Aihe: ESP-LTD:n kitarat yleensä!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
teenager from mars
27.01.2008 14:35:09
X-jumbo on isompi kuin jumbo.

aa, taas hieman viisaampi. onko noi joissain tietyissä kitaramerkeissä?
we are one-thirty-eight!
musaniko
27.01.2008 20:21:23
juu ja kyllä ne emg:t on tosi kova sana hevissä.. kannattaa viel kuitenki kokeilla jos mahdollista..
teenager from mars
27.01.2008 21:25:24
juu ja kyllä ne emg:t on tosi kova sana hevissä.. kannattaa viel kuitenki kokeilla jos mahdollista..

totta kai niitä testata pitää, en oo vaan niin kovin hyvin perehtynyt noiden mikrofonien toimintaan. en oikeen tiedä niistä mitään.
we are one-thirty-eight!
VFK
27.01.2008 21:31:53
EMG:t pelittää kyllä vähän bluesimmassakin meiningissä ihan hyvin. Niissä kun on ne pikaliittimet, niin on helppo vaihtaa esim. Wylde-setistä se 85 tallaan, niin toimii paljon paremmin. Se 81 on niin kirkas/tiukka/ohut-soundinen, että muut kuin hevit ei oikein irtoa. 85 on huomattavasti pyöreämpi- ja isompisoundinen. Ei samalla tavalla ärsyttävän käreä kuin 81. Lisähyötynä heviä soitettaessa botnen lisääntyminen. Ja nyt en tarkoita sitä epämääräistä huminaa, vaan käyttökelpoista, tiukkaa, auktoriteetin omaavaa botnea.

Jos taas kitarassa on se 81/60-setti, niin 60:stä ei kannata tallaan laittaa missään tapauksessa. Ei toimi. Jos 81/81, niin käytetyn 85:n saa Torilta 50-60 eurolla.

Sitten ne EMG:n singlecoilit on ihan toimivia, ei tosin mitään varsinaisia tonemonstereita(niinkuin ei noi humpparitkaan). SA on selkeästi parempi mun mielestä, kuin S.

81 toimii monessa tapauksessa(hevissä) myös erittäin hyvin, mutta 85 on yleensä mun valinta tallaan. Monipuolisempi mikki, parempi, miellyttävämpi soundi. Ne pikaliittimet on nerokas keksintö. Kieltenvaihdon yhteydessä mikkien vaihto ottaa toista minuuttia.

Se LTD Anniversary-malli, jota tossa ihastelit, on ihan hyvä kitara. Helpposoittoinen ja hyväsoundinen kitara. Se ulkonäkö tosiaan viittaa sinne metallimeininkiin, mutta kitara sinällään taipuu kyllä muuhunkin. Torilla oli hetki sitten vastaava ihan käypään hintaan. Itseasiassa kaksikin.

Tosta floikkajutusta. Mä vierastin itsekin niitä pitkään, mutta sitten tuli tilaisuus hankkia ainutlaatuinen kitara, jonka ainoa "miinus" oli se floikka. Hankin sen ja huomasin toimivaksi. Ihastuin myös siihen, että vire pysyy hienosti.

Huonona puolena tavallaan toi vireen vaihtamisasia, mutta toisaalta, jos sä vaihdat kiinteätallaisen kitaran virettä enemmän kuin puoli sävelaskelta, niin yleensä tahtoo tulla vireongelmia. Pitäisi alkaa säätämään kaularautaa, vaihtaa paksumpia/ohuempia kieliä ja säätää intonaatiota. Lisäksi kun kielet ovat tottuneet tiettyyn vetoon, ne eivät oikein sulata suurta vaihtelua siinä.

Itse en vaihda virettä missän kitarassa, vaan hankin tiettyyn vireeseen omat kitarat. Käytän nykyisin vain E ja Drop-D-vireitä, joten periaatteessa tulisin toimeen kahdella kitaralla. Usein kyse ei ole varsinaisesti rahastakaan, koska useimmilla on ne kaksi kitaraa ja harvempi kuitenkaan useampaa virettä käyttää. Jos taas jostain syystä haluaa niitä vireitä vaihdella jatkuvasti ja omistaa yhden kitaran, niin onhan se kiinteätallainen helpompi vaihtoehto.

