Aihe: Behringer B2030A ongelma
1 2 3
aimotuska
30.01.2008 11:08:25 (muokattu 30.01.2008 11:15:17)
Keskustelualueen nimikin on ja 98% viesteistä täällä ei liity tuon yhdyssanan kumpaankaan puolikkaaseen millään lailla ja ne pitäisi minusta poistaa välittömästi. Aloittelijoille on aloittelijoiden ketjut ja ei ole todellakaan kenenkään etu, että täällä kysellään ja vastaillaan sanalla sanoen täyttä sontaa aiheesta kuin aiheesta.

Voisko sen kaverin ohjata suorilta sinne aloittelija-ketjuun, ilman joukko-oppia ja yleistä *ittuilua?

Noniin, metakeskusteluksihan se meni taas...
Paenu sinä helevettihin siitä!
anapena
30.01.2008 13:51:00
Vaikeetahan tämä on kaikkien sopia samalle laatikolle, kun toiset vasta aloittelevat leikkiään ja toiset ovat jo valovuoden päässä. Palaahan sitä väinämöisiltä hihat telttahousujen kanssa, haluaisihan sitä itsekin saada palstalta joskus jotain mielen ravintoa. Ei se opetus-ja auttamisvietti loputtomiin kanna. Kaiken pitäisi olla valmiiksi pureskeltua rusinatonta pullaa, jos ei ole, niin tää ei oo enää kivaa, mä meen pelaan pleikkarilla tai jotain...Esimerkiksi alan opiskelijoista vain murto-osa on oikealla alalla, jäljelle jääneilläkin tekee tiukkaa työn saannin kanssa. Ei silti, onhan tää ihan mukava harrastus...
hannu666
30.01.2008 23:11:59
Jaa...mitähän tähänkin vois sanoa...joskus lopetin tän palstan lukemisen koska tuntui että täällä on liikaa ihmisia joilla ei ole oikeaa tekemistä ja liikaa ihmisiä jotka luulevat tietävänsä jotain mutta eivät tiedä ja hyvätahtoisesti auttavat "tyhmempiä". Niin, lopputuloshan on se että kukaan ei opi mitään.

Botnelapio, sun "vastaus" oli hyvin epäselvää paskaa, piste.

Kivi, tee mulle vaiheilla (puhun siis kaiuttimien sijoittelusta sekä niiden vaiheista) ilmiö että se skeba ei kuulu niin tarjoon pullakahvit.

Meikä lopettanee taas tän palstan lukemisen...
koponen
31.01.2008 11:44:14
Jaa...mitähän tähänkin vois sanoa...joskus lopetin tän palstan lukemisen koska tuntui että täällä on liikaa ihmisia joilla ei ole oikeaa tekemistä ja liikaa ihmisiä jotka luulevat tietävänsä jotain mutta eivät tiedä ja hyvätahtoisesti auttavat "tyhmempiä". Niin, lopputuloshan on se että kukaan ei opi mitään.

Botnelapio, sun "vastaus" oli hyvin epäselvää paskaa, piste.

Kompit ja plussat tälle. Olen 107% samaa mieltä.
Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins-
kivi
31.01.2008 14:33:25
Kivi, tee mulle vaiheilla (puhun siis kaiuttimien sijoittelusta sekä niiden vaiheista) ilmiö että se skeba ei kuulu niin tarjoon pullakahvit.

No ei tuo ole mikään temppu. Kyllä se on ihan helkatin helppo tehdä vaikka vahingossa esim seuraavasti: luodaan stereokitara joka on suunnilleen yhtä paljon oikealla ja vasemmalla, sitten käännetään toisen kaiuttimen vaihe = kitara katoaa.

Vastaavasti helppo tapa tehdä sama moka kunnossa olevalla laitteistolla menee: luodaan stereokitara ja laitetaan toiseen puoleen efekti jossa on yksi vahvistinyksikkö. Kun jokainen vahvistinyksikkö kääntää vaiheen (totta!) saadaan kitara joka ei kuulukaan jos kuuntelu on täysin symmetrinen.

