Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson potikat ja konkat
1
aatu24
28.01.2008 14:39:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Voisiko joku kertoa hieman siitä, minkä kokoiset potikat bassoon laittaisin? Onko 250 vai 500? Entä sitten sen tone potikkaan tuleva konkka, minkä kokoinen se pitäisi olla?
 
A@tu
 
fox
28.01.2008 15:44:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Voisiko joku kertoa hieman siitä, minkä kokoiset potikat bassoon laittaisin? Onko 250 vai 500? Entä sitten sen tone potikkaan tuleva konkka, minkä kokoinen se pitäisi olla?
 
A@tu

 
Kokeile alkuun noita "perussäännön" mukasia: 1-kelasille 250 kOhmia, vola log ja tone lin, humppareille 500 kOhm.. aktiiveille omansa, eli 25 k..
Tone-konkka bassossa saa olla aika iso kitaraan verrattuna, 47, tai isompi 56 nanofaradia (.047- .056) Tuossa se, että mitä isompi arvoltaan, sen bassovoittoisempi soundi.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aatu24
29.01.2008 10:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Isot kiitokset.
 
A@tu
 
irwing
29.01.2008 22:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

APUA, auttakaa miestä... Mun bassossa on tympee juttu tonen kanssa; sen vaikutus on lähes olematon. Se ei leikkaa ylä-ääniä juuri yhtään. Minulla on kaksi mikkiä joilla oma volume -yhteinen tone. Nosto kytkimellä mikit saa rinnan/sarjaan. Kaikki potikat on 500k. ja konkka tonessa 22kn. Pitäisikö minun vaihtaa 250k tone potikka?
Mulla oli kerran fenkun pressari jossa tone potikan vaikutus oli mahtavan suuri -ja sitä nyt halusin. Eli mitäs teen, haluisin aikas "pehmeän" soundin, en mitään hifi kilinää.
 
Thanks for help
 
irwing
29.01.2008 23:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: vielä äskeiseen; tone potikka on logarytminen... oisko lineaarinen parempi?? Ja konkan arvo 47nk? Nuo otin tuosta edellisestä ohjeesta???
 
fox
30.01.2008 01:09:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: vielä äskeiseen; tone potikka on logarytminen... oisko lineaarinen parempi?? Ja konkan arvo 47nk? Nuo otin tuosta edellisestä ohjeesta???
 
Kokeilepa juu lineaarista potikkaa, ja tonekonkaksi joko 47 nF (nanoFaradia) tai sitten 56 nF. Nuo konkat ei maksa juuri mitään, ja niitten arvoilla on kiva sitä tonea hienosäätää..
(Kyseistä hommaa varten mulla on vuosia ollut sellasessa pikku boksissa kiertokytkin, jolla voi sitte valita useamman kokosia konkkia. Koko lootan saa kahdella klipsillä kiinni basson tai kitaran tonepotikkaan sen kiinteän tonekonkan tilalle, ja tuolla voi jo valmiiks tehdä sen sopivankokosen tonekonkan valinnan)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
irwing
30.01.2008 12:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyhmääkin tyhmempi kysymys: juotetaanko tonekonkka tonepotikan siten että toinen viiksi on kiinni potikan kannassa ja toinen navassa?? (siellä puolen mihin tulee musta johto volumepotikasta...
 
fox
30.01.2008 14:26:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tyhmääkin tyhmempi kysymys: juotetaanko tonekonkka tonepotikan siten että toinen viiksi on kiinni potikan kannassa ja toinen navassa?? (siellä puolen mihin tulee musta johto volumepotikasta...
 
Kaks tapaa laittaa konkka (ei oikea ja väärä, kuitenkaan) eli volapotikasta lähtö -> tonepotikan keskimmäiseen lugiin eli jalkaan, ja sitten potikan toinen jalka maihin (juotetaan kuoreen yleensä, joka on yhteydessä maadotukseen) tai sitten tuo väli vol -> tone vedetään hyppylangalla, ja siitä reunimmaisesta jalasta laitetaan se konkka siten, että sen toinen johdin on kuoressa. Kattele tuolta www.guitarelectronics.com kytkiksiä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kondensaattori
30.01.2008 22:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selittäkää minulle rautalangasta vääntäen, että miksi tonessa tulisi olla lineaarinen potikka.
 
aatu24
31.01.2008 13:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selittäkää minulle rautalangasta vääntäen, että miksi tonessa tulisi olla lineaarinen potikka.
 