Uskoisin, että noilla LTD:n lisenssifloikillakin soittaa monta vuotta. Toki rauta voi olla aika kaukana OFR:ien matskusta, mutta uskoisin sen kestävän normaalikampeamisella sen 10 vuotta. Siinä ajassa useimmilla on vaihtuneet kepit aika monenn kertaan.

Yhteenvetona EMG:t toimii, LTD:t toimii, floikkakitarat toimii.
So many assholes... So few bullets.
oiva tumpeloinen
28.01.2008 02:07:41
Jos taas kitarassa on se 81/60-setti, niin 60:stä ei kannata tallaan laittaa missään tapauksessa. Ei toimi.

Höpö höpö. Kaikkihan on ihan kiinni siitä, mitä halutaan. Piruuttain kokeiltiin bändikafrun keppiin vaihtaa noiden paikat ennen suurempaa mikkiremonttia ja se oli ihan tyytyväinen lopputulokseen. Sai paljon puuroisemman soundin, mikä kelpaa sille hyvin stonerin soittoon. Eikä se nyt vielä tarkoita, etteikö sillä pystyisi mitään muuta soittamaan.
VFK
28.01.2008 15:52:25
Höpö höpö. Kaikkihan on ihan kiinni siitä, mitä halutaan. Piruuttain kokeiltiin bändikafrun keppiin vaihtaa noiden paikat ennen suurempaa mikkiremonttia ja se oli ihan tyytyväinen lopputulokseen. Sai paljon puuroisemman soundin, mikä kelpaa sille hyvin stonerin soittoon. Eikä se nyt vielä tarkoita, etteikö sillä pystyisi mitään muuta soittamaan.

Okei, jos haluaa haluaa puuroisen soundin, niin onnea vaan hänelle. Noihin pikkuasioihin kannattaa takertua. Niinkuin varmaan ymmärrät, on asioita hieman yleistettävä, kun tänne kirjoittaa. Kirjoitan tietenkin omasta näkökulmasta ja asioista joita olen kokeillut.

Suurimmalle osalle siis EMG 60 ei toimi tallassa. Tunkkaisen ja epäselvän soundin ystäville toimii.
Askorbiinihappo
28.01.2008 16:57:24

aa, taas hieman viisaampi. onko noi joissain tietyissä kitaramerkeissä?

X Jumbo = Extra Jumbo. Löytyy aika useistakin Ltd:n ja Espin kepeistä.

Niin, sitä vaan vielä, että mulla on tuo Esp FR Horizon, ja, tuota, no se nyt ei välttämättä ole ihan sama, kuin nuo alle 1000 euron Ltd:t, mutta hyvä peli se on. Itse jos nyt juuri olisin kovasti uuden kepin tarpeessa, ja sen pitäisi olla LTD, niin ottaisin EC-1000:n tai jonkun halvemman EC:n. Tyylikkäitä ja varmasti hyviä kitaroita.
Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI! Ushimir FTW!
oiva tumpeloinen
28.01.2008 17:31:32 (muokattu 28.01.2008 17:31:44)
Okei, jos haluaa haluaa puuroisen soundin, niin onnea vaan hänelle. Noihin pikkuasioihin kannattaa takertua. Niinkuin varmaan ymmärrät, on asioita hieman yleistettävä, kun tänne kirjoittaa. Kirjoitan tietenkin omasta näkökulmasta ja asioista joita olen kokeillut.

Suurimmalle osalle siis EMG 60 ei toimi tallassa. Tunkkaisen ja epäselvän soundin ystäville toimii.