Tai: laitetaan kitara erottumaan sillä tavalla että kitaralle varattu kuoppa ja kitaran peak on 5. oktaavin G (783,99Hz) ja laitetaan kaiuttimet niin että toinen on 22cm etäämmällä kuuntelun keskipisteestä kuin toinen. Kun 5. oktaavin G:n aallonpituus on 44cm, ovat kaiuttimet tällöin vastavaiheessa juuri tuon kaivatun äänen kohdalta.

Ninku esimerkiksi. Mutta pullaa en syö, kahvi sen sijaan kelpaa mainiosti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hannu666
31.01.2008 17:42:21
No ei tuo ole mikään temppu. Kyllä se on ihan helkatin helppo tehdä vaikka vahingossa esim seuraavasti: luodaan stereokitara joka on suunnilleen yhtä paljon oikealla ja vasemmalla, sitten käännetään toisen kaiuttimen vaihe = kitara katoaa.

En oo ihan urpo, kaksi samaa signaalia ja yhtä lujaa, L+, R-, sit ku alat monottaan niin sitten alkaa katoaan, musta todella epätodennäköinen vaihtoehto, varsinkin kun kaks muuta skebaa kuuluu nätisti.

Vastaavasti helppo tapa tehdä sama moka kunnossa olevalla laitteistolla menee: luodaan stereokitara ja laitetaan toiseen puoleen efekti jossa on yksi vahvistinyksikkö. Kun jokainen vahvistinyksikkö kääntää vaiheen (totta!) saadaan kitara joka ei kuulukaan jos kuuntelu on täysin symmetrinen.

Rohekenen olla taas eri mieltä...

Tai: laitetaan kitara erottumaan sillä tavalla että kitaralle varattu kuoppa ja kitaran peak on 5. oktaavin G (783,99Hz) ja laitetaan kaiuttimet niin että toinen on 22cm etäämmällä kuuntelun keskipisteestä kuin toinen. Kun 5. oktaavin G:n aallonpituus on 44cm, ovat kaiuttimet tällöin vastavaiheessa juuri tuon kaivatun äänen kohdalta.

Ja sun mielestä tämä toimii vastauksena, eiköhän sieltä vaimene mahdollisesti tämä ääni, ei koko kitara. kaukaahaettua....

Ninku esimerkiksi. Mutta pullaa en syö, kahvi sen sijaan kelpaa mainiosti.

Vielä on kahvit saamatta, mäkin osaan leikkiä vaiheilla ja tässä kun laskee yksi plus yksi niin mun mielestä tätä ei nyt voi ottaa oikeen tosissaan, eikä ainakaan kysyjää auttavana kommenttina.
iso j
31.01.2008 22:59:18

No kuuluuko se ynkän vingutus muilla stereoilla tai autogrammarilla?? Vai behringeritkö ainoastaan syö ynkän tilulilut?
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
iikkuli
01.02.2008 09:27:10
Jos näin on, ehdotan behkuja joka paikkaan jo lakisääteisinä.

No nyt osu ja uppos. Mielummin Ragni kuin Yngvie!
SPEKULOISIN JOS...
Tasapaino
04.02.2008 23:15:40
Perustakaa tosiammattilaiset oma keskustelupalsta, missä ei tarvitse kuunnella aloittelijoiden kysymyksiä ja kommentteja, vaan voi keskittyä todellisten pähkinöiden ja mieltä avartavien kysymyksien pohtimiseen. Sitten me kaikki muut, aloittelijat ja ei ihan aloittelijat, säästytään teidän vittuilemiselta.

