Aihe: Biisin ulkoa osaaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
Ukko
23.01.2008 12:44:37

En oo kyllä kenenkään nähnyt siihen lappuja kaivelevan:-)

Kyllä primavista miehet sen tekee :)
jape2
23.01.2008 13:04:09
Entäs "Kivisydän" säv.Seppo Leino,san Marja Kärki?
Taittuuko? Jos joku vaikka huutaa.Esim.Illan solisti.
Herrat ei vissiin paljon ole tuurauksia tehneet!
jon lord
23.01.2008 13:21:22

Onko syytä tällaisia biisejä soittaa jos tuuraajaa on äkkilähdöllä joutunut mukaan ja nuottejakaan ei ole olemassa.
Tuohon viimeiseen lauseeseen kommentti. Olen tehnyt lukemattoman määrän sekä tuurauksia että jopa solistikomppauksia joissa ei ole ollut lapun lapun lappua. Jotenkin on vaan täytynyt taittua ja mennä mukana. Jopa maamme mittakaavan mukaan isoja nimiä on ollut tässä joukossa.
Irwinillä oli paras nuotti jonka olen kohdannut. Yhteen biisiin oli lappu jossa luki, rokkia G-duurista pianisti soittaa kovan soolon. Muihin ei mitään eikä se sanonut biisiä eikä sävellajia rupesi vaan komppaamaan kitaralla ja vauhdista arvattiin loput. Junnulla ei ollut mitään lappuja koskaan. Liikasen Ekillä samaten.jos oli outo biisi se vihelsi vähän alkua ja sitten jo mentiin. Klappi takavuosina saattoi heittää kolme settiä ilman lappuja. Emppu saattoi heittää puolisettiä ilman lappuja. Tauski veti kerran kaksi settiä ilman nuotin nuottia. Kujulla oli joskus puoletkin seteistä niin ettei ollut lappuja. Vee-pee Lehtoa kompattiin kerran yksi setti ilman mitään ajo-ohjeita. Kalborrekin kanssa vedettiin kerran floorshow niin että sovittiin vaan biisit ja sävellajit vartti ennen shown alkua ja ilman lappuja. Monilla solisteilla oli nämä "stanu" biisit sellaisia joihin ei ollut mitään nuotteja. Kerran kompattiin Nina Costaa ja encoret vedettiin ilman lappuja noin niinkuin korvakuulolta.
Tässä vähän esimerkkejä. Tuolla kirkonpuolella tilanteita tulee eteen koko ajan joissa pitää siskontytönkumminkaimaa kompata ilman nuotteja ja usein ilman mitään harjoitusta ja hajua sävellajista tyyliin ;kyllä se tietää.
COVS jäsen N.o 3
poppamies
23.01.2008 13:35:21

....tyyliin ;kyllä se tietää.

Tästä tuli mieleen eräs kapakkaterassikeikka mitä soitettiin poppibändin kanssa muutama vuosi sitten. Yleisössä oli m.m vanhempi pariskunta ja niillä ruotsinvieraitaa matkassa. Tämä suomalaisnainen olisi välttämättä halunnut että oltaisiin soitettu "Linnut" niille sen ruotsinvieraille. Sanoin kohteliaasti että me ei osata. Nainen melkein suuttui ja sanoi että kyllä hän nyt sen näkee että osaatte soittaa. Sanoin että ei osata soittaa just tuota kappaletta. Ei meinannut antaa periksi. Kyllä meidän olisi vain hatusta pitänyt soitta tuokin kappale. Asiahan on itseasiassa niin että en olisi suostunut soittamaan edes lapusta mutta enhän minä sitä sille mummolle raaskinut sanoa.
G strings are for strippers!
kuunsirppi
23.01.2008 13:48:23

Mulla taittuu, kun oon levyttänytkin ton kappaleen ja vielä ihan siellä Sepon stutiossa ;o)
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
WanhaWetäjä
23.01.2008 14:28:22 (muokattu 23.01.2008 14:29:46)

Never heard, tai ehkä kuullut oon mutta ei muistikuvaa...bassolla vois kyllä rimpuilla messissä, tai kitaralla, jos muu bändi biisin osaa!Tai edes joku...

On tehty sellasia tuurauksia mistä esim Jon Lord ansiokkasti ja kokemuksella puhui, ja monia!Eli just näitä "Kyllä sä sen tiedät, dm..."

Jotenkin ne vaan on aina läpi menneet, KOSKAAN ei ole topi tullut vittuileen, vaikka syytä olis ollut, ja aina on palkka tullut!
Usein on vedetty biisit ulkoa ja täysin ulkona,HOHO!

Mutta itse aiheesta ja asiallisesti ; ulkoo vedän käytännössä kaikki biisit, kahessa eri bändissä, vähän pakko kun ei ole lappuja!Tai en mä tiedä onko, ainakaan mulle ei ole kukaan niitä tarjonnut, toista vuotta oon bändissä ollut.No toisessa bändissä on kyllä joitain biisejä lapