Aihe: Paras akustinen kitara, myös hinta/laatu suhde huomioon ottaen
1
wedevirtanen
22.01.2008 02:39:12
Avataan nyt tällainen, aina mielenkiintoinen, aihe.

Yksi parhaista hinta-laatu suhteeltaan on ollut 70- luvun EKO Ranger 6k., 500 mk. Laminaatti soi hienosti.

Toinen melkeinpä parempi Takamine EG523-SC, ostin juuri (650 €). Kansi kokopuuta, sivut ja pohjat laminoitu. Mahtava kitara varsinkin Bluesin soittoon.

Paras kitara, jota olen kokeillut on kaverin Taylor 714. Helpposoittoinen ja käteen istuva, kuten Taylorit aina. Loistavat 'saundit'.

Gibsonin Jumbomalleista haaveillen.., onko kokeumuksia Gibsonin akustisista?
Turder
22.01.2008 13:30:27
Onhan tuo aika ikuisuuskysymys, siis hinta/laatu. Joku voisi sanoa, että se about satasen Harley Benton on paras koska sen halvemmalla ei saa akustisen ääntä tuotetuksi. Taas joku sanoisi, että hyvä yksilö jostain hinnaltaan keskiluokan (500-1000€) kitarasta on paras. Yleensä tuohon saa kokopuisen rakenteen ja muutenkin laatu-sanalla voi puhua osista, työnjäljestä, rakenteesta jne. Itse tekisi mieli sanoa, että paras hinta/laatu on näissä kalliimman hintaluokan kitaroissa. En kuitenkaan sano, että hinta = laatu vaan jossain vaiheessa hinnan kasvaessa jatkuvasti, laadun kasvu lähenee nollaa. Ehkä jossain about 2000-3000€ kitarassa alkaa olemaan laatu huippuluokkaa. Sen jälkeen maksetaan lähinnä koristeista, harvinaisuudesta, historiasta, vintagesta yms ilmiöistä eikä käytettävä laatu (soitettavuus, soundi jne) niinkään parane vaikka hinta kertautuukin moneen otteeseen.

Nuo 2000-3000€ kitarat ovat järjestäen tehty hyvistä osista ja materiaaleista loistavalla työnlaadulla, mitkä vuosien saatossa on todettu parhaiksi. Niillä soittaa vaikka 50 vuotta varsin huoletta mikäli pitää edes pientäkin huolta kitarasta (kosteus) ja vaihtaa kuluvat osat, kuten nauhat jahka alkuperäiset kuluvat loppuun. Jos on tyytyväinen kitaran soundiin, ulkonäköön, soitettavuuteen ja fiilikseen niin tuollainen kertainvestointi riittää. Siitä kun alkaa jaksottamaan tuota hankintahintaa käyttövuosille niin päästään jo ihan ok hintaan. Saattaahaan se 250€ Yamahakin tulla mukana vuosia mutta en usko, että kovinkaan moni jaksaa nauttia sen tarjoamasta soundista ja laadusta vuosien ajan vaikka rahoilleen saakin vastinetta. Pidemmän päälle siihen jammuun kyllästyy, mutta harvemmin näihin kalliimpiin.

On myös kokemusta Gibsoneista. Helevetin hyviä. On muitakin hyviä merkkejä mutta näissä on sellainen omanlainen "edge" soundissa, josta ei voi olla pitämättä. :)
P-Nut
22.01.2008 15:03:17

En sano tätä mielipiteenä ainakaan vielä, koska en ole kerennyt kitaraa kunnolla testaamaan, mutta ainakin specsien perusteella Ibanez AW800 vaikuttaisi hintalaatusuhteeltaan jopa omituisen hyvältä (?)

http://www.thomann.de/fi/ibanez_aw800nt.htm

Thomannin 379e hinta on mielestäni arveluttavan pieni kun miettii, että kitara on kuitenkin kokopuuta ympäri koppaa ja kokopuu kaula jne. Yksi arvostelu täällä musanetissäkin on kyseisestä kitarasta, jossa huomautetaan muutamista viimeistelyvirheistä, jotka ei kuitenkaan mitään katastrofeja varmastikaan ole.

