Aihe: Mikä pilli? Sorsapilli vai..
1 2
Klezberg
27.01.2008 11:02:48 (muokattu 27.01.2008 11:04:20)

Kuulin sen nimenkin, mutta unohdinpa jo.

Kazoo?

ääni tehdään ääntämallä kuten lienee monissa muissakin puhaltimissaa joista ei kyllä kokemusta.

Yleensä puhaltimissa ei kyllä ääni lähde äänihuulista. Ilma laitetaan värähtelemään tavalla tai toisella, vaskissa huulia päristämällä, puupuhaltimissa huilua lukuunottamatta saatamalla ruokolehti värähtelemään. Ääni syntyy sitten ilmapatsaan värähtelystä siinä putkessa.

Muistan kun nuorena mökillä puhalsin tuohitorveen ja naapurin isäntä moitti että se ei ole oikea tuohitorvi (kun puuttuu pilli!) ja siitä kuulunut ääni oli omaa mölinääni. Totuus on kuitenkin se että vaikka siinä huulia päristetään niin kuuluva ääni ei ole se huulten pärinä (eikä varsinkaan äänihuulista lähtevä ääni) vaan ilmapatsaan resonointi putkessa.

ps. Eukko jo taitaa peljätä että kohta on tuubaa ja muuta puhallinta nurkissa, eikä pelko ihan turha, sillä tuota pilliä menin ostamaan, ja kaupasta tullessani oli kainalossani myös bassokitara.

Heh heh. Kyllä puhaltimiin voi jäädä koukkuun. Meikäläiselle on tässä parin kolmen vuoden aikana kertynyt aika kirjava valikoima, kuten palstaa seuranneet ehkä tietävätkin. Ja bassokitara tosin myös siinä sivussa.
tyyttydyy, tyytty dididii dii...
Mare552
27.01.2008 13:29:17
Juu. Kazoo se oli. Emännän siskonpoika sen netistä etsi, mutta jopas unehtui.

Onkohan niitä eri saundeilla ja äänialoilla?

Puhaltimet toki myös kiinnostaa, ovat vaan niin pirun kalliita lempparit.

Jope Ruonansuu taitaa aika mallikkaasti soitella, saksofoniko se on.

Laulunopettaja sanoi että jos oikein tosissaan harrastaa puhallinsoittoa, se voi vaikeuttaa laulamista, kun ymmärsin hänen puheestaan, että henkityksen paine kasvaa ja on vaikeammin hallittavissa kuin laulussa pitää olla.

Tuskinpa kuitenkaan pienet soitot haitallisia olisi.

Kyllä aidoissa puhaltimissa ääni on hienoa, kyllä mielelläni aina kuuntelen noita työväensoittajiakin kun vappuna marssivat ja aito livesoitto raikaa talojen seinistä.

Pitää kuitenkin hieman hillitä kaikkea ostamasta, pitäisi oppia vaan paremmin soittamaan entisilläkin peleillä.

Toisaalta basso tuntuu ihan järkevältä kitaran kanssa, ainakin pikkurilliin kasvaa bodia, niin luulisin. Samoin oppii siinä sivussa musiikin rakennetta paremmin.
Ai tähänks riville?
Klezberg
27.01.2008 13:52:51

Pitää kuitenkin hieman hillitä kaikkea ostamasta, pitäisi oppia vaan paremmin soittamaan entisilläkin peleillä.

Ihan samanlaisia pohteita täällä. Olen nyt pyrkinyt siihen että klarinettia treenaan tosissani ja noiden muiden kanssa leikin.
isojussi
27.01.2008 15:17:01
Laulunopettaja sanoi että jos oikein tosissaan harrastaa puhallinsoittoa, se voi vaikeuttaa laulamista, kun ymmärsin hänen puheestaan, että henkityksen paine kasvaa ja on vaikeammin hallittavissa kuin laulussa pitää olla...

No huh-huh, mitä paskapuhetta.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Mare552
27.01.2008 18:23:44
No huh-huh, mitä paskapuhetta.

Äläs nyt. Eikä sitä niin kovin vakavasti pidä ottaa.

Kertoi vain että työkseen puhallinta soittavilla voi olla laulamisen kanssa ongelmia, kun kuitenkin hengitystekniikka aivan toista kuin laulamisessa.

Kyllä kai 9 vuotta klasarilaulua opiskellut ja muusikkokoulun käynyt ja miltei valmis laulupedagogi jotain tietää laulamisesta ja miten tärkeä osa oikea keuhkojen käyttö on äänenmuodostuksessa.

Silti en usko että tarkoitti että puhallinsoittaminen pilaa lauluäänen.

Vaan lienee lähinnä sitä, että jos on vain soittanut, eikä laulanut, on tuohon hengityksen hallintaan kiinnitettävä huomiota ja sovitettava se laulamiseen sopivaksi.

Ties vaikka puhaltimilla vahvistetut keuhkot oikein "säädettynä" antaa vahvan ja mahtavan lauluäänen.

Ite harrastan vain ihan peruslaulantaa, mutta tuntuu luonnolliselta hakea se oma ääni pitkän kaavan kautta, jonka perinteinen klassinen laulun opiskelu antaa.

Mutta kyllä jokainen saa pitää omat mielipiteensä.

Itsekään en pelkää enkä karta puhaltimia tuon lausuman takia, jonka opettaja toi julki.
Ai tähänks riville?
IJarro
27.01.2008 19:57:53

Ei nii. Siks torppaankin yhen hymiön tonne loppuun.

Kertoi vain että työkseen puhallinta soittavilla voi olla laulamisen kanssa ongelmia, kun kuitenkin hengitystekniikka aivan toista kuin laulamisessa.

Hmm. Musta hengitystekniikat on hyvinkin lähellä toisiaan ja uskallan väittää, et tää ei oo vaan mun mielipide, jopa fakta.

Kyllä kai 9 vuotta klasarilaulua opiskellut ja muusikkokoulun käynyt ja miltei valmis laulupedagogi jotain tietää laulamisesta ja miten tärkeä osa oikea keuhkojen käyttö on äänenmuodostuksessa.

Tottakai se siitä laulamisesta tietää mutta tietääkö hevon*****akaan puhallinsoitosta?
Luultavasti joku urbaanilegendapatoutuma hänen mielessään (joku laulutaidoton patu vuonna -63 katkerana laittanut kyvyttömyytensä soittamisen piikkiin... tms).

Paitsi jos ne on vääriä =)
Let's do some living after we die...
Mare552
27.01.2008 21:35:48
Paitsi jos ne on vääriä =)

Ollako oikea vai väärä mielipide. Kas siinäpä pulma.

En ota itse kantaa tuohon mielipiteeseen puolesta tai vastaan, kas kun se ei minua koske.

Eli en pelkää vajavaisen, harjoittelemalla hankitun laulutaitoni menettämistä vaikka sitten puhaltimiakin töräyttelisinkin silloin tällöin.
Ai tähänks riville?
isojussi
27.01.2008 22:23:04

No tollasta kommenttia ei voi mitenkään ottaakaan

Toi on ihan täyttä soopaa.

Ainakin pitäisi - mutta kyllä kaikkea pelottavaa on tullut nähtyä.

No se tästä nyt vielä olisi puuttunut - miten on: saako laulaa vastatuuleen?

Vaan lienee lähinnä sitä, että jos on vain soittanut, eikä laulanut, on tuohon hengityksen hallintaan kiinnitettävä huomiota ja sovitettava se laulamiseen sopivaksi.

Ties vaikka puhaltimilla vahvistetut keuhkot oikein "säädettynä" antaa vahvan ja mahtavan lauluäänen.

Ei jumalauta................ olen sanaton!

Ite harrastan vain ihan peruslaulantaa, mutta tuntuu luonnolliselta hakea se oma ääni pitkän kaavan kautta, jonka perinteinen klassinen laulun opiskelu antaa.

Itsekään en pelkää enkä karta puhaltimia tuon lausuman takia, jonka opettaja toi julki.

Tässä on nyt mun mielestä niin paljon niin perustavaa asiaa pielessä, että en nyt jaksa keskittyä perustelemaan enempää, vaan menen katsomaan Wallanderia.

Mutta mietipä nyt ihan vaikka itse, mitä keuhkojen osaa ne puhaltimet vahvistaa....

Niin - siis mä oon pitkän linjan puhallinsoittaja, joka elättää itsensä laulamalla. Jotain uskon vakaasti tietäväni....
isojussi
27.01.2008 22:24:39
Hmm. Musta hengitystekniikat on hyvinkin lähellä toisiaan ja uskallan väittää, et tää ei oo vaan mun mielipide, jopa fakta....

