Aihe: XP:n musavirittely ennen vai jälkeen audioohjelmien asennusta
1 2
jukcat
01.02.2008 07:47:06
Onko käytännössä jotain eroa siinä, tekeekö nämä xp-n optimoinnit musakäyttöön ennen vai jälkeen audio-ohjelmien ja pluggareiden asennusta?
J
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
Torniojaws
01.02.2008 08:17:23

Ei ole väliä milloin, kunhan tekee.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Timo JM
01.02.2008 08:34:44

Ei ole väliä milloin, kunhan tekee.

Windowsin virittely ei ole ollenkaan välttämätöntä. Kunhan pitää muuten järjestyksessä ja pöpöiltä puhtaana.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
CPU
01.02.2008 09:32:19
Windowsin virittely ei ole ollenkaan välttämätöntä. Kunhan pitää muuten järjestyksessä ja pöpöiltä puhtaana.

Jep. Tosin jos nyt puhutaan audiotyöasemasta, niin miksi ottaisi koneesta irti vähemmän kun voi ottaa enemmän?
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
zekeode
01.02.2008 14:58:33 (muokattu 01.02.2008 14:59:01)

Onko käytännössä jotain eroa siinä, tekeekö nämä xp-n optimoinnit musakäyttöön ennen vai jälkeen audio-ohjelmien ja pluggareiden asennusta?
J

Virittelyt tehdään ennen XP:n asennusta. http://www.nliteos.com/ ja Vistalla vastaavasti: http://www.vlite.net/
Torniojaws
01.02.2008 15:02:47

nLiten kanssa saa olla vain varovainen riippuvuuksien kanssa. Vahingossa väärä palvelu pois, niin yllättävän iso osa käyttöjärjestelmän toiminnoista ei pysty pyörimään. Varsinkin kun mikkisoftan nimeämiskäytäntö osalle palveluista on vähintäänkin epämääräinen.
Starlia
01.02.2008 15:11:48
Jep. Tosin jos nyt puhutaan audiotyöasemasta, niin miksi ottaisi koneesta irti vähemmän kun voi ottaa enemmän?

Tällöin unohdetaan kaikki virittelyhuuhaaohjeistukset ja kellotetaan kone tappiin, jolloin hyöty on tuhat -kertainen johonkin taustaprosessien säätöön verraten.
zekeode
01.02.2008 15:31:26

nLiten kanssa saa olla vain varovainen riippuvuuksien kanssa. Vahingossa väärä palvelu pois, niin yllättävän iso osa käyttöjärjestelmän toiminnoista ei pysty pyörimään. Varsinkin kun mikkisoftan nimeämiskäytäntö osalle palveluista on vähintäänkin epämääräinen.

Eikös kaikki virittely pidä jättää ammattilaisille? Sen takia koneet jumiin menevätkin kun koneita alkaa amatöörit räpeltämään. Sitten viedään konetta kiroillen korjattavaksi ja syytetään myyjää. Tämän jälkeen alipalkattu ja ylikuormitettu tietokoneasentaja yrittää epätoivoisesti saada selville mitä sillä koneella on viimeksi tehty.

Nim. entinen tietokoneasentaja, nykyään päiväkodissa henkilökohtaisena avustajana. :)

Ainakin itse suosin kaikkea etäkäyttöön liittyvien palveluiden poistamista. Toisaalta onhan se hyödyllistä pitää oletuksena päällä palvelua jolla pääsee rekisterejä sörkkimään verkon yli.
Aki
01.02.2008 16:21:49

Ihailen miten monimutkaisesti ja ylimääräisen laajasti voikaan vastata simppeliin kysymykseen. :o)

Käsittääkseni ei ole väliä, mutta itse tuppaan tekemään nuo modaukset ensitilassa, kuten netin eristäminen yms.

Timo, välttämättömyys on niin kovin monimuotoinen käsite. Mun mielestä pöpöiltä puhtaanapitäminen ei ole ollenkaan välttämätöntä, jos esim asentaa käyttiksen uudestaan 2 kertaa kuussa.

Virittelyt tehdään ennen XP:n asennusta.

Noi on kovin monimutkaisia prosesseja, en itse saanut toimimaan sitten millään. Suosittelen XP:n modausta asennuksen jälkeen hyvin selkeiden ohjeiden mukaan, joita on intternetti pullollaan.

