Aihe: Bassomatti
1 2 3 4
Rantsula
19.01.2008 23:03:40
Oletkos tsekannut Bill Fitzmauricen tuotokset?

www.billfitzmaurice.com

Pitääpä tsiikata :)
Bassomaanikko
Kefiiri
19.01.2008 23:39:27
Oletkos tsekannut Bill Fitzmauricen tuotokset?

www.billfitzmaurice.com

Noita ovat ainakin MPU ja Teijo K. mainostaneet ja varmasti mainioita ovatkin. Lieneekö soundin erottelevuus samanlainen kuin bassomatissa, vai onko taajuuskaista liiankin tasainen?
MPU
20.01.2008 08:03:07
Noita ovat ainakin MPU ja Teijo K. mainostaneet ja varmasti mainioita ovatkin. Lieneekö soundin erottelevuus samanlainen kuin bassomatissa, vai onko taajuuskaista liiankin tasainen?

Mun kokemuksen mukaan Bassomatti ei ole mikään kovin erotteleva kaappi. Ainakin Peaveyn Centurionilla ajettuna soundi oli melkoista muhjua verrattuna mihinkään tekemääni Fitzmauricen kaappiin. Sen sijaan kaikki Fitzmauricet ovat olleet selkeäsoundisia pelejä. Jopa niin, että soittotekniikasta aiheutuvat hälyäänet kuuluvat ajoittain liiankin hyvin. Vaan siitähän pääsee treenauksella ja kynsien leikkaamisella.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kefiiri
20.01.2008 10:25:54
Mun kokemuksen mukaan Bassomatti ei ole mikään kovin erotteleva kaappi.

Totta juu. Erotteleva on liian hifimäinen termi. Erottuva lienee parempi. Eihän bassomatin moikinasta tahdo erottaa edes soitetaanko plektralla vai sormin. Ääni törähtää ulos kuin urheiluauton pakoputkesta.

Kuitenkin sävelet tuntuvat erottuvan bändin seasta hämmentävän selkeästi ja kolmiulotteisesti ilman että sekaan sotketaan modernia yläpään helinää.

Tuosta Billin Omni 10:stä saattaisin hyvinkin tykätä soundipoliiittisesti, mutta Bassomattiin verrattuna se on liian sivistyneen näköinen!

http://www.billfitzmaurice.com/Omni10.html
hollmi-5
20.01.2008 23:26:31
Näin on ja muumit on aivan sairaan hyvä sarja! Mutta asiaan, paljo siitä nyt sitä tehoa irtoaa? Ja jos ilmotat sen VATTEINA, kiitos.

Onkos täällä vielä joku, joka luulee, että kaiuttimen tehonkesto on yhtäkuin saatava äänenpaine?

Minulla on tuhannen watin kotistereokaiuttimet. TÄ! En ole vieläkään kuuro, koska useimmiten siellä yhden watin syötöllä seikkaillaan...
Soundit, piuhat ja kajarit.
tupac
22.01.2008 15:22:41

Mulla oli tollanen bassomatti muutama vuosi sitten, kyllä siitä ääntä lähti mutta aukes vasta 5 metrin päässä, eli et vieressä kuullu paljon mitään mutta ku menit kauemmas niin tuli kaikkien yli. Keikkakäytössa toi ei ole siis paras vaihtoehto ellei soita isolla stagella, siellä se niinki saattaa toimia.
Lökis
24.01.2008 19:47:36
Heps pitkästä aikaa. Juu, taajuuksilla alle 50 Hz torven suuaukon tulee olla todella suuri. En muista kaavaa, mut jos halutaan päästä vaikkapa 20 Hz:iin, niin suuaukko on metrejä. Tuo on se syy miksi torvet eivät enää ole kovinkaan yleisiä PA-kaappeina. Toinen on se että elementit ovat kehittyneet valtavasti vaikkapa 70-luvusta, samoin prosessorit ovat tulleet äänentoistoon mukaan. Tuolloin ei ollut mitään kilowatin elementtejä tarjolla, jotenka, jos haluttiin paljon mökää, niin torvi oli ainoa ratkaisu (kohtuuhintainen). Olisihan sitä reflekseilläkin saman metelimäärän saanut aikaan, mutta niitä olisi pitänyt stäkätä iso pino, ja kustannukset olisivat karanneet käsistä.

Torvi on erittäin harkinnan arvoinen, jos on rakentamassa kiinteää systeemiä (klubi, kotiteatteri). Tarpeeksi kapea taajuusalue torvien hoidettavaksi, niin siitä se homma lähtee käyntiin. Ja kannattaa käyttää seiniä, lattiaa torven "osana"

Btw. Itselläni oli aikoinaan ALT:n tekemä kanootti. Elementtinä oli 250W Celestionin PCEL 250. Julmettu honottava mökä...mut Motörheadia kyl irtos tarpeen vaaties *nauraa*
basspete
26.01.2008 12:19:29

Mulla löytys parit bassomatit joilla alotin urani. nyt ne pölyttyy tuol reeniksen nurkassa. vois lähtee myyntiin..
VITTI! Meni humppakeikka vituix ku vintti pimeni!! -BiIsejä tapaileva basisti-
tauranen
26.01.2008 12:33:39
Mulla löytys parit bassomatit joilla alotin urani. nyt ne pölyttyy tuol reeniksen nurkassa. vois lähtee myyntiin..