Mitäs muut ovat mieltä kyseisestä kitarasta ? Itse olen tässä kahden vaiheilla Yamahan LL6:n ja kyseisen ibanezin kanssa. Yamahaa olen vasta tosin testannut, joten mielipiteitä olisi mukava kuulla.
Welcome to jazz club...Grrrrreat
Lancelot
22.01.2008 18:36:15
Itse ku lähdin akustista hakeen pari vuotta sitten niin menin musaliikkeeseen, soitin läpi kaikki akustiset hintahaitarilta 300-500. Ibanez aw40 ecent saundas parhaimmalta joten sen kanssa lähdin liikkeestä.
hq
22.01.2008 22:14:27 (muokattu 22.01.2008 22:42:27)
En sano tätä mielipiteenä ainakaan vielä, koska en ole kerennyt kitaraa kunnolla testaamaan, mutta ainakin specsien perusteella Ibanez AW800 vaikuttaisi hintalaatusuhteeltaan jopa omituisen hyvältä (?)

http://www.thomann.de/fi/ibanez_aw800nt.htm

Thomannin 379e hinta on mielestäni arveluttavan pieni kun miettii, että kitara on kuitenkin kokopuuta ympäri koppaa ja kokopuu kaula jne. Yksi arvostelu täällä musanetissäkin on kyseisestä kitarasta, jossa huomautetaan muutamista viimeistelyvirheistä, jotka ei kuitenkaan mitään katastrofeja varmastikaan ole.

Mitäs muut ovat mieltä kyseisestä kitarasta ? Itse olen tässä kahden vaiheilla Yamahan LL6:n ja kyseisen ibanezin kanssa. Yamahaa olen vasta tosin testannut, joten mielipiteitä olisi mukava kuulla.

Itse testasin lukuisia tuon hintaluokan kitaroita neljässä eri musiikkiliikkeessä, ja totesin että tuo kyseinen Ibanez oli paras. Kitara, jossa sekä soundi että soittotuntuma kohtasivat (muissa oli aina vähän "joko tai"). Ainoa kokopuinen kyllä, muita vastaavia ei tuohon hintaan irronnut. Jos nyt hakemalla haluaa vikoja hakea, niin kyllähän niitä siitä viimeistelystä voi löytää. Mutta tyytyväinen olen hankintaan.
E: Niin joo, ja halvemmalla tuon sai Aurinkomusiikista (Tampere) kuin thomannilta.
E2: Viljelen muuten melko paljon tuo-sanaa.
weelie
23.01.2008 09:37:58
No mä olen tykästynyt Art & Lutheriehin. Musicstoresta kolmeen hunttiin.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Susiääni
23.01.2008 12:35:01 (muokattu 23.01.2008 12:35:44)
Ehkä jossain about 2000-3000€ kitarassa alkaa olemaan laatu huippuluokkaa. Sen jälkeen maksetaan lähinnä koristeista, harvinaisuudesta, historiasta, vintagesta yms ilmiöistä eikä käytettävä laatu (soitettavuus, soundi jne) niinkään parane vaikka hinta kertautuukin moneen otteeseen.

Tätä olen itekkin miettinyt että mitä kitaraan tulee enää lisää tämän hintaluokan jälkeen. Kuitenkin kun katsoo monien huippusoittajien vehkeitä niin siellä liikutaan ennemminkin hintaluokassa 4-5000e ja kuitenkaan mitään erityisempiä koristuksia harvoin on havaittavissa. Että kai siinä nyt saundiinkin jotain tulee kun laitetaan tuplasti hintaa. Mitä eroa on vaikka Taylor 512 ja 812:lla?

Mitä siihen parhaaseen kitaraan tulee niin kyllä se on tämä Martin D-100 Deluxe
http://www.mguitar.com/guitars/choo … hp?p=c&g=4&m=D-100%20Deluxe
:)
"I saw it writen saw it say, Pink Moon is on it's way. None of you will stand so tall, Pink Moon gonna get you all."
Lancelot
23.01.2008 17:18:09
Mitä siihen parhaaseen kitaraan tulee niin kyllä se on tämä Martin D-100 Deluxe
http://www.mguitar.com/guitars/choo … hp?p=c&g=4&m=D-100%20Deluxe
:)

Hyi s*atana ku on ruma:)!!!
Turder
23.01.2008 17:33:12
Tätä olen itekkin miettinyt että mitä kitaraan tulee enää lisää tämän hintaluokan jälkeen. Kuitenkin kun katsoo monien huippusoittajien vehkeitä niin siellä liikutaan ennemminkin hintaluokassa 4-5000e ja kuitenkaan mitään erityisempiä koristuksia harvoin on havaittavissa. Että kai siinä nyt saundiinkin jotain tulee kun laitetaan tuplasti hintaa. Mitä eroa on vaikka Taylor 512 ja 812:lla?

Nojoo, ehkä tuo hintaluokka oli vähän metsässä mutta tarkoitin kuitenkin näitä kalliimpia normaaleja tuotantomalleja, mitä kullakin merkillä. Ehkä sitten tuo erikoisosasto alkaa olemaan jo lähempänä 10 000€ kuin esim. 4000-5000€.
flattopguitar
23.01.2008 21:09:44 (muokattu 23.01.2008 21:10:06)
Hyvästä käsintehdystä kitarasta saa maksaa 5k ja taivas on rajana, jos haluaa tunnetulta ja arvostetulta tekijältä kitaran. Joku tuntematon ja vielä nuori kitaran rakentaja tekee halvemmalla. Tehdaskitaroissa on vielä se ylempitaso jossa ollaan yritetty matkia parhaimpien vintagelaitteiden ulkonäköä ja soitia identtisesti. Nämä kitarat on yleensä tehtaan parhaimpien käsien ja päiden aikaansaannoksia, kuten Gibsonilla nykyinen true vintage -linjasto, Martinilla on oma vastaava. Paljon kromeluuria olevista kitaroista joutuu maksamaan kanssa extraa, mutta niiden arvo tippuu jostain syystä eniten, kun kitaran kantaa liikkeestä ulos.
mll
24.01.2008 09:21:47 (muokattu 24.01.2008 09:22:34)
Tuli vain mieleeni vielä, että monissa kalliimmissa (yli 5000) kitaroissa käytetään brazilialaista ruusupuuta, joka on oikeasti todella kallista. Eikä ne useinkaan tuhlaa tuota puuta muuta kuin parhaimpiin kitaroihinsa. Tai en tiedä saako 5000€ edes brazilian ruusupuista kitaraa.

Muistaakseni kun kysyin soitinrakentajalta mitä maksaisi D-koppainen kitara brazilialaisesta ruusupuusta niin hän arvioi, että se maksaisi n. 800€ enemmän. Soittimen hinta olisi kivunnut n. 4000 euroon. Ei ollut varaa silloin ja vielä vähemmän nyt. Mutta eihän tuo kitara olisi edes kovin kallis ollut verrattuna Martinin yms. vastaaviin brassimalleihin.
lehtiju2
25.01.2008 02:33:08
Avataan nyt tällainen, aina mielenkiintoinen, aihe.

Yksi parhaista hinta-laatu suhteeltaan on ollut 70- luvun EKO Ranger 6k., 500 mk. Laminaatti soi hienosti.

Jaha. Ite sain samanlaisen rippilahjaksi joskus v. 1977, mutta ei se ainakaan nykyään (tai nykyverrokkien perusteella) soi hienosti: pelkkää demppauttuvaa dumph dumph -ääntähän siitä vain lähtee. Kaverilta ostettu Jammun halpismalli, toki kokopuukannella ja Takaminen 12-kielinen, sekin kokopuukannella ovat kuin eri mualimasta. Toki Eko täytti paikkansa soittamista opetellessa, mutta eeh... Noh, olihan tässä jokin aika sitten vastaava myynnissä Kitarapajalla hintaan 500-600 eguu joten... en kyllä hinta/laatusuhteesta kyllä sa mitään.
PappaSF
01.02.2008 13:43:31
Itellä on AW800ECENT elektroakustinen ja voin sanoa, että soundi on ainakin mun korville aivan mielettömän nätti, kitara on helpposoittoinen ja kitara skaalautuu hyvin erillaiseen soittoon, plekulla soittaen tai sormilla soittaen niin saa terävää, pehmeää soundia ja kaikkea siltä väliltä niin sähköä käyttäen kuin ilmankin.
weelie
11.02.2008 13:57:51
Enpä muista missä ketjussa joku kohkasi Vintage-merkkisestä (kokopuisesta) OM-kitarasta, joita customsounds.fi myy. Kokeilin hyvin pikaisesti moista liikkeessä. No kielet ovat liian ohuet ja liian alhaalla, joten en varmaksi osaa sanoa (no kaksi kaveria siinä testasivat sähkökitaroita säröllä vieressä). Mutta jo ulkonäöltään oli sellainen kiinankitara, mielestäni. Ihan ok, muttei millään 500€ arvoinen (eikä se sitä maksakaan).
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)