Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Twinkle
01.02.2008 08:22:08
Jos nyt lähdetään sille linjalle että pyöritellään numeroita ja taotaan halvemmasta hinnasta itseisarvo, niin laskepa paljonko säästät iMacin viedessä tilaa näytön verran ja pc:n viedessä tilaa sälän ja muiden kanssa 1/3 neliötä. Neliön keskimääräinen hinta pääkaupunkiseudulla on 2 782e (lähde Tilastokeskus).

Jaa jos aletaan saivarrella? Voidaan vaikka ruveta säätämään, ja huomioida se että mäkki vaatii myös näppikselle ja hiirelle pöytätilaa selvästi enemmän kuin sen näytön verran, käyttöön tarvittavasta tilasta puhumattakaan. Meneehän se laatikossa tietty alle näytön kokoon, se säilyttää rahallisen arvonsa mutta ei sillä voi tehdä mitään.

Toisaalta myös voidaan olettaa että PC:n kotelon ja näytön saattaa myös kasata päällekkäin, jolloin ne vie selvästi vähemmän lattiapinta-alaa. Saman verran sälää nimittäin kummassakin koneessa on, PC:ssä ehkä kotelo on enemmän joskin senkin saa pieneen tilaan. Ainahan voi tietty ostaa kummaltakin laitevalmistajalta kannettavan, jolloin hyötyneliöitä ei mene yhtään.
koponen
01.02.2008 08:38:35
Nyt näkisin jätkät että olette viimeinkin asian ytimessä. Onnittelut.
As long as it says Marshall on the front, you're good to go
Titares
01.02.2008 10:15:09 (muokattu 01.02.2008 10:17:12)
Hah, hah, pidän PC:tä pöydän alla, joka neliö Mac'llä olisi vajaakäytössä. Jos joutuisin PC:n takia laajentamaan asuntoamme, niin sitten kyllä ostaisin heti iMac'n - mutta ostan vielä kyllä muutenkin!
Bee-äf
01.02.2008 10:51:35
iMac on kuitenkin kannettava rakennettuna pöytämonitoriin kiinni. Halpaa pöytätehomyllyä jos hakee, niin Applella ei ole tarjontaa. Iisimpään käyttöön Minit ja iMacit ovat silti erittäin päteviä masiinoita, ja kalliimat iMacit on kai aika tehokkaita. Myös kalliita.
High End- masiinana Mac Pro on ehkäpä paras. Siinäkin on kuitenkin jotain päivitysrajoitteisuutta (uusien grafiikkakorttien ym. kanssa).
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
tinde
01.02.2008 12:55:32

Nyt täytyy laittaa geekkihattu vähäksi aikaa päähänsä...

Mä en sinänsä halua ottaa kantaa MAC vs PC keskusteluun ja syy on simppeli, en ole käyttänyt mäkkejä tarpeeksi jotta voisin niitä kommentoida. Mutta toi PC- puoli on mulle tuttua kauraa monestakin syystä, ja sen takia ollut aina itsestäänselvä valinta.

Porukka unohtaa aika usein levystön tärkeyden näissä DAW- setupeissa, ja mulle on aina ollut helpointa duunata se pc- vermeillä. Tyypillisesti olen käyttänyt kahta ratkaisua, jotka on tuntuneet molemmat toimivan:

1) erilliset levyt

- IDE- levy (PATA) omassa väylässään, missä WinXP ja tarpeelliset softat
- CD/DVD RW (PATA) omassa väylässään
- SCSI tai IDE- levy (SATA) swappia & projektien bakuppia varten
- SCSI tai IDE- levy (SATA) AV- levynä

Hyödyt:

- helppo kasata
- paljon levytilaa
- toimii hyvin & nopeasti
- projektien varmuuskopiot "aina" ajan tasalla

Haitat:

- jos boottilevy hajoaa, niin kestää hetken nostaa masiina taas käyttökuntoon

Mulla on ulkoinen 500GB USB- levy, mihin sitten otan säännöllisin väliajoin imaget systeemilevystä, joten jos / kun se hajoaa, niin uusi levy tilalle, ja imagen palautus uudelle levylle. Jos swap- levy hajoaa, projektit on AV- levyllä, ja jos AV- levy hajoaa, niin projektien backupit on swap- levyllä.

2) levypakka

- CD/DVD RW (PATA)
- 4 - 5 kpl SATA levyjä, niistä sitten esim RAID5 + hotspare
- emolevy, missä RAID- tuki (esim. Intelin emot) TAI
- erillinen SATA RAID- kortti
- yksi iso osio käytössä, missä käyttis + swap + sovellukset

Hyödyt:

- oikeasti vikasietoinen, alhaallaoloaika minimoitu
- rikkinäisen levyn vaihto helpohko operaatio
- paljon tilaa
- toimii hyvin & nopeasti
- projektien varmuuskopiot "aina" ajan tasalla

Haitat:

- oikean full backupin ottaminen ei ole niin yksiselitteistä

Molemmat vaihtoehdot asennetaan koneeseen, missä 2 GB rammia ja joku riittävän tehokas prosessori. XP:lle perus musaviritykset, löytyvät vissiin tältä palstalta FAQin alta.

Mä käytän tällä hetkellä vaihtoehtoa 1, ja mulla on 2 x Athlon 1.4 ghz (vai oiskohan ne 1.6... ihan sama), 1.5 gb ram, xp pro, nuendo 2.2, digi 001 ja systeemi pyörittää kevyesti 30 - 40 raitaa + plugarit.

Mä en tiedä mitä vastaavat setit Mac- puolella maksaa, mutta PC- ympäristössä mä pidän siitä, että valitsemalla tunnetut merkit + palikat mä pystyn rakentamaan kohtuullisella kustannuksella itselleni hyvän ja luotettavan DAW- raudan. Ja muuten: se on sitten puhdas DAW- kone, eli ei internettiä, ei officea, ei virustorjuntoja, kone irti verkosta kokonaan. Nettihörhöilyt, duunit, emailit yms yms hoidetaan sitten kokonaan toisella masiinalla.

Jos toi ylläoleva nörtteily ahdisti lukea, niin ehkä se Mac on silloin oikeesti se hyvä ratkaisu. Tosin mäkeilläkin noi varmistukset ja käytettävyydet joutuu miettimään kuntoon tavalla tai toisella.
shovi
01.02.2008 13:06:35
Mä en tiedä mitä vastaavat setit Mac- puolella maksaa, mutta PC- ympäristössä mä pidän siitä, että valitsemalla tunnetut merkit + palikat mä pystyn rakentamaan kohtuullisella kustannuksella itselleni hyvän ja luotettavan DAW- raudan. Ja muuten: se on sitten puhdas DAW- kone, eli ei internettiä, ei officea, ei virustorjuntoja, kone irti verkosta kokonaan. Nettihörhöilyt, duunit, emailit yms yms hoidetaan sitten kokonaan toisella masiinalla.

Ja siinähän säästöä tulee, kun ostaa vielä toisen koneen kylkeen, että pääsee nettiin ja käsittelemään tekstiä.

Jos toi ylläoleva nörtteily ahdisti lukea, niin ehkä se Mac on silloin oikeesti se hyvä ratkaisu. Tosin mäkeilläkin noi varmistukset ja käytettävyydet joutuu miettimään kuntoon tavalla tai toisella.

Time Machine, anyone?
tinde
01.02.2008 13:54:05

Ja siinähän säästöä tulee, kun ostaa vielä toisen koneen kylkeen, että pääsee nettiin ja käsittelemään tekstiä.

