Aihe: Mistä löytyisi hyvä kitaran korjauspaja (myös elektroniikka..)?
1
karim
30.01.2008 21:19:00
Osaisikohan kukaan neuvoa minua Yamaha APX-6N -merkkisen kitaran kanssa. Ostin k.o. kitaran muutama kuukausi sitten. Vasta vähän aikaa sitten sain lopulta tilattua Thomannilta vahvistimen ja huomasin ikäväkseni, ettei kitaran äänentoisto sittenkään toiminut, vaikka myyjä näin oli luvannut. Ymmärrän, että olisi pitänyt varmistua asiasta ostohetkellä, mutta myyjä sanoi, että kitaran sisällä olevaan mikrofoniin tulee laittaa uusi 9 V paristo, jotta mikrofoni toimii (kitara on siis ns. klassinen kitara, jossa on mikrofoni sisällä). Myyjä sanoi, että kitara on hänellä ollut käyttämättömänä monta vuotta, joten voi hyvinkin olla, että hän on itse hyvässä uskossa kitaran myynyt ja luullut, että siinä ei ole mitään vikaa (tai sitten minua höynäytettiin :-)). No, joka tapauksessa en maksanut kitarasta kuin 200 euroa, joten se ei nyt mitään tolkutonta hintaa maksanut. Kitarassa on kuitenkin todella hyvä tuntuma ja olisi hyvä, että saisin äänentoiston toimimaan. Minulla itselläni ei ole asiasta kompetenssia, joten ei ole mitään mielikuvaa, johtuuko ongelma:
- mikrofonista?
- johdon liittimestä?
- volume-nappulassa jokin vika?
- jokin muu vika?

Kun kitaraan kytkee johdon ja laittaa vahvistimeen virran, niin kitarasta kuuluu jonkin aikaa lähinnä jotain rahinaa ja sitten ei mitään.

Luulisin, että tuollaista on vaikea korjata, koska kaikki komponentit ovat kaikukopan sisällä. Eli osaisiko joku kertoa, mitä asialle kannattaisi tehdä? Kannattaisiko kitara viedä johonkin kitarapajaan (minne?). Mitäköhän korjaus maksaisi? Vai löytyykö Espoon läheltä joku omatoimimies, joka osaisi homman tehdä ja mihin hintaan?

Hyvät ideat voi laittaa minulle myös sähköpostilla: kari . marttila (at) luukku.com.

Kitarasta löytyy kuvia mm. täältä:
http://www.grouseguitars.com.au/sold/yamaha.htm
flattopguitar
31.01.2008 12:05:18
Siis oletko vaihtanut sen 9v patterin sinne sisälle?
karim
01.02.2008 11:20:54
Joo, vaihdoin patterin. Eli em. oireet uudella patterillakin.
Johann Onn
03.02.2008 13:47:17
Joo, vaihdoin patterin. Eli em. oireet uudella patterillakin.

Oletkos koittanut painaa sormella "patterikoteloa" alaspäin ?

Se on (luultavammin) muovia ja ei sen tarvitse kuin vähän antaa periksi ja patteri ei saa kunnon kontaktia. Kannattaa myös tsekata ne osat, mihin patterin navat ottaa yhteen, etteivät ole paksun möhnän peitossa. Tai ihan ruosteessa.

Tietysti, voihan plugin johdot olla irronneet / muuta vastaavaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)