Aihe: Eri genret yhdellä kitaralla
1 2 3
antti.merikapteeni
30.01.2008 23:52:18
Tota joo.
Siis ette ymmärtäneet, kumpikaan.
Tarkoitin tuolla juuri sitä, että ihan sama onko se tele, strato, lespa, luuttu, vai mikä lie. Niin kyllä ne samat asiat pitäisi irrota kitaralla kuin kitaralla. Se mitä kirjoitin aikaisemmin, ajatuksena juuri yritti selostaa sitä miten se soitto kehittyy yleisesti, soittaessa erilaisilla kielisoittimilla, tai hittolainen, millä tahansa soittimella. Puhutaan soitosta "ideaali-kitaralla", eli miten se meidän "kitarismi" käyttäytyisi erilaisissa soittotilanteissa. Ja siihen auttaa, erilaisilla kitaroilla soittaminen.
Tämä keskuteluhan pyörii vielä aikalailla tekniikan ympärillä, joten ehkä noiden muiden kuin kielisoitinten tuoma musikaalinen lisä, on tärkeämpää vasta sitten kun ruvetaan puhumaan itse äänistä.

Raskasta.
"Hey. They laughed at Louis Armstrong when he said he was gonna go to the moon. Now he's up there, laughing at them."
oiva tumpeloinen
31.01.2008 00:07:20
Tämän topicin tarkotus oli siis kysellä mitä kultasia keskiteitä muut on käyttäny mutta se menikin siihen että musta lähettiin ettiin vikaa.

Mä taisin sanoa jo alusta asti toiseksi vaihtoehdoksi paskasti säädetyn luutun. Senkin sä kaadoit jo hyvissä vaiheessa. Nauhaongelmatkin kaadoit samantien mahdottomuutena, koska sulla on kallis kitara.

Toiseksi vaihtoehdoksi jää ainoastaan sun tekniikka. Kun tuossa sun asiassa ei vieläkään ole sen kummempaa ratkaisua. Kalusto tai tekniikka. 99% tai enemmän suorituu hommistaan yhdellä kepillä. Useammat kepit on aivan erik tarkoitukseen. Eli jommassakummassa sulla on pakostikin ongelma. Siitä sä et pääse yli mitenkään, mutta kuitenkin sä päättäväisesti olet päättänyt, että muut ovat väärässä.

Kultainen keskitie on kuitenkin, että yhdellä luutulla pitäisi pystyä tekemään suurin osa kaikista jutuista. Jos sä et sitä keksi pitkälläkään miettimisellä, niin ei siihen voi kukaan auttaa.

Miten niin? Sä et taas tiedä mun opetuksista mitään! Kyllä mä oppilaille sanon suoraan mitä mä pystyn opettamaan ja mitä en että missä menee mun rajat ja ne saa päättää haluaako ne tulla mun oppiin vai ei.

Enpä ole sun tunteja nähnyt, en. Musta vain tuntuu, että sä et itsekään tiedä sun rajoja. Ainakin näin tuntuu sun kirjoittelusta päätellen. Kieltämättä vyön alle isku, mutta eipä nuo sun "voisitte vähän ajatella"-kommentit juurikaan sen suuremmasta älynjuoksusta viesti. Täällä on kuitenkin yritetty päästä juuri sun ongelman ytimeen.
Kontiak
31.01.2008 00:15:06
200-500 euroa lisää on aika iso lisä. 500 eurolla saa jo hyvän soittimen ilman lisäbudjetteja. Ja kylläsiihen rahaan vaihtuu mikkejäkin. Ei hyvä soitin varmaan hintalapusta ole kiinni, vaikkakin isommalla hintalapulla saadaan lähtökohtaisesti parempia raaka-aineita.

Jos etsii 500 eurolla käytettyä floikkakeppiä ja lisää siihen budjettiin 500 euroa, niin siinä on kyllä eroa. En tiedä sitten, onko tuplasti, mutta samapa se. Se erohan on juurikin niissä materiaaleissa ynnä rakenteellisissa ratkaisuissa, ts. asioissa, joihin on hankala varaosilla vaikuttaa.
Bentley
31.01.2008 00:24:14

Mä taisin sanoa jo alusta asti...

Aa nyt mä ymmärrän. Sä oot näitä joille pitää selittää tarinat siitä asti ku mun vanhemmat on tavannut ja mitä ne on tehny missäki järjestyksessä että mä oon syntyny tähän maailmaan ja mitä mä oon oppinu ja käyny asioita elämästä läpi ja ja ja..
For those who can't be without the music!
oiva tumpeloinen
31.01.2008 00:24:29 (muokattu 31.01.2008 00:25:57)
Jos etsii 500 eurolla käytettyä floikkakeppiä ja lisää siihen budjettiin 500 euroa, niin siinä on kyllä eroa. En tiedä sitten, onko tuplasti, mutta samapa se. Se erohan on juurikin niissä materiaaleissa ynnä rakenteellisissa ratkaisuissa, ts. asioissa, joihin on hankala varaosilla vaikuttaa.

