Lag 27.01.2008 00:34:06 | |
---|
Vaikken oo hirveemmin noita nyt vertaillut vaan suurinpiirtein jotkut vaan napannut kaupasta ni D'Addariot mitkä tänään vaihoin on kyllä tuntunut parhailta kieliltä mitä mulla tossa Alhambrassa on ollu. Tykkään. Kessimaha on panolihas. |
Hannabachin kielisetti on ihan hyvä, hyvä ääninen, mukava soittotuntumaltaan ja aika skaalautuva eli saap mm. terävää, pehmyttä soundia jne. (uutena tuntuivat venyvän parina ekana päivänä ihan reippaasti mutta hyvin pitävät vireen sitten venymisen jälkeen) Jos en väärin muista niin noi Hannabachit oli: E815MT HANNABACH /BLACK KLASS. KITARAN KIELISARJA Hannabach Silver Special 815 Medium tension, klassisen kitaran kielisarja - Hannabach Silver Special 815 Med tension, klas. kielisarja Nuo maksavat siinä 12 €. |
Teh Masa 17.04.2008 19:56:54 | |
---|
Mä olen todella laiska vaihtamaan klassisen kitarani kieliä. Max. neljä kertaa vaihtanut 5 vuoden aikana. Ei mun mielestäni vaan ole tarpeen. Uudet kielet ei mun kitarassa saundaa niin hyviltä kuin kuukauden vanhat. Kitarassa oston aikana olleet kielet pysyivät kiinni n. vuoden. Ei mitkään kaksiset olleet jos nyt ajattelee, mutta eihän ne varmaan koskaan ole. Sitten nappasin jostain tarjoushyllystä d'Addariot ja parannus oli suuri. Ne olivat kaiketi ihan perus bassot hopeat mitälie ja ylemmät kielet kirkasta nailonia. Seuraavat olivat puolentoista vuoden päästä. Hannabachit, ulkoapäin tosi samat kuin d'Addariot, mutta saundi vähän kirkkaampi. Viimesimmät, ja mun mielestä parhaat, ovat olleet Finncordet, joissa bassokielet prossipunottu mitälie ja yläkielet mustaa nailonia. Sopivat parhaiten mun klassisen soittoon, joka ei ole siis klassista nähnykkään. Noissa on ohuella plektralla (häväistyskö?) soittaessa kirkas saundi joka sopii mun käyttöön tosi hyvin. Sormilla näppäillessä on taas tosi pehmeä saundi, joka on todella tasapainonen. Sitten kaikennäköisellä eksperimentoinneilla saa vaikka mitä saundeja. Yleissaundi on hyvät, pehmeät bassot ja korkeampi saundi halutessa joko kirkas tai tumma, mulla aikas tumma, kitara vireessä C# jne. Näitä parempia ei ole. Ettekä yhtään ala vääntämään siitä, okei? |
epiphonegoldtop 08.05.2008 18:27:35 | |
---|
Nylon kielisestä katkes D ja ei ollu varal muuta kuin 12 kielisen teräs kielet. pistin semmosen nii ei ihan oikeen kuulonen :D |
PappaSF 08.05.2008 18:38:19 | |
---|
Nylon kielisestä katkes D ja ei ollu varal muuta kuin 12 kielisen teräs kielet. pistin semmosen nii ei ihan oikeen kuulonen :D Ja ei kun kauppaan ostaan kielisatsia, miltäköhän tuo kuullostaa otteissa soitettuna kun yksi kieli on teräskieli ;-) |
wedevirtanen 27.06.2008 15:52:52 | |
---|
Mitähän kieliä alan ammattilaiset käyttävät? Hannabach on minulla soinut parhaiten, mutta tuppaavat katkeilemaan usein ennen aikojaan. Silti listaisin Hannabachit ykköseksi. Savarezit olivat ihan ok ja Addariot myös 1. Hannabach 2. Addario 3. Savarez Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... |
Too Late 27.06.2008 22:35:03 (muokattu 27.06.2008 22:44:26) | |
---|
Savarez Corum Alliance High Tensionit löytyy Kantareesta, toinen setti jo menossa. En ole käyttänyt samassa kitarassa eri kieliä, eli vähän vaikea verrata, mutta toisessa kitarassa on D'Addario Pro-Arte Hard Tensionit. Kuten todettua, kielten (varsinkin G-kielen) paksuudessa on aika iso ero. Itse tykkään noista ohuista Savarezeista, niihin saa paljon paremman tuntuman esim. "alaspäin vetoja" (legato) soitellessa. Ja muutenkin mukavan tuntuiset. Tosin paksummat kielet saattaisivat hieman helpottaa barré-otetta. Savarezit tuntuvat myös jollain tavalla kovemmilta, ja liian lyhyillä tai muuten huonoilla kynsillä en oikein meinaa saada niistä kunnon ääntä. Mutta kovuus tuo varmaan lisää dynamiikka tai jotain. Löytyisihän D'Addarioltakin toki vielä extra-hardit. Ainut huono puoli noissa Savarezeissa on noi diskanttikielien maanantaikappaleet, mutta ei sekään oikeastaan haittaa, kun bassokielet kuitenkin kuluvat paljon nopeammin, jolloin kokonaisia settejä ostaessa voi huonot diskanttikielet jättää välistä pois. Kulumisnopeudessa tai vireessä pysymisessä en huomannut eroja D'Addarion ja Savarezin välillä. Kantare-kauppias suositteli noita Savarezeja, joten en näe syytä lähteä kokeilemaan muita kieliä, ellei joistain sitten löydy jotain mullistavia ominaisuuksia kuten erityisen hyvä kulutuskestävyys tai vaikkapa "sivuäänettömät" bassokielet. Ja joo, nyt vasta huomasinkin, että noi mun Savarezithan on diskanttien osalta kaikkea muuta kuin nylonia, eli tuota jotain komposiittia, josta "okkis" mainitsikin jo tuossa viime vuoden viestissään. Mielenkiintoista. :-O http://www.savarez.fr/anglais/alliance-corum.html edit: Jaahas, nyt kun lukee pidemmälle tuota linkittämääni sivua, niin sieltähän löytyy tollaset ku "Polished Corum basses", joiden pitäisi täyttää nuo utopistiset toiveeni mm. "left hand squeak":n puuttumisesta! Onkos kenelläkään kokemusta noista (tai vastaavista)? Onko tavallista kalliimmat? Kantare I 500 C |
Puavali 03.07.2008 21:06:51 | |
---|
Mitähän kieliä alan ammattilaiset käyttävät? Hannabach on minulla soinut parhaiten, mutta tuppaavat katkeilemaan usein ennen aikojaan... Samansuuntaisia kokemuksia Hannabach'ista, helppo viritettävyys (D'addariot löystyy uutena muutaman päivän ajan) ja hyvä saundi, mutta katkeilivat useasti. Nykyään mulla ei onneksi olekaan nylonkielistä kitaraa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
wedevirtanen 14.07.2008 01:56:06 | |
---|
Nykyään mulla ei onneksi olekaan nylonkielistä kitaraa. Mutta tuohan on paha puute ihmisellä! :) Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi... |
Puavali 14.07.2008 08:58:27 | |
---|
Mutta tuohan on paha puute ihmisellä! :) Seitsemänkielinen klassinen houkuttelis, mutta varmaan pitäis opetella sitten soittamaankin. Tarpeeksi opettelemista noissa teräskielisissä kuutosissa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
Sompi 18.07.2008 17:47:04 (muokattu 18.07.2008 17:47:21) | |
---|
Minulla on tällä hetkellä super high tension-kielet, joiden merkkiä en muista. Erittäin hyväsaundiset kielet, mutta surkeat bendattavat. Osaisiko joku sanoa, minkälaisilla nailonkielillä olisi hyvä bendata? Tarkoitan siis, että se kieli ei pyörähtele pois sormen alta. |
flattopguitar 18.07.2008 20:32:54 | |
---|
Osaisiko joku sanoa, minkälaisilla nailonkielillä olisi hyvä bendata? Ei minkäänlaisilla, nailonkielet venyvät kun niitä painaa alas kieleen tai "bendaa". Joo, kyllä ne vähän nostavat myös virettään, mutta eivät kuten teräskielet. Bendailet teräskielisellä akustisella. |
Mirk0 24.07.2008 01:28:51 | |
---|
Savarez New Cristal vaimikäseoli. Loistavia, mutta myöskin kohtuullisen hintaisia. "Niin paljon olet kuunnellut metallia että rupeat johtamaan sähköä." |
friikki 22.10.2008 15:21:43 | |
---|
Yhdet parhaista klassisen kitaran kielistä on suomessa tehty, esijännitettyllä ytimellä olevat Finncordet. Punoskielet eivät veny päivätolkulla vaan ne pitää vireen miltei heti! "Joskus ei tarvitse mennä merta edenmäksi kalaan..." http://www.finncorde.com/ |
Pentinpuro 02.12.2008 21:43:27 | |
---|
Savarezin Corum New Cristalit, niissä on kiiltävät nylonit, joissain savarezeissa on matat. Mattakielet on vittumaiset suhisijat ja niissä on paska tatsi. Noissa normal tension on melkein yhtä jäykkä kuin Pro Arten Hard tension. Hard tension Pro Artet on kyllä semmonen yleispätevä ja varma ratkaisu, mutta jotenkin nuo Savarezit soi tuossa Maldonadossa paremmin. Niin no, no niin |
Too Late 03.12.2008 19:25:53 | |
---|
Savarezin Corum New Cristalit, niissä on kiiltävät nylonit, joissain savarezeissa on matat. Mattakielet on vittumaiset suhisijat ja niissä on paska tatsi. Noissa normal tension on melkein yhtä jäykkä kuin Pro Arten Hard tension. Hard tension Pro Artet on kyllä semmonen yleispätevä ja varma ratkaisu, mutta jotenkin nuo Savarezit soi tuossa Maldonadossa paremmin. Tarkoittanet mattapintaisilla diskanteilla noita hiilikuitukieliä eli Allianceja. Itse käytän niitä, kuten tuolla vähän ylempänä jo mainitsin. En tiedä suhinoista, mutta onhan niissä aika erilainen "tatsi" verrattuna tavallisiin nylonkieliin. Käytin tuossa välissä yhden setin noita Corum New Cristaleja (Hard Tensioneja nekin), ja olihan niillä ehkä jossain määrin helpompi soittaa, mutta palasin kuitenkin takaisin Allianceihin ja aion niissä pysyä. Erittäin paljon kärjistettynä voisi sanoa, että New Cristaleista lähtee aina samanlainen ääni, kun taas Allianceista saa paljon erisävyisiä ääniä, joiden hallinta on vaikeampaa. Bassothan noissa on samat, ja mielestäni Alliancet myös sopivat niiden kanssa paremmin yhteen, ainakin bassojen ollessa uudet (ja kirkassävyiset). Toisaalta hiilikuitukielet pysyvät huonommin vireessä kuin nylonit. Voisin kyllä joskus huvikseni kokeilla noita samoja kieliä Normal Tensioneinakin. Kantare I 500 C |
Pentinpuro 03.12.2008 23:32:14 | |
---|
Meinasin suhisijoiksi kyllä noita Corum 500PR -kieliä, http://www.savarez.fr/anglais/newcristal.html kuvassa alimmat. "rectified nylon trebles (with NEW CRISTAL quality)" Kyllä niitä eri soundeja lähtee kirkkaistakin, on aika paljo kitarasta ja ..köh... soittajasta kiinni. Niin no, no niin |
wedevirtanen 07.04.2009 01:04:34 | |
---|
Nostetaan taas aihe esiin... Hannabachit katkeilevat, joka satsi. D'Addario Pro Arte ei vakuuta (nyt kitarassa) Ajattelin kokeilla Savarezia. Ajattelin aloittaa Alliance 540j (extra hard tension). Kuinkahan paljon helpommat 'normal tension' on soittaa kuin extra hard tension? Peace and love brothers and sisters! |
samueld 07.04.2009 15:21:05 | |
---|
wedevirtanen: ). Kuinkahan paljon helpommat 'normal tension' on soittaa kuin extra hard tension? Paha tuohon on vastata. Itse en lyhytskaalaisessa konserttikitarassani huomaa normalin ja hardin erossa muuta kuin ettá bassot rámisee hardeilla váhemmán. Muuten olen tykástynyt D'Addarion EXP hard tensioneihin viimeaikoina. Tállaisella tahmatassulla nuo pinnoitetut kestáá aika paljon pidempáán. Nytkin on 3 kk vanhat kielet eiká vaihtotarvetta ja sentáán aika paljon tulee páivássá soitettua. Seuraavaksi on kyllá kokeilulistalla pyramidin konserttikielet tuohon klasariin ja luthierin kielet flamencoon (noq Tomatitollakin on...). I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
PappaSF 07.04.2009 16:51:02 (muokattu 07.04.2009 16:52:01) | |
---|
Nyt on Pro Arte kielisetti. Hannabach toistamiseen katkeilivat itekseen, vikalla kerralla 3 päivää uusi setti ja kieli katkesi itekseen kitaralaukussa ollessaan (aikaisemmin sama homma, tosin olivat iältään vissiin parin kuukauden vanhat). Täytyypi testailla lisää erillaisia merkkejä. Ite tykästyny "hard tension" "high tension" setteihin (ilmeisesti tuo high ja hard tarkoittaa samaa asiaa). Normal tension ja high tensioneissa en soitannollisesti ole eroa huomannu mutta soundillisesti high tai hard omassa Yamahan klasarissa soi nätimmin antaen sointiin isompaa potkua kuin esim. medium setti jne. (Extra high en ole vielä testaillut). |