Omaan kokemukseeni perustuen uskon juuri näin.
Mare552
28.01.2008 06:12:46
Mutta mietipä nyt ihan vaikka itse, mitä keuhkojen osaa ne puhaltimet vahvistaa....

Niin - siis mä oon pitkän linjan puhallinsoittaja, joka elättää itsensä laulamalla. Jotain uskon vakaasti tietäväni....

Mun pieni käsitys vaan, ettei keuhkoja keuhkoja niinkään, jotka on vaan palkeet.

Mutta ne ei toimi ilman lihaksia, niitä kai tarkoitti.

En tiedä juu puhallinsoittamisesta mitään, uskonhan minä kun laulamisella itsensä elättävä puhallinsoittaja sanoo.

Heitinpä vaan tuommoisen kuulemani, nyt oon kuullut monta mielipidettä, eikä itelläni ole tästä omaa mielipidettä, koska ei ole kokemusta aiheesta.

Taitaa olla kyllä ennakkoluuloja ns. Klasarilaulamista kohtaankin. Mun mielipide on että sillä perustekniikalla on hyvä laulaa vaikka "Kotkan poikii ilman siipii", koska se ei mitenkään vie laulusta sen "henkeä" pois, kuten itse aluksi vähän pelkäsin.

Vaan nimenomaan juuri oman äänensä löytäminen ja elävä tulkinta on siinä tärkeitä pointteja.
Ai tähänks riville?
Cliffies
28.01.2008 09:05:17

Käyttäisin Juha Uusitaloa mainiona esimerkkinä päinvastaisesta. Entiseksi ammattihuilistiksi hän on pärjännyt ihan "kivasti" laulajanakin. Kysypä opettajaltasi esimerkkejä, keitä työkseen puhallinta soittavia lauluongelmaisia hän tuntee. Veikkaan että kyseessä on irrallinen lause jostain kirjasta/opettajalta.

Valitettavasti aina ei ole välttämättä näin. Laulumaailmassa tuntuu jylläävän edelleen mystiset uskomukset ja mutu-fiilikset koska joudutaan olemaan niin paljon mielikuvien varassa konkreettisten tuntemusten puuttuessa. Suomessa ei ole montaa laulupedagogia joka ihan oikeasti tietää mitä tekee. Tämä on toki vain oma mielipiteeni asiasta, mutta vierestä seuranneena on monasti tehnyt mieli kysyä että mitä ihmettä ihmiset oikein ajattelee kun nuoria laulajia pilataan nimekkäiden opettajian toimesta.

Ei pilaakaan. Päinvastoin hyvä soittotekniikka voi olla suureksi avuksi laulajalle ja päinvastoin. Valitettavasti suurella osaa puhaltajista soittotekniikka on voimakkaasti ylipaineinen. Tämä vaikeuttaa soittamista, eikä se mene yksi yhteen myöskään laulamisen kanssa. Lauluääntä se ei toki pilaa, enemmänkin on kysymys ihmisten vieraantumisesta omasta kropasta ja sen käytöstä (esim. nykyajalle ominainen huono ryhti). Puhallinsoittaminen ei tee siis mitään sellaista mitä ei laulua opiskeleva joka tapauksessa joutuisi kohtaamaan soitti soitinta tai ei.

Mikäli puhallinopettaja on ollut hyvä, edesauttaa kaikki puhaltimen kanssa tehty laulamista aivan suoraan. Hengityksen hallintaahan toki joutuu harjoittelemaan jokainen laulunopiskelija, poikkeukselliset luonnonlahjakkuudet poisluettuna.

No, sanamuodon kanssa en ole ollenkaan samaa mieltä. Puhallinsoittimen kanssa voi saada helpommin konkreettisemman tunteen tuelle (tai millä nimellä sitä sitten halutaankaan kutsua)ja vastapaineelle. Keskivartalon lihasten hyvä kunto on toki tärkeää kummassakin, etenkin ryhtiä ylläpitävien syvien lihasten. Jos keuhkojansa haluaa "vahvistaa" niin parempi mennä lenkille...