Noh.....jos otetaan esimerkiksi se tällä palstalla legendaarinen RG5xx-sarja, mikä irtoaa 500 euroon ja huomattavasti halvemmallakin. Kerro mulle ihmeessä, minkä olennaisesti paremman kitaran sä saat tonnilla.

Ja sit siihen päälle se oletus, että toi lisäys budjettiin on vaivaiset 100%, mikä on ihan luonnollinen budjetin lisäys, jos jonkinmoinen alkubudjetti on määrätty. Varsinkin, kun yleensä ne jo ajatellut budjetit tuppaa kovin monella olevan vähän todellisuutta suurempia.

Aa nyt mä ymmärrän. Sä oot näitä joille pitää selittää tarinat siitä asti ku mun vanhemmat on tavannut ja mitä ne on tehny missäki järjestyksessä että mä oon syntyny tähän maailmaan ja mitä mä oon oppinu ja käyny asioita elämästä läpi ja ja ja..

Just. Juuri sitä mä olisin kaivannut. Ilman niitä mulla ei selvästikään ollut mitään mahdollisuuksia edes ajatella, missä sun ongelmat voisi olla. Missään sun tekemässähän ne ei selvästikään voi olla.
JS
31.01.2008 00:37:48 (muokattu 31.01.2008 00:38:05)
Oi voi... Bentley, kyllä ne tilut iroavat vaikka 13-setillä ja korkealla äksönillä, jos osaa. Ei siinä loppupeleissä kauheasti voimaa edes vaadita - ja se, mikä vaaditaan on kenen tahansa terveen täysikasvuisen ihmisen saavutettavissa. Usko tai älä.
"Mut tietenkin jos on maailman paras soittaja (niinku JS) ni sitten ei millään ooo välii..." -Cucumber?
Kontiak
31.01.2008 00:37:54 (muokattu 31.01.2008 00:39:07)
Noh.....jos otetaan esimerkiksi se tällä palstalla legendaarinen RG5xx-sarja, mikä irtoaa 500 euroon ja huomattavasti halvemmallakin. Kerro mulle ihmeessä, minkä olennaisesti paremman kitaran sä saat tonnilla.

Jackson Soloist, Caparison TAT. En kyllä keskustele siitä, mikä on olennaista. ;)
Bentley
31.01.2008 00:47:59

Oi voi... Bentley, kyllä ne tilut iroavat vaikka 13-setillä ja korkealla äksönillä, jos osaa. Ei siinä loppupeleissä kauheasti voimaa edes vaadita - ja se, mikä vaaditaan on kenen tahansa terveen täysikasvuisen ihmisen saavutettavissa. Usko tai älä.

No onneksi olkoon jos siihen kykenet. Saat vaikka kansaneläkkeen tuosta hyvästä.
Krice
31.01.2008 14:01:14

Kitaran rakennehan on yllättävän samanlainen eri kitaroissa. On satulan ja tallan kautta kulkevat kielet, joita painetaan otelaudassa olevian nauhoja vasten ja samalla näppäillään kieltä. Soittaminen on siis hyvinkin samanlaista eri kitaroilla, mitä nyt tuntuma on hiukan erilainen.
PappaSF
31.01.2008 16:34:30
Onpa kovasti tekstiä tässä topikissa ;-)

Jos kitara on kunnossa ja taidot kanssa niin kyllä samalla kepukalla pitäisi irrota niin cleanit kuin särö ym. tilutukset, pendaukset jne. ja onnistua soittamaan eri genren musiikkia samalla kepukalla.

Tottahan toki joku kepukka soveltuu varmaan paremmin vaikka heavymetalliin kuin toinen ja ääni sopii ehkä paremmin kuin toisen heviin jne., toisen skitan kammella voi tehdä vaikka mitä ja toisen ei), mutta siitä huolimatta yhdellä skitalla voi soittaa eri genreihin musaa ja nykyisinhän on noita efektihärpäkkeitä ja vaikka mitä joilla saa vaikka minkälaista soundiakin ulos (esim. joillain jopa saa kohtuu hyvää nailonkielistä soundia ulos, joskaan ei taida ihan pärjätä oikealle nailonkieliselle ;-) )
Bentley
31.01.2008 18:18:53 (muokattu 31.01.2008 18:28:25)

Jos kitara on kunnossa ja taidot kanssa niin kyllä samalla kepukalla pitäisi irrota niin cleanit kuin särö ym. tilutukset, pendaukset jne. ja onnistua soittamaan eri genren musiikkia samalla kepukalla.

Pitääpä laittaa keppi viimesen päälle kuntoon omiin säätöihin ja viedä jollekin joka ehkä osais mainita jotain asiasta enemmän.

Katsoin nauhojaki kunnolla läpi ja ehkä niissä oli aavistuksen kulumaa mutta en mee sit ite vakuuttamaan johtuisko se niistä vai ei. Kuinka paljo yleensä nauhoissa kulumaa pitäis olla että se alkaa vaikuttamaan huonompaan suuntaan?

