Aihe: D:stä C:hen mitkä asiat otan huomioon ?
1
Rothallar
24.01.2008 11:07:36
Tein tässä hiljattaen viestin kyseisestä asiasta, mutta nyt on tullut sellainen seikka että kieliä ei tarvitse vissiin vaihtaa.. Soitan siis 11 - 52 kielisetillä joka on optimized for drop tuning :D mutta kitara on säädettyy D:lle tolla kielisetillä. Mitkä asiat otan siis huomioon jos jätän kielet kitaraan ja pistän vireen D:stä C:hen ? kieltenlukot eka auki ja rupean säätämään jousia takaa muutamalla pienellä kierroksella ? Kelloa eteenpäin vai taaksepäin kiitos paljon vastanneille!

taisi tulla virheitä tekstiin jonkun verra :(
Milkop
24.01.2008 11:58:57

Itse ainakin pudottaisin vireen ensin ja vasta sitten rupeaisin säätämään floikan (tämä kai on käytössä?) jousia, jos tarve niin vaatii.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
F_Lame
24.01.2008 15:38:57
Makuasioita, mutta mun mielestä 52 on vähän liian ohut C vireeseen. Mä kokeilisin jotain 12-56 settiä C-vireessä ja kattoisin miten se talla asettuu. Jos ei mee suoraan ni sit jotain kierros kerrallaan säädät niitä ruuveja.

Jos ihan välttämättä haluut pitää ton 11-52 setin, ni kokeilisin ottaa yhen jousen pois ennen ruuvien säätämistä. Mulla talla on säädetty oikeeseen asentoon D-vireeseen kolmella jousella 10-52 setillä ja yhen jousen lisäämällä saan sen hyvin lähelle E-vireasentoo.
"Arguing over internet is like competing in paraolympics - even if you win, you're still retarded."
Rothallar
24.01.2008 18:40:54
Ja mitä jos en halua ottaa jousia pois kitarasta ? riittääkö vain muutama kierros ruuvien kanssa vääntely ? ja jos vielä viitsit sanoaa kumpaan suuntaan :P kelloa eteenpäin tai taakse. kiitos !
hullu_ukko
26.01.2008 20:28:48
Missä asennossa sulla jouset on?

Itsekkin vedän D-vireestä(Myös Dropped C) ja 10-setillä nakkailen....
Ensiks kokeilin viittä jousta (taisivat olla vähän huonompia), mutta sitten ajattelin kokeilla kolmea jousta...

Minusta ''jousi joka toiseen'' oli liian löysä

Sitten keksin vetää ylemmän jousen ristiin ja kampi tuntui jämäkämmältä.

Pakko ihmetellä miten joku ylipäätään kykenee soittamaan 10-setillä D-vireessä normiskaalaisella kitaralla. Mulla on 27''-skaalalla varustettu seiska A-vireessä ja siinä mulla on 10-setti+joku 0.62-paksuinen irtokieli A-kielenä ja tälläkin kepillä tatsi on järjettömän löysä. Toinen kitara on C#-vireessä ja setin paksuus on 0.12-0.52.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
Milkop
26.01.2008 23:02:51

Itsellä on C-vireessä tuo Ltd tällä hetkellä ja kielisettinä 9 :D
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Jannipaali
26.01.2008 23:43:31 (muokattu 26.01.2008 23:45:05)
Pakko ihmetellä miten joku ylipäätään kykenee soittamaan 10-setillä D-vireessä normiskaalaisella kitaralla.

Olen soitellut Lespalla (24 3/4" skaala) 10-setillä D-vireessä

No problemos.
Painoin varoitusta.
Kasperi Tervonen
27.01.2008 14:38:31
Itsellä on C-vireessä tuo Ltd tällä hetkellä ja kielisettinä 9 :D

Mahtaa olla jämäkkä tatsi...
"the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde
-J.-
27.01.2008 14:46:07
Pakko ihmetellä miten joku ylipäätään kykenee soittamaan 10-setillä D-vireessä normiskaalaisella kitaralla. Mulla on 27''-skaalalla varustettu seiska A-vireessä ja siinä mulla on 10-setti+joku 0.62-paksuinen irtokieli A-kielenä ja tälläkin kepillä tatsi on järjettömän löysä. Toinen kitara on C#-vireessä ja setin paksuus on 0.12-0.52.

Joo... no onhan toi pakko myöntää että välillä tuntuu niin prkl:n löysältä. Mutta joka kolikossa on kääntöpuoli, niin myös tässä hommassa. Itse tykkään....
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
brn2sk8
27.01.2008 16:21:28
Mä en kyllä tajunnu alkuperästä viestiäkään täysin... Miksei vaan voi kokeilla noilla kielillä sitä C-virettä vähän aikaa, säädät floikan niitä ruuveja sen mukaan miten se elää kielten vireen kanssa... Itelläni on yks skitta C-vireessä just samalla kielisetillä, merkki vaan on GHS mutta siis eihän se asiaa mihinkään muuta... Ja toimii ihan hyvin, siinä on vintagetalla ja toimii just hyvin siinä vireessä, ei ongelmia... Kielilukot vaan auki rennosti, löysäät kieliä vähän sinnepäin ja samaa tahtia kun se talla nousee ni löysäät kopan alla olevia ruuveja, just niitä tiettyjä... Niitä kans varovasti ja olennaista on vaan se että löysentelet ja kiristelet sen floikan elämisen mukaan, ei heti kättelyssä kannata niitä jousia alkaa irrotteleen, koska monesti se on aika huono ratkasu kun vire laskee vaan sävelaskeleen... Itelläni oli kerran 009 setin kielet D-vireessä floikkaskitassa ja siä tallan alla oli vaan yks jousi kiinni :D Ja toimi ihan hyvin, kunhan vähän tuntu elottomalta se floikankäyttö... Nyt kun on 011 setti ni siellä on kolme jousta, eli vähän tilanteen mukaan nekin menee... kokeilemalla kaikesta selviää
En ymmärrä mikä vaikeus tässä asiassa on, ei kaularautaankaan tarvi välttämättä koskeekaan kun virettä laskee vaan ton verran...

Toki se tatsi muuttuu aika paljon kun kielet löystyy mutta en menis silti 012 settiä vaihtaan kun alunperin on ollu 011, ei se niin iso juttu oo...
Cry Baby and ask me WHY WHY
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)