Aihe: EBS-kaappien tilalle SWR:ää?
1 2 3 4 5 6
Pirkka
29.01.2008 11:36:43
Ei mun mielestä. Mä ostin itsekin kaksi 4x10 kaappia samasta syystä. Bändi roudailee keikalle kamat milloin milläkin kurkkupurkilla, joten on enemmän valinnanvaraa mitä ottaa mukaan ja miten ne pakkaa.

Mut kaks 4x10 kaappia ei ole sama kuin 8x10. Soundi ei ole sama.
Johannes_t
29.01.2008 11:40:37

Mut kaks 4x10 kaappia ei ole sama kuin 8x10. Mielikuva ei ole sama.

;)
J.Hollström
29.01.2008 11:41:05
Mut kaks 4x10 kaappia ei ole sama kuin 8x10. Soundi ei ole sama.

Tää yks juttu jota ollaan aika usein pohdittu. En ole päässyt vertaamaan AB-testinä molempia rinnan, mutta molemmilla setupeilla olen kyllä soittanut, enkä silti osaa sanoa onko sama soundi, kun olosuhteet on aina erilaiset. Kaveri nääs osti 2 tommosta 4x10" komeroa ja sanoo että on sama. Mie olisin vähän sitä mieltä ettei ole.

Ihan semmonen perustavaa laatua oleva kysymys on se, että onko se 4x10":n kennorakenne sama mikä 8x10"? Sitäkään ei ole kukaan mulle osannut vastata. Onko joku löytänyt noiden kaappien rakennekuvia mistään.
M.Hanski
29.01.2008 11:47:46 (muokattu 29.01.2008 11:49:04)
Ei mun mielestä. Mä ostin itsekin kaksi 4x10 kaappia samasta syystä. Bändi roudailee keikalle kamat milloin milläkin kurkkupurkilla, joten on enemmän valinnanvaraa mitä ottaa mukaan ja miten ne pakkaa.

Kahdessa 4x10":ssa on vaan väistämättä enemmän kantamista, vaikka komerot mahtuvatkin vähän pienempiin väleihin.

Muutamaan otteeseen oon lastannut omaan autoon keississä majailevan rantiksen (pari kertaa itekseni), eikä sitä koosta ja painosta huolimatta ollut ollenkaan paha käsitellä. Roudauksessa menee ehkä 2 min kauemmin, kun vähän miettii, miten ois järkevä nostaa ja mistä. Kahta 4x10"-komeroa helposti roudaa vaan perinteisellä tinkimättömällä hälläväliä-asenteella ja rempoo ihtensä rikki.

Edit: Ampeg SVT-410HE on samalla tavalla jaoteltu kuin rantis eli ylempi ja alempi elementtipari ovat omassa suljetussa osastossaan.
balzary
29.01.2008 12:00:22 (muokattu 29.01.2008 12:21:33)

Muutamaan otteeseen oon lastannut omaan autoon keississä majailevan rantiksen (pari kertaa itekseni), eikä sitä koosta ja painosta huolimatta ollut ollenkaan paha käsitellä.

Kyllä kyllä, hyvähän se on auton omistavan espoolaisen insinöörin huudella :D Sinne autoon vaan yleensä pitää sitten tunkea myös esim. kitaravahvari, rummut ständeineen ja mielellään kiipparit.

Aiheeseen: Olen useasti soitellut noilla Rikun workingpro-kaapeilla solistisia tilutusteoksia. Tässä käytössä niiden soundi on ollut tosi hyvä. Nuppina Yamahan pikkuinen BT500 (?).
Meegs86
29.01.2008 12:19:37

Ei nupeissa ole ikinä pillejä. Ne on kaapeissa (mahdollisesti).

Tiedän sen varsin hyvin, joku vain sattui (sarkastisesti tai yksinkertaisesti tyhmyyttään) mainitsemaan Fafner + Ampeg 6x10 yhdistelmän (minun mielestäni) muhjuisen saundin johtuvan EBS-tuotteen, siis tässä tapauksessa Fafner-nupin pilleistä. Vastasin sarkasmilla sarkasmiin.
"One step forward, two steps back..."
Meegs86
29.01.2008 12:24:12 (muokattu 29.01.2008 12:30:20)

Sekoitat "roudattavuuden" ja "roudausominaisuudet". Jos kirjoitat, ettet halua 8x 10" sen roudattavuuden takia, tulee kyllä minulle mieleen, että haluat huonommin roudattavan kaapin.

Nyt ymmärrän. Sinulla on -luvalla sanoen- aika väärä käsitys siitä, mitä yhden 8x 10" kuljettaminen vaatii. Kyllä sen kuskaa käytännössä aina yksin (joskus kaksin).

Eli sinun mielestäsi sana roudattavuus sopisi kaapin speksiluetteloon, tyyliin:

-1000w RMS
-8x10" Celestion
-roudattavuus
-hyvä saundi
-1200 euroa
"One step forward, two steps back..."
okabass
29.01.2008 13:02:40 (muokattu 29.01.2008 13:16:48)
Eli sinun mielestäsi sana roudattavuus sopisi kaapin speksiluetteloon, tyyliin:

-1000w RMS
-8x10" Celestion
-roudattavuus
-hyvä saundi
-1200 euroa

MOI

"Minä pystyn roudaamaan (halutessani)_yksin_omaa 8x 10". Ainoastaan kierreportaissa (ehkä) tarvitsisin jeesiä. Kierreportaita ei ole ko. kaapin aikana vielä tullut vastaan. Ennemmin roudaan yksin 8x 10" kuin SWR 4x 10"."

Tuota komoottia tarvitsee hyvin harvoin varsinaisesti nostaa. Siinä on pyörät, ja listat joiden varassa sen voi vetää tai liuttaa lavalle, pakuun tms. Hyvin sijoitetut kahvat helpottavat myös. Eli se kuuluisa "pyyheteline" yläviisteessä, jousikahvat sivuilla ja pohjassa. Ja mahtuu se joihinkin h.autoihin takapenkille.

Kokemusperäisesti ainakin tähän se roudattavuus sopii mainiosti.

-400 W RMS/ 800 W music
-8x 10" Jensen
-roudattavuus (n. 50 kg)
-hyvä soundi
-n. 450 euroa (kaiuttimet 280 eur+ vanerit 50 eur+ muut hälpäkkeet jotain 100 eur)

http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=10
Ceterum censeo moderator esse delendam
M.Hanski
29.01.2008 13:08:42
Kyllä kyllä, hyvähän se on auton omistavan espoolaisen insinöörin huudella :D Sinne autoon vaan yleensä pitää sitten tunkea myös esim. kitaravahvari, rummut ständeineen ja mielellään kiipparit.

Tämä oli vain mielipiteeni keissitetyn rantiksen käsittelemisen sujuvuudesta yhden heiveröisen miehen voimin. Se, mitä kaikkea muuta on tarvis roudata, on eri juttu.
okabass
29.01.2008 13:20:11 (muokattu 29.01.2008 13:26:28)
Tämä oli vain mielipiteeni keissitetyn rantiksen käsittelemisen sujuvuudesta yhden heiveröisen miehen voimin. Se, mitä kaikkea muuta on tarvis roudata, on eri juttu.

MOI

On se kumma kun ei nää usko, että 8x 10" on yllättävän helppo roudata. Se taitaa olla sellainen päähänpinttymä ja harhaluulo, että "yksi" olisi vaikeampi roundata kuin kaksi "puolikasta". Se koko vaan hämää.
Heikki L.
29.01.2008 13:26:19

MOI

On se kumma kun ei nää usko, että 8x 10" on yllättävän helppo roudata. Se koko vaan hämää.

Mikä on paras proseduuri tuon kanssa, jos tulee portaita kerroksen tai pari vastaan? Jos siis joutuu yksin roudaamaan. Vetää niitä takalevyn rimoja pitkin askelma kerrallaan?
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
absqua
29.01.2008 13:28:05
MOI

On se kumma kun ei nää usko, että 8x 10" on yllättävän helppo roudata. Se taitaa olla sellainen päähänpinttymä ja harhaluulo, että "yksi" olisi vaikeampi roundata kuin kaksi "puolikasta". Se koko vaan hämää.

