Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
tinde
01.02.2008 20:06:34

Taas soi puhelin , jossa kaveri ihmettelee että sen koneen digital ID muuttuu kun ottaa verkkopiuhan irti... Olin ihmeissäni että mitä vittua.
Sitten googlen salaiseen maailmaan tutustuttua löytyi infoa asiasta.Ja tilanne on siis niin että jos haluaa käyttää EZ-drummeria PC:llä sekä netin kera että ilman on sen mukana tulevat molemmat lisenssit autorisoitava sille koneelle. Sanoisin että little bit perseestä...

Mitenkäs EZ-drummer lisensioidaan? Luetaanko koneesta joku koodi (Digital ID), se lähetetään eteenpäin, ja lopulta sen avulla saadaan se lisenssiavain?
Tinppa
01.02.2008 22:49:05
Mä olen sentään käyttäny winkkaria 95:sta XP:n asti, ollut ihan pc-tietokonehuollossa töissä, säätänyt ja kääntänyt, joten tiedän mistä puhun. Mäkki vaan on parempi.

Mä olen ollut ihan pc-huollossa töissä, myymässä, asentamassa ja korjaamassa. Palkka ei ollut perseestä, duuni oli enkä halua vapaa-ajallani nähdä edes silmäkulmassani mitään pc-koneiden korjaamiseen viittavaa jos mulle ei siitä makseta.

Vakuuttavaa... Ite myös käyttänyt windowsia 3.1 -ajoista lähtien, Mac OS:ää versiosta 8 lähtien, ollut ihan apple-huollossa töissä korjaamassa eriasteisesti vammautuneita mäkkejä, säätänyt ja kääntänyt, joten tiedän myös osaltani mistä puhun. Kuten jo aiemminkin tässä on esille tullut, ei pc ja mac eroa sisuskalujensa puolesta enää tänä päivänä mitenkään toisistaan.

Ite käytän töissä mäkkiä, kotona sekä pc:tä (xp:tä) että mäkkiä (osx:ää, tätäkin kirjoitan mäkillä). Nou problem. Ja nykyään vapaa-ajallani en halua nähdä edes silmäkulmassani mitään mac-koneiden korjaamiseen viittavaa jos mulle ei siitä makseta. Saati sitten työajallani...

Mäkin "paremmuus" on täysin subjektiivinen käsite, lähinnä mielikuva. Kommenteistasi päätellen apple on onnistunut markkinoinnissaan ja mielikuvien luomisessa varsin hyvin...

Kyllä siihen vain menee jos sen aikoo saada toimimaan. Täytyy ottaa huomioon myös se aika, mikä menee virustorjuntojen, rekisterinpuhdistusten ja antispywaresoftien ajamiseen sekä palomuurin säätämiseen.

Paskan marjat. Nuo jutut riippuu täysin siitä mitä koneella tekee. Jos saat noihin "säätämisiin" tosiaan niin älyttömästi haaskattua aikaa saadaksesi koneen toimimaan, niin varmaan mac on sulle sitten tämänkin perusteella se oikea valinta.

Jos windows-kone on pelkässä audiokäytössä irti internetistä niin miksi pitäis edes asentaa mitään antivirus-/antispyware-/palomuuriohjelmia? Toisekseen, ite en ole harrastanut minkäänlaista rekisterinpuhdistusta koskaan ja hyvin on xp pelannut. Kaikki tietenkin riippuu siitä miten konetta käytät. Jos kokee että homma ei ole ihan hanskassa niin ehkä tuo osx on siinä suhteessa huolettomampi valinta. Ja saahan sillä lisähinnalla siinä sivussa hampaat valkoisemmiksi ja elämänlaatu kohenee... ;-D
Starlia
01.02.2008 23:57:00 (muokattu 02.02.2008 00:01:06)
Windowsissahan on muuten vain kuudesosa OSX:n turva-aukoista.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=32303&tyyppi=1

Melkein kaikki turva-aukot olivat kriittistä luokkaa. XP:stä ja Vistasta niitä löytyi 23. Mac OS X:ssä vastaavia aukkoja oli 234. XP:tä vastaan tosin enemmän hyökkäyksiä, mutta tuohan on selkiö, koska sitä eniten käytetään.

Uusimmat macproot vasta rahastuksen makua ovat. Hinnat alkaen 2499€. On se kumma kun siitä omppulogosta maksetaan yli tonni.

Ja mitä tuohon "mäkkiläiset tyytyväisimpiä" -juttuun tulee, niin jos minä olisin haaskannut niinkin paljon rahaa koneeseen, kun naapuri on ostanut puolella siitä hinnasta paljon tehokkaamman PC:n, niin varmasti kehuisin omaani maasta taivaaseen mieluummin kuin myöntäisin tyhmyyden (=maksaa liikaa).
Titares
02.02.2008 10:02:51 (muokattu 02.02.2008 10:04:36)
Käsittääkseni Apple käyttää samoja, hyväksi todettuja valmistajia kaikissa Maceissä. Sensijaan PC:eissä voi olla sisällä ihan mitä vain sälää. Merkki-PC varmaan on yhtä hyvä kuin Mac raudan puolesta, mutta käyttöjärjestelmänä UNIX on ollut sekä luotettavampi että turvallisempi kuin Windows. Puhutaan myös, että Mac on helppokäyttöisempi, eikä vaadi jatkuvaa päivitystä ja boottailua, johon Windowsilla kuluu paljon työ- ja vapaa-aikaa.
shovi
02.02.2008 10:10:13 (muokattu 02.02.2008 10:10:35)
Jos windows-kone on pelkässä audiokäytössä irti internetistä niin miksi pitäis edes asentaa mitään antivirus-/antispyware-/palomuuriohjelmia? Toisekseen, ite en ole harrastanut minkäänlaista rekisterinpuhdistusta koskaan ja hyvin on xp pelannut. Kaikki tietenkin riippuu siitä miten konetta käytät. Jos kokee että homma ei ole ihan hanskassa niin ehkä tuo osx on siinä suhteessa huolettomampi valinta. Ja saahan sillä lisähinnalla siinä sivussa hampaat valkoisemmiksi ja elämänlaatu kohenee... ;-D

Miks ihmeessä sen koneen pitäis olla pelkässä audiokäytössä irti seinästä, jos samalla koneella voi tehdä paljon muutakin? On mullakin kaksi konetta, toinen surffikäytössä (pc+linux) ja toinen on mäkki, jolla myös surffailen, teen duunia ja paljon muuta.

Mitä tulee turva-aukkoihin, ne ei paljon paina niin kauan, kunnes kukaan ei tule niistä läpi.
iikkuli
02.02.2008 10:44:23

Mitä tulee turva-aukkoihin, ne ei paljon paina niin kauan, kunnes kukaan ei tule niistä läpi.

niinpä

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
SPEKULOISIN JOS...
koponen
02.02.2008 10:46:44
Niinpä niin.. ja lukot on vain rehellisiä varten.
As long as it says Marshall on the front, you're good to go
samulirask
02.02.2008 10:49:49 (muokattu 02.02.2008 10:50:24)

Lukkoa... Tämä keskustelu menee henkilökohtaisuuksiin, ei johda mihinkään eikä sitä paitsi edes mitenkään liity avauspostiin...
Samulin sivut
Sertzo S
02.02.2008 11:26:21
Lukkoa... Tämä keskustelu menee henkilökohtaisuuksiin, ei johda mihinkään eikä sitä paitsi edes mitenkään liity avauspostiin...

Me Mac-miehet/naiset jatkamme omassa huoneessamme, joten lukkoa munkin puolesta.
Wk
02.02.2008 12:32:11
Merkki-PC varmaan on yhtä hyvä kuin Mac raudan puolesta

Jos tarkoitat merkki-PC:llä näitä Acerin, Fujitsun, HP:n ja kumppanien koneita niin niissä ei useimmiten juuri ole kovin hääviä rautaa.