Ihan järkeillen yritän selittää... Logaritminen asteikkko on sellainen, että siinä suure, vaikkapa virran voimakkuus kasvaa isoimmin harppauksin kuin lineaarisessa, siksi logaitminen sopii pareminnin vola potikkaan. Jotenkin äin olen sen ymmärtänyt. Korjatkoon joku jos olen pahasti metsässä :))
 
A@tu
 
kondensaattori
31.01.2008 14:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan järkeillen yritän selittää... Logaritminen asteikkko on sellainen, että siinä suure, vaikkapa virran voimakkuus kasvaa isoimmin harppauksin kuin lineaarisessa, siksi logaitminen sopii pareminnin vola potikkaan. Jotenkin äin olen sen ymmärtänyt. Korjatkoon joku jos olen pahasti metsässä :))
 
A@tu

 
Tämä on tiedossa. Mutta eikö se toimisi tonessa myös sama logiikka? Ja käytettäessä vaikka 1mlog potikkaa saadaan pienellä liikkeellä vielä hiukan kirkkaampi saundi.
 
fox
31.01.2008 20:23:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selittäkää minulle rautalangasta vääntäen, että miksi tonessa tulisi olla lineaarinen potikka.
 
Heti kun selität, että miksi siinä EI vois olla... :)
Passiivinen tone-piirihän on sellainen, että se vaan poistaa, ei lisää, jolloin se poisto RC-piirillä (joka tuo perinteinen tone-kytkentä on) on vähän "tasaisempi" säädettävä lineaarisena, kuin tuota ihemiskuuloa lähinnä muistuttava logaritminen (tahi audio taper) potikan vastusradan efekti. Näi mää sen näkisin, tosin olen laittanut molempia, joissain tapauksissa, joillain soittajilla se log istuu mieltymyksiin. Mutta mikä sopii yhelle on huono toiselle, ja tuo lineaarisen käyttäminen on sellanen "vakio".
Toisaalta, olenhan vaan ja ainoastaan niitä laitellut, en oo kovin viehtyny käytännössä toimimattomiin, mutta teoriassa mahdollisiin viritelmiin. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Aki
01.02.2008 16:06:03 (muokattu 01.02.2008 16:06:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska tonepotikka on mikin luoman ~10Kohmin vastuksen kanssa rinnan, siinä toimii logaritminen paljon tasaisemmin. Muutokset kun ovat lähempänä tuota vastusaluetta paljon suurempia.
 
Esim tonepotikan vastuksen säätö välillä 500k-450k ei vielä tuota edes huomattavaa eroa kun taas samanverran rotaatiota vaativa 50k-0k tekee all the difference in the world.
 
Mutta tämä nyt on vain fysikaalinen näkemys asiaan, joka sattumalta tukee omaa mieltymystäni. Todellisuudessa väärätkin ratkaisut voivat olla haluttuja.
 
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Nieby
06.11.2013 11:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osaako joku suoraan kertoa missä vika kun vaihdoin juuri tone-potikan uuteen edellisen hajottua keikan tohinassa. Nyt ei ole mitään vaikutusta saundiin koko potikalla, on koko ajan yläpää korostettuna?? Kaikki piuhat hyvin kiinni ja mielestäni samalla tavalla kun oli vanhatkin..?
 
www.myspace.com/beyondotherdimensions
AcLAc
06.11.2013 13:14:17 (muokattu 06.11.2013 13:14:47)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nieby: Osaako joku suoraan kertoa missä vika kun vaihdoin juuri tone-potikan uuteen edellisen hajottua keikan tohinassa. Nyt ei ole mitään vaikutusta saundiin koko potikalla, on koko ajan yläpää korostettuna?? Kaikki piuhat hyvin kiinni ja mielestäni samalla tavalla kun oli vanhatkin..?
 
Valokuvan jos saisit otettua (ja laitettua) konehuoneesta, niin säästytään tuhannelta sanalta.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
Aki
06.11.2013 16:19:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nieby: Osaako joku suoraan kertoa missä vika kun vaihdoin juuri tone-potikan uuteen edellisen hajottua keikan tohinassa. Nyt ei ole mitään vaikutusta saundiin koko potikalla, on koko ajan yläpää korostettuna?? Kaikki piuhat hyvin kiinni ja mielestäni samalla tavalla kun oli vanhatkin..?
 
Olisko tohinassa jääny konkka asentamatta?
 
"En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää." - Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012.
Kefiiri
06.11.2013 17:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Olisko tohinassa jääny konkka asentamatta?
 
Vapaamuotoista keskustelua bassoista -osastossa asiaa selvitettiin kuvan kera. Taisi olla kylmäjuotos kyseessä, kun pienten lisäkolvailujen jälkeen rupesi toimimaan.
 
Tämä tiedoksi, ettei jää vaivaamaan :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
AcLAc
06.11.2013 19:29:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Vapaamuotoista keskustelua bassoista -osastossa asiaa selvitettiin kuvan kera. Taisi olla kylmäjuotos kyseessä, kun pienten lisäkolvailujen jälkeen rupesi toimimaan.
 
Tämä tiedoksi, ettei jää vaivaamaan :)

 
OK, kiitos tiedosta. Tuo osasto onkin ainut, mihin en halua sekaantua. Helmikuussa totesin, jotta alkoi määräämään ajankäyttöä siinä määrin, että pistin boikottiin. On muuten pitänyt...
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «