Aihe: EBS-kaappien tilalle SWR:ää?
1 2 3 4 5 6
joukov
29.01.2008 13:42:32
Itse SWR:n 6x10":iä roudanneena on pakko kehua alaviisteen renkaita ja yläviisteen kahvaa, kaappi kulkee melkein itsestään. Pösö 106:seen meni helposti kaappi nupin kanssa ja parit kitarat päälle + reppuja ja kolme heppua.

Toista se on nykyisen 4x10":n kanssa, jossa on vain sivuilla kahvat. Tälle on pakko hankkia nostokärryt.
"That's one small step for man, one giant leap for mankind"
Karlsson
29.01.2008 13:48:13
Nonnii, riita poikki.

Omasta puolestani voin todeta Ampegin 8x10:stä ja oikeastaan mistä tahansa muusta pyörillä ja kunnon stongalla varustetusta kaapista, että ne liikkuvat tosiaan näppärästi yhden miehen voimin monesta paikasta. Stagen raunalta heilauttaa helposti ylös tai alas tuon kokoisenkin kaapin, takana olevat listat jeesaavat. Portaistakin menee yksin, jos on pakko ja habaa riittää. Mielummin kaveri jeesaamaan.

Ja koska itse olen ehkä keskivertobasistia isompi kokoinen, suorastaan plösö, niin tälläinen yksistään roudailu sujuu. Keny on oikeassa, että ei tuo liikahda pienikokoiselta kovin isojen esteiden yli. On meinaan saatu äheltämään useampi bändin jäsen pikku portaikosta noita ilman mainittavampaa lopputulosta. Samasta kyllä itse pystyn heilauttamaan sen yksin.

Mitä itselläni on ollut ja mitä kavereiden 4x10 kaappeja on roudailtu, niin niissä on tarvittu aina kaksi ihmistä, ellei mukana ole nokkakärryjä ja silloinkin tuo stagelle nostelu tarvitsee toisen roudaajan kaveriksi. Tämän vuoksi pidän tämän viestin alussa mainituilla spekseillä varustettua kaappia helpompana roudata, ainakin niissä olosuhteissa mitä itsellä on tähän mennessä tullut vastaan.

Kierreportaat on vielä kokematta.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
absqua
29.01.2008 13:54:02
MOI

Toki. _ Jos_ joutuu nostelemaan. Mutta kun tuota 8x 10 joutuu minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin _suoranaisesti_ nostamaan. Vajaan vuoden ja kymmenien keikkojen aikana ei ole vielä yksiäkään kierrepotaita tullut vastaan.

Ekana tulee mieleen Turussa Humalistonkadulla sijainnut Thrinax. Turun klubillekaan ei ole hissiä ja on kierreportaat, tosin loivat ja leveähköt.

Hissit löytyy melkein kaikkialta. Mutta se silti vain melkein. Ja onko hissi toiminnassa / saako sitä käyttää / onko sittenkin kätevämpää tai nopeampaa kantaa kamat portaita vaikka olisikin se hissi. Siinä on kysymyksiä ratkottavaksi. Kyllä sitä vaan joutuu välillä myös kantamaan, vaikka muuta väitätkin.

Jos massaa voi vetää tai vierittää pyörillä (=ei nostaa) tarvittava voima pienenee radikaalisti.

No shit Sherlock.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
29.01.2008 14:14:08
4x10 on kyllä paha yksin jos ei ole mallia neo.

Portaita:

Turkoosi lönkalla...kierreportaat.
Haarikka turussa...portaat.
Pori ulkolava ison laivan yläkannella...hiton jyrkät ja ahtaat raput mistä just menee komero.
Groove fm lava porissa ...korkee lava+portaat.

Näit on vaikka missä mut nyt on roudattu tarpeeks ja vois siirtyy soundeihin:)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
absqua
29.01.2008 14:18:20
4x10 on kyllä paha yksin jos ei ole mallia neo.

Portaita:

Turkoosi lönkalla...kierreportaat.
Haarikka turussa...portaat.
Pori ulkolava ison laivan yläkannella...hiton jyrkät ja ahtaat raput mistä just menee komero.
Groove fm lava porissa ...korkee lava+portaat.

Näit on vaikka missä mut nyt on roudattu tarpeeks ja vois siirtyy soundeihin:)

Hyvä pointti Keny - noi festarilavat on sitten vielä ihan oma lukunsa.

Vaikka toisin voisi luulla, niin varsinkin pienemmillä juhlilla tavaroiden siirtyminen maanpinnalta lavalle (+1,50m tai enemmän) ei todellakaan tapahdu joka aina asiallisesti mitoitettua ramppia pitkin, eikä myöskään niitä kulkureitin virkaa tekeviä kapeita & liian jyrkkiä työmaaportaita pitkin. Tosin festareilla on myös apukäsiä paikalla useimmiten.
okabass
29.01.2008 14:33:50 (muokattu 29.01.2008 15:10:52)
MOI

Kyllä sitä vaan joutuu välillä myös kantamaan, vaikka muuta väitätkin.

Ai väitän vai? ;)

"...joutuu minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin _suoranaisesti_ nostamaan."

No shit Sherlock.

Elementary, my dear absqua.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Meegs86
29.01.2008 15:17:25

Olen valinnut henkisesti seuraavaksi kaappiratkaisukseni 2kpl 4x10", mulle se on toimivin ratkaisu. Ja teetän niille varmaan joskus joko erilliset pyörälliset caset, joista toiseen menee myös nuppi, tai sitten yhden isomman, mihin menee molemmat kaapit + nuppi. Pikkukeikoille voin sitten ottaa vain toisen kaapin (ja nupin) joko ulos isosta casesta, tai jos on erilliset caset niin casen kanssa. Tämä riittääkin tästä roudausasiasta. Kukin kantakoon mitä parhaaksi näkee.

Kellään vielä kommenttia kaappien saundijutuista, lähinnä SWR vs. EBS vs. EDEN Nemesis? Rijopu ja Keny olivat ilmeisesti todenneet WorkingPro:n kelvolliseksi.
"One step forward, two steps back..."
Keny
29.01.2008 15:21:02
Eden ja Nemesis harvinaisempia musta täällä suomessa mutta muistaisin et joku Edeniä täällä kehu mutta tais olla 1x12.
balzary
29.01.2008 15:23:46 (muokattu 29.01.2008 15:59:52)

Eden ja Nemesis harvinaisempia musta täällä suomessa mutta muistaisin et joku Edeniä täällä kehu mutta tais olla 1x12.

Edenin 1x12 olen vetänyt parit treenit ja yhden keikan. Todella hyvä soundi noin pieneksi lootaksi. Vissiin ei kyllä ollut Nemesis-sarjaa.

E: korjattu sekoilu
jvakeva
29.01.2008 15:28:59 (muokattu 29.01.2008 15:29:14)

ite oon huomannu et toi 6X10 on helpompi roudata takanurkan pyörien ja kahvan ansiosta, kun 4X10. ja toi 6X10 menee jokaisen 4ovisen auton takapenkille.
www.theyoungers.net
absqua
29.01.2008 15:44:15
MOI
Ai väitän vai? ;)

Et toki. Piti vähän kärkevämmin muotoilla kun näin päivänselvästä asiasta ruvetaan vääntämään. Nimimerkillä "itsekin laatikoita kantanut".
Basismi
29.01.2008 15:50:30
Vääntäminen on aina hienoo. :)

On jannuilla hyvät keikkamestat jos saa ramppeja pitkin vetää rantista pyörillä. Jos nyt hypoteettisesti menis vaikkapa tampereen henkkaan keikalle, niin ensin pitää kaappi nostaa autosta kadulle, siitä portaiden ja kynnyksen yli tuulikaappiin, kapeat portaat alakertaan, portaiden alapäässä 90 asteen käännös, ovesta sisään, tässä vaiheessa pääsee jo rullaamaan noin 10 metriä ja sitten nosto lavalle. Matkaa on sen verran vähän että 4x10:n vie sylissä kantaen, pitäis joskus oikein testata kuinka helposti sauna liikkuisi vastaavan matkan. Ja tosta puuttuu vielä roudaus (=kantaminen) treenikseltä autoon.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Keny
29.01.2008 15:50:33
Nemesiksen 1x12 olen vetänyt parit treenit ja yhden keikan. Todella hyvä soundi noin pieneksi lootaksi. Vissiin ei kyllä ollut Nemesis-sarjaa.

Juu...sorry sekotin noi.Mallihan toi toinen on....köh.
Karlsson
29.01.2008 15:54:08

On jannuilla hyvät keikkamestat jos saa ramppeja pitkin vetää rantista pyörillä. Jos nyt hypoteettisesti menis vaikkapa tampereen henkkaan keikalle, niin ensin pitää kaappi nostaa autosta kadulle, siitä portaiden ja kynnyksen yli tuulikaappiin, kapeat portaat alakertaan, portaiden alapäässä 90 asteen käännös, ovesta sisään, tässä vaiheessa pääsee jo rullaamaan noin 10 metriä ja sitten nosto lavalle. Matkaa on sen verran vähän että 4x10:n vie sylissä kantaen, pitäis joskus oikein testata kuinka helposti sauna liikkuisi vastaavan matkan. Ja tosta puuttuu vielä roudaus (=kantaminen) treenikseltä autoon.

Jos ei muulla niin voimalla ja vauhdilla.

Mutta jos muuten tuon 4x10 vie sylissä, niin saa olla kyllä joku neodyymipilipalikaappi, ei ainakaan mulla olleet neljäkertaakympit ole yksin nousseet mihinkään.
absqua
29.01.2008 15:55:04 (muokattu 29.01.2008 15:56:11)

Älä muuta virka. Eikä Tampereen Henkan roudausreitti parkkihallin puoleltakaan valtavasti helpompi ole.
Kuopion Henkassa sama tilanne, paitsi että portaat ovat pidemmät ja jyrkemmät. Ja jos haluaa käyttää talon toisella puolella olevaa hissiä, niin sitä varten pitää kamat nostaa joko käsin tai lavanosturilla lastausrampille, josta on pääsy hissiin.

Summa summarum: aika harvassa paikassa on roudausreittiä ajateltu, ainakaan siltä kannalta että olisi helppoa ja kätevää.
Teijo K.
29.01.2008 16:00:42

Mites ne rantiksen pyörät muuten? Nehän on aika pienet. Tota ex omaa Peaveyn 2*15" kaappia kun roudasin pois niin tuntui että sen nokkakärryn pyörät on juuri ja juuri tarpeeksi isot tonne huonosti auratun pihan perunapeltoon. Äkkiä kuvittelisi että pikkupyörät jäkittää.
Karlsson
29.01.2008 16:03:47
Mites ne rantiksen pyörät muuten? Nehän on aika pienet. Tota ex omaa Peaveyn 2*15" kaappia kun roudasin pois niin tuntui että sen nokkakärryn pyörät on juuri ja juuri tarpeeksi isot tonne huonosti auratun pihan perunapeltoon. Äkkiä kuvittelisi että pikkupyörät jäkittää.

Ampeg kuulemma valmistaa suksilla varustettua "Siberia"-painosta pohjoisiin oloihin tosta.

Ei vaan, noi sais olla muutenkin jämäkämmät, yhdellä tutulla oli joskus jääneet johonkin kynnykseen nuo pyörät.
okabass
29.01.2008 16:19:20 (muokattu 29.01.2008 16:23:46)
Ampeg kuulemma valmistaa suksilla varustettua "Siberia"-painosta pohjoisiin oloihin tosta.

Ei vaan, noi sais olla muutenkin jämäkämmät, yhdellä tutulla oli joskus jääneet johonkin kynnykseen nuo pyörät.

MOI
Mulla on Järvi-Suomen keikkoja varten kellukkeet. Voi vetää veneen perässä. Lisäksi pitkänmatkan keikoille mulla on kuumailmapallo.

Totta. Pyörät sais olla isommat. Monasti isot pyörät -yli 10 cm- ovat vaan koomisen näköiset. Eikä siihen viisteeseen paljoa isommat pyörä sovi.

Ps. Ei voi kun ihmetellä minkälaisissa kiveliöissä ihmisten soittokämpät ja keikkapaikat oikein ovat, kun näköjään aina vaan joutuu kantamaan.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Karlsson
29.01.2008 16:23:28
MOI
Mulla on Järvi-Suomen keikkoja varten kellukkeet. Voi vetää veneen perässä.

Totta. Pyörät sais olla isommat. Monasti isot pyörät -yli 10 cm- ovat vaan koomisen näköiset. Eikä siihen viisteeseen paljoa isommat pyörä sovi.

EBS:n 6x10:ssä ja oletettavasti myös 8x10:ssä on jotenkin upotettu noi pyörät, vois olla paras ratkaisu, kunhan sitä maavaraa riittää upotuksesta huolimatta. Olikohan tuommoiset jopa jossain neljän elementin pöntössä? No, iloa ei silti ole kauheasti, ovat nimittäin tosi pienet pyörät ja upottamalla se vähäkin maavara häviää.

Ps. Ei voi kun ihmetellä minkälaisissa kiveliöissä ihmisten soittokämpät ja keikkapaikat oikein ovat, kun näköjään aina vaan joutuu kantamaan.

Asiahan on niin, että isompikin kaappi menee perille kun ei jää joka kynnyksen kohdalle itkemään elämän vaikeutta. Roudauksen vaikeus on asenteesta kiinni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)