Aihe: Peltorit(yms työkuulosuojaimet)vaarallisia kuulolle soittaessa?
1 2 3 4
Pieni rumpalipoika
07.01.2008 16:52:53

Tässä olisi kaksi aiheeseen liittyvää kysymystä:

1) Millainen on valettujen tulppien vaimennusvaste kun niissä on monitorinapit? Käsittääkseni juuri vaimennusfiltteri tuottaa sen suht tasaisen vaimennuksen. Mitä tapahtuu kun filtteri korvataan monitorilla? (Kyseessä siis sellainen tapaus, että monitoreista tulee vain musiikkia ja rummut vain vuotaa läpi.)

Ainakin omissani (Finfonicin tulpat ja kuulokkeet) tulpista tulee käytännössä suljetut ja vaimennus on n. 30db. Vuotavaa soundia ei voi paljon kehua. Mutta kyllä sen kanssa pärjää.

2) Mitkä olisi hyvät luurit pitää Elacinien päällä? Haluaisin siis että luurit päästäisivät rumpujen soundin mahdollisimman luonnollisena läpi ja tulpat hoitaisivat vaimennuksen.

Jaa-a. Vaikee sanoo...

j
Rummut nurin ja nussimaan!
Kailis
10.01.2008 21:50:41 (muokattu 10.01.2008 21:52:11)

En tiedä, onko tämä jo itsestään selvä fakta tai jotain, mutta päätin nyt kuitenkin ottaa asian esille.
Tavalliset,edulliset, ei varsinaisesti soittamiseen tarkoitetut työkuulosuojaimethan vahvistaa aina selvästi matalia taajuuksia, ja rummuista tulee mukavan kumeen jytisevän kuuloset. Harvoin tulee käytettyä niitä missään, mutta tuossa kerran laiskuuttani tulpat unohtuivat jonnekin ja päätin sitten pistää paikan päältä löytyneet luurit päälle. Ja rummut taas jytisi korvaan niin perhanasti. Meikäläisen oikea korva on sellainen, että jos se altistuu vahingollisen kovalle melulle, se alkaa välittömästi tuuttaamaan alavireistä 4-viivaista b (tai h)- säveltä. Ja huomasin että aina kun soittaa työkuulosuojaimet päässä soivia rumpuja, niin tämä ilmiö tapahtuu.
Jotenka siis, nykyään en enää olleskaan soita peltorin-tyyppisillä duunarinluureilla, niiden bassopitoinen jylinä ainakin meikäläisen kohdalla tekee ihan selvästi hallaa korvalle.
Tietysti vähä riippuu, kuinka soivat kannut on jne, mutta kannattaa tarkkailla, jos on tottunut soittaan sellaiset päässä..

Jumalauta, nyt huomasin ensimmäisen kerran tuon matalien äänien "korostumisen". Naapurikämpän basistilla on jotkut monsterikamat, ja tietyt taajuudet resonoivat ihan helvetin lujaa meidän puolelle. Nämä samaiset taajuudet jotenkin ihmeesti kumajaa kuulosuojaimissa. Rumpuja soittaessa en ole vastaavaa huomannut (siis rummuista ei tule mulla niitä taajuuksia). Pitänee vaan jaksaa käyttää tulppia.
Foe mounier
27.01.2008 18:05:04
Itekki vähä näitä peltoreita aatellu hommata kun ei nou kuusitulpat tunnu vaimentavan tarpeeksi, ainakaan peltejä. Mitkähän ois sitten hyvät rumpujen soittoon?
Kailis
28.01.2008 01:10:07

Itekki vähä näitä peltoreita aatellu hommata kun ei nou kuusitulpat tunnu vaimentavan tarpeeksi, ainakaan peltejä. Mitkähän ois sitten hyvät rumpujen soittoon?

EI MITÄÄN VÄLIÄ!!!
fish-eye
28.01.2008 13:35:23
Vic Firth Sih-1. Ne on hyvät, tarviit vaan mankan muusikin toistamiseen, jos haluat kuulla musiikkia samalla kun soitat. :) mp3 soittimista ei lähde tarpeeksi tehoa.
It is all crimson.
Analuuk
28.01.2008 15:51:26 (muokattu 28.01.2008 16:00:18)
Tässä olisi kaksi aiheeseen liittyvää kysymystä:

1) Millainen on valettujen tulppien vaimennusvaste kun niissä on monitorinapit? Käsittääkseni juuri vaimennusfiltteri tuottaa sen suht tasaisen vaimennuksen. Mitä tapahtuu kun filtteri korvataan monitorilla? (Kyseessä siis sellainen tapaus, että monitoreista tulee vain musiikkia ja rummut vain vuotaa läpi.)

2) Mitkä olisi hyvät luurit pitää Elacinien päällä? Haluaisin siis että luurit päästäisivät rumpujen soundin mahdollisimman luonnollisena läpi ja tulpat hoitaisivat vaimennuksen.

Tulpan soundi huononee selvästi, kun filterin tilalle vaihdetaan kuuloke. Ne kuitenkin eristää sen verran paljon, että rumpuja voi hyvin ottaa kuunteluun. Mä soitan bilebändin kanssa niin että mulle tulee nappeihin sama signaali kuin PA:sta ulos päin, helpottaa miksaajan työtä, kun yhdellä teknikolla mennään... Käytännössä siis mastersendi myös kuulokevahvistimeen ja siitä jatkopiuhalla nappeihin. Kuulokevahvistin on pääteräkissä, joka pistetään mun viereen, eli voin itse säätää volumen.

Mulla toi systeemi toimii yleensä yllättävän hyvin. Pienissä paikoissa en vaan meinaa kuulla basistia tarpeeksi, jos se tuuttaa lavalta liian kovaa... Basistin ja kitaristin laulamia falsettistemmoja olis kans kiva kuulla vähän vähemmän... =D

Jos soitat luurien kanssa, niin eihän sillä ole muuta väliä, kuin että ne ovat laadukkaat ja avoimet. Sellaset AKG studioluurit toimii ainakin komiasti! En muista mallia...
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Foe mounier
28.01.2008 19:32:33
Voiko tällaisilla soittaa bändi treeneissä?
Youni
28.01.2008 20:56:44 (muokattu 28.01.2008 20:57:22)
Voiko tällaisilla soittaa bändi treeneissä?

En mä ainakaan bänditreeneissä Peltoreista diggaa. Vaimenee tosiaan ne korkeat äänet, joita muistakin soittimista lähtee. Tekee oman ja bändin balanssin tarkkailun lähes mahdottomaksi. Sitten ei tiedä enää, että kuinka kovaa itse tulisi soittaa, onko basso liian kovalla, entäs piano jne.

Itse käytän kuppikuulosuojaimia vain, kun laiskottaa, soitan tekniikkatreeniä, enkä jaksa etsiä kuusituliipa ja tunkea niitä korviini.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Kailis
28.01.2008 21:51:32

Tulpan soundi huononee selvästi, kun filterin tilalle vaihdetaan kuuloke. Ne kuitenkin eristää sen verran paljon, että rumpuja voi hyvin ottaa kuunteluun. Mä soitan bilebändin kanssa niin että mulle tulee nappeihin sama signaali kuin PA:sta ulos päin, helpottaa miksaajan työtä, kun yhdellä teknikolla mennään... Käytännössä siis mastersendi myös kuulokevahvistimeen ja siitä jatkopiuhalla nappeihin. Kuulokevahvistin on pääteräkissä, joka pistetään mun viereen, eli voin itse säätää volumen.

Mulla toi systeemi toimii yleensä yllättävän hyvin. Pienissä paikoissa en vaan meinaa kuulla basistia tarpeeksi, jos se tuuttaa lavalta liian kovaa... Basistin ja kitaristin laulamia falsettistemmoja olis kans kiva kuulla vähän vähemmän... =D

Jos soitat luurien kanssa, niin eihän sillä ole muuta väliä, kuin että ne ovat laadukkaat ja avoimet. Sellaset AKG studioluurit toimii ainakin komiasti! En muista mallia...

Antti, tarkoitat laadukkaat ja SULJETUT, eikö?
DrmBug
28.01.2008 23:00:06
Antti, tarkoitat laadukkaat ja SULJETUT, eikö?

Vai haettiinko tässä sitä, että jos pitää tulppia alla niin siihen päälle sit laadukkaat ja AVOIMET luurit? Kun tulpista oli kuitenkin kyse. Harva noista suljetuista laatuluureista vaimentaa niin paljon, että viittis rumpuja ne päässä paukuttaa.
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
tml
30.01.2008 16:37:16
Perse edellä puuhun. Tulpathan pilaa niiden luurien soundin ihan täysin. En ymmärrä...
Laatuluureista mm. Beyerdynamicin DT 770:llä olen vääntänyt studioissa, niistähän on olemassa rumpaleille vielä ihan oma M versio, jossa vaimennusta on varmasti riittävästi. Mulle toi perusmallikin on ollut riittävä.
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_dt770pro.htm
http://www.thomann.de/fi/beyerdynamic_dt770m_monitorkopfhoerer.htm

Kailis, suljettuja studioluureja käytänkin tällä hetkellä. Ongelmani on siis epätasainen vaimennus, niin kuin Peltoreillakin. Viritän Gretschit Max Roach -korkeudelle, mutta kuin laitan luurit päähän soundi muistuttaakin 80-luvun Steve Gaddia :)

Päästävätkö siis avoimet luurit huonesoundin läpi siedettävänä, jos käytän niitä Elacinien päällä?

Jos syöttää vähän overhead-signaalia suljettuihin luureihin, saa kyllä siedettävän soundin, mutta en haluaisi hankkia mikseriä sen takia.
Kailis
30.01.2008 17:26:12

Kailis, suljettuja studioluureja käytänkin tällä hetkellä. Ongelmani on siis epätasainen vaimennus, niin kuin Peltoreillakin. Viritän Gretschit Max Roach -korkeudelle, mutta kuin laitan luurit päähän soundi muistuttaakin 80-luvun Steve Gaddia :)

Päästävätkö siis avoimet luurit huonesoundin läpi siedettävänä, jos käytän niitä Elacinien päällä?

Jos syöttää vähän overhead-signaalia suljettuihin luureihin, saa kyllä siedettävän soundin, mutta en haluaisi hankkia mikseriä sen takia.

"Päästävätkö siis avoimet luurit huonesoundin läpi siedettävänä, jos käytän niitä Elacinien päällä?"

En usko.
Analuuk
30.01.2008 23:47:31
Vai haettiinko tässä sitä, että jos pitää tulppia alla niin siihen päälle sit laadukkaat ja AVOIMET luurit? Kun tulpista oli kuitenkin kyse. Harva noista suljetuista laatuluureista vaimentaa niin paljon, että viittis rumpuja ne päässä paukuttaa.

Perse edellä puuhun. Tulpathan pilaa niiden luurien soundin ihan täysin. En ymmärrä...
Laatuluureista mm. Beyerdynamicin DT 770:llä olen vääntänyt studioissa, niistähän on olemassa rumpaleille vielä ihan oma M versio, jossa vaimennusta on varmasti riittävästi. Mulle toi perusmallikin on ollut riittävä.

Makuasia, jos rumpuja ei voida ottaa kuunteluun (esim treenataan levyn päälle, tai klikin päälle), mielummin soitan niin että alla tulpat ja päällä avoimet luurit.

Jos taas rumpuja saa kuunteluun, niin mielummin ilman tulppia ja suljetut kuulokkeet.
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Bobana
31.01.2008 02:03:22
Mä en ees vittu jaksa lukea kaikkee läpi kun jo otsikosta lähtien kaikki on päin persettä.

Kaikki suojaus on hyvästä oli se sitte peltori tai kilpaileva vihannes Wyrth.
Siis kaikki on jees mikä vie dB pois. Oon soittanu pelkillä peltoreilla kun olin yksin ja taas bändin kanssa kuusitulpila. Saundi on vaan eri. Oon työskennelly alalla jo toistakytä vuotta ja moni muu on kauemmin mutta se on varma että kuulon suojaus ei ole perseestä.