Monesti emolevy on halvimmasta päästä, jonkin valmistajan mahdollisimman halvalla suunnittelema malli koneenkasaajalle, Compaqin koneissa on myös käsittääkseni ainakin ollut insinöörien omia taidonnäytteitä jolloin jos jokin osa koneesta hajoaa niin pitää ostaa Compaqilta uusi jotta sopii, hinta tietysti kohdallaan kuten arvata saattaa.

Monesti noissa ulkomaisissa Mac vs. PC -vertailuissa otetaan siltä Delliltä se pakettikone vastustajaksi, parhaimman hyödyn saa kyllä lähes aina kun kasaa/kasauttaa hyvistä osista itse. Monesti PC:n kasaaminen osista tuntuu vaikealta ajatukselta kuluttajalle ja tuntuu että olisi helpompi vaan ostaa se pakettikone, mutta se raha mikä siihen liikkeessä kasauttamiseen sitten meneekin, on monesti parempi sijoitus kuin ostaa joltain HP:lta kone. Itse ostin aikoinaan HP:lta koneen kun ajattelin että näin se on helpompaa, en edes ajatellut että voisin joltain kysyä mitä osia kannattaa laittaa ja sitten vielä kasauttaa se liikkeessä, jälkeenpäin sitten laskeskelin hintaseurannasta paljonko maksoin ylimääräistä :)
Mikael
02.02.2008 21:57:37

Mieluummin asun isossa kämpässä PC:n kanssa kuin pienessä mäkin kanssa. Nämä on näitä elämän suuria valintoja, mitä itse kukin tekee.

Hehe... kuulostaa sniidun ja/tai köyhän valinnoilta : )
Inhimillisyys on hyve.
Mikael
02.02.2008 22:00:28 (muokattu 02.02.2008 22:38:33)

Mä olen käyttänyt vuosia sekä pc:tä että mäkkiä niin kotikoneena, musakoneena ja muissakin töissä. Nykyään käytän pelkästään mäkkiä.
Inhimillisyys on hyve.
Sertzo S
03.02.2008 08:04:26
Mää käytän ihan mitä vaan...ei kannata nirsoilla näillä eväillä...kaikki käy.

On mullakin tuo 8 vuotta vanha PC tulilla aina välillä ja musaakin sillä väännän.
Tämä Mac:ini kaipaa vielä sen laajemman musasoftan Garagen lisäksi, jolla sitten aloitan paremmin eväin teoksieni työstön aikanaan. Softarahoja tässä säästelen.
Vasu
03.02.2008 11:35:32
On mullakin tuo 8 vuotta vanha PC tulilla aina välillä ja musaakin sillä väännän.
Tämä Mac:ini kaipaa vielä sen laajemman musasoftan Garagen lisäksi, jolla sitten aloitan paremmin eväin teoksieni työstön aikanaan. Softarahoja tässä säästelen.

Logic Studion (479€) voi ostaa ikäänkuin "osamaksulla" :
Ensin Logic Express 199€
sitten Studio päivitys 299€
tekee 498€
Hyvin mielestäni Applelta noi hinnoittelut ja päivitykset, ei mene rahaa hukkaan kun päivittää harrastelija paketista pro pakettiin.
Sertzo S
03.02.2008 12:00:18
Logic Studion (479€) voi ostaa ikäänkuin "osamaksulla" :
Ensin Logic Express 199€
sitten Studio päivitys 299€
tekee 498€
Hyvin mielestäni Applelta noi hinnoittelut ja päivitykset, ei mene rahaa hukkaan kun päivittää harrastelija paketista pro pakettiin.

Todennäköisesti, asiaa harkittuani, taidan aloittaa tuosta Logic Express-softasta, jota sitten tarvitessa päivitän.
temex878
03.02.2008 16:57:06
Oli pakko minunkin tähän soppaan mausteeni pistää..
Maksetaanko täällä porukalle siitä, että puolustaa tiettyjä firmoja tähän malliin? =D
Miksi näistä asioista tulee aina tappelu? Minusta kait pitää käyttää niitä työvälineitä millä
osaa hommansa tehdä. En minä halua kirurgia joka harjoittelee vatsaani uudenlaisen veitsen käyttöä.