Noh. Kovin moni sitä ei tallaan laita, mutta just sanomalla "tunkkainen ja epäselvä" mennään puihin ton mikin kanssa. Ei se ihan käyttökelvoton siellä tallassa ole. Ei sillä pelkkää mutaa tule. Ei se kylläkään purekaan siihen malliin kuin 85 puhumattakaan 81:stä. Mut mun mielestä on vähän turha yleistää, että se ei toimi tallassa ollenkaan. Näin pikkuasioina.
VFK
28.01.2008 19:48:18
Noh. Kovin moni sitä ei tallaan laita, mutta just sanomalla "tunkkainen ja epäselvä" mennään puihin ton mikin kanssa. Ei se ihan käyttökelvoton siellä tallassa ole. Ei sillä pelkkää mutaa tule. Ei se kylläkään purekaan siihen malliin kuin 85 puhumattakaan 81:stä. Mut mun mielestä on vähän turha yleistää, että se ei toimi tallassa ollenkaan. Näin pikkuasioina.

No niinkun mä sanoin, en suosittelisi sitä kenellekään tallaan. Niinkuin olet varmasti huomannut, on se poikkeuksetta(lukuunottamatta teidän bändin toista kitaristia)kaulassa ja yleensä sen kaverina 81 tallassa.

Jos yritetään suositella asioita, niin eikös silloin suositella niitä parhaita vaihtoehtoja, ei huonoimpia?

Verrattuna 85:een, 81:een ja 89:iin, on 60:n soundi tunkkainen ja epäselvä. Ei tule pelkkää mutaa, muttei myöskään soundia, jota suosittelisin kenellekään. 60:n on tarkoitettu kaulamikiksi ja toimii siinä paikalla kohtalaisesti, muttei olisi mun ykkösvalinta myöskään kaulaan.
Jucciz
28.01.2008 19:58:59
Pitäskö tää otsikko varalta vaihtaa ESP:stä LTD:ksi?

Eihän Presidentti-ketjussakaan pääasia ole Euro Shopper -kahvista keskustelu.
Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. - Salamimaker
McNulty
28.01.2008 20:05:58
Ihmeen moni näköjään unohtaa vahvistimen ja kaiutinelementin kun puhutaan kitaran soundista. Mikit ovat lopulta reilusti pienempiä tekijöitä soundin suhteen kuin juurikin vaffari tai skobe.

Kenties jonkin kirkassoundisen ja kuulaan vaffarin kanssa EMG 60 on toimiva ratkaisu kitaran tallamikkinä. Jonkun alakertaa tuuppaavan styrkkarin kanssa sitten ei.

Ei nuo asiat ole koskaan niin mustavalkoisia mitä Diezel-logoinen hemmo kirjoitteleepi.
byt' v kurse volkov
oiva tumpeloinen
28.01.2008 20:13:20
No niinkun mä sanoin, en suosittelisi sitä kenellekään tallaan. Niinkuin olet varmasti huomannut, on se poikkeuksetta(lukuunottamatta teidän bändin toista kitaristia)kaulassa ja yleensä sen kaverina 81 tallassa.

Jos yritetään suositella asioita, niin eikös silloin suositella niitä parhaita vaihtoehtoja, ei huonoimpia?

Eli kun on totuttu tekemään asiat tietyllä tavalla, ei muut tavat tule kysymykseenkään? Varsinkin, kun valtaosa tekee asiat toisella tavalla?

Verrattuna 85:een, 81:een ja 89:iin, on 60:n soundi tunkkainen ja epäselvä. Ei tule pelkkää mutaa, muttei myöskään soundia, jota suosittelisin kenellekään. 60:n on tarkoitettu kaulamikiksi ja toimii siinä paikalla kohtalaisesti, muttei olisi mun ykkösvalinta myöskään kaulaan.

