Aihe: Nauhojen kuluminen
1
cjomett
26.01.2008 19:43:12
Olen soittanut ensin 4 vuotta Yamahan FX310 peruskitaralla ja sen jälkeen
saman tyyppisellä, mutta kokopuukantisella FX-403s kitaralla.

1. kitara kesti 4 vuotta, kunnes nauhojen kuluminen alkoi kuulua soudissa.
Tässä toisessa taoauksessa ei vielä kuulu, mutta kuitenkin huomattavissa nauhoista.

Tiedättekö, onko kitaroiden nauhamateriaalleissa eroja.
Onko kitaroita, joissa nauhat kestää?
Turder
26.01.2008 20:12:15 (muokattu 26.01.2008 20:13:42)
Eikös jollain ole noita stainless steel -nauhoja? Kuulemma melko pitkäikäiset.

Halvempien kitaroiden tuotannossa kun säästetään niin se näkyy myös materiaalien laaduissa ja esim. nauhoissa pehmeämpinä metalleina.
Roberto
26.01.2008 22:03:59

Stainless steelit kestää kauemmin, mutta kyntää kuulemma kieliä loppuun eri tahtiin kuin perusnauhat. Kaipa se on se balanssi taas kerran, koska joktap nauhat on vaihtokamaa, vaikkakin nauharempan hinta voi havempaan kitaraan olla vähän överiä.

Mulla on kyllä pari 60v vanhaa kitaraa joissa on vieläkin alkuperäiset messinkinauhat...
jra
26.01.2008 23:03:56 (muokattu 26.01.2008 23:13:39)
Mulla on kyllä pari 60v vanhaa kitaraa joissa on vieläkin alkuperäiset messinkinauhat...

Itse juuri alkuillasta tein n. tunnissa omaan 70-luvun Ibanezin teräskieliseen ensimmäisen nauhojen hionnan. Kun ostin kitaran käytettynä 80-luvun puolenvälin jälkeen oli nauhoissa jo pientä kulumaan. Sen jälkeen olen soitellut kitaralla lähes päivittäin ja muutaman vuoden on ollut takoitus viedä kitara nauhojen vaihtoon. Päätin kuitenkin kokeilla vieläkö alkuperäisistä nauhoista olisi vara viilata. Vaikka kulumat olivat kohtuu syvän näköisiä, niin yllättävän paljon tuollaisissa matalissa vintage-nauhoissakin on viilaamisen varaa. Nyt nauhat ovat taas siistit ja nauhojen vaihto odottaa sitten jossain ehkä viiden vuoden päässä.

Täällä näyttäisi olevan juuri sama malli, tosin kauppaavat '68-vuoden mallina:
http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI … photoDisplayType=2#ebayphotohosting

Tuo kitara on kokopuukantinen, mutta ei mikään kallis alunperin (70-luvulla ehkä 250-300 taalaa?), mutta aika kestävää metallia nauhoissa on käytetty. En tiedä millaista ainetta nauhat ovat nykyään. Sähkäreistä on sen verran kokemusta että omissa halpiksissa alkaa näkyä reilun vuoden jälkeen pientä kulumisen jälkeä, samoin kuin tutun 1,5 vuoden ikäisessä Gibsonissa.

Kannattaa kokeilla, jos omaa sopivan hienon viilan, vakaan käden ja vaikka aluksi halvemman harjoituskitaran, tasoittaa nauhat itse. Tuohon omaan kitaraan tein viilauksen näinkin eksoottisella työkalulla:
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_2162iso.jpg
Eli Bilteman timattikovasin 2,90 euroa. Tuo yltää 3-4 nauhan yli, jolloin esim. metalliviivoitin apuna saa nauhat tasattua saman korkuisiksi. Kiillotuksen voi tehdä sitten näppärästi toisella puolella jossa ei ole varsinaista hiomapintaa.

Kun nauhojen hionta onnistui, niin muotoilin ja vaihdoin kitaraan vielä odottamassa olleen tusq-tallan luun:
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_s … /Tusq_Saddles/Pictures.html#details
Nyt vanhus resonoi ja soi niin että naurattaa. Jätin tallaan vielä hieman varaa intonaation säätöön, mutta melkein kohdalleen meni valmiilla kompensoinneilla ilman yläpinnan viilausta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)