Aihe: Transkriptioskaba
1 2 3
ankkiz
28.01.2008 19:25:09

Tabittaminenkin voisi olla yksi mahdollisuus (Ainakin nuotintamisen ohella, jos ei pelkästään).
Silloin on helpompi mitata lähimmäs päässyt, kun on kyse jo tietyistä nauhaväleistä tietyillä kielillä. Hieman erilaiseltahan ne eri paikoista otettuna kuulostaa, vaikka ovatkin oikeastaan sama sävel. (Ja ei, en puhunut nyt oktaavin eroista)

Jos silti tulee tasapeliä, niin pitää tietää vielä kielisatsin paksuus :D
HALPA kakkos-/projektiskepa haussa.
antti.merikapteeni
28.01.2008 19:27:56
Tämä on varmasti tämän vuoden paras threadi..
Jotenkin en ole yllättynyt, että Titor on tämän takana. Tai, että kisaan on piilotettu jonkinlainen "pakko-oppiminen". Briljant!
"Hey. They laughed at Louis Armstrong when he said he was gonna go to the moon. Now he's up there, laughing at them."
Kontiak
28.01.2008 19:41:12 (muokattu 28.01.2008 19:42:55)
Todella hyvä idea!

Voittajan valitsemisessahan voisi palata sooloskabojen alkuaikojen sääntöihin eli äänestetään vain voittajia. Toisilta "lunttaaminen" on mahdollista myös sooloskabassa, joten siitä ei kannata kantaa huolta. Jokainen äänestää oman harkintansa mukaan. Siinä voi sitten jokainen ottaa samalla huomioon, kenellä on sopivin formaatti, tarkin nuotitus, paras kokonaisuus, yms.

Hieman hankalaksi menee, jos pitää itse alkaa soitella esimerkit. Mitä sanoo tekijänoikeuslaki, jos ottaa jonkun maestron biisistä vaikka nyt sen puoli minuuttia nuotitettavaa?
John Titor
28.01.2008 21:21:48

Todella hyvä idea!

Voittajan valitsemisessahan voisi palata sooloskabojen alkuaikojen sääntöihin eli äänestetään vain voittajia. Toisilta "lunttaaminen" on mahdollista myös sooloskabassa, joten siitä ei kannata kantaa huolta. Jokainen äänestää oman harkintansa mukaan. Siinä voi sitten jokainen ottaa samalla huomioon, kenellä on sopivin formaatti, tarkin nuotitus, paras kokonaisuus, yms.

Hieman hankalaksi menee, jos pitää itse alkaa soitella esimerkit. Mitä sanoo tekijänoikeuslaki, jos ottaa jonkun maestron biisistä vaikka nyt sen puoli minuuttia nuotitettavaa?

Hmmm... eli ajattelitko sä niin, että skaban vetäjä linkittäisi biisin tai Youtube-klipin jostain valmiiksi vedetystä pläjäyksestä?

Mun idea oli se, että skaban vetäjä itse keksii sen, mitä haluaa muille haasteeksi tarjota, ja jos haluaa käyttää taustasoittimia niin sitten myös tekee ne jollain tavalla. Ei tässä oikeen järkeä oliskaan, jos tarkoitus ois ottaa ylös valmiita biisejä - vaikka noita tabulatuurisivuja ajetaankin alas, niin lähes jokaiseen tunnettuun biisiin löytyy jonkinlaiset laput.

Jos joku voittaja ei pysty esittämään uutta pätkää niin eiköhän joku muu voi jeesata.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
825107
28.01.2008 21:47:45 (muokattu 28.01.2008 21:47:59)
Tabittaminenkin voisi olla yksi mahdollisuus (Ainakin nuotintamisen ohella, jos ei pelkästään)

Siis kai tähän esim. Guitar Prolla tehdyt tabulatuuritkin käy? Onhan niissä kuitenkin ne nuotitkin siinä yläpuolella. Mulla ei ainakaan oo mitään ohjelmaa millä pelkiks nuoteiks saisin kirjotettua.
Epämuusikko
29.01.2008 00:12:14
Saako osallistua vaikka ei olisikaan mahkuja soittaa itse seuraavaa näytettä? Voiko voittaja nakittaa hopealle tulleen? :)

No, nyt ei ole aikaa plokkailla, enkä tod. näk. voittaisikaan. Plussaa Titorille joka tapauksessa.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
biibob
29.01.2008 00:16:27 (muokattu 29.01.2008 00:17:07)
Onko hyväksytty suoritus pelkkä raaka tabulatuuri -versio aiheesta, vai vaaditaanko myös nuotit tai aika-arvot?

Edit. näköjään nuo yhdys__sanat tuottaa vielä lukion jälkeenkin ongelmia...
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
oiva tumpeloinen
29.01.2008 00:38:20
Onko hyväksytty suoritus pelkkä raaka tabulatuuri -versio aiheesta, vai vaaditaanko myös nuotit tai aika-arvot?

Mä luulisin, että sen kirjallisen tuotoksen ideana on juurikin ne aika-arvot. Kovin moni tähän osallistuva soittelee pitkälti korvakuulolta tai on muuten opiskellut musiikkia, joten suurin osa varmaankin löytää oikeat äänet suurimmasta osasta pätkiä. Ero tuleekin sitten juuri aikaviivastolla. Mä veikkaan, että näiden koneiden kesken arvotaan lopullinen tulos muutaman pisteen tai väkäsen erolla.

Tää siis ihan puhtaana veikkauksena. Itselle ainakin jonkin verran levyjen perässä soitelleena ei ole niinkään ongelma löytää oikeitä ääniä. Niiden aika-arvojen paperille raapustaminen olisi mitä todennäköisimmin se vaikeus.
gunner
29.01.2008 00:40:25

Mikäli voittaja äänestetään, niin luultavasti yksi ratkaisevimmista tekijöistä tulee myös olemaan tabulatuurien luettavuus. Mitä selkeämmät ja tarkemmat niin luonnollisesti parempi.

Ei kai kukaan pelkkiä nuotteja kaipaa, kyseessä on kuitenkin lähinnä kitaran blokkaaminen. Tällöin siis järkevien sormitusten löytämisestä tulee myös yksi tärkeimmästi tekijöistä pelkkien nuottien löytämisen lisäksi.

Kiinnostais kyllä kanssa päästä blokkailemaan, mietin vaan että onko jo mainittu 40 sekuntiakin melko pitkä aika blokattavaksi? Siihen kuitenkin mahtuu sen verran paljon tavaraa kerralla. Ja kai tässä myös pätkän soittaja tekee itse oman versionsa soittamansa pätkän nuoteista, ja näyttää sen aina kierroksen loputtua?
Tyttömäisyydestä plussaa sukupuolesta riippumatta.
biibob
29.01.2008 00:46:54
Mä luulisin, että sen kirjallisen tuotoksen ideana on juurikin ne aika-arvot. Kovin moni tähän osallistuva soittelee pitkälti korvakuulolta tai on muuten opiskellut musiikkia, joten suurin osa varmaankin löytää oikeat äänet suurimmasta osasta pätkiä. Ero tuleekin sitten juuri aikaviivastolla. Mä veikkaan, että näiden koneiden kesken arvotaan lopullinen tulos muutaman pisteen tai väkäsen erolla.

Tää siis ihan puhtaana veikkauksena. Itselle ainakin jonkin verran levyjen perässä soitelleena ei ole niinkään ongelma löytää oikeitä ääniä. Niiden aika-arvojen paperille raapustaminen olisi mitä todennäköisimmin se vaikeus.

Juu ehdottomasti itsekkin olen aika-arvojen kannalla juurikin, koska pelkät oikeat sävelet löytyvät hyvinkin helposti.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
oiva tumpeloinen
29.01.2008 00:48:44
Ei kai kukaan pelkkiä nuotteja kaipaa, kyseessä on kuitenkin lähinnä kitaran blokkaaminen. Tällöin siis järkevien sormitusten löytämisestä tulee myös yksi tärkeimmästi tekijöistä pelkkien nuottien löytämisen lisäksi.

Mä taas näkisin nimenomaan niin, että tabulatuurit on kovin sitova vaihtoehto. Sormituksia voi kuitenkin ottaa monella tapaa ja jokaisella on varmaan omat totutut rutiinit, miten on helpoin tehdä mikäkin asia (joillakin ei tosin tunnu olevan ongelmia minkään suhteen). Nuotit jättää kuitenkin tämän osan täysin auki. Siksi mä lähtisin ensimmäisenä niistä nuoteista ja vasta lisäksi ne tabulatuurit, jos joku niitä haluaa laittaa.
Kontiak
29.01.2008 06:57:23
Ei tässä oikeen järkeä oliskaan, jos tarkoitus ois ottaa ylös valmiita biisejä - vaikka noita tabulatuurisivuja ajetaankin alas, niin lähes jokaiseen tunnettuun biisiin löytyy jonkinlaiset laput.

Guitar Heroes-levystä ei ainakaan ole? ;)

Toisaalta, mikäli sinulla on innostusta, niin tämänhän voisi muuttaa kilpailusta viikon pähkinä-tyyppiseksi jutuksi. Ei tarvitsisi sitten välttämättä äänestellä ollenkaan, vaan keskittyä vain pedagogiseen puoleen.
John Titor
29.01.2008 11:14:17

Guitar Heroes-levystä ei ainakaan ole? ;)

Toisaalta, mikäli sinulla on innostusta, niin tämänhän voisi muuttaa kilpailusta viikon pähkinä-tyyppiseksi jutuksi. Ei tarvitsisi sitten välttämättä äänestellä ollenkaan, vaan keskittyä vain pedagogiseen puoleen.

Niiiiiiiin, sehän on sekin totta, voisi sen niinkin toteuttaa. Toisaalta skabailu tuo sen oman jännityksensä aiheeseen ja tekee touhusta sikäli kiinnostavampaa:) Ja alkaa noi nuotinnushommat tulla iteltä hetkittäin korvista ulos jo, en tiedä jaksaisinko ainakaan siis yksin vetää mitään Titorin pulmanurkkaa vielä opiskelun, töiden, omien proggiksien ja treenaamisen lomassa. Järkihän siinä lähtis:)
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Jucciz
29.01.2008 12:21:05
Minä en ainakaan aio kirjoittaa tabulatuureja, jos tähän hommaan lähden. Käytän mieluummin merkintätapaa, joka on kaikille instrumenteille yhteinen, kuin joitain sormituskaavioita.
Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. - Salamimaker
ankkiz
29.01.2008 12:33:38 (muokattu 29.01.2008 12:38:43)

Tai samalla tyylillä kuin "Tunnista riffi ja soita uusi"?

Eli joku laittaa jonkun pätkän (jonka osaa itsekkin esittää paperilla), ja ensimmäinen ulkopuolinen, joka sai pätkän lapulle, saa aloittaa uuden.
Aloittaja siis tarkistaa aina pätkän ja antaa luvan jatkaa, jos meni oikein.
Ja siis omia pätkiä kuitenkin, ei toisten riffejä/sooloja yms.

EDIT: muokattu helpomminymmärrettäväksi 13kertaa
HALPA kakkos-/projektiskepa haussa.
biibob
29.01.2008 12:37:31
Tai samalla tyylillä kuin "Tunnista riffi ja soita uusi"?
Eli, joku laittaa jonkun pätkän (jonka osaa itsekkin esittää paperilla), ja ensimmäinen ulkopuolinen joka saa pätkän oikein lapulle ja linkitettyä tänne, saa laittaa uuden pätkän. Aloittaja siis tarkistaa ja antaa luvan laittaa uuden, jos meni oikein

Ja siis omia pätkiä kuitenkin, ei toisten riffejä/sooloja yms.

Ei vaan kaikkien nuotittajien vastaukset tarkistetaan, ja se jonka laput ovat eniten oikeassa, voittaa skaban.
J.Ahonen
29.01.2008 13:27:47 (muokattu 31.01.2008 10:38:26)
Sointukulkuja olisi hyvä myös käyttää, siinä on mahdollisuus erottua blokkaajana joukosta. Sointukäännöksiä, 4-sointuja tms... Sieltä soinnusta jää helposti pois joku ääni, jos ei korva pelaa.

Kitaristit ei yleensä ole lähellekkään niin perillä soinnuista kuin pitäisi. Aina vain
niitä sooloja.

Tuskin olen itse osallistumassa, tuli kuitenkin tällaisia ajatuksia mieleen. Olen itse asiassa pitkään miettinyt että tämän sortin kilpailulle olisi käyttöä. Hienoa!

Edit: otin paska pädöt pois.
biibob
29.01.2008 13:44:28
Kuka tahansa voi laskea raiturilla sen tempon niin alas, että jokainen ääni kestää 5 sekuntia, ei ole vaikeata blokata. Tietenkin aina voi sanoa että näin ei saa tehdä, mutta mutta....

Siksi ehdotankin että käytetään rytmillisesti hankalampia kuvioita.
Jos käyttää esim. polyrytmiikkaa, niin enään ei blokkaajalla riitä että äänet menee oikein, vain se rytmi pitää YMMÄRTÄÄ, toisin sanoen löytää se syke sieltä jostain.

Soittaa esim. jonkun ison kvintolin 4/4 sisään tms...

Tietenkin soittajan on tiedettävä mitä tekee, jonkun melkein kvintolin nuottitaminen voi olla mielenkiintoista.

Sointukulkuja olisi hyvä myös käyttää, siinä on mahdollisuus erottua blokkaajana joukosta. Sointukäännöksiä, 4-sointuja tms... Sieltä soinnusta jää helposti pois joku ääni, jos ei korva pelaa.

Kitaristit ei yleensä ole lähellekkään niin perillä soinnuista kuin pitäisi. Aina vain
niitä sooloja.

Tuskin olen itse osallistumassa, tuli kuitenkin tällaisia ajatuksia mieleen. Olen itse asiassa pitkään miettinyt että tämän sortin kilpailulle olisi käyttöä. Hienoa!

Omasta mielestäni ei kannata luoda mitään erityisiä sääntöjä, että mitä soittaja saa soittaa omaan pätkäänsä. Ja jos joku tyyppi haluaa välttämättä hakea ne kaikenmaailman ohjelmat, "jotka nuotittavat kuulemansa" ja tätä kautta hakea voiton kisasta, niin itseäänhän se vain siinä huijaa? Itse näen tämän ketjun todella hyvänä kehittäjänä jokaiselle, joka osallistuu tai edes kotonaan yksin pyrkii blokkailemaan kuultuja pätkiä. Tavallaan kun voitosta ei saa edes mitään erikoista palkintoa, niin miksi tässä kannattaisi alkaa erityisesti huijaamaan? Ja loppupeleissä, jos itse tuleviin skaboihin osallistunkin, niin osallistun vain ja ainoastaan itseni vuoksi, eli ei sillä voittajalla ole itselleni mitään väliä. Omaa kehitystä ylläpitäen ajattelen tätä skabaa.

Soinnuista taas olen samaa mieltä kanssasi. Soinnut selkeyttävät aina, kun kuuntelee musiikkia, ja sointujen blokkailu on kuitenkin aina hankalampaa, kuin pelkkien yksittäisten äänien.

Toisaalta en taas alkaisi asettamaan sointujakaan pakollisiksi ääninäytteisiin. Eli joskus sointuja, joskus pelkkiä soolopätkiä, joskus jotain ihan muuta... Mieluummin näin alkuvaiheessa ei asettaisi kovinkaan suuria rajoja, ja alkaa vain katsoa, että mihin suuntaan skaba kehittyy. Jos alkaa näyttää, että jollekkin asialle on selkeää tarvetta tai joku juttu olisi poistettava, niin sitten myöhemmin asettaa rajoitteita sen mukaan.
kimurantti1
29.01.2008 15:28:54 (muokattu 29.01.2008 15:36:27)
Kyllä kannattaa pitää tämän skaban jutut kuitenkin aika yksinkertaisina, ainakin jos halutaan skabasta pedagogis-sisältöinen, eikä jokin elitistien temmellyskenttä. Mitä enemmän tähän saadaan mukaan aloittelevia soittajia, sekä soittajia, jotka eivät ennen ole hirveästi musiikkia plokkailleet, niin sitä parempi. Ei palvele mielestäni mitään järkevää tarkoitusta tehdä pätkiä, jotka on tarkoituksella kohtuuttoman hankalia nuotinnettavia/plokattavia. Siispä tuollaiset ylempänä ehdotetut neljäsosa-kvintolit ja vastaavat voi kyllä jättää samantien pois. Epäilen myös kovasti, että täällä kovin moni ylipätään osaisi soittaa neljäsosa-kvintolin niin timantin tarkasti rytmiin, ettei nuotintajille jäisi paljoa tulkinnanvaraa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)