Aihe: Biisin ulkoa osaaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lyyki
28.01.2008 10:54:13
Helppo juttu.

Nää meidän ohjelmiston biisit on jo maksettu, ulkopuolella sen maksaa erikseen.
Tai sitten vähän pahemmalla päällä: Älä käläkätä! Häiritset mun työntekoa!

Lyyki tietää jälkimmäisen...

Juu muistan Tampereella elävästi kun mummo kävi toivomassa jotain biisiä monta kertaa ja meinas tulla jo syliin vihasena. Yritin vain asiallisesti aina selittää että ei ole vieläkään nuotteja. "Älä käläkätä" toimi erinomaisesti.

Laivalla kerran setä tarjos kahisevaa Mäkille parista humpasta. Mäkki "kahvitauolle" ja heppu aloitti jätkän humpan ja huusi introssa että C-duuri. Sävellaji oli tietenkin jotain aivan muuta. Soita siinä sitten nuoteista.
Ukko
28.01.2008 11:51:28

Laivalla kerran setä tarjos kahisevaa Mäkille parista humpasta. Mäkki "kahvitauolle" ja heppu aloitti jätkän humpan ja huusi introssa että C-duuri. Sävellaji oli tietenkin jotain aivan muuta. Soita siinä sitten nuoteista.

Kuinkahan toi menis duurissa :)
KoskPaavo
28.01.2008 12:22:57
Kuinkahan toi menis duurissa :)

Hyvinhän se menee , C-mollista mustat pois niin tulee iloisempi ralli
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
Eddy
28.01.2008 19:26:04 (muokattu 28.01.2008 20:02:45)
Jos laulajalla on sanamappi, ei bändi tarvi nuotteja kun se keskittyy solistin säestämiseen, jolloin nuoteista voisi olla vain haittaa. Instrumentaalimusiikissa nuoteista on suuri apu, jopa rumpalikin käyttää nuotteja...

Jaha. Vai niin.
Koskettelen soittimia...
baron
28.01.2008 20:17:53

Jaha. Vai niin.

Mä oon ollut joskus tuurauskeikalla, jolloin mulle iskettiin sanamappi eteen ja kivahan siitä oli ventovieraita piisejä säestellä. Ei ollut nuotteja häiritsemässä.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
Begemoth
28.01.2008 20:56:03
Jos laulajalla on sanamappi, ei bändi tarvi nuotteja kun se keskittyy solistin säestämiseen, jolloin nuoteista voisi olla vain haittaa. Instrumentaalimusiikissa nuoteista on suuri apu, jopa rumpalikin käyttää nuotteja tuossa allaolevassa pätkässä:

http://www.youtube.com/watch?v=G4JG8YXYGEA&feature=related

Hmm.. Mitä tarkoitit tuolla?
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
sabian
28.01.2008 21:29:54
Solistin ja rumpalin IMHO pitäis olla ekat, jotka jättää pahvit pois - niillä on vähiten muistettavaa.

Kaikkien pitäis jättää laput pois. Mikään ei ole tyhmemmän näköstä kun selata kansiota oli ne sitten järjestykses tai ei.
Sen ymmärtää viellä jos komppauskeikka jollekin haistavittuartistille että laput edessä vedetään mutta jos bändi veivaa samalla porukalla vuodesta toiseen ja biisit suht samoja niin kyllä ne pitää jäädä päähän. Jos pikkusen viittii nähdä vaivaa.
Humppaosaston biisit ei kuitenkaan rakenteiltaan maailman vaikeimpia.
Ei ryyppy miestä kaada jos ei mies ryyppyä
isojussi
28.01.2008 21:32:58
Harvoin olen Sabianin kanssa samaa mieltä (ainakaan näin paljon), mutta ton allekirjoitan täysin.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sabian
28.01.2008 21:35:42
Harvoin olen Sabianin kanssa samaa mieltä (ainakaan näin paljon), mutta ton allekirjoitan täysin.

Harvoin tulee kirjoitettua asiaa.
Ei ryyppy miestä kaada jos ei mies ryyppyä
isojussi
28.01.2008 21:43:27
Harvoin tulee kirjoitettua asiaa.

Sama täällä - hehe...
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
jape2
28.01.2008 21:57:56
Kivisydän? Onko se nimikkotsipale TV-jutusta Kivisydän, joka löyhästi myötäili Hammarberg / Salmi tarinaa.

En tiedä! Sain postia Lapista.Nuotteja ja levyn.Ekana otin kirjekuoren
jossa oli es-molli foxi "kivisydän".Aattelin että tätä ei tunne kukaan.
Siksi kysymys "Taittuuko kivisydän?" Ei sen tähden että biisi olis vaikea,
vaan siksi että mulle ainakin tuntematon.No täällä osalta taittuu näköjään
ilman mitään materiaalia kaikki mahdollinen viimisen päälle.Multa ei todellakaan!
Niin paljon viinaa en pysty juomaan että täällä väittäisin henkselit paukkuen
et heikkoo kohtaa ei ole,ja että vielä kaveritkin on niin hyviä että koko jokamies-
luokan solistikaartikin tykkäs aivan perkeleesti neljän äijän sovitukset odottaessanne head-arreista sarjassa oudot biisit!
sepsal
29.01.2008 07:20:59 (muokattu 29.01.2008 11:05:25)
Kaikkien pitäis jättää laput pois. Mikään ei ole tyhmemmän näköstä kun selata kansiota oli ne sitten järjestykses tai ei.
Sen ymmärtää viellä jos komppauskeikka jollekin haistavittuartistille että laput edessä vedetään mutta jos bändi veivaa samalla porukalla vuodesta toiseen ja biisit suht samoja niin kyllä ne pitää jäädä päähän. Jos pikkusen viittii nähdä vaivaa.
Humppaosaston biisit ei kuitenkaan rakenteiltaan maailman vaikeimpia.

