Aihe: Pedaalimalliset viritysmittarit
1 2 3 4
Dr. Muff
31.05.2007 13:00:00 (muokattu 31.05.2007 13:00:13)
Tänne varmaan voi vähän kysymystä laittaa että mitä mieltä ootte tosta korgin dt-10:stä? Anteeksi ot..

Mulla on toi ollut ehkä reilut pari vuotta. Hyvin toimii. Seuraa nopsaan ja vireen saa riittävän kohdilleen. Intonaation säätöön sitten muut masiinat. Bossi seuraa vaivalloisemmin eikä ole ollenkaan nuin kiva käyttää.

Petersoni on kova, mutta sen käyttö vaatii totuttelua. Vanhemmissa strobostombeissa jakit on vähän hepposia. Korg on iisimpi ja ihan riittävän tarkka peruskäyttöön.

Harvemmin ammatikseen kauhakuormaajaa käyttävä haluaa että kauhat on tehty muovista.

Kauhakuormaajan kauhaan kohdistuu ehkä vähän isommat rasitukset. Polymeereista syntyy helposti riittävän vahva kotelo jos se vaan on valmistajan intressien mukaista.
Olen kojootti. Älä koske.
Jungleman
01.06.2007 15:41:06
Siinä Ibanezin LU-20:ssä ei ole strobo-modea ja se on kooltaan kyllä Bossin speduja isompi. Pedaalilautaan sijoitettaessa piti vähän miettiä järjestystä, kun kaikki muut pedaalit olivat normaali pystymalleja ja se Ibanezin viritin on vaakamallia.
Kehun sitä silti koosta huolimatta,siilä se ledien koko ja kirkkaus on laitteen isomman fyysisen koon vuoksi erinomaisen selkeä etenkin stagella. Tykkään myös siitä, että ledit eivät ole "viritetty" myöskään mitenkään levottoman herkäksi, vaan skitanviritys onnistuu nopeasti ja tarkasti. Jos siis hieman Bossin speduja isompi koko ja vaakamalli ei ole este, niin kantsii mielestäni tsekata, sillä toi hinta/laatu suhde on mielestäni erinomainen.

Pitänee tuo mennä poistamaan liikkeestä, kunhan kävelee vastaan. Sitten voisinkin tehdä vertailun: LU-20, Boss TU-2, Planet Waves Cromatic Tuner, Behringer TU100 ja kaverilta lainaksi Korg. Jos vaikka artikkelin väsäisi loman ratoksi, sitten kun kesälaitumet heinäkuussa avautuvat...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
jukpel
01.06.2007 19:20:58
Jungleman, tekisit kyllä aikamoisen pioneerityön, jos tekisit oikeesti sellaisen pedaaliviritinvertailun! Kannatan ehdotustasi lämpimästi, jos sinulla siihen olisi mahdollisuus!
Oikeesti eroja varmaan löytyykin ja jos mennään todella "soluasteelle" niin kaikenlaisia heittoja ja eroja tulee testissä esille.

Pedaalimallisia virittimiä käytetään käsittääkseni ensisijaisesti lavalla, jolloin virityksen helppokäyttöisyys ja nopeus ainakin itselleni on se tärkein ominaisuus. Absoluuttinen tarkkuus (vrt. strobomittarit) lienee toissijainen asia, sillä käsi sydämelle: kuinka monella kitaristilla säädöt skebassa aina oikeesti 100%:sessä säveltarkkuudessa (esim. käytätkö aina samoja ja samanpaksuisia kieliä, joille hienosäätö on joskus "kolme vuotta sitten" tehty, vuodenaikojen vaihtelu kaulan elämiseen, kielten likaisuus jne.). Ok, Buzz Feiten-miehet voivat olla ehkä tästä asiasta eri mieltä...
Eli pedaalimallisissa keikkamittareissa ratkaiseva mielestäni eri tekijät, kuin esim. Petersonin stroboräkkiviritin- tyyppisiin virittimeen vertailu.
mailbag
01.06.2007 19:39:57
en kyllä tajua tuota että ei intonaatiota esim säädetä aina kieltenvaihdon yhteydessä, itte säätelen kohilleen usein ja kun kiinniolevat kieletkin vähän kulahtaa niin pitää intonaatiota säädelle, ei paljon tee mieli soitella epävireisellä kitaralla :)
juzi
01.06.2007 21:45:42
Petersoni on kova, mutta sen käyttö vaatii totuttelua.

Näin on. Ite hommasin strobostompin pari vuotta sitten ihan säätöhommia ajatellen. Kaikki kaverit, jotka sitä ovat kokeilleet, ovat aluksi ihan sekaisin näytön tarkkuuden ja herkkyyden vuoksi.

Muutama jippo, jotka olen ite huomannu hyödyllisiksi strobostompilla virittäessä (auttaa varmaan käytettäessä muitakin mittareita). Viritän käyttäen kaulamikkiä. Tuntuu että mittari saa paremmin "selvää" kaulamikin signaalista. Demppaan kaikki muut kielet. Ihan oikeasti, Petersonit on niin tarkkoja että kun virittää jotain kieltä ja toiset kielet resonoi hiljaa taustalla niin näyttö tulee hieman levottomammaksi kuin dempatessa muut kielet.

Tuo suuri tarkkuus ja herkkyys tekee siitä live-käytössä huonon, jos et ole tarkkana ja et osaa lukea sitä. Mutta hyviä puolia ovat sitten tarkkuus, nopeus (ei kauaa arvo että mikä sävel...), kirkas ja selkeä näyttö, jykevä kotelo, TBP, ohjelmoitavuus, alarekisteri aina 4Hz:iin asti...

Hinta oli kova. mutta kerran se kirpaisi ja on maksanut itsensä monin kerroin takaisin säätöhommissa. Ja äkkiä sitä näyttöä oppii lukemaan. Mutta ihan "tavansoittajalle" en suosittele. Tuota Bossin TU2:sta on monella kaverilla ja kaikki tuntuu tykkäävän.
Joees
01.06.2007 22:05:53
Näin on. Ite hommasin strobostompin pari vuotta sitten ihan säätöhommia ajatellen. Kaikki kaverit, jotka sitä ovat kokeilleet, ovat aluksi ihan sekaisin näytön tarkkuuden ja herkkyyden vuoksi.

Muutama jippo, jotka olen ite huomannu hyödyllisiksi strobostompilla virittäessä (auttaa varmaan käytettäessä muitakin mittareita). Viritän käyttäen kaulamikkiä. Tuntuu että mittari saa paremmin "selvää" kaulamikin signaalista. Demppaan kaikki muut kielet. Ihan oikeasti, Petersonit on niin tarkkoja että kun virittää jotain kieltä ja toiset kielet resonoi hiljaa taustalla niin näyttö tulee hieman levottomammaksi kuin dempatessa muut kielet.

Tuo suuri tarkkuus ja herkkyys tekee siitä live-käytössä huonon, jos et ole tarkkana ja et osaa lukea sitä. Mutta hyviä puolia ovat sitten tarkkuus, nopeus (ei kauaa arvo että mikä sävel...), kirkas ja selkeä näyttö, jykevä kotelo, TBP, ohjelmoitavuus, alarekisteri aina 4Hz:iin asti...

Hinta oli kova. mutta kerran se kirpaisi ja on maksanut itsensä monin kerroin takaisin säätöhommissa. Ja äkkiä sitä näyttöä oppii lukemaan. Mutta ihan "tavansoittajalle" en suosittele. Tuota Bossin TU2:sta on monella kaverilla ja kaikki tuntuu tykkäävän.

Mulla on tuo Strobostomp livekäytössäkin ja hyvin futaa. Ei ongelmia, mutta ehkä se johtuu siitä tottumisesta. Tuo kun on mulla jo tovin ollut niin on kerennyt tottumaan siihen. Myöskin mun frendit ovat aluksi olleet hitusen pihalla tuon kanssa jos ovat käyttäneet sitä. Ehdottoman hyvä värkki on tuo. Säätöhommissa ihan bueno.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
mansipoika
01.06.2007 22:51:03
Korgon DT-10 toimii mainiosti!!
www.myspace.com/hatedivisionband
McNulty
02.06.2007 14:54:57
Muutama jippo, jotka olen ite huomannu hyödyllisiksi strobostompilla virittäessä (auttaa varmaan käytettäessä muitakin mittareita). Viritän käyttäen kaulamikkiä. Tuntuu että mittari saa paremmin "selvää" kaulamikin signaalista.

Mulla on yleensä sekä kaula- että tallamikki päällä kun viritän. Myös volumepotikan rullaus pienemmälle auttaa usein asiaan... mittarin viisari tai ledit käyttäytyvät huomattavasti rauhallisemmin. Eli kannattaa kokeilla noiden eri mikkien päälläolon lisäksi vähentää volumea kun virittää.
clenching the fists of dissent
Explorer
28.01.2008 23:25:45
Kaivelimpa vanhan ylös etten täyttele palstaa turhuuksilla.

Erittäin hyvä veto. Käytetään niitä jo olemassaolevia ketjuja.

Eli tuneria ostamassa. Pedaalimallinen pienen koon takia.

BOSS pedaali tuner?

Mulla on Boss TU-2, johon skeba menee suoraan ja siitä sitten parin muun purkin kautta vaffarin inputtiin. Toimii vallan loistavasti, ja sillä saa näppärästi mutetettua signaalin piisien välissä samalla kun halutessaan tarkistaa vireen.
You ain't seen me, right!
McNulty
28.01.2008 23:37:54
Korg DT-10 on hyvä kilpailija Bossin TU-2:lle. Korg on mielestäni tarkempi, sillä pystyy tekemään kitaran säätöhommiakin ihan hyvin.

Toisaalta... keikkatilanteessa se tarkin ja eniten poukkoileva mittari ei välttämättä ole se paras.
byt' v kurse volkov
oiva tumpeloinen
28.01.2008 23:42:35
Korg DT-10 on hyvä kilpailija Bossin TU-2:lle. Korg on mielestäni tarkempi, sillä pystyy tekemään kitaran säätöhommiakin ihan hyvin.

Toisaalta... keikkatilanteessa se tarkin ja eniten poukkoileva mittari ei välttämättä ole se paras.

DT-10 on tuntunut hyvältä, mitä sen kanssa on joutunut tekemisiin. Ainoa ongelma kokeilemassani yksilössä on sen kytkin, mikä on täysin tunnoton kengän alla. Toisaalta siitä pedaalista näkee katsomalla, milloin se on päällä ja milloin ei. Se tunnottomuus voi toki olla tuon yksittäisen pedaalin ongelma. Kaupassa aikoinaan räplätessäni samanmoista viritintä, ei tuollaista ongelmaa ollut.
Explorer
28.01.2008 23:43:03

Jep. Tuo Boss ei ole tarkin mahdollinen, mutta kätevä juuri keikka- ja treenihommissa. Äänittäessä on sitten kyllä ideaa käyttää jotain tarkempaa vimpainta.
You ain't seen me, right!
januszian
28.01.2008 23:54:21

DT-10 on tuntunut hyvältä, mitä sen kanssa on joutunut tekemisiin. Ainoa ongelma kokeilemassani yksilössä on sen kytkin, mikä on täysin tunnoton kengän alla. Toisaalta siitä pedaalista näkee katsomalla, milloin se on päällä ja milloin ei. Se tunnottomuus voi toki olla tuon yksittäisen pedaalin ongelma. Kaupassa aikoinaan räplätessäni samanmoista viritintä, ei tuollaista ongelmaa ollut.

Tällähän ei ole meikälle mitään väliä. Mutta hyvää infoa toki muille kiinnostuneille.

Eli siis mulla tulee olemaan tuo tuner koko ajan päällä ja piuha vahvarin tuner outista tunerin inputtiin. Niin ja siis tuo tuner sijaitsee siinä vahvarin päällä mun maailmankuvassani. :) Eli pitää olla kirkkaat ja selkeät ledit.

Onhan Korg DT-10:ssä myös näin?
SOLNIC LIVENÄ http://www.myspace.com/solnic
oiva tumpeloinen
28.01.2008 23:56:34
Tällähän ei ole meikälle mitään väliä. Mutta hyvää infoa toki muille kiinnostuneille.

Eli siis mulla tulee olemaan tuo tuner koko ajan päällä ja piuha vahvarin tuner outista tunerin inputtiin. Niin ja siis tuo tuner sijaitsee siinä vahvarin päällä mun maailmankuvassani. :) Eli pitää olla kirkkaat ja selkeät ledit.

Onhan Korg DT-10:ssä myös näin?

On. Tuosta kyseisestä pedaalista on muuten artikkelikin tehty.
januszian
28.01.2008 23:58:03

On. Tuosta kyseisestä pedaalista on muuten artikkelikin tehty.

Huomasin, löysin. Hyvä hyvä!
januszian
29.01.2008 02:28:48

Millasella muuntajalla tuo DT-10 muuten soi? Vaatiiko jonkun oman erikoisen vai perus BOSS PSA230 jne?
Murgo
29.01.2008 06:32:06

Kauhakuormaajan kauhaan kohdistuu ehkä vähän isommat rasitukset. Polymeereista syntyy helposti riittävän vahva kotelo jos se vaan on valmistajan intressien mukaista.

Vähän off-topicia, mutta näin on. Esimerkiksi asepuolella on jo pitkään käytetty polymeereja tukeissa (suomalainen RK,jenkkien M16 jne.) ja jopa rungoissa (Glock). Nämä siis todella koviin oloihin/käyttöön tarkoitettuja vehkeitä. Behkun kuoret tosin eivät ihan taida olla samaa sarjaa(vaikka kyllähän nekin kuulemma aika paljon kestävät), mutta kyllä tosiaan löytyy "muoveja" joista voidaan tehdä kotelo joka kestää vielä kun metallinen litistyy.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
T-luu
29.01.2008 12:42:43
Millasella muuntajalla tuo DT-10 muuten soi? Vaatiiko jonkun oman erikoisen vai perus BOSS PSA230 jne?

Ei vaadi, komiasti käy tuo mainitsemasi.
Kunnallisjäte
29.01.2008 13:27:48

Mites oli ton Boss TU-2 paikka signaaliketjussa. Lähes kaikilla se on heti alussa, mut mulla se on vikana. Olikos tällä nyt väliä jos kaikki muut pedaalit on poissa päältä. Ilmeisesti phaseri ja delay pysty tota jotenkin häiritsemään? Tästä on ollut jotain keskustelua aiemmin, mutta.

Nyt menee efektilenkki tele-wahi- Boss FBM-1 (särö, sävyn säätö) - fuzz- tremolo- reverb/delay - Boss TU-2.

Ainakin tällä tavalla saan hyvin mutetettua häiriösysteemit tarvittaessa.

Ja kommenttina TU-2 ketjuun, että virittimenä TU-2 on musta loistava ja aivan riittävä ainakin meikäläiselle ja todella kestävä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)