Aihe: Hohnerin huuliharppu paskana kaupasta
1
Ihan A
18.01.2008 22:27:40
Ostin tollasen Hohnerin Traveller huuliharpunn. Vaikutti hyvältä kaupalta, 10 egee. Ihan hyvä varmaan opettelemaan huuliharpun soittoa, ei tartte ollaan se kaikkein kallein. No kotona sit innoissaan aloin kokeileen millaselta se kuulostaa ja miten nuotit siit lähtee, mut eipäs lähetnykkään. Kakkos aukosta ku imi niin ei kuulunu kuin hikistä pihinää. Kaikki muut aukot pelas niinku pitikin, mut se kakkon alko nyt toden teolla kyrsii, et ihan paska harppu. Eipä sit muuta ku ruuvarilla auki ja vikaa ettimään. Sörkin ruuvrilla sitä kieltä ja nakuttelin sormella, et jos se lähtis siitä pelaamaan, mut ei helvetti, pihinää vaan, ei ees mitään sinnepäinkään mitä pitäs kuulua. Myöhemmin kekattiin, et onkohan se vähän epävireessä ja laitoin paakun mehiläisvahaa kielen kärjelle, kun olin jostain lukenu, et kolvitinalla niitä vois virittää. Ja sehän autto heti ja alko ääni kuulumaan ja tuli vielä oikea nuottikin sieltä. Jepulis jee, että olin onnellinen, vihdoinkin voin alkaa soittaa huuliharppua. No täytyy vaihtaa se mehiläisvahaköntti tinaan myöhemmin, koska on vähän paremmin tarttuvaa, vaikka ei siinä vahassakaan mitään vikaa oikeestaan oo paitsi, että ei oo niin painavaa niin pitää olla isompi köntti kuin tinaa tarttis.
Amos M
25.01.2008 13:05:51
Harppujen kaikkien äänien soimisen kokeilemiseksi on monessa kaupassa yleensä tarjolla sellainen palje, jolla voi kokeilla kaikki imu- ja puhallusäänet läpi. Oikeaa tuntumaa sillä ei tietenkään saa ja vaikka kaikki äänet soivatkin, niin silti se voi olla huonosti soitettava tai äänten taivuttelu on hankalaa. Tämä järjestely on hygienian vuoksi... vrt. alushousut.

Jos jokin ääni ei soi, niin kannattaa tarkistaa, ettei kielen reunoihin ole jäänyt metallisia nk. pärsteitä. Sellaisen voi suurta hellävaraisuutta noudattaen poistaa esim. hienolla viilalla. Vire saattaa tosin muuttua, jos metallia lähtee vähänkään enempää.

Jos harppuja säilyttää huonosti, niin hiukset ja vaatekuidut ovat mestareita menemään kielien väliin. Hiuksen poistamisen jälkeen pelaa taas.

Mehiläisvaha- tai tinakonstit olivat uusia minulle, mutta epäilemättä ne toimivat.
Huuliharputtelua vuodesta 1993...
Arcane
25.01.2008 22:30:51
Sama mulla Hohnerin Folk & Blues -mallissa. Sekä ensimmäisessä että tässä, joka tuli tehtaalta viallisen (sama vika siis) tilalle. Pitänee koettaa rukata tuolla tavoin.
Ich bin eine Krankenhaus. Kalamies #31 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)