No ei kannatakaan.
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
isojussi
28.01.2008 10:17:52
Taitaa olla kyllä ennakkoluuloja ns. Klasarilaulamista kohtaankin. Mun mielipide on että sillä perustekniikalla on hyvä laulaa vaikka "Kotkan poikii ilman siipii", koska se ei mitenkään vie laulusta sen "henkeä" pois, kuten itse aluksi vähän pelkäsin....

Missä vaiheessa mä oon todennu jotain muuta?

Mulla on kokemukseen perustuvia ennakoluuloja "ammattitaitoisia" klassisen laulun (ja monen muunkin soittimen) opettajia kohtaan.

Cliffies kiteytti tapansa mukaan taas asiat asiallisesti. Hänelle komppia.
Armando Bugari
28.01.2008 20:55:10
Louis Armstrongin ääni oli ihan pilalla paljon puhaltamisen ansiosta. Ja samoin on Pentti Lasasen:-) Kummallakaan ei ollut ammattitaitoista opettajaa. Eihän?
Mare552
29.01.2008 17:01:05
Louis Armstrongin ääni oli ihan pilalla paljon puhaltamisen ansiosta. Ja samoin on Pentti Lasasen:-) Kummallakaan ei ollut ammattitaitoista opettajaa. Eihän?

Luissin ääni muistutti enemmän puhallinsoitinta kuin ihmisääntä. Mutta sen saundi on kyllä niin mahtava, että saa aikaan kylmiä väreitä selkäpiissä parhaimmillaan.

En sitten kyllä tiedä miten sen laulun puhtautta kukin arvostelee, minusta vain kertakaikkiaan mahtavaa kuunneltavaa.

Kaikenkaikkiaan poiki hyvän keskustelun kun möläytin asian jonka olin kuullut ja ehkäpä vielä väärin käsittänytkin.

Kyllä kuitenkin omaan opettajaan pitää pystyä luottamaan, opiskelipa mitä tahansa.
Tuo yksi lause ei murenna omaa käsitystäni mitenkään (en ole puolesta tai vastaan, sivustakatsoja vain), koska pidän opetustani loogisesti järkevänä ja tarkkanäköisenä, eikä lopputulokseen pyritä vippaskonsteilla.

Samaa hyvää pohjatyötä kaivataan kaikessa musiikinopiskelussa, soittamisessa vaan tulee itse enemmän hutiloitua.
Ai tähänks riville?
Soulman63
30.01.2008 13:32:15 (muokattu 30.01.2008 13:33:56)
Taisi olla huolissaan lähinnä omasta rahapussistaan. Kun innostut puhaltelemaan, siinä jää helposti laulaminen taka-alalle. Ahneudesta voi jäädä onneksi kiinni.

Lasasellakin taisi laulaminen sotkea puhaltamisen tykkänään; kertoi soittaneensa väärän äänen joskus -70 luvulla. Harmi!
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
Murgo
02.02.2008 08:54:12

Alkuperäisestä aiheesta: Kazoon hommasin itsekin huvikseni kun tilasin kamaa Thomannilta.Hauska päristinhän se on, muistuu mieleen kun nassikkana tehtiin vastaavia "soittimia" jugurtipurkin kannesta kiertämällä se litteäksi putkeksi. Miten siitä saa korkeita ääniä? (matalahkot kyllä onnistuvat,mutta korkeita yrittäessä kuulostaa vain siltä kuin laulaisi putkeen, eli kalvo ei resonoi kunnolla).Eli mikä tuon ääniala käytännössä on? Tällaiset äärimmäisen halvat ja simppelit laitteet ovat kivoja, ei tarvitse suhtautua kovin vakavasti,ei ole isoja summia kiinni ja hinta/hupisuhde on loistava. Ongelmana vain ettei tahdo vapaa-aika riittää kaikkien kunnolliseen opetteluun.(minulla on myös Lidlistä ostettu 3 euron huuliharppu sekä euron maksanut rytmimuna,bongot voisivat myös olla hauskat,mutta T-kaupasta oli se halvin malli lopussa kun viimeksi tavaraa tilasin).
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Mare552
10.02.2008 15:22:25
Taisi olla huolissaan lähinnä omasta rahapussistaan. Kun innostut puhaltelemaan, siinä jää helposti laulaminen taka-alalle. Ahneudesta voi jäädä onneksi kiinni.

Lasasellakin taisi laulaminen sotkea puhaltamisen tykkänään; kertoi soittaneensa väärän äänen joskus -70 luvulla. Harmi!