Well, näin perheelliselle miehelle toinen kone on joka tapauksessa pakollinen ja pajalle mennessäni kyllä pyrin keskittymään sitten siihen musan vääntöön...
Starlia
01.02.2008 15:15:06
Jos nyt lähdetään sille linjalle että pyöritellään numeroita ja taotaan halvemmasta hinnasta itseisarvo, niin laskepa paljonko säästät iMacin viedessä tilaa näytön verran ja pc:n viedessä tilaa sälän ja muiden kanssa 1/3 neliötä. Neliön keskimääräinen hinta pääkaupunkiseudulla on 2 782e (lähde Tilastokeskus).

Mieluummin asun isossa kämpässä PC:n kanssa kuin pienessä mäkin kanssa. Nämä on näitä elämän suuria valintoja, mitä itse kukin tekee.
jjussila
01.02.2008 16:07:43 (muokattu 01.02.2008 16:09:25)
Argumentointi suuntaan jos toiseen on todellakin saavuttanut pohjakosketuksen; etsitään ihan mitä tahansa, millä saisi vastapeluria lyötyä: tämä ei johda mihinkään: hurmoshenkisyyttä/takkia ei käännetä näiden lätinöiden perusteella. Itselläni samaan 22- tuuman näyttöön kytketty MacBook ja Win Vista- koneet; sulassa sovussa; langaton näppis ja hiiri (toimii molemmissa) on Microsoftin kamaa; ei ne toisiaan herjaile enkä ittekään mitään näppylöitä tällaisesta ole saanut; kaikelle aikansa ja paikkansa!!
..ei helev...olisko noin?.....
Wk
01.02.2008 16:35:25 (muokattu 01.02.2008 16:36:40)
Argumentointi suuntaan jos toiseen on todellakin saavuttanut pohjakosketuksen; etsitään ihan mitä tahansa, millä saisi vastapeluria lyötyä: tämä ei johda mihinkään: hurmoshenkisyyttä/takkia ei käännetä näiden lätinöiden perusteella.

Se on varmasti totta että tämä keskustelu tuskin ketään käännyttää, mutta ei tässä mielestäni muutakuin vaihdeta vähän mielipiteitä ja onpahan melko perusteellista pohtimista jos koneen tilanvientikin tulee aiheeksi :D

Otsikossa mainitaan musanteko mutta tämähän on kyllä kääntynyt perinteiseksi MAC vs. PC-keskusteluksi. Eipä siinä mittään kuitenkaan.
shovi
01.02.2008 16:39:14
Se on varmasti totta että tämä keskustelu tuskin ketään käännyttää, mutta ei tässä mielestäni muutakuin vaihdeta vähän mielipiteitä ja onpahan melko perusteellista pohtimista jos koneen tilanvientikin tulee aiheeksi :D

Heh, jengi vetää nyt hernettä nenään tästä tilanvientikysymyksestä. Heitin mukamas hyvänä läppänä eteenpäin, mutta siitähän se vain parani kun pc-miehet tarttuu kiinni.

Mun pointti on lähinnä siinä, että olen täysin tyytyväinen ostokseeni ja olen myös pc -koneilla (linux & windows) tehnyt sekä vapaa-ajan juttuja että hommia ja oikeastaan kummatkin sujuvat mäkillä puolta nopeammin. Linux on tiettyihin juttuihin ihan ykkönen, mutta jos pitää jotain saada aikaiseksi, mäkki on ainoa valinta. Ei mäkkikään ihan täydellinen ole, mutta sentään rutkasti parempi kuin windows & pc -yhdistelmä.
Wk
01.02.2008 16:54:26
Juu emmää ainakaan herneitä tämmösestä keskustelusta veä, vaikka kait mää oon sitte ns. "PC-mies".

Onhan tässä keskustelussa tullut monia pointteja, esim. tuo sun "Mac on yksinkertaisesti parempi" on yksi ja tää mun "Macissa on nyt samaa rautaa kuin PC:ssä mutta hinta silti kalliimpi, maksatko raudasta ylihintaa vai maksatko että saat Mac OS X:n ja erilaisen designin?" toinen :)
Starlia
01.02.2008 17:01:47
Ei mäkkikään ihan täydellinen ole, mutta sentään rutkasti parempi kuin windows & pc -yhdistelmä.

