Aihe: Ampeg SVT-CL
1 2 3 4 5 6 7 8
M.Hanski
02.02.2008 13:06:03
Jos näin on, niin esim. original SVT:ssä se on 72 mV per puoli, eli 72 mV/3= 24 mV per putki (6550).

Näin on myös SVT-II:ssa (vanhempi "non-pro"). Kytkiksen mukaan anodijännite on 660 V ja bias neuvotaan asettelemaan niin, että 1 ohm katodivastusten yli mitattuna on 72 mV kummallakin puolella.

Sinänsä tää vaikuttaa aika alhaiselta, jos aatellaan nyrkkisääntöä, jonka mukaan lepovirta kannattaisi säätää niin, että anoditehohäviö on 70 % maksimista. 6550A:lla (Pa,max = 42 W) ja 660 V anodijännitteellä ko. metodi ehdottaisi n. 44 mA lepovirtaa, joka on jotakuinkin kaksinkertainen SVT-II:n ohjeeseen verrattuna.

Mihin oot oka säätäny sun kopsun pääteputkien toimintapisteen?
okabass
02.02.2008 13:19:14 (muokattu 04.02.2008 23:33:58)
Tuosta Famesta on kyse. Joo tarkoitin siis juurikin tuota lepovirtaa. Maililla kyselin Musicstoresta tuota bias arvoa, ja antoivat tuon 20mV. Siinä on takana namiskat valmiina jokaisen putken säätöä varten, eli nuo valkoiset nupit. http://images.musicstore.de/images/ … rie048_layout.php?a=BAS0002651-000#

Siinä on siis kontaktipaikka yleismittarin maapiuhalle ja joka putkelle plus-piuhan paikka. Plus paikat menevät ymmärtääkseni suoraan putken kannalle.

No säädin sinne sen 20mV/putki ja hyvin pelittää. Olen vaan lueskellut, että nuo lepovirrat on yleisesti suurempia kuin tuo 20mV.

MOI

Hyvin tehty. Tuo lepovirta ei ole niinkään putkityyppiin sidottu (kunhan max anoditehohäviö huomioidaan), vaan ennemminkin kytkentään. Eli: ei putkella KT88 ole joka koneessa 20 mV eli 20mA lepovirtaa. Jos KT88 anodijännite on matala -vaikka 250 V, ja jossain A-luokan HiFI- myllyssä- on lepovirta moninkertainen.
Ceterum censeo moderator esse delendam
okabass
02.02.2008 13:37:56 (muokattu 02.02.2008 15:17:36)
Näin on myös SVT-II:ssa (vanhempi "non-pro"). Kytkiksen mukaan anodijännite on 660 V ja bias neuvotaan asettelemaan niin, että 1 ohm katodivastusten yli mitattuna on 72 mV kummallakin puolella.

Sinänsä tää vaikuttaa aika alhaiselta, jos aatellaan nyrkkisääntöä, jonka mukaan lepovirta kannattaisi säätää niin, että anoditehohäviö on 70 % maksimista. 6550A:lla (Pa,max = 42 W) ja 660 V anodijännitteellä ko. metodi ehdottaisi n. 44 mA lepovirtaa, joka on jotakuinkin kaksinkertainen SVT-II:n ohjeeseen verrattuna.

Mihin oot oka säätäny sun kopsun pääteputkien toimintapisteen?

MOI

SVT:ssä onkin lepovirta aika matala. Muistaakseni 40% luokkaa. Se on mitä ilmeisimmin putkien kestävyyden kannalta noin matala. Ja varmasti käyttökokemusten kautta hyväksi havaittu arvo. 70-luvun 6550 putket (GE, Tung sol..) ovat puhisemassa käsittääkseni speksien ylärajoilla (lähinnä max B+).

Toisaalta ei tuo 70% ole mikään tavoite, vaan _maksimi_, johon AB-luokan push-pull kone kannattaa säätää. Minusta 30%< max Pa< 70% haarukka on ok. Tällaista tietoa olen löytänyt ja omat kokemukset tukevat tätä. Mediaani kitarakoneissa mulla on ollut 60%.