Mitenkäs pitkä sun kokeilusi 60 tallassa on ollut? Olet varmasti useammalla vahvistimella testannut kertakäyttöä pidempään sitä mikkiä, kun pystyt sanomaan, että se ei todellakaan jossain paikassa toimi? Olisi kovasti helpompi ottaa täydelliset nöynöyt jostain, jos siitä on vähän pidempiaikaistakin kokemusta.
Wolfie
28.01.2008 20:16:27
Hyvin sanottu Bonecrusher. Itsekin mietiskelin, että onpas Carvin tummunut saundiltaan viime kerrasta ja aloin miettiä syntyjä syviä. Sitten muistin vetäistä volumenupin ulospäin ja taas lähti heleä ja kuulas meininki. Vaikka mikeillä on vaikutusta, ovat ne kuitenkin etupäässä hienosäätöä, jos ei mennä yksikelaisista humbuckereihin tai toisinpäin. Vähäisellä kokemuksellani näin heittelen. Hajosin kertaalleen aika totaalisesti, kun huomasin Harrikan keskimikin soivan paljon kauniimmin ja harmonisemmin kuin Tokain vastaava. Tosin kaulamikki ja tallamikki sitten ovat mitä ovat verrattuna Tokaihin. Sinällään ei ainakaan edullisen mittapuun mikeissä suuria eroja ole vastaan tullut, mutta nyanssit tulevat esille toisilla mikeillä toisella tavalla kuin toisilla.

Sitten itse aiheeseen. LTD:n kitarat vaikuttavat kalliimmassa päässä oikein mainioilta soittimilta. En itselleni ehkä moista laittaisi. Niissä yksilöitä olen päässyt kokeilemaan, on ollut jotain epämääräisen tuntuista. Liekö pintakäsittely sellainen, että se ainakin tuoreessa soittimessa tuntuu käteeni epämiellyttävältä. Lisäksi muotokieli ei ehken ole kaikkein lähimpänä omia mieltymyksiäni varsinkaan siirryttäessä LTD:n tai ESP:n kirvesosastolle. Soivia soittimia niille, kenelle sopivat ilmeisesti...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Sik
28.01.2008 20:22:28
Tänne EMG-väittelyn sekaan laitan kysymyksen.
Mistähän ihmeestä löytäisi PB-500 mallisia keppejä myytävän? Eip ole Musamaailman tahi Thomannin valikoimissa, tai sitten olen puusilmä ja huono ihminen.

Tästä on siis kyse: http://www.espguitars.com/guitars_pb.html
"Järvinen omien sanojensa mukaan matkalla Tampereelle joi tavanomaisen yhden viinapullon sijasta kaksi, eikä ollut perille päästyään varsinaisesti soittokunnossa."
oiva tumpeloinen
28.01.2008 20:26:53 (muokattu 28.01.2008 20:27:26)
Ihmeen moni näköjään unohtaa vahvistimen ja kaiutinelementin kun puhutaan kitaran soundista. Mikit ovat lopulta reilusti pienempiä tekijöitä soundin suhteen kuin juurikin vaffari tai skobe.

Kenties jonkin kirkassoundisen ja kuulaan vaffarin kanssa EMG 60 on toimiva ratkaisu kitaran tallamikkinä. Jonkun alakertaa tuuppaavan styrkkarin kanssa sitten ei.

Ei nuo asiat ole koskaan niin mustavalkoisia mitä Diezel-logoinen hemmo kirjoitteleepi.

JEI!!!

Joku sai viimeinkin sanottua sen, missä mä en kiukutellessani onnistunut. =)
Opponen
28.01.2008 20:28:08
Omasta mielestäni EMG 60, on pirun hyvä mikki, selkeä ja lämmin saundi Marshallin kaapilla ja ENGLin nupilla, ja tietysti ESP LTD EC500 OW kepillä. Siinä ei ole mitään vikaa
VFK
28.01.2008 20:29:36
Miten vaikea voi olla tajuta, että suosittelen asioita omasta kokemuksesta, omasta näkövinkkelistä?

Jos luette niitä kirjoituksia vähän tarkemmin, niin huomaatte, että nimenomaan kerroin yleistäväni asiaa.

Haluaisin nähdä yhdenkin kitaristin, joka soittaa EMG 60:n tallassa. Mikki toimisi ehkä kohtuu huonosti jonkunlaisessa bluesissa(muualla vielä huonommin), mutta siinäkin olisi lukemattomia parempia vaihtoehtoja.

