneensä edelliset kitarakaapit liian tehokkaalla vahvistimella. Jälkeenpäin kertoi että toimii eikä ole saanut vielä (?) rikki.

Noi uusimmat metallikitaristeille suunnatut nupitkin tuntuvat olevan suoritusarvoiltaan käytännössä bassonuppeja, joiden säädöt on vaan räätälöity kitaristeja silmälläpitäen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
04.02.2008 11:53:49
Silloin kun en ollut vielä tämmönen veltto rysäkeppi, niin käyttelin umpikoteloitua Marshallin 4*12" kaappia bassolla. Nuppina oli JMP 100w putkinuppi. Toimi tasan yhtä hyvin kitaralle ja bassolle. Luulen kyllä että tommosia moderneja alavirehommia sillä ei välttämättä kauhean hyvin pysty toistamaan mutta perusbassottelu meni enemmän kuin hyvin.

Olen kokeillut Marshallin 4x12" kitarakaappia bassolla ja kyllä sillä voi vetää.

Tosin viimeksi kun itsellä sellainen (1960B, 260W) oli ja möin sitä eteenpäin, ostaja palautti kaapin kun kuulemma yksi elementii resonoi (jota ei testivaiheessa normaalivireisellä kitaralla huomattu). Selvisi että kaveri soitti jotain alavirejuttua ja ko. elementti ei kyennyt toistamaan nopeita demppauksia puhtaasti. Ämyrit oli kylläkin jo yli 20 vuotta vanhoja.
Lorko
04.02.2008 12:15:10
Mikä ois sellanen COMBO joka sopis sekä kitaralle että sabbolle?
JK1
04.02.2008 12:20:17

Itellä ollut Laneyn 120w bassocombo(halpa trankkupeli) kyseisessä käytössä ja kyllä sillä soittelee mutta kitaralla kuulostaa vähän tunkkaiselta tai jotain... Diskantit ei ehkä soi kovin kirkkaasti vaikkakin siitä aika korkeitakin ääniä saa ulos.
Teijo K.
04.02.2008 12:21:45

Ampegin fliptop putkicombo. Mallinimi ei nyt tule valitettavasti mieleen, mutta googlaamalla tai ampegin sivuilta varmaan löytyy.
"Veltto rysäkeppi"
JK1
04.02.2008 12:39:25 (muokattu 04.02.2008 12:45:01)
Mutta soitetaanhan bassollakin korkeita ääniä, ainakin Cliff Burton soitti.

Todellakin, mutta mielestäni tuo combo ei ole niissä aivan parhaimmillaan: paljon helpompi saada kuulostamaan hyvältä raskaassa jyräämisessä.

Tuli lisäksi vielä mieleen, että kun kitaralla demppaa sielä B:n tietämiltä(drop-d:ssa 9 ja 10 nauhalta), siinä menee aina päälle se särkemisen esto systeemi. Sama saattaa ilmetä myös vielä yhtä nauhaa alempaa, mutta ei niin herkästi. Muista kohdista dempatessa ilmiö ei tule esille ja vapailla kielillä ei ole tainnut juuri tulla ilmi kovallakaan volyymilla.
Spandau-
04.02.2008 16:31:01
Queens of the stone age yhtyeen Josh Homme soittelee kitaraa C-vireessä Ampegin bassovahvistimilla.

Itsekkin olen funtsinut, että hommaam bassovahvistimen sekä kitara että bassokäyttöön.
"Its all about rhythm"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)