Olen kokeillut ja kuulostellut 72 mA , 80 mA ja 90 mA. Eipä niissä juuri eroja ollut. Nyt taitaa olla 80 mA (80 mV). B+ mulla oli muistaakseni 685 V. Kyllähän sitä lepovirtaa voisi nostaa ja kokeilla, mutta akti saattaa päättyä kuuteen sulaneeseen lamppuun. Noilla jännitteillä ja virroilla kun voi tapahtua paljon pahaa silmänräpäyksessä.
Visakoivu
02.02.2008 14:28:22
MOI

Olen kokeillut ja kuulostellut 72 mA , 80 mA ja 90 mA. Eipä niissä juuri eroja ollut. Nyt taitaa olla 80 mA (80 mV). B+ mulla oli muistaakseni 685 V. Kyllähän sitä lepovirtaa voisi nostaa ja kokeilla, mutta akti saattaa päättyä kuuteen sulaneeseen lamppuun. Noilla jännitteillä ja virroilla kun voi tapahtua paljon pahaa silmänräpäyksessä.

Niin eikös se juurikin noin ole, että ei sitä lepojännitettä kannata kauheasti nostella yli tuon 20-24mV? Kun se ei ilmeisemmin vaikuta soundiin juurikaan vaikka nostaa, mutta putket kuluu paljon nopeammin vaihtokuntoon
Computer says no.
Saimou
02.02.2008 15:07:08 (muokattu 02.02.2008 15:25:54)

Juuri näistä 2000-luvun taitteen SVT-CL malleista olen kuullut ainakin kolmen paljon keikkaillun vahvistimen omistajan kiroilevan sitä,että vahvistin on koko ajan remontissa jonkun typerän, ilmeisesti köykäisesti tehtyyn piirilevyyn liittyvän ongelman takia.En tiedä onko asialle tehty tuotannossa jotain.
M.Hanski
02.02.2008 15:17:07

Järkevintä lienee säätää push-pull-pääteasteen bias niin, että ylimenosärö häviää riittävän olemattomiin, muttei yhtään sen "kuumemmaksi".
okabass
02.02.2008 15:37:08 (muokattu 02.02.2008 15:45:20)
Järkevintä lienee säätää push-pull-pääteasteen bias niin, että ylimenosärö häviää riittävän olemattomiin, muttei yhtään sen "kuumemmaksi".

MOI

Olisin jostain lukenut, että SVT:tä ei kannata (saisi) biasoida tuolla ylimenosärö-oskilloskooppi menetelmällä. Se todennäköisesti käy liian kuumana jo ennen kuin polveke suoristuu. Minä en käyttäisi, koska sen saa hyvin säädettyä noista banaanikoskettimista ja potikoista. Mulla on siihen uudempaan LED-säätöön kytkis, mutta se vanhojen koneiden biassäätö on minusta paras. Siksi sen tuohon klooniin laitoin. Mm. Jerrold Tiers (Ampegin entinen suunnittelija) ei pitänyt tuosta LED-säädöstä.
Mulla on jossain ton Psycho Bass Guy:n neuvoma, hänestä paras tapa säätää SVT:n bias. Se meni lyhykäisyydessään jotenkin näin. Laitetaan kone keinokuormaan ja siihen yleismittari ja oskilloskoopi. Nostetaan (muistaakseni 500 Hz) signaalia juuri säröytymisen rajoille,nostetaan biasia, niin että saadaan tuo 300 W. Sama toistetaan 40 Hz. Samalla säädetään AC balanssi. PBG totesi, että kaikki putket eivät kestä tätä -> uudet puket, jotka kestää. ;)

Eli noi PBG ja JT löytyvät tuolta Talk Bass forumilta.

Ps. Onko havaintoa: kauanko SVT:ssä on lamput kestäneet?
okabass
02.02.2008 15:41:53 (muokattu 02.02.2008 15:53:17)
Mutta tuki ja liikuntaelinsairauksista kärsivät kuitenkin sit on, missäs se raja kulkee? Neliraajahalvauksessa?

;)

MOI
Siinä, kun ei saa hampaissa vedettyä ja pääse otsanahkaa rypistelemälläkään liikkeelle. Sitten voi mennä jonkun nukkekotisetin kanssa keikalle. ;)

Eiköhän anneta tämän läpän jo olla, ettei joku loukkaannu.
okabass
02.02.2008 15:51:21 (muokattu 02.02.2008 15:54:17)
Juuri näistä 2000-luvun taitteen SVT-CL malleista olen kuullut ainakin kolmen paljon keikkaillun vahvistimen omistajan kiroilevan sitä,että vahvistin on koko ajan remontissa jonkun typerän, ilmeisesti köykäisesti tehtyyn piirilevyyn liittyvän ongelman takia.En tiedä onko asialle tehty tuotannossa jotain.

