Aihe: Basson sävelala loppuu kesken?
1 2 3 4
JK1
30.01.2008 11:57:32 (muokattu 30.01.2008 12:00:16)
Luulenpa että tässä ketjussa kommentoinut kaarti ei ole numetal soittajia.. tuo esimerkkinä ollut kappale viitannee siis että nyt puhutaan siitä musiikista jota on tehty kansalle 50+ vuotta.. vireen pudotusta tapahtunut tosissaan vasta viimeisen 10 vuoden aikana?

Ei kyllä taida olla yhtäkään uutta metallia soittavaa bändiä joka vetäisi "perus" vireellä, tai ainakin todella harvassa on... miksi näin?

Juuri tämän takia katsoin tarpeelliseksi antaa hieman laajemman kuvan bassonsoitosta kertomalla hieman myös viimeisen 10 vuoden aikana tulleista asioista. Jos nopeasti kirjoitettu viestini oli huonosti muotoiltu, pahoittelen kuitenkin tätä.

Matalilla vireillä soittaminenhan on paljolti muoti-ilmiö mutta on myös otettava huomioon, että sieltä löytyy uusia ideoita musiikkiin, kun tunnetustihan "kaikki on jo tehty musiikissa". Sitten on juuri lähtenyt liikkeelle tämä "se on kovin,
kuka soittaa matalimmalta" -ilmiö.

Voisin kuitenkin veikata, että tähän on tulossa jonkinlainen vastareaktio, ainakin jossain metallipiireissä, ja pian alkaa tulla pinnalle uusia perusvireessä soittavia metallibändejä. En ole asiaa tarkistanut, mutta voisin kuvitella, että ainakin sturm und darang soittaisi E:ssä. En tiedä sitten onko tuo metallia, mutta kai se ainakin joiltain osin on.
Jayh
30.01.2008 12:56:58
Jos nopeasti kirjoitettu viestini oli huonosti muotoiltu, pahoittelen kuitenkin tätä.

En tarkoittanut viestiä mitenkään vittuiluna, ihan asiallinen pointti mutta pätee edelleen lähinnä metalliin.. mutta tuosta vireestä, kai sillä saadaan semmoista "rankkuutta" saundiin, tosin kuten sanoit, alkaa mennä vähän joillakin jo överiksi, itse lähinnä kiinnittänyt huomiota kun ei enää levyltä kuule bassoa.. kaikki on samaa massaa, tosin tämäkin osittain soittajan omasta mausta kiinni et millasella saundilla haluaa soittaa.

Kyllähän noi maidenit, metallicat, megadeth, slayer yms vanhemmat metallibändit on jauhanu "normi" vireestä hyvää kamaa.. et molempi parempi.. Sturmi lienee samalla linjalla, onhan se aika kumarrusta tonne kasariin.
JK1
30.01.2008 18:24:39
Kyllähän noi maidenit, metallicat, megadeth, slayer yms vanhemmat metallibändit on jauhanu "normi" vireestä hyvää kamaa.. et molempi parempi.. Sturmi lienee samalla linjalla, onhan se aika kumarrusta tonne kasariin.

Siis tottakai on ollut vaikka kuinka monta hyvää metallibändiä, mitkä on soittanut E:stä ja ne ovat yhä olemassa mutta uusia kuuluisuuteen nousseita E:stä soittavia metallibändejä ei montaa tule mieleen.

Tuosta basson kuulumattomuudesta niin nykyään monet (metalli)bändit miettivät soundinsa niin kokonaisuutena, että pelkiltään se basson(tai kitarankin) soundi saattaa kuulostaa huonolta. Eli tässä on "wall of sound" -ajatusmalli, joka nykymetallissa on vallalla: tehdään siis valtava äänimassa. Vähän niinkun Timo Rautiainen sanoi, että Trio Niskalaukauksessa kitaristit soittivat tavallaan yhtä isoa kitaraa. Mokoman Saikkonen taas sanoo vahvaristaan, että yksinään ääni on vittumaisen kuuloinen, mutta sopi hyvin kokonaisuuteen.
tauranen
30.01.2008 20:58:00
Kyllä mä näkisin ton ihan päinvastoin. Ennen haettiin kitaroihin ja bassoon sellasta fiilistä että yksinään kuulostaa "huonolta" mutta bändin soittaessa yhdessä jokainen soitin erottuu omana juttunaan ja muodostaa sitten sen kokonaispaletin. Jotain Dream Theateriakin kun kuuntelee niin joka soittimessa on samat botnekorostukset ja midscoopit ja se kokonaisuus onkin sitten sitä puuroa missä ei ota mistään mitään tolkkua, etenkään bassosta. Niin hyvä basistikin kuin John Myung on niin se voisi yhtä hyvin jäädä himaan, ku tulla keikalla. Siitä kukaan mitään kuule.

Nykypäivän musiikki kuullostaa suurimmaksi osalta sietämättömältä, kaikki kompressoitu ja kaikki 116 raitaa täyteen ahdettuna. Mikaaän ei erotu pelkkää tasasta tuubaa vaan. Se ei enää hengitä.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Kefiiri
30.01.2008 21:26:05
Juu, kyllä muakin tympäisee moinen ykstotinen jymy. Mutta hengittävä kokonaissointi ei liene hevijymistäjillä tavoitteenakaan.

Vaikka pluusplösö olenkin, niin nuo matalaviremeininkiä puoltavat kirjoitukset ovat ihan asiaa. Kyllähän särökitaroitakin aikanaan paheksuttiin, kun särö peitti herkemmät soundilliset detaljit.
tauranen
30.01.2008 21:54:59
Juu, kyllä muakin tympäisee moinen ykstotinen jymy. Mutta hengittävä kokonaissointi ei liene hevijymistäjillä tavoitteenakaan.

Vaikka pluusplösö olenkin, niin nuo matalaviremeininkiä puoltavat kirjoitukset ovat ihan asiaa. Kyllähän särökitaroitakin aikanaan paheksuttiin, kun särö peitti herkemmät soundilliset detaljit.

Ihan sama millä vireellä soittaa, mutta musiikki voi olla raskasta vaikka siinä olisi jopa hieman nyansseja. Eikä tämä minun nykymusiikin kritisointi kohdistu niinkään matalaviremättöön vaan ylipäätään kaikkeen mitä nykyään rockiksi kutsutaan. Ja tuottajat siitä on vastuussa, ne on varmaan kompressoineet aivonsa.
JK1
30.01.2008 22:02:06
Nykypäivän musiikki kuullostaa suurimmaksi osalta sietämättömältä, kaikki kompressoitu ja kaikki 116 raitaa täyteen ahdettuna. Mikaaän ei erotu pelkkää tasasta tuubaa vaan. Se ei enää hengitä.

Eikös juuri tuo kompressointi lisää sitä, että kaikki kuulostaa yhdeltä mössöltä? Tarkoitan vaan, että keikoilla varmaan nupit on aika lailla samassa asennossa, mutta usein soittimet kuuluvat metalli-bändien keikoilla mielestäni tasapainoisemmin kuin levyllä.

Täytyy myöntää, että monet nykyään hakee juuri sitä omaa saundia täydelliseksi välittämättä muista. Kuitenkin vaikkapa metallican 3lla ensimmäisellä levyllä(missä basso erottuu) se soundi ei mielestäni ole kovinkaan vakuuttava: juuri se bassosaundi vie korvissani tarvittavaa särmää pois. Sikäli siis ymmärrän nykyajan soundiruuvvailua metallipuolella.
Teijo K.
30.01.2008 22:02:23

Minähän en ota kantaa tohon hevin hyvä/huono juttuun. Väitän vaan että toi mössö mitä nykyään sanotaan wall of soundiksi on nimenomaan sen tulosta että jokainen soitin tehdään yksinään kivan jyhmeen kuuloseksi, ja tämä etenkin kitarat, ja sitten se kokonaisuus on justiinsa sitä puuroa. Mistään ei saa mitään selvää. Jos tehdään niinpäin että soittimet ei yksin ole niin mahtipontisia, kitarat on siellä näkkärialueilla jne. niin ne yksittäiset soittimet erottuvat siitä kokonaisuudesta.

Se että onko toi tai kumpikaan noista hyvä tai huono ei oikeastaan nyt edes kiinnosta minua.
Kefiiri
30.01.2008 22:08:18
Ihan sama millä vireellä soittaa, mutta musiikki voi olla raskasta vaikka siinä olisi jopa hieman nyansseja. Eikä tämä minun nykymusiikin kritisointi kohdistu niinkään matalaviremättöön vaan ylipäätään kaikkeen mitä nykyään rockiksi kutsutaan. Ja tuottajat siitä on vastuussa, ne on varmaan kompressoineet aivonsa.

Aivan, samaa mieltä ollaan. Tästä kompressointijutustahan on ollut keskustelua. Varmaan jossain vaiheessa kuluttajat heräävät ja alkavat vaatia dynamiikkaa takaisin musiikkiin. (Huomaan olevani katteettoman optimistisella tuulella!)
Teijo K.
30.01.2008 22:10:30

Aivan, samaa mieltä ollaan. Tästä kompressointijutustahan on ollut keskustelua. Varmaan jossain vaiheessa kuluttajat heräävät ja alkavat vaatia dynamiikkaa takaisin musiikkiin. (Huomaan olevani katteettoman optimistisella tuulella!)

Sinä päivänä kun kuluttajat ymmärtävät mitä tarkoittaa sana "dynamiikka", on Lähi-Itään saatu jo kauan sitten aikaan pysyvä rauha.
tauranen
30.01.2008 22:19:26
Sinä päivänä kun kuluttajat ymmärtävät mitä tarkoittaa sana "dynamiikka", on Lähi-Itään saatu jo kauan sitten aikaan pysyvä rauha.

Tänään viimeksi luin aiheesta mikrobitistä, jonka pieni artikkeli perustui Rolling Stone lehden artikkeliin, eli ensimmäisenä ovat barrikaadeille nousemassa vanhat kuhat tuottajat ja hifistit. Tasaista tuubaa lykkää niin pc:n kaiuttumista, kuin 50000 euron infinityistäkin ja ilman nyansseja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)