P.S. N. 20v rumpalointia takana ja vieläkin lähes täydellinen kuulo. 3000Hz kohdalla oli pieni notkahdus joka tarkoittaa normaalia puhe-taajuutta mutta sillä ei ole mitään merkitystä vielä tässä vaiheessa.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
31.01.2008 05:52:04 (muokattu 31.01.2008 05:56:31)

Mä en ees vittu jaksa lukea kaikkee läpi kun jo otsikosta lähtien kaikki on päin persettä.

Kaikki suojaus on hyvästä oli se sitte peltori tai kilpaileva vihannes Wyrth.
Siis kaikki on jees mikä vie dB pois. Oon soittanu pelkillä peltoreilla kun olin yksin ja taas bändin kanssa kuusitulpila. Saundi on vaan eri. Oon työskennelly alalla jo toistakytä vuotta ja moni muu on kauemmin mutta se on varma että kuulon suojaus ei ole perseestä.

P.S. N. 20v rumpalointia takana ja vieläkin lähes täydellinen kuulo. 3000Hz kohdalla oli pieni notkahdus joka tarkoittaa normaalia puhe-taajuutta mutta sillä ei ole mitään merkitystä vielä tässä vaiheessa.

Kerro vielä kuinka kauan olet työskennellyt alalla. Mikä on dB? Mikä on saundi? Kuusitulpilla tavataan. Mitä tarkoittaa notkahdus jolla ei ole mitään merkitystä? Kuka puhuu 3000 Hz?
Jatkuu...
Pieni rumpalipoika
31.01.2008 10:47:16

Onks kankkunen nyt?

Kerro vielä kuinka kauan olet työskennellyt alalla. Mikä on dB? Mikä on saundi? Kuusitulpilla tavataan. Mitä tarkoittaa notkahdus jolla ei ole mitään merkitystä? Kuka puhuu 3000 Hz?
Jatkuu...

Onks kankkunen nyt?

: )

Hoho.
Rummut nurin ja nussimaan!
Kailis
31.01.2008 12:58:28 (muokattu 31.01.2008 13:16:02)

Onks kankkunen nyt?

Onks kankkunen nyt?

: )

Hoho.

Kanks onkkunen. Ei ole . Näen vain sun kirjoituksen kahtena.
Kiitos taiteilijanimi-ideasta. Wat Shinker.
Youni
01.02.2008 15:06:25
...pieni notkahdus joka tarkoittaa normaalia puhe-taajuutta mutta sillä ei ole mitään merkitystä vielä tässä vaiheessa.

Mulle sanoi terkkari samaa yläasteella ollessani. Viime kuussa kävin työterveydessä aloitustarkastuksessa, ja kuuloni on kuulemma erinomainen, ei mitään notkahdusta. Mittauslaitteisto siis saattaa vaikuttaa, työterveydessä oli äänieristetty koppi ja uudet päähän istuvat kuulokkeet.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Ruutikallo
01.02.2008 23:48:52
Mulle sanoi terkkari samaa yläasteella ollessani. Viime kuussa kävin työterveydessä aloitustarkastuksessa, ja kuuloni on kuulemma erinomainen, ei mitään notkahdusta. Mittauslaitteisto siis saattaa vaikuttaa, työterveydessä oli äänieristetty koppi ja uudet päähän istuvat kuulokkeet.

Työteveyslääkäreillä on myös "taipumus" parannella tuloksia, joskaan ei konkreettisesti, mutta siistien. Ettei voida myöhemmin syyttää työstä aiheutuvasta ammattitaudista.

Nimim. kokemusta on. Muutama hertsinotkahhdus itsellä(todettu yksityisellä, ajoittaisen tinnituksen takia, joka ei liity rumpuihin).
Niin, joka vuosi työterv.tarkastuksessa kuulo senkun paranee vaan. Kummallista, eikö?
"Siit hyvästähä mie sahhaan siult puol päätä"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)