MOI

Jos minulta kysyttäisiin, niin ainakin etuaste kannattaisi tehdä uusiksi kunnon piirilevyllä ja liittimillä.
Samoin siitä (mahdollisesta?) lyijyttömästä tinasta taitaa olla vain harmia. Asiasta kertoo paljon se, että sitä ei saa käyttää sotilas- ja ilmailuhälpäkkeissä (Jerrold Tiers, USA).
Visakoivu
02.02.2008 15:57:02
MOI
Samoin siitä (mahdollisesta?) lyijyttömästä tinasta taitaa olla vain harmia. Asiasta kertoo paljon se, että sitä ei saa käyttää sotilas- ja ilmailuhälpäkkeissä (Jerrold Tiers, USA).

Eikä myöskään sairaalaelektroniikassa. Tosiaan kertoo jotain sen luotettavuudesta.
Computer says no.
Teijo K.
02.02.2008 17:06:46

MOI
Siinä, kun ei saa hampaissa vedettyä ja pääse otsanahkaa rypistelemälläkään liikkeelle. Sitten voi mennä jonkun nukkekotisetin kanssa keikalle. ;)

Eiköhän anneta tämän läpän jo olla, ettei joku loukkaannu.

Heh, sulle se ehkä on läppä, mutta mulle se on röntgenkuvien karua kertomaa.

;)
"Veltto rysäkeppi"
M.Hanski
02.02.2008 17:49:54 (muokattu 02.02.2008 17:50:54)
Olisin jostain lukenut, että SVT:tä ei kannata (saisi) biasoida tuolla ylimenosärö-oskilloskooppi menetelmällä. Se todennäköisesti käy liian kuumana jo ennen kuin polveke suoristuu.

En nyt oikeestaan suoranaisesti aatellut tota skoopin käyttöä ja särön arvioimista aaltomuodosta suuren silmämunatietokoneen avulla. Vähän turhan subjektiivinen menetelmä mun makuun.

SVT-II:n tapauksessa speksattu teho (300 W, < 3 % THD) pitäisi saavuttaa, kun power amp in -liitäntään tuupataan 1 kHz siniaaltoa tasolla 300 mV RMS. Kun kaikki on kohdallaan, pitäisi ulostulojännitteen olla 4 ohm -ulosotossa 35 V RMS, mikä vastaa hitusen yli 300 W tehoa. Tää siis em. 72 mV bias-testipistejännitteillä olettaen, että pääteputkien parametrit on suunnitellulla tontilla...

PI:n balanssi skeman mukaan säädetään vähän pienemmällä höngällä ja 40 Hz sinillä (ulostulossa 25 V RMS). Säätö asetetaan joko niin, että särö on pienin mahdollinen tai niin, että bias-testipisteiden välinen DC-jännite on mahdollisimman lähellä nollaa.

Eli noi PBG ja JT löytyvät tuolta Talk Bass forumilta.

Oon mösjöö Tiersiin ollut yhteydessä erään toisen Ampegin nupin kenkkuilun tiimoilta ja PBG:hen muuten vaan putkijuttuja kyselläkseni. Oikein mukavia ja asiantuntevia heppuja.
okabass
02.02.2008 17:55:31
Heh, sulle se ehkä on läppä, mutta mulle se on röntgenkuvien karua kertomaa.

;)

Jaa. Ikävä kuulla. En kyllä ihan ymmärrä, miksi laitat ;)-merkin (silmänisku) vakavaan asiaan.
chief
02.02.2008 18:18:50
En nyt oikeestaan suoranaisesti aatellut tota skoopin käyttöä ja särön arvioimista aaltomuodosta suuren silmämunatietokoneen avulla. Vähän turhan subjektiivinen menetelmä mun makuun.

SVT-II:n tapauksessa speksattu teho (300 W, < 3 % THD) pitäisi saavuttaa, ...

Olikos siinä mun vehkeessä kaikki kohdallaan ja teholukemat kunnossa?
"It's the ear, not the gear. "
M.Hanski
02.02.2008 18:23:47 (muokattu 02.02.2008 18:24:20)
Olikos siinä mun vehkeessä kaikki kohdallaan ja teholukemat kunnossa?