Kun muistelen sitä että joskus aikoinaan musamaailmas laitettiin mun edesmennyt ltd säätöihin niin siinä oli samanlainen ongelma. B-kieli rämisi varsinki alkupäästä iha helkutisti ja särölläkään ei pystyny soittamaan 1-3 nauhoista mitään ja tatsi oli aiva helkutin hyvä.

Muistaakseni b -kielestä oon kuullu joskus vuosia sitten että se tykkää temppuilla kans aika hyvin. Eli sen e-kielen kanssa pystyy elämään ja sen saa pikkasen paremmaks ihan snadilla säädöillä ku b -kieli taas ei meinaa mennä kuntoon ku sillä et kieltä nostais ylös iha helkutisti.
biibob
31.01.2008 18:31:46
Pitääpä laittaa keppi viimesen päälle kuntoon omiin säätöihin ja viedä jollekin joka ehkä osais mainita jotain asiasta enemmän.

Katsoin nauhojaki kunnolla läpi ja ehkä niissä oli aavistuksen kulumaa mutta en mee sit ite vakuuttamaan johtuisko se niistä vai ei. Kuinka paljo yleensä nauhoissa kulumaa pitäis olla että se alkaa vaikuttamaan huonompaan suuntaan?

Kun muistelen sitä että joskus aikoinaan musamaailmas laitettiin mun edesmennyt ltd säätöihin niin siinä oli samanlainen ongelma. B-kieli rämisi varsinki alkupäästä iha helkutisti ja särölläkään ei pystyny soittamaan 1-3 nauhoista mitään ja tatsi oli muistaakseni aiva helkutin hyvä.

Muistaakseni b -kielestä oon kuullu joskus vuosia sitten että se tykkää temppuilla kans aika hyvin. Eli sen e-kielen kanssa pystyy elämään ja sen saa pikkasen paremmaks ihan snadilla säädöillä ku b -kieli taas ei meinaa mennä kuntoon ku sillä et kieltä nostais ylös iha helkutisti.

Jotenkin en vain usko, että kyseessä olisi jotain kulumaa nauhoissa, tai että ongelmat nyt siitä johtuisi. Se, että b-kieli rämisee+ mutta tatsi tuntuu tosi hyvälle = kielet liian alhaalla. Ok voi olla totta, että onhan kieliä helpompi painaa, jos ne ovat valmiiksi kiinni otelaudassa, mutta räminä on se juttu mitä tällaisen "unelmatatsin" käytöstä seuraa. Suoraansanottuna kitarasi on säädetty todella huonosti. Kitaralla pitää pystyä soittamaan siten, että kielet ovat sellaisessa actionissa, että ne eivät demppaannu nauhoihin. Jos taas tatsi tuntuu tuolloin liian vaikeasoittoiselta, niin lääke tähän pulmaan on harjoittelu. Tilutus ei ole loppupeleissä kiinni kaulan paksuudesta tai kielten actionista otelautaan nähden vaan kaikki on kiinni soittajasta. Tämä toki varmasti kuulostaa hyvin rajulta väittämältä ja sitä ei haluaisi edes uskoa, mutta se on vain karu totuus tässä asiassa. Eli minun suositukseni on, että nostat vain nyt reilusti kielten actionia. Aluksi voi uusi korkeus hieman huipata, mutta se, että olet kiivennyt tornin huipulle on jo puolet matkasta kohti onnistumista.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Bentley
31.01.2008 18:56:41

Se, että b-kieli rämisee+ mutta tatsi tuntuu tosi hyvälle = kielet liian alhaalla. Ok Suoraansanottuna kitarasi on säädetty todella huonosti.

Miten kitara voi olla säädetty huonosti jos soittotatsi on mulle helvetin hyvä mutta siinä on vain tuollainen "pieni" :D ongelma? Kitarassa on vikaa :P

Tilutus ei ole loppupeleissä kiinni kaulan paksuudesta tai kielten actionista otelautaan nähden vaan kaikki on kiinni soittajasta.

Mielipiteitä riittää.

Aluksi voi uusi korkeus hieman huipata, mutta se, että olet kiivennyt tornin huipulle on jo puolet matkasta kohti onnistumista.

Usko, ei ole tästä kiinni. Silloin kun ostin tuon kitaran niin pidin sitä varmaan ainaki vuoden verran niillä säädöillä mitä siinä oli ja se laitettiin liikkeessä ne säädöt. Kyl mä niillä tiluttelin ja tiluttelin ihan ok. Mutta sitten eräänä päivänä kun ajattelin että kumma ei oikein kehitystä tapahdu ni kokeilin leikkiä vähä säädöillä ja kappas, alko tapahtua muutosta soiton kehityksessäki. Ja tarina jatkuu kasetin kääntöpuolella....

Eli kyllä mä oikeesti oon tämän asian kanssa tietonen mikä mulle on parasta ja mikä ei. Ei oo tullu mieleen että kitarassa vois olla vikaa koska sen verran laadukkaasta kepistä pitäis olla kuitenki kyse mutta ootte saanu mut ainaki sen verran vakuuttuneeksi että käytän sitä jollain asiantuntijalla, tai pikemminki useammalla ja katotaan mikä on tuomio.
Jerryteacup
13.03.2008 02:20:16

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)