Ja taisi tuo Kiwen päänaukominen osua aika pahasti omaan nilkkaan, kun näköjään näistä asioista oikeasti ymmärtävä kumosi täysin Kiwen teorian. Varmaan parempi luikkia sinne tosiammattilaisten saitille, jossa voi rauhassa tietää asioita.
Ora et labora.
Leikari
05.02.2008 08:47:36
kaikille A: A kuuluu B
kaikille A: A ei kuulu B
on olemassa A: A kuuluu B
on olemassa A: A ei kuulu B
ihminen ei osaa ottaa huomioon kaikkia mahdollisia tapauksia
ihminen tekee vääriä symmetriaoletuksia

tämänhän on ihan selkeä vastaus kysyjälle - tarkoittaa, että:

älkää aloittelijat tulko tänne pro-tyyppejä häiritsemään kun ette kuitenkaan mitään ymmärrä - ja meillä on sitäpaitsi oikeus v..tuilla teille kun me tiedetään kaikki paremmin - siis v..tuillaan mielummin kuin ollaan hiljaa tai annetaan selkeä neuvo, josta aloittelijaksi tunnistettavakin ymmärtää. Miksi v..tussa tulinkaan tänne enkä pysynyt huoneessa - tämän siitä saa kun yrittää laskeutua kansan tasolle. Meillä humaaneja maailmanparannusrock-biisejä tekevillä tyypeillä on niin kiire, ettei me ehditä pitämään huolta kaikista m.netin puolesta miljoonasta peruskoululaisesta/amislaisesta pölvästistä - ei me kyllä me kyllä malteta pysyä syrjässäkään siitä kohinasta vaan tekee gutaa käydä välissä besserwisseröimässä.

- - -

saatoin tietysti ymmärtää vastauksen väärinkin, mutta viestintä on monimutkaista. Ymmärtämistä helpottaa yleensä mm. se, että käyttää samanlaista kieltä kuin kohderyhmä.

Se, joka yo. vastauksen ymmärtää tuskin sitä neuvoa edes tarvitsee.
alanko
05.02.2008 10:49:19
Perustakaa tosiammattilaiset oma keskustelupalsta, missä ei tarvitse kuunnella aloittelijoiden kysymyksiä ja kommentteja, vaan voi keskittyä todellisten pähkinöiden ja mieltä avartavien kysymyksien pohtimiseen. Sitten me kaikki muut, aloittelijat ja ei ihan aloittelijat, säästytään teidän vittuilemiselta.

Tuo ois kyllä tosi ikävä tilanne. Täälläkö sitten me (en tiedä sinusta, mutta itse ainakin olen) aloittelijat neuvottais toisiamme? Kukaan ei kertois mitään mukavia tosielämän tapauksia kun kukaan ei ois äänittänyt mitään muualla kuin omassa makuuhuoneessa/treenikämpällä. Ei pääsis seuraamaan asiasta jotain tietävien keskusteluita, joista ei juurikaan tajua, mutta joita on hauska seurata koska sitten vuoden päästä huomaa, että hei tästähän siinä keskustelussa olikin kyse. Jne jne jne.

Itse oon tässä ehkä kolmen tai neljän vuoden aikana kirjoittanut tälle palstalle muutaman hassun kirjoituksen mutta olen kyllä lukenut melkein kaikki ja voi että sieltä saa paljon tietoa, kun vaan jaksaa kahlata ja lukea ja, herranen aika, ehkä jopa kokeille lukemaansa... Mun mielestä tuo Kiven takaa-ajama ajatus, että täällä oikeasti asioista tietävät ihmiset keskustelee ns. oikeista pulmista auttaa myös meitä aloittelijoita enemmän kuin ne miljoona kysymystä, että "toimiiko Vista äänittämisen yhteydessä". Noihin aloittelijakysymyksiin löytää yleensä vastauksen ihan googlella, mutta noihin oikeisiin pulmiin välttämättä ei ja olisikin mielenkiintoista seurata ketjua jossa ratkotaan oikeaa ongelmaa. Tyyliin, että joku kertoo ongelman, pari tyyppiä testaa sitä omassa studiossaan ja raportoi kuinka heidän ratkaisumallinsa toimi jne. Ja kyllä niistä ammattilaisten vastauksista löytyy aloittelijoillekin vastauksia ja tietoa kunhan jaksaa lukea ja miettiä ja pohtia eikä vaan odota, että sanotaan itseä miellyttävä vastaus.