Tällöin unohdetaan kaikki virittelyhuuhaaohjeistukset ja kellotetaan kone tappiin, jolloin hyöty on tuhat -kertainen johonkin taustaprosessien säätöön verraten.

Höpöhöpö. Ei ole paljoa hyötyä kellotuksesta jos tehosta menee puolet väärille asioille. Lisäksi musakäytössä olennaisinta on luotettavuus ja tasainen saatavilla oleva löpö audioasioille. Tätä ei tue modaamattomuus eikä kellottaminen.

Eikös kaikki virittely pidä jättää ammattilaisille?

:o) Ei. En ole vielä tavannut ketään tietokonealan ammattilaista joka tietäisi XP:n musavirittelystä yhtikäs mitään.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
mos6581
01.02.2008 16:42:43
+1 nLitelle. Vajaa 100 megan asennuslevy ja hyvin toimii jokapäiväisessä käytössä. Ei monimutkaista lainkaan, jos lontoon murre taittuu eikä ole kovin pahaa adhd:ta. :)
Starlia
01.02.2008 16:56:06 (muokattu 01.02.2008 16:56:43)
Höpöhöpö. Ei ole paljoa hyötyä kellotuksesta jos tehosta menee puolet väärille asioille. Lisäksi musakäytössä olennaisinta on luotettavuus ja tasainen saatavilla oleva löpö audioasioille. Tätä ei tue modaamattomuus eikä kellottaminen.

Oiskos sulla jotain hyvää faktaa laittaa missä tapauksessa 3ghz taajuudella käyvä prosessori on heikompi kuin 2ghz taajuudella käyvä prosessori? Ihan missä tarkoituksessa vain - audiokäyttö, pelailu, 3d renderöinti,...

Tuota luotettavuutta en oikein allekirjoita, paitsi jos prossulle tunkee 2V jännitettä, niin saattaapi epävakautta olla. Eikös kellottelun periaate ole, että etsitään maksimaalinen VAKAA kellotaajuus? Eli eipä siinä luotettavuutta sitten puutu. Mikäli prossun käyttöiästä puhut niin se vasta höpönpöppöä on. Mieluummin käytän prossua 5 vuotta 3ghz kuin 10 vuotta 2ghz. Prossu kuitenkin menee vaihtoon parin vuoden välein.
Wk
01.02.2008 16:59:18
Tuo on yleinen virhekäsitys että kellotus on aina vakauden kannalta haitallista. Monissa tapauksissa se kyllä saattaa olla, mutta ei se ole mikään sääntö. Onnistunut kellotus ei ole sellainen jossa vakaus kärsii, ei riitä että Windowsin saa käyntiin vaan tottakai esim. musaohjelmien pitää toimia kaatumatta että ne nostetut taajuudet jätetään.
Starlia
01.02.2008 17:03:50
Tuo on yleinen virhekäsitys että kellotus on aina vakauden kannalta haitallista. Monissa tapauksissa se kyllä saattaa olla, mutta ei se ole mikään sääntö.

Eiköhän tuokin ole jo antiikkiaikaa. Nykyään kun ostaa emolevyn niin manuaalissa on aina pitkät luvut kellottamisesta tarkkoine ohjeineen. Sitä jopa melkein suositellaan.
Torniojaws
01.02.2008 17:06:14

Ainakin itse suosin kaikkea etäkäyttöön liittyvien palveluiden poistamista. Toisaalta onhan se hyödyllistä pitää oletuksena päällä palvelua jolla pääsee rekisterejä sörkkimään verkon yli.

No, audiokäyttöön kun virittää oman omistetun koneen ilman nettiyhteyttä, niin se ei kovin tärkeä ole ;)
samulirask
01.02.2008 18:35:44

Tyhmä kysymys: Kun täällä on paljon puhuttu esim. kahden XP:n (joista toinen musakäyttöön) asentamisesta koneelle, niin ilmeisesti ei riitä, että tekee musakäyttöön oman käyttäjäprofiilin? Itse en ole ollut niin kiinnostunut XP:n tutkiskelusta, että itse asiass edes tietäisin, mitä käyttäjäprofiilit ylipäätään "tekevät" - muuta kuin muuttavat kuvakkeiden järjestystä ja taustakuvaa.
Samulin sivut
hq
01.02.2008 20:25:29 (muokattu 01.02.2008 20:40:14)
Eikös kaikki virittely pidä jättää ammattilaisille? Sen takia koneet jumiin menevätkin kun koneita alkaa amatöörit räpeltämään.