Sulla oli tuolla oma sivulla maininta että sulla on myös Carlsbro 4x12 kaappi, mitä ikäluokkaa se on.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
MPU
26.01.2008 13:31:16 (muokattu 26.01.2008 13:33:06)
Heps pitkästä aikaa. Juu, taajuuksilla alle 50 Hz torven suuaukon tulee olla todella suuri. En muista kaavaa, mut jos halutaan päästä vaikkapa 20 Hz:iin, niin suuaukko on metrejä. Tuo on se syy miksi torvet eivät enää ole kovinkaan yleisiä PA-kaappeina. Toinen on se että elementit ovat kehittyneet valtavasti vaikkapa 70-luvusta, samoin prosessorit ovat tulleet äänentoistoon mukaan. Tuolloin ei ollut mitään kilowatin elementtejä tarjolla, jotenka, jos haluttiin paljon mökää, niin torvi oli ainoa ratkaisu (kohtuuhintainen). Olisihan sitä reflekseilläkin saman metelimäärän saanut aikaan, mutta niitä olisi pitänyt stäkätä iso pino, ja kustannukset olisivat karanneet käsistä.

Torvi on erittäin harkinnan arvoinen, jos on rakentamassa kiinteää systeemiä (klubi, kotiteatteri). Tarpeeksi kapea taajuusalue torvien hoidettavaksi, niin siitä se homma lähtee käyntiin. Ja kannattaa käyttää seiniä, lattiaa torven "osana"

Btw. Itselläni oli aikoinaan ALT:n tekemä kanootti. Elementtinä oli 250W Celestionin PCEL 250. Julmettu honottava mökä...mut Motörheadia kyl irtos tarpeen vaaties *nauraa*

Ai jaa. Minusta kun taas subbaripuolelle on nimenomaan tullut uusia torvikaappeja viime aikoina. Mulla on edelleen torvisubbareita, joiden toistoalue ulottuu alle 50Hz:n eikä niiden suuaukko todellakaan ole metrejä, paitsi jos seinän hyväksikäyttö lasketaan vielä osaksi torvea. Hyötysuhde ja pienempi harmoninen särö lienevät torven etuja esmes refleksiin verrattuna. Suurin syy siihen että torvia ei ole enemmän on niiden monimutkaisemman rakenteen vaatima lisäaika ja sitä kautta pienemmät voitot valmistajalle. Ja jos kerran peruslaatikkokin menee kaupaksi isolla voitolla niin mitä sitä muuta tekemään.

Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Murgo
27.01.2008 08:02:16

Ai jaa. Minusta kun taas subbaripuolelle on nimenomaan tullut uusia torvikaappeja viime aikoina. Mulla on edelleen torvisubbareita, joiden toistoalue ulottuu alle 50Hz:n eikä niiden suuaukko todellakaan ole metrejä, paitsi jos seinän hyväksikäyttö lasketaan vielä osaksi torvea. Hyötysuhde ja pienempi harmoninen särö lienevät torven etuja esmes refleksiin verrattuna. Suurin syy siihen että torvia ei ole enemmän on niiden monimutkaisemman rakenteen vaatima lisäaika ja sitä kautta pienemmät voitot valmistajalle. Ja jos kerran peruslaatikkokin menee kaupaksi isolla voitolla niin mitä sitä muuta tekemään.

Marko

Joo, keskiverto-ostaja kun ajattelee vain wateissa eikä tajua hyötysuhteen päälle. Eihän se joku muutama dB/W/m lisää tunnu miltään verrattuna esim. 200W V.S. 500W, mutta eikös se ollut muistaakseni niin että 3 dB lisää vaatii aina vahvaritehon tuplaamisen, eli jos kajarien hyötysuhde on esim. 6 dB parempi niin ero on sama kuin 100W vahvistin vaihdettaisiin 400 wattiseen? dB-asteikon logaritmisuus hämää helposti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
tauranen
28.01.2008 15:08:12
Sitä on vaikia arvioida sillä se on aika makiasti raiskattu yksilö joka on itselleni ajautunut. Siin ei oo enää verkkoja eikä originaali pintaa. mut epäilen sen yksilön olevan 80-90 luvun taitteesta.

Ok, eikun mulla itellä on semmoinen vintage Carlsbro 1x18 kaappi, se on jostain 70-luvun alusta. Taidan tehdä siitä 4x12 mallisen, toki yritän säilyttää alkuperäisessa muodossa muuten.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
Lökis
29.01.2008 19:29:50

Juu, onhan se noinkin. Nuo metrit tulevat siitä, että puhuin exponentiaalitorvista ja niissä tuo suuaukko tulee kohtuuttomaksi.

Mutta yhtä kaikki, kustannukset saadaan esim. refleksiskobeilla paljon pienemmäksi ja roudarin skolioosikaan ei kovin paljon pahene.

Btw. Tuossa yx vanha tuttu (HiFisti) tuli mieleen. Hänellä oli aikoinaan kuunteluhuoneessaan torvet hoitamassa alapäitä, juuri särön takia ja hyötysuhteen takia. En muista hintaa ja merkkiä skobekonstruktiolle, mut jotain hyvän henkilöauton hinta se oli (80-luvulla). No muutkin vehkeet maksoivat enemmän mitä silloin PA:han sai uppoamaan rahaa. Mut tulipa se hertzin puolikkaan nyrjähdyskin sit kuultua *nauraa*.
ilekkik
06.02.2008 20:06:19
MS-Bassomattini lensi siirtolavalle, naapurikämppää kun kunnostettiin. Ei noita romuja voi hirveästi haalia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)