Samaa mieltä olen, tuo "muppet show" ei joka biisin välissä näytä kovin kivalta.
Itsellä on kaikki kappaleet päässä eli en juuri nuotteja tarvitse, paitsi jos on säestettävä jota kuta ns. pystymetästä

Tarkoitan tuolla "kaikki kappaleet päässä" sitä ohjelmistoa mitä soitamma keikoilla!
Kalmo
05.02.2008 15:13:16
"Solistin ja rumpalin IMHO pitäis olla ekat, jotka jättää pahvit pois - niillä on vähiten muistettavaa."

Oho... meinaatko että soitat joka säkeistön eri tavalla? Joka säkeistössä (noin) on eri teksti. Eiköhän solistilla ole eniten muistettavaa keskiverto tanssimusiikissa. Jos kitaristi vetää johonkin vahingossa duurin mollin sijasta, yleisö ei edes huomaa, mutta jos "rakkauden" sijasta laulaa "raiskaus", seuraa hämmennystä :o)
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
KoskPaavo
05.02.2008 15:41:39
Samaa mieltä olen, tuo "muppet show" ei joka biisin välissä näytä kovin kivalta.
Itsellä on kaikki kappaleet päässä eli en juuri nuotteja tarvitse, paitsi jos on säestettävä jota kuta ns. pystymetästä

Tarkoitan tuolla "kaikki kappaleet päässä" sitä ohjelmistoa mitä soitamma keikoilla!

Samanlaiset on aatokset, viime lauantaina vedettiin Raition Jounin kanssa 5 settiä ilman yhtäkään lappua , se lappushow voi olla pirun raskasta jopa sivusta katsella.

"Numero 56 " .. ja silleen , ja sitten tuleekin Näsijärvi-humppa, huh, huh.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
eskoensio
05.02.2008 21:38:37

Olen kyllä Kalmon kans samoilla linjoilla,Monesti käy niin sitten kun kappale alkaa soimaan niin muistaa kappaleen,mutta toki lauluihin on tullut monesti uusia sanoja ,no ei ihan säkeistö tolkulla kuitenkaan.
marpula
11.02.2008 19:57:34

Ja jotain tiekarttaa kuitenkin on useinkin pakko pitää esillä; kun ohjelmisto ja porukka hiukan vaihtelee, niin toistoja ei tule niin paljon että yksittäiset biisit jäisivät kunnolla takaraivoon.

Muutama vuosi sitten olin yleisön joukossa jossakin hippaloissa Keurusselällä, ja siellä soittaneen bändin haitaristi ei selannut ainuttakaan lappusta. Hänellä oli paperiton toimisto kannettavassa tietokoneessa edessään. Se oli ensimmäinen kerta kun näin sellaista touhua tanssibändissä.

Hiukan myöhemmin kävi meidän harrastajaporukkaamme tukemassa muutamalla keikalla yksi kokeneempi kaveri (keikkalaskurissa varmaan reilut nelinumeroiset lukemat) ja hän viritteli nuottitelineelle läppärinsä ja luki illan mittaan laulujensa sanat ruudulta. Soittamiseen tarvittavat nuotit hän tähtäili paperilta - sen vähän mitä tarvitsi.

Aiheesta puhuttiin ja hersyteltiin ideaa että hommattaisiin jokaiselle monitori eteen ja liideri paiskaisi läppäriltä kaikille samat sivut ihmeteltäväksi. Se tuntui kuitenkin vähän kalliilta idealta, varsinkin kun kuvasignaalin jakoon tarvittaisiin joku eksoottinen purkki.

Tietokoneen hyödyntäminen myös tällä tavalla kuitenkin alkoi kiinnostaa, ja nyt sen Keurusselkä-haitaristin kaltainen systeemi on ollut muutamalla keikalla kokeilukäytössä. Ennen sitä hetkeä skanneri sai kyllä laulaa oikein urakalla.

Käytännön toteutuksessa piti toki mietiskellä muutaman käytännön seikan kanssa, mutta useinkin pulmiin löytyy kyllä ratkaisuja tai kiertoteitä.

Onkohan tämän palstan konkareilla omia kokemuksia aiheesta?
Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse!
KoskPaavo
11.02.2008 20:02:36
Niin, kun nimenomaan konkarit ei noita tarvi, kohdista kysymys nuorisolle. Silloin jos lappuja uudempiin juttuihin tarvitsen, niin niitä muutamaa yhteenteipattua paperia voi siinä vähän käännelläkin.
rahvas
11.02.2008 20:17:10
Olen varmaan joskus ennenkin maininnut, mutta ensimmäinen asia mikä mulle opetettiin humppapuolelta oli, että jos joku keksii keinon millä korjata se nuottien etsiminen, mappien kanssa sählääminen ja sävellajien arvailu, ansaitsee varmasti noobelin. Silloin pidin sitä liiotteluna, enää en. Ei taida auttaa kuin se ulkoa opettelu.
"Oot sä se tyhmä basisti?"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)