En saanu mitattua tehoja enkä säädettyä PI-balanssia ohjeen mukaan, kun testisignaalin syöttöön soveltuvat piuhat oli treeniksellä, ja himassa ei ollu tarvikkeita piuhojen väsäämiseen. Historiallista sinänsä, seli seli.
okabass
02.02.2008 18:30:23 (muokattu 03.02.2008 12:49:04)

SVT-II:n tapauksessa speksattu teho (300 W, < 3 % THD) pitäisi saavuttaa, kun power amp in -liitäntään tuupataan 1 kHz siniaaltoa tasolla 300 mV RMS. Kun kaikki on kohdallaan, pitäisi ulostulojännitteen olla 4 ohm -ulosotossa 35 V RMS, mikä vastaa hitusen yli 300 W tehoa. Tää siis em. 72 mV bias-testipistejännitteillä olettaen, että pääteputkien parametrit on suunnitellulla tontilla...

PI:n balanssi skeman mukaan säädetään vähän pienemmällä höngällä ja 40 Hz sinillä (ulostulossa 25 V RMS). Säätö asetetaan joko niin, että särö on pienin mahdollinen tai niin, että bias-testipisteiden välinen DC-jännite on mahdollisimman lähellä nollaa.

Oon mösjöö Tiersiin ollut yhteydessä erään toisen Ampegin nupin kenkkuilun tiimoilta ja PBG:hen muuten vaan putkijuttuja kyselläkseni. Oikein mukavia ja asiantuntevia heppuja.

MOI
Tuossa on se PBG biasproseduuri.

"Here's the bias procedure. BTW, the one screened on the chassis works OK, too, but you won't always get full power out of modern tubes that way.

In order to do this, you'll need three things: the amp, a tone generator and a 300 watt 4 ohm dummy load. You can pick a up a good new tone generator for roughly $50 and a dummy load can be had for $20-30 (it'll be a big aluminum cased resistor). In response to your earlier question about a 350 watt dummy load, as long as it is an aluminum cased resistor, forced air cooling will get you the avaliable heat disappation so long as you're in the 200 watt plus range.

All you need to do is hook the amp to the dummy load and feed the input a 1kHz sine wave. Hook the scope leads and your meter, set for AC volts, in parallel with the dummy load. With your input gain at 12o'clock and the tone controls set flat and all the "ultra" switches off, increase your tone generator's output until you see the top and bottom of the sine wave flatten on the oscilloscope, that will be maximum power and both sides of the sine wave should be equal. Using your voltmeter, it should read roughly 34.64 volts Power= voltage(squared)/resistance 300watts= 34.64volts(34.64volts)/4ohms.

Provided that everything reads as I've said, all you have to do is adjust the bias pots (turning them 'down' increases plate current, 'up' decreases it) until you get at least 34 volts at clip with no flattening of the sine wave. After you've done that, change your frequency to 100Hz and repeat, followed by 40 Hz and repeat. If your amp won't put out at least 33 volts at all those frequencies without the plates turning colors, you need a better set of tubes.

You can bias using plate current like most guitar amps, BUT since the SVT( and most other high powered tube bass amps )has such a dynamic current output stage, you're liable to set the amp up too hot and smoke a set of tubes. "

http://ampworkshop.yuku.com/topic/1 … /t/Biasing-an-Ampeg-SVT.html?page=1

Tuo sivusto ja tuo "Biasing an Ampeg SVT" juttu on varsinainen tietopaketti aiheesta.

Joo. JT ja PBG latovat pyydettäessä virtuaali heinähäkillisen Ampeg -ja etenkin SVT- tietova.
chief
02.02.2008 18:40:50
En saanu mitattua tehoja enkä säädettyä PI-balanssia ohjeen mukaan, kun testisignaalin syöttöön soveltuvat piuhat oli treeniksellä, ja himassa ei ollu tarvikkeita piuhojen väsäämiseen. Historiallista sinänsä, seli seli.

Ok. Kyllä se hyvin tuntuu pelittävän kuiteskii.
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
02.02.2008 19:42:11

Jaa. Ikävä kuulla. En kyllä ihan ymmärrä, miksi laitat ;)-merkin (silmänisku) vakavaan asiaan.

Ittelleen saa ja pitääkin nauraa vaikka olisi vähän tiukempikin mutka. Ja varsinkin silloin. ;)

Mut joo, olet oikeassa, eiköhän tää offtopic ollut tässä.
"Veltto rysäkeppi"
ahdistuska
03.02.2008 12:01:36
Kystkö ihan tosissasi? Jos kysyt niin et ole kokeillut/kuullut systeemiä tositoimissa.

Edit: kokemuksia siis...
- pirun hyvä saundi
- pirun hankala roudata

Helppo roudata, senkun nostaa kyytiin. Oletko joku ripuliranne?
Mistä se menee?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)