Aihe: PreSonus Fireboxin mikkietuasteet inisee
1
djtremolo
26.01.2008 01:36:57

Vai olettaako Firebox että mikrofonit olisivat XLR-tyyppisiä tai..?
Taitaa valitettavasti kaikki äänityö olettaa xlr-mallisia mikkiliitäntöjä. Ne mikit, joissa olen itse plugeja nähnyt, ovat ns. halpismikkejä, joilla ei tositoimissa tee mitään.

Tarkemmin kyse on mm. impedanssista ja siitä, että plugiliitäntä on näkemissäni mikeissä ns monoplugi -> siirtotie ei siis ole symmetrinen. Symmetrisyys vähentää kaapelissa syntyviä häiriöitä, joita tämä kuulemasi ininä todennäköisesti on.

Mikrofonin pitäisi olla ns. LoZ-mallia, eli sen impedanssi pitäisi olla reilusti alle 600 ohmia. Yleensä tämä lukee joko mikissä itsessään tai ainakin sen ohjekirjassa.

Kolmas syy voi olla sekin, että kun mikissäsi on plugiliitin (vaikka se olisikin symmetrinen ja mikki loZ-mallinen), joudut kytkemään sen fireboxin comboliittimien keskireikään, jolloin todennäköisesti signaali ei mene mikrofonietuasteen kautta, vaan ohittaa mikkiä varten tehdyn vahvistuksen/impedanssisovituksen.

Suosittelisin perushyvän mikin ostoa, esim. shure sm58 on kelpo peli moneen käyttöön.
If I seem super human, I have been misunderstood.
deadworm222
26.01.2008 01:50:51 (muokattu 26.01.2008 01:51:03)
Taitaa valitettavasti kaikki äänityö olettaa xlr-mallisia mikkiliitäntöjä. Ne mikit, joissa olen itse plugeja nähnyt, ovat ns. halpismikkejä, joilla ei tositoimissa tee mitään.

Tarkemmin kyse on mm. impedanssista ja siitä, että plugiliitäntä on näkemissäni mikeissä ns monoplugi -> siirtotie ei siis ole symmetrinen. Symmetrisyys vähentää kaapelissa syntyviä häiriöitä, joita tämä kuulemasi ininä todennäköisesti on.

Niin, tuo on ihan mahdollista.

Kolmas syy voi olla sekin, että kun mikissäsi on plugiliitin (vaikka se olisikin symmetrinen ja mikki loZ-mallinen), joudut kytkemään sen fireboxin comboliittimien keskireikään, jolloin todennäköisesti signaali ei mene mikrofonietuasteen kautta, vaan ohittaa mikkiä varten tehdyn vahvistuksen/impedanssisovituksen.

Tätä mietin myös, ja kallistuisin itse tämän vaihtoehdon puolelle, koska aikaisemmin kyseiset mikrofonit ovat toimineet ilman sen pahempia häiriöitä.

Kannattaa varmaan joka tapauksessa hankkia parempi mikrofoni ja kokeilla jatkuuko ongelmat senkin kanssa, jos ei auta niin vaihtaa äänikortti. Kiitoksia vihjeistä!
Ben_D
27.01.2008 09:45:42

Olen lukenut artikkeleja ja arvosteluja, joiden mukaan Prresonus Fireboxin etuasteet ovat äänekkäitä. Siksipä valitsin Presonuksen sijasta Edirol FA-66 Firewire Interfacen.
http://evincemetal.com/
tuluppa
27.01.2008 12:27:45

Firepodin ja -boxin etuset ovat aikas hiljaiset. Joidenkin mielestä liiankin hiljaiset. Munsta ei, oon tullut isoveli-firepodin kanssa hyvin toimeen ja tykkään etusien soundista.

Kun tasot nostetaan hiljaista äänilähdettä äänittäessä huonolla mikillä äärirajoille, suhinaahan siitä tulee. Syyttäisin siis mikkiä.
Värinä
30.01.2008 17:37:27 (muokattu 30.01.2008 17:40:09)
Tänään huamasin hieman samaa ongelmaa tuossa touhuillessa. Sellainen pieni korkea vikinä kuului koko ajan. Ja tosiaan melkein täysille saa tosiaan tuota potikkaa vääntää, että alkaa kuulumaan esim. akustista äänittäessa noin 30cm päästä. Ihme homma. Ei tuo vikinä nyt kauhean kovaääninen kuitenkaan ollut. Itselläni ainakin tuppaa kaikkea kohinaa kuitenkin tuleen soundimieltymyksistä johtuen, ettei se pieni ininä sieltä oikein edes kuulu.

Niin ja siis mikistä ei pitäisi olla kiinni. AKG:n laajakalvokonkka käytössä. Ja kyllä, phantom oli päällä... Ja mullakin MacBook. Logicilla vetelen.

Osaako joku selittää?

Firepodin ja -boxin etuset ovat aikas hiljaiset. Joidenkin mielestä liiankin hiljaiset. Munsta ei, oon tullut isoveli-firepodin kanssa hyvin toimeen ja tykkään etusien soundista.

Vai siis tarkoitatko tuolla juurikin tuota aika mitätöntä gainia? Itse olen aikasemmin vetänyt erillisen mikkietusen läpi vanhan äänikortin line-iniin ja tuolloin löytyi kyllä ihan eri tavalla gainia. Aina ei vaan jaksaisi viritellä noita piuhoja. Olisi kiva jos saisi tarpeeksi gainia suoraan tuosta FireBoxista. Tosin soundillisesti tykkäsin paljon enemmän siitä putkietusesta, että ehkä tulee taas siihen sitten palattua...
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
J-PPP
30.01.2008 20:23:42
Sellainen pieni korkea vikinä kuului koko ajan. Ja tosiaan melkein täysille saa tosiaan tuota potikkaa vääntää, että alkaa kuulumaan esim. akustista äänittäessa noin 30cm päästä.

Osaako joku selittää?

Enpä ole minkäänlaista ininää omassani huomannut parin vuoden aikana. Etuasteissa on tosiaan vähänlaisesti vahvistusta, mutta ei se ole koskaan päässyt haittaamaan. Tosin tappiin asti jos joutuisi vetämään niin ne alkavat kyllä tossa suhisemaan.
Vähän ihmettelen tuota ongelmaa akustisen äänittämisessä, koska olen itsekin sitä paljon tehnyt ilman ongelmia. Mikkinä on toiminut pääosin NT1-a, mutta ei ole dynaamistenkaan kanssa ollut ongelmia tasojen kanssa.
Värinä
31.01.2008 11:37:32
Ei mitn sittenkään.

Olikin jäänyt mikrofonin -10dB padi päälle edellisestä sessiosta. Tällaista...
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)