Tällaisille suosittelisin juurikin niitä sokkotestejä, eli mäkki windowsilla, mäkki osx:llä, pc windowsilla ja pc osx:llä. Olisi hauska nähdä kuinka syvälle se sormi sinne suuhun uppoaa ja vielä hauskempi kuunnella selityksiä miksi mikäkin masiina oli parempi kuin toinen.

Mielikuva on jännä asia. Kun sellaisen jostain saa, on sitä vaikea lähteä muuttelemaan.
shovi
01.02.2008 17:07:52
Tällaisille suosittelisin juurikin niitä sokkotestejä, eli mäkki windowsilla, mäkki osx:llä, pc windowsilla ja pc osx:llä. Olisi hauska nähdä kuinka syvälle se sormi sinne suuhun uppoaa ja vielä hauskempi kuunnella selityksiä miksi mikäkin masiina oli parempi kuin toinen.

Mielikuva on jännä asia. Kun sellaisen jostain saa, on sitä vaikea lähteä muuttelemaan.

Nyt törmätään taas tähän periaatteelliseen ongelmaan, kun sulle Mac vs. Pc on rautapuolen juttu ja mulle softapuolen juttu. Pitäis ehkä puhua spesifimmin Os X:stä ja Windowsista. Suomennettuna siis, mä koen Windowsin tosi kökkönä käyttiksenä enkä saa duuneja hoidettua sillä yhtä nopeasti kuin Os X:llä. Olen myös valmis maksamaan hiukan extraa siitä, että mun tietokone on tyylikkään näköinen ja mahtuu pieneen tilaan.

Toiseksi, täytyy laskea ne tuntihinnat mitä menee tollaseen pc:n virittelyyn, niin äkkiä ollaankin miinuksen puolella. Mä en ilman maksua tee minkäänlaisia ylläpidollisia toimia tietokoneeseeni, koska olen ollut duunissa, jossa mulle maksettiin siitä ja se on perseestä.
Starlia
01.02.2008 17:20:21
Pitäis ehkä puhua spesifimmin Os X:stä ja Windowsista.

Eläs nyt, otsikko on selvästi PC vai iMAC. Jos itse et pysy aiheessa, niin älä syytä muita

Suomennettuna siis, mä koen Windowsin tosi kökkönä käyttiksenä enkä saa duuneja hoidettua sillä yhtä nopeasti kuin Os X:llä.

Jos aina on runkannut oikealla kädellä, niin vasempaan vaihto voi olla toisten mielestä hankalaa.

Olen myös valmis maksamaan hiukan extraa siitä, että mun tietokone on tyylikkään näköinen ja mahtuu pieneen tilaan.

Esim.
http://www.dvdplaza.fi/galleria/data/838/melkein_valmis_1.JPG ?

Toiseksi, täytyy laskea ne tuntihinnat mitä menee tollaseen pc:n virittelyyn, niin äkkiä ollaankin miinuksen puolella.

Jos XP:n virittelyyn menee yli 20min niin saa aika spede olla kaikin puolin.

Mä en ilman maksua tee minkäänlaisia ylläpidollisia toimia tietokoneeseeni, koska olen ollut duunissa, jossa mulle maksettiin siitä ja se on perseestä.

Ehkä se on helpompaa olla mäkkihuollossa töissä. Mahtaa olla moinen kasa koneita, joihin laitetaan uusi muistikampa asiakkaan niin halutessa. Monkey see, monkey do.

Olikos siis perseestä se, että sulle siitä työstä maksettiin?
shovi
01.02.2008 17:32:10
Jos aina on runkannut oikealla kädellä, niin vasempaan vaihto voi olla toisten mielestä hankalaa.