Tulipa pitkä ja varmaan sekava vuodatus, mutta niin se vaan on, mun mielestä.
anapena
05.02.2008 11:47:07 (muokattu 05.02.2008 11:49:59)
Vaihteeksi asiaa, siis Alangolla. Eihän tää enää liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta ei kai sen aina tarvitsekaan.
dewil
05.02.2008 12:56:06 (muokattu 05.02.2008 12:58:52)

Välillä tulee mieleen, että yrittäis käydä jotain kehittävää keskustelua baarissa henkilön kanssa ja siinä samassa pöydässä on myös muita joita asia kiinnostaa ja jotka panevat väliin jatkokysymyksen tai pointin. Sitten joukkoon änkäytyy pari känniurpoa möykkäämään asian vierestä, joista toinen ymmärsi/kuuli jonkun sivulauseen väärin ja uhkaa vetää turpaan, "kun nimittelit homoksi" ja toinen tykkää muuten vaan omasta äänestään ja puhuu päälle, vaikkei olisi mitään sanottavaakaan.
Tällaisessa tapauksessa sitä voi joko:
-Yrittää olla välittämättä näistä urpoista ja jatkaa keskustelua tyynenä.
-Vaihtaa pöytää ja jatkaa keskustelua rauhassa myöhemmin, jos vielä innostaa.
-Vastata häiriköille samalla mitalla, jolloin peli on rakentavan keskustelun jatkoa ajatellen jo oikeastaan menetetty.

Ja uskokaa pois. Ammattilaiset pyörivät myös omissa piireissään, mutta jotenkin sitä on silleen heikko luonne, että mielellään auttais toisinaan amatöörejäkin, ettei kaikkien tarvis kiivetä perse edellä sinne puuhun, niinkuin itse ja toisinaan amatööreiltä tulee niin villejä ideoita vastapalloon, ettei tulis itelleen aina mieleenkään kokeilla. Jotku jopa toimii!
Mutta sellaista "kaikkimullehetinyt tai oot vittu kusipää" ja "aijjaa miksmukahäh?" asennetta en siedä keneltäkään, niin naamakkain tai virtuaalisesti.

Monet gurut, joita on tullu kiusattua vuosien varrella, ja toki nykyäänkin, nakkaavat luun pyydettäessä, mutta arvaa vaan rupeavatko he kaivamaan puolestasi sitä luuydintä esille?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
05.02.2008 12:59:59
Ja taisi tuo Kiwen päänaukominen osua aika pahasti omaan nilkkaan, kun näköjään näistä asioista oikeasti ymmärtävä kumosi täysin Kiwen teorian. Varmaan parempi luikkia sinne tosiammattilaisten saitille, jossa voi rauhassa tietää asioita.

Kumosiko? Hm, mulle ei kyllä jäänyt ihan sellaista käsitystä, mikäli viittaat "asioista oikeasti ymmärtävällä" nimimerkki Hannu666:teen. Olisiko mahdollista, että et ihan täysin ymmärtänyt missä mennään?

Hannu666:n vastaväite oli, että jos kitaran kuuluminen on laajemmalla alueella kuin a) stereokuvassa keskellä b) sidottuna tiettyyn taajuuteen, sitä ei voi vaiheenkäännöllä kokonaan eliminoida. Ja näinhän se on. Kuitenkin, mikäli kitaran kuuluminen on sidoksissa peakin taajuuteen ja stereokuvaan, kuten hyvin voi olla, vaihevirheellä kitara saattaa hyvinkin kadota. Ainoa varsinainen mielipide-ero on, onko tilanne kuinkakin todennäköinen: mun mielestäni se on todennäköinen, Hannu666:n mielestä ei.