Itse kyllä olen mac-käyttäjä mutta vain parisen vuotta vanha sellainen.. Käytin ennen pc:tä + windows XP yhdistelmää. Windows 3.11 asti olen käyttänyt windows järjestelmiä ja ne vain aina alkoi ärsyttämään enemmän ja enemmän.. Minun koneeni on ollut aina käytössä monessa eri asiassa kuten, netti, sähköposti, web-suunnittelu/kuvien käsittely ja äänityöskentely. Tämmöinen sekakäyttö sai minut kyllä hulluksi xp:n kanssa, se oli toiminta kuntoinen
aina semmoisen puoli vuotta. Eikä johtunut pelkästä laitteistosta kun koneita oli kolme erilaista joissa oli XP. Tämän jälkeen pääsin kokeilemaan macciä ja siinä olen pysynyt tähän päivään asti. Minusta hoidan tarvittavat hommat tällä nopeammin ja varmemmin kuin xp:llä mutta tämä on minun valintani!

Eikä näiden maccien rautaa nyt ihan pysty vertaamaan pc-koneisiin edes tänä päivänä.
Minun käsittääkseni Applen koneissa kaikki osat on sellaisia jotka toimii 100% yhteen.
Itse kootussa koneessa tuota varmuutta ei voi juuri sanoa. Tietenkin tämän koti nikkarin
mielestä se on mainio kun on itse kasannut. Ainakin itse ajattelin näin vaikka luulen tietäväni
paljonkin eri komponenteista. =D

Nämä on kummia asioita joista aina tapellaan ja pahinta se on silloin kun haukutaan
toista systeemiä vaikka ei tiedä siitä mitään.
pwc
03.02.2008 20:39:23
Eikä näiden maccien rautaa nyt ihan pysty vertaamaan pc-koneisiin edes tänä päivänä.
Minun käsittääkseni Applen koneissa kaikki osat on sellaisia jotka toimii 100% yhteen.

Siis ihan samoja osia ne kyllä ovat. Ne on vain valittu vähän tarkemmin laadun ja yhteistyösopimuksien mukaan.
Wk
03.02.2008 21:12:25 (muokattu 03.02.2008 21:13:01)
http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/

"Mac Mini systems shipped since February 2006 contain Intel "Core Duo" processors and an Intel 945GM+ICH7M chipset"

Tuo piirisarja on lähes sama kuin aiemmin omistamassani P5L-VM 1394-emolevyssä, 945G eli piirisarjakaan ei eroa paljoa ja kun tuo G tarkoittaa integroitua näytönohjainta niin M meinaa sitte varmaan jotain vastaavaa lisäominaisuutta.

945-pohjaisia Intel-piirisarjoja näkee halvemmissa PC-emolevyissä. Tuli vain mieleen että miten esim. tuon Mac Minin emolevy eroaa PC:n omista. Varmaankin ne Imacit käyttävät myös jotain Intelin piirisarjaa, joko samaa tai askeleen kalliimpia 965 tai 975 versioita, PC-puolella noiden suurin etu on ollut ylikellottamiseen liittyvä mutta Macissa se tuskin on tarpeen joten voi olla että 945 on käytössä myös noissa.
koponen
03.02.2008 22:47:22
http://sowerbutts.com/linux-mac-mini/

"Mac Mini systems shipped since February 2006 contain Intel "Core Duo" processors and an Intel 945GM+ICH7M chipset"

Tuo piirisarja on lähes sama kuin aiemmin omistamassani P5L-VM 1394-emolevyssä, 945G eli piirisarjakaan ei eroa paljoa ja kun tuo G tarkoittaa integroitua näytönohjainta niin M meinaa sitte varmaan jotain vastaavaa lisäominaisuutta.

M=Mobile. Minimäkithän on raudaltaan läppäreitä.
If it says Marshall on the front, you're good to go
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)