Tämähän näyttää pätevän suhun enemmän kuin muhun. Mä olen sentään käyttäny winkkaria 95:sta XP:n asti, ollut ihan pc-tietokonehuollossa töissä, säätänyt ja kääntänyt, joten tiedän mistä puhun. Mäkki vaan on parempi.

Jos XP:n virittelyyn menee yli 20min niin saa aika spede olla kaikin puolin.

Kyllä siihen vain menee jos sen aikoo saada toimimaan. Täytyy ottaa huomioon myös se aika, mikä menee virustorjuntojen, rekisterinpuhdistusten ja antispywaresoftien ajamiseen sekä palomuurin säätämiseen.

Ehkä se on helpompaa olla mäkkihuollossa töissä. Mahtaa olla moinen kasa koneita, joihin laitetaan uusi muistikampa asiakkaan niin halutessa. Monkey see, monkey do.

Mä olen ollut ihan pc-huollossa töissä, myymässä, asentamassa ja korjaamassa. Palkka ei ollut perseestä, duuni oli enkä halua vapaa-ajallani nähdä edes silmäkulmassani mitään pc-koneiden korjaamiseen viittavaa jos mulle ei siitä makseta.
shovi
01.02.2008 17:38:52
Eikä siitä mäkkiostoksesta ihan turhaan ole "liikaa" maksettu, sillä tutkimuksen mukaan "mac-käyttäjän hampaatkin ovat valkoisemmat". Lainaan Tietoviikon omistamaa Markkinointi & Mainonta -lehteä:

"Macin omistajat olivat pc-käyttäjiin eli käytännössä muuhun väestöön verrattuna mm. tyytyväisempiä tietokoneostokseensa."

Sillä tavalla sitä ollaan tyytyväisempiä tietokoneostoksiin, vaikka olemmekin maksaneet ylihintaa ja saaneet ihan paskan vehkeen. http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1299392&s=r
HeavyMachinery
01.02.2008 18:03:34 (muokattu 01.02.2008 18:07:34)

Pakko kertoa tarina elisestä....

Kaveri asensi EZ-drummerin Pc-läppäriin jonkin aikaa sitten ja nyt se ihmetteli ettei autorisointi enää toimi. No tutkittuaan asiaa se huomasi että jos verkkopiuha on kiinni niin toimii jos irti niin ei. Soitti minulle ja kysyi miten mulla on kokeilin pudotin verkon alas macistä ja toimi.

(Aikaa kuluu 5h ihmettelyä ja hammasten kiristelyä)

Taas soi puhelin , jossa kaveri ihmettelee että sen koneen digital ID muuttuu kun ottaa verkkopiuhan irti... Olin ihmeissäni että mitä vittua.
Sitten googlen salaiseen maailmaan tutustuttua löytyi infoa asiasta.Ja tilanne on siis niin että jos haluaa käyttää EZ-drummeria PC:llä sekä netin kera että ilman on sen mukana tulevat molemmat lisenssit autorisoitava sille koneelle. Sanoisin että little bit perseestä...

Edit:

Sanoisin että PC Vs. Mac kiistaa voisi paremminkin sanoa XP Vs. OSX kiistaksi
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
samulirask
01.02.2008 18:29:32 (muokattu 01.02.2008 18:31:27)

Muistutan vielä uudelleen aloitusviestin sisällöstä: Onko Windows vai iMac parempi, kun musantekosoftana on SONAR? Itse pidän mäkkiä hyvänä koneena, joka lienee ammattilaisten valinta hommaan kuin hommaan, mutta tällaisena amatöörinä olen mainiosti tullut Windowsin kanssa toimeen. En ainakaan viiteen vuoteen lähde Macin käyttäjäksi syystä että olen ajautunut Sonar-polulle. Niin halpa kuin Logic onkin, niin silti... 500 euroa kun joudun hankkimaan uuden softan uuden koneen kanssa? Onko se joillekin teistä vähän rahaa?
Samulin sivut
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)