Mä olen pahoillani, jos jää sellainen kuva, että mä yritän jotenkin kukkoilla tiedolla. Ei ole tarkoitus. En mä tiedä kaikkea, enkä yritä väittääkään että tietäisin. Mutta kyllä mä sen verran tiedän, etten esitä "teorioita" jotka voi noin vain kumota. En ainakaan tarkoituksella, enkä ainakaan tässä asiassa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mohla
05.02.2008 15:32:10

Onko kukaan muuten huomannut, että ketjun aloittaja ei ole kirjoittanut kuin kaksi viestiä koko ketjuun. Ilmeisesti aloittaja säikähti tätä kauheaa kohua mikä Botnelapion vastuas aiheutti. Loppujen lopuksi on aika vaikea enää edes sanoa mistä tässä keskustellaan, mutta ei se mitään, sillä: http://omglol.kerrolisaa.com/1/7956.jpg
Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä.
- - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli
Jaakkoopuukkoo
05.02.2008 15:40:45 (muokattu 05.02.2008 15:42:07)

Monet gurut, joita on tullu kiusattua vuosien varrella, ja toki nykyäänkin, nakkaavat luun pyydettäessä, mutta arvaa vaan rupeavatko he kaivamaan puolestasi sitä luuydintä esille?

Sitä omataan hyvä pontti, mutta olisin silti sitä mieltä, että asian voi ilmaista monella tavalla. Jos haluaisin tietää mopon kaasuttimesta, minulla ei ehkäpä olisi montaa kanavaa tietoa etsiä: siispä menisin mopoilijoiden foorumille ja kysyisin: "mites sen kaasuttimen kanssa?" Jos minulle vastattaisiin, että etsi tietoa esim. tuolta, olisin tyytyväinen. Jos minulle vastattaisiin, että saakuri, perse edellä olet puuhun menossa, kun viisaammiltasi kyselet, niin lopttaisin ehkä harrastuksen siihen.

Itse olen pyrkinyt sellaiseen karmantasailuun, että kun olen täällä näitä pro-ihmisiä härnäillyt, niin olen pyrkinyt vastaavasti vastailemaan niihin simppeleimpiin amatöörikyssäreihin.

Samaa mieltä Mohlan kanssa muuten.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Leikari
05.02.2008 16:49:05
Itse olen pyrkinyt sellaiseen karmantasailuun, että kun olen täällä näitä pro-ihmisiä härnäillyt, niin olen pyrkinyt vastaavasti vastailemaan niihin simppeleimpiin amatöörikyssäreihin.

tuo on hyvä periaate & pitää systeemin pyörimässä

kyllähän sen ymmärtää, että pro ei jaksa samoja asioita vuodesta toiseen aloittelijoille vääntää. Jollei sitten asiallisesti viitsi vastata niin v..tuilun "aloittelijoiden" suuntaan voisi jättää väliin ja harrastaa sitä halutessa hyväntahtoisesti ennemminkin vertaistensa kanssa.
Teijo K.
05.02.2008 17:37:27

tämänhän on ihan selkeä vastaus kysyjälle - tarkoittaa, että:

saatoin tietysti ymmärtää vastauksen väärinkin, mutta viestintä on monimutkaista. Ymmärtämistä helpottaa yleensä mm. se, että käyttää samanlaista kieltä kuin kohderyhmä.

Se, joka yo. vastauksen ymmärtää tuskin sitä neuvoa edes tarvitsee.

Heräsi muuten tässä yksi kysymys. Millos sä olet viimeksi neuvonut ketään missään asiassa? Mitä mie olen näitä siun juttuja lukenut niin se on ollut lähinnä tätä, että muille mestaroidaan notta "väärin ja huonosti neuvottu".
"Veltto rysäkeppi"
Leikari
05.02.2008 18:00:09
Millos sä olet viimeksi neuvonut ketään missään asiassa?

hakutoiminnalla voi seurata nikkien kirjoitteluhistoriaa jos kovin kiinnostaa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)