On se tavallaan joo yllättävän helppo - siihen asti kunnes pitää saada murkula liikahtamaan pystysuunnassa. Kuten yllättävän usein tapahtuu.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Antti1
29.01.2008 13:29:01
Mikä on paras proseduuri tuon kanssa, jos tulee portaita kerroksen tai pari vastaan? Jos siis joutuu yksin roudaamaan.

Sopivasti ajatuksella sijoitellut kahvat ja selkään samalla tapaa, kuin se Obelix kantelee niitä kiviänsä. Nokkakärryt toiminee myös, vähän portaista ja määrästä riippuen.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
okabass
29.01.2008 13:30:17
Mikä on paras proseduuri tuon kanssa, jos tulee portaita kerroksen tai pari vastaan? Jos siis joutuu yksin roudaamaan. Vetää niitä takalevyn rimoja pitkin askelma kerrallaan?

MOI

Näin minä ainakin teen. Olen laittanut sellaiset puupalaset siihen pyörien ja "listan loppumisen" väliin. Eli rapun reuna ei jää kiinni. Toivottavasti osaisin selvittää, mitä tarkoitan.
absqua
29.01.2008 13:30:30

Niin, tai mikä hienointa: kierreportaat, semmoiset kapeammat, eikä niin loivat.
okabass
29.01.2008 13:31:27 (muokattu 29.01.2008 13:34:34)
On se tavallaan joo yllättävän helppo - siihen asti kunnes pitää saada murkula liikahtamaan pystysuunnassa. Kuten yllättävän usein tapahtuu.

MOI

Voisitko sanoa esimerkin. Siis mille kamalle kierreportaat olisivat miellyttävät roudata?
absqua
29.01.2008 13:33:51
MOI

Voisitko sanoa esimerkin. Siis mille kamalle kierreportaat olisivt miellyttävät roudata?

Ei millekään, mutta on kai sanomattakin selvää että suuri ja painava on MISSÄ TAHANSA hankalampi roudata kuin pieni ja kevyt???
Keny
29.01.2008 13:35:40
Soittelit SWR:n Workingpro kaapeilla mun pajalla.

Aikoinani kun etin itelle sopivia kaappeja järkevällä budjetilla, niin pitkällisen etsimisen ja testaamisen jälkeen päädyin hintalaatusuhteeltaan oivalliseen SWR:n WorkingPro sarjaan. Ajattelin ensin ostaa 4x10" kaapin (mainio soundinen), mutta ajauduin kuitenkin hankkimaan huokealla 1x15" kaapin ja myöhemmin 2x10" kaapin. Näitä kaappeja tosin joutuu vähän modailemaan jämäkimmiksi ja tulppaaman turhat avonaiset plugireiät.

Niin olikin muuten.Juu hyvin toimi noi SWR komerot ja noin kuudella eri bassolla kait testasin niitä.Ei voi muista tarkkaan:)

Johannes...juu noin ne maut 4x10 vs 2x12 menee ja hyvä niin eli kandee kokeilla..ei testaa ostamatta.

Mitä toi rantis nyt sitten painaa.EBS 6x10 komeroa en kyllä yksin nostellu kun lyhyet kädet,selkä ynnä muita mutta muutoin 4x10 verrattuna siinä oli hyvät kahvat ja pyörät.Salilla toki rauta heiluu mutta tollasen 6x10 tai 8x10 komeron nostaminen yksin ei ole kovin terveellistä esim rappusissa.Tietty joku 2 metrin kaappi sen varmaan pystyy tekee mut 170 mittanen kääpiö ei.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
okabass
29.01.2008 13:38:26 (muokattu 29.01.2008 18:55:18)
Ei millekään, mutta on kai sanomattakin selvää että suuri ja painava on MISSÄ TAHANSA hankalampi roudata kuin pieni ja kevyt???

MOI

Toki. _ Jos_ joutuu nostelemaan. Mutta kun tuota 8x 10 joutuu minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin _suoranaisesti_ nostamaan. Vajaan vuoden ja kymmenien keikkojen aikana ei ole vielä yksiäkään kierreportaita tullut vastaan.

Jos massaa voi vetää tai vierittää pyörillä (=ei nostaa) tarvittava voima pienenee radikaalisti.

Pistä joku esimerkki siitä välttämättömästä kaapin nostamisesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)