Aihe: Explorer kitara haussa.
1 2 3 4 5
McNulty
29.01.2008 23:31:39
Minua kiinnostais kovasti kuulla kommenttia noista Tokain Explorer malleista.

Ite oon kahden vaiheilla että Explorer tai Les Paul. Ibanez saa väistyä.

Tänään viimeksi säädin ja nypläsin Tokai EX-70 "Exploreria". Vertailukohtia on, sillä itse omistan Gibson Explorerin.

Tässä nyt nopeasti Tokain ruusut ja risut:
+ Kerrankin Tokaissa oli suht hyvin viimeistelty satula
+ Ulkoasussa ei moitittavaa, eli ei suurempia lakkavirheitä eikä metalliosissa rantuja
+ Kaulaprofiili oli minun käteeni hyvä. Sellainen perinteinen C-shape = just bueno.
+ Looks that kill ja esikuvalleen suht uskollinen kopio (varmasti ok hankinta jos vaihtoehtoina on uusi Gibson vs. uusi Tokai... ja rahaa alle 900e käytettävissä.)
+ MIJ-laatu tarkoitti tässä parempia puita mitä korealaisessa EX-50 mallissa. Harmittaa vain tuo lakan määrä (lue lisää risuista).

- Mikit olivat ohuen kuuloiset verrattuna Gibsonin mikkeihin
- Ei laukkua vaikka hinta oli suht "kova"
- Vaikka lakkaus oli hyvin toteutettu, oli se mielestäni aivan liian paksu. Taas kerran tuli hyvästä Tokaista huono fiilis "lelulakan" takia. Mustan maalikerroksen päällä tuntui olevan liikaa muovia ja soundi oli jokseenkin tukkoinen (ok, miun Explorer on jo muutaman vuoden vanha, mutta kyllä Gibsonissa oli paremman oloinen ja tuntuinen lakkaus.)
- Virittimet olivat suoraan kuin 50s Fender Stratosta. Pienillä pyöreillä nupeilla ja Kluson-tyyliset prässätyt koneistot. Olisin toivonut Groveria tai vastaavaa.

Yhteenvetona on pakko vetää kotiinpäin. Ei siksi että Gibson Explorer olisi ollut murskaavasti ylivoimainen, mutta se oli parempi. Eli jos sattuu löytämään käytetyn Gibson Explorerin n. 700-800e hintaan, niin kannattaa sijoittaa ennemmin siihen kuin Tokaihin. Tämä minun henk.koht. ohje SEXploreria metsästäville.
byt' v kurse volkov
atimoc
30.01.2008 08:21:52

Kannattaa pitää silmät auki Gibsonin Guitar of the Week -tarjouksien suhteen, yksittäiskappaleita saattaa irrota kovinkin halvalla. Omakuvassa näkyvä viikon 13 malli maksoi uutena postikuluineen vain 720e Musik-Produktivilta.
"These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!"
rosberg
31.01.2008 21:57:31
Oma GOW#47 tuli ja olen ollut todella tyytyväinen. "More Beer" Explorerhan se tämä on ulkoasultaan virheetön. Hinta ei ollut paha ja näitä tuli suomeen 2kpl. Tai ainakin yksi neljästä sadasta. Ihana olo nyt mulla.
Ostin valkoisen Gibson Explorerin: http://www.gibson.com/en%2Dus/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/84Explorer%2DWeek47/
Painajaismainen
31.01.2008 22:01:48
Oma GOW#47 tuli ja olen ollut todella tyytyväinen. "More Beer" Explorerhan se tämä on ulkoasultaan virheetön. Hinta ei ollut paha ja näitä tuli suomeen 2kpl. Tai ainakin yksi neljästä sadasta. Ihana olo nyt mulla.

Kuvaa odotellaan hunajaa kusten. Lähteekö Metallicat? ;)
rosberg
01.02.2008 09:45:56
"Ride the lightninkia" vedettiin kitaraoppilaan kanssa. Mä olin Hetfield. ;)

Huvittavaa kuinka EMG:n soundi on täsmälleen juuri se soundi, jotenkin todella rajoittunut kaikkien pinchien kanssa. Aina voi sanoa, että kenen milläkin levyllä se soundaa samalle.

Postaan kuvan ja laitan Alibi-lätkän vielä naamalle!
Ostin valkoisen Gibson Explorerin: http://www.gibson.com/en%2Dus/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/84Explorer%2DWeek47/
PLing
01.02.2008 11:04:40 (muokattu 01.02.2008 11:10:13)
Vertailun vuoksi tyrkylle vielä Tokai EX-70 yhdeksi vaihtoehdoksi:
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1086

Ei tosin omakohtaisia kokemuksia: kunhan bongasin tuollaisenkin.

Jos kyseessä on sama kitara kun Musamaailman seinällä roikkuva Tokai-explo, siitä jäi omaan käteen ainakin aika muovinen tunnelma, päädyin siitä syystä aitoon oikeaan. Ihan hyvä kitarahan se varmasti on, mutta soitin mielummin jämerältä tuntuvalla pelillä.

Soitin vain akustisesti, joten ei elektroniikasta sen enempää. Hintakin oli aika suolainen kun käytetyn Gibbonin saa samaan hintaan tai havlemmalla.
Doh, nakki.
Vancet
02.02.2008 20:42:51
En nyt uutta aihetta viitsinyt, tehdä niin kysäsen tässä.
Tonnin hintaluokkaan itse etsisin Exploreria. Silmään pisti tuo Gibsonin Explorer:
http://www.thomann.de/fi/gibson_explorer_76.htm
Sopiiko tuo mikit hevisoitantaan?
Wolfie
02.02.2008 20:45:27 (muokattu 02.02.2008 20:46:25)
Tonnin hintaluokkaan itse etsisin Exploreria. Silmään pisti tuo Gibsonin Explorer:

Ehdottomasti. Luultavasti ainakin. Eikös tuo yhdistelmä, mitä tuossa vehkeessä tarjoillaan, ole Gibsonin järeintä sorttia?

Tuollaista on tullut aina kuolailtua. Hamer U.S.A. Standard Customin lisäksi... Hienoja Explorer-mallin soittimia.

Edit: muuntelua...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Vancet
02.02.2008 20:46:17
Kiitos vastauksesta.

Onko tietoa, missä Tampereen liikkessä tommosia olisi? Voisi käydä testaamassa.
Thule
02.02.2008 20:56:25
Kiitos vastauksesta.

Onko tietoa, missä Tampereen liikkessä tommosia olisi? Voisi käydä testaamassa.

DLX ja Tammer piano myyvät kummatkin Gibsoneita, sinne suunnistaisin.
"Prepare to get fucked by the long dick of the law!"
Vancet
02.02.2008 21:08:03
DLX ja Tammer piano myyvät kummatkin Gibsoneita, sinne suunnistaisin.

Joo. Tammerpianossa ei ollu kuin Tokain Explorer.

Onkos tuo muuten tehty USA:ssa?
Thule
02.02.2008 21:08:38
Onkos tuo muuten tehty USA:ssa?

Kaikki Gibsonit on.
Dropped C
02.02.2008 21:36:25

Oikeastaan muuhun sovikkaan...
McNulty
02.02.2008 21:38:20
Oikeastaan muuhun sovikkaan...

Otin tämän sarkasmina ja sitä se toivottavasti olikin.
Explorer on kokomahonkisena varsin mainio electric jazz-kitara. Kaulamikki ja tonet nollille = sweeeeeet.

Kyllä tuolla Explorerilla soitteleepi vaikka mitä. Rock, pop, metal, blues, jazz...
byt' v kurse volkov
Vancet
02.02.2008 21:47:27
Explorer on kokomahonkisena varsin mainio electric jazz-kitara. Kaulamikki ja tonet nollille = sweeeeeet.

Kyllä tuolla Explorerilla soitteleepi vaikka mitä. Rock, pop, metal, blues, jazz...

Niin että menee Popedat ja Eput? :D
Thule
02.02.2008 21:49:33

En mä osannut soittaa kuin Kersantti Karoliinan bassoriffin, kun Explorerin vielä omistin.

Menee menee, niin paljon kun se on kitarasta kiinni. Älä huoli.
Wolfie
02.02.2008 21:51:37

Erittäin hyvin sanottu. Explorer on järkyttävän monipuolinen jazz-palikka. Tone toimii erittäin hyvin ja menee kaikki mitä vain mieleen juolahtaa.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Dropped C
02.02.2008 21:53:50
Siis puhuin mikeistä, kun niistä kysyttiin. Painonsa ja mahonkirungon suhteenhan tuolla soittelee mitä vaan, mutta esim. bluessiin voisin kuvitella että jollain muilla mikeillä saa ehkä jopa vielä paremmat soundit ulos....
McNulty
02.02.2008 21:53:53

Soittajasta se on enempi kiinni kuin kitarasta. En näe miksei sillä voisi Eppuja soitella... vaikka varmasti jokin caster-loppuinen malli voisi olla enempi omiaan.

Miulla on PODxt:ssä Budda-mallinnos leikatulla alakerralla ja Explorer tallamikillä = yllättävän hyvä kolinasoundi mahonkirunkoisella humbucker-kitaralla. Harmi vain ettei musamakuuni kuulu Eput eikä Popedat.
byt' v kurse volkov
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)