Jopas nyt minua yritetään provosoida kaikella tavalla.... :) Heh...

Minä olen ajatellut että on huolissaan, jos lauluääneni kärsii, vaadin paljon opetusta, eikä aika riitä, oppilaita kun on paljon hyvän hinta/laatusuhteen takia.

No se tuosta, kyllähän tänne sanoja mahtuu.

Mutta tosiaan se alkuperäinen aihe, eli kazoo, onkohan niitä, tai yhtä helposti soitettavia mehukkaan (tuota kazoota ei paljoa jaksa kuunnella) kuuloisia puhallinsoittimia, vaikka n. hintaluokassa parisataa euroa.

Siis tuossa kazoossa sävelen hallinta on suht helppoa, eli samantyyppistä soitinta tarkoitan, en niinkään hintaa...

Soittimissa kiinnostaa myös tuo korvakuulolta soittaminen...

Viulukin on, mutta ei oikein ole innostanut, kun jotenkin vaikea pitää kädessä, ja pitäisi alkuun olla sähköviulu.
Yksinäisyydessähän ne soraäänet on päästeltävä.

Sahaakin jos soittaa, niin eukko tulee ja säestää tiskirätillä korville...

Mistä sivustoilta saisi helppotajuisia esittelyitä eri puhallinsoittimista.
Ai tähänks riville?
IJarro
10.02.2008 23:35:40
Eipä taida kovin helpposoittoisia puhallinsoittimia ollakaan. Nokkahuilu ehkä helpoimmasta päästä...

Ja se kazoo ei oikeestaa oo puhallinsoitin. Se vaan muuttaa lauletun äänen pärinäksi.

Ja toi ~200€ on myös aika huono lähtökohta puhallinsoittamiseen.

"Oikeat" soittimet ovat hankalia soittaa ja ovat kalliita myös. (vrt. 130€, yamahan nylonkielinen akkari, josta saa jo kelpo soundit muutaman viikon reenillä)
Let's do some living after we die...
Klezberg
11.02.2008 13:38:52 (muokattu 11.02.2008 13:59:29)

Nokkahuilu se varmaan on kätevin tie puupuhaltimien maailmaan. Sormitukset antavat pohjan muihin puupuhaltimiin, mutta puhalluksen ja ansatsin suhteen se on aika erilainen kuin useimmat muut.

Tinapilli on myös hyvä vaihtoehto eikä maksa paljoa, alta kympillä löytyy suoraan kaupoista.

Hintaluokassa 50-100 euroa löytyy sitten

- xaphoon, http://www.xaphoon.com/
- wooden sax http://www.musik-produktiv.com/shop … liste02.asp/ob_id/153/sid/!x32fific

Nämä on tehty yhdestä kappaleesta puuta/bambua/muovia johon kiinnitetään tenorifonin lehdykkä. Ääni on fonimainen. Itselleni tuntuu kömpelöltä suuhun enkä ole viitsinyt totutella kokeilua enempää. Ei ihan helppoja soittaa.

- Adlerin chalumeau http://www.musik-produktiv.com/shop … 8110013/sid/!x03nlnlc/quelle/listen
- Jupiterin saxonette http://www.musik-produktiv.com/shop … 0010464/sid/!x03nlnlc/quelle/listen

Näissä on nokkahuilumaiseen putkeen yhdistetty klarinetin suukappale. Ääni hyvinkin lähellä klarinettia. Tai miten sen nyt ottaa: http://goldenepave.com/chalumeau.mp3
Vain runsaan oktaavin ääniala.

Sitten on noita "oikeita" soittimia halpaversioina ja niistä on monenlaista mielipidettä. Itse hommasin kokeilumielessä Thomannin halpishuilun, en osaa sen kuntoa arvioida. Ehkei kannata tälle linjalle lähteä ellei ole rahapula ja hirveä hinku juuri tiettyyn soittimeen.

Näissä kaikissa siis soitetaan oikeasti puhalluksen, ansatsin ja sormituksen avulla. Jos haluaa pelin, jossa ääni perustuu hyräilyyn kuten kazoossa, niin Yamaha on tehnyt sähköistä värkkiä EZ-trumpet jossa trumpettisyna soi hyräillyn äänen mukaan. Kts. http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA … 3D205300%252526LGFL%25253DY,00.html

EDIT: lisäsin linkkejä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)