Räpeltämällä oppii, siitä aika moni ammattilainenkin on aloittanut. Siinähän tulee sitten windowsin uudelleenasennuksetkin tutuiksi kun se ekan kerran säätää solmuun.

Ei tuo kellotus enää nykyään ole sellainen HC-harrastajan juttu mitä se oli aikana, kun asetukset piti tehdä emolevyn jumppereilla ja mielellään oikein, jos ei halunnut käräyttää jotain. Nyt monien emolevyjen biosista voi valita haluamansa kellotaajuusasetukset. Tietysti erikseen sitten ne kellottajat, jotka käyttävät nestemäistä typpeä jäähdytykseen jotta ruutuun saadaan ne maksimikelloluvut vakaudesta piittaamatta...

Tyhmä kysymys: Kun täällä on paljon puhuttu esim. kahden XP:n (joista toinen musakäyttöön) asentamisesta koneelle, niin ilmeisesti ei riitä, että tekee musakäyttöön oman käyttäjäprofiilin? Itse en ole ollut niin kiinnostunut XP:n tutkiskelusta, että itse asiass edes tietäisin, mitä käyttäjäprofiilit ylipäätään "tekevät" - muuta kuin muuttavat kuvakkeiden järjestystä ja taustakuvaa.

Ei riitä. Käyttäjäprofiilit tarkoittavat omaa kansiota kunkin käyttäjän yleisille asetuksille ja omille tiedostoille, mutta windowsin rekisteri ja järjestelmätiedostot ovat yhteisiä. Jos nimenomaan niitä halutaan varjella sotkemisilta, niin vain kaksi erillistä asennusta on ratkaisu.

Mitä noihin hienosäätöihin tulee, niin useimpien kohdalla vaikutukset ovat sen verran vähäisiä että jos kone ei ole joku ikivanha rousku josta pitää puristaa väkisin ne viimeiset tehot irti, niin en vaivautuisi niistä stressaamaan.
Timo JM
02.02.2008 14:04:15

Sanoin tän jokin aika sitten jo tuolla Mikserissä mutta laitetaan nyt vielä tännekin:

Windowsin virittely on käytännössä melko turhaa puuhaa. Pointti on siinä, että vaikka kuinka säätäis niin aina sitä tulee laitettua biiseihin niin paljon plugareita, että kone jumittaa. Saako sitä lisäkapasiteettia erilaisilla virityksillä sitten yhdelle tai kahdelle ylimääräiselle efektille on loppujen lopuksi aika merkityksetöntä. Aina voi polttaa efektit kiinni raitoihin. Itsellä on ainakin jäädytys ahkerassa käytössä Cubasessa.

Eli tilanne on vähän sama kuin kotona kaappitilan tai autossa tavaratilan kanssa. Aina sitä on liian vähän, eikä kaikkea meinaa saada mahtumaan. Oma lukunsa on tietysti ihan oikeat ongelmat joiden vuoksi tietsikan toiminta tökkii. Niihin ratkaisu löytyy kuitenkin harvemmin Windowsin viritysohjeista.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Starlia
02.02.2008 16:44:08
Livekäytössä mielestäni asia on hieman eri. Sielläkään ei välttämättä riitä tehot kaikkiin plugareihin, mutta koneen olisi hyvä olla äärimmäisen vakaa. Tuskin kukaan haluaa kuulla kesken biisinsä windowsin varoitusääniä, saatika bluescreeniä?

Onkos tämä nyt sitä XP:n audiovirittelyä, että osaa laittaa windowsin äänet pois?
BotneLapio
02.02.2008 17:34:09
Ihan hyviä pointteja. Itselleni on kuitenkin tärkeää, että windows tekee vain asioita joista tiedän ja joille olen "antanut luvan". Jokainen virittelee koneensa kuten haluaa, itse karsin musakäyttiksestä ihan kaiken turhan pois, vaikka sitten vain mielenrauhan vuoksi.

Yksi suuri hyöty yhdestä virityksestä kuitenkin on, ja se kannattaa tehdä käyttikseen jossa pyörittää audiosekvensseriä.

Start-ControlPanel-System-Advanced-Performance-Settings-Advanced. Sieltä kun asettaa processor scheduling:in backround services -asentoon, pienenee latenssi. Tämän on siis kokeiltu juttu.
...koska prosessi on paljon mielenkiintoisempi kuin itse valmis fixaatio. -Jukka Numento
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)