Jos vahvistin/elementit ovat todella kirkkaat ja ratkaisua haettaisin mikeillä, niin itse en hakisi ratkaisua EMG:n mikeistä ollenkaan, vaan passiivien parista.

Jos joku tapa on yleinen, niin se suurella todennnäköisyydellä kertoo tavan olevan sieltä parhaasta päästä. Itse käytän EMG 85:sta tallassa useammin, kuin 81:stä, joka kuitenkin on se yleisempi tapa. 81 voi toimia erittäin tummasoundisessa kitarassa paremmin ja aina pitää tehdä yleistyksiä, jos näistä asioista yrittää keskustella yleisesti. Jos jokainen mahdollisuus yritetään käydä läpi, niin tulee sormet kipeiksi siitä näpyttämisestä.

Henkilökohtaisesti mulle on aivan sama, mitä joku muu käyttää kitaranaan, vahvistimenaan, piuhanaan, plektranaan, kaiutinkaappinaan, elementteinään jne. Kuitenkin jos kysytään neuvoa, yritän sitä antaa parhaani mukaan, en suosittelemalla jotain, joka ei mielestäni toimi.

Eli vielä sille kovapäisimmällekin Ossille:Minä en suosittelisi EMG 60:stä kenellekään tallamikiksi. Sille paikalle on varmasti samassa hintaluokassa parempia vaihtoehtoja.
VFK
28.01.2008 20:31:06
Ei kannata loukkantua, jos se EMG 60 on sun suosikkimikki. Kaikki vaan ei voi tykätä samoista asioista, mikä on mielestäni vain hyvä asia.
VFK
28.01.2008 20:49:38
Mitenkäs pitkä sun kokeilusi 60 tallassa on ollut? Olet varmasti useammalla vahvistimella testannut kertakäyttöä pidempään sitä mikkiä, kun pystyt sanomaan, että se ei todellakaan jossain paikassa toimi? Olisi kovasti helpompi ottaa täydelliset nöynöyt jostain, jos siitä on vähän pidempiaikaistakin kokemusta.

Pari kertaa on tullut kokeiltua. Tosin kyllä se jo sillä ensimmäisellä kerralla selvisi.

Ymmärrät ehkä, että nämä ovat makuasioita, ihan niinkuin vahvistimet, tai kitaratkin.

Mulle toi kokeilu on sillä tavalla helppoa, että tiedän hyvin pian mikä toimii ja mikä ei. Jo pikaisellakin testauksella saa paljon irti esim. mikeistä. Varsinkin niin perussoundisista mikeistä, kuin EMG:eistä. Tällä tarkoitan sitä, että ne eivät ole varsinaisesti mitään äärettömän tonerikkaita patukoita, joiden nyansseja kuunnellaan tunteja ja hiotaan korkeuksia millin osien tarkkudella.

81=kirkkain, ohuempi soundinen kuin 85/89
85=pyöreämpi soundi, enemmän botnea
89 humbukkerina=suurinpiirtein sama, kuin 85
60=tummempi, vieläkin pyöreämpi

Miltäs tälläinen yleistys vaikuttaisi?

Sitten vielä tarkennuksena, koska pilkunviilaajia tuntuu löytyvän:jokainen kitara on yksilö. Jokaiseen kitaraan tulisi etsiä se juuri siihen kitaraan optimaalisesti sopiva mikki, jos haluttaisiin se käyttötarkoitukseen ja omiin soundimieltymyksiin parhaiten sopiva soundi, kitara+mikrofoni yhdistelmästä. Mikrofonia valittaessa tulisi ottaa huomioon myös lukuisia muita asioita, esim. kaapeli, vahvistin, kaiutinkaappi+elementit ja tästä voitaisiin sitten edetä entistä tarkempiin ja tarkempiin asioihin.

Jos kuitenkin kysytään yleisiä kokemuksia ja mietteitä EMG-mikrofoneista, niin niitä kerroin jo tuolla aika monta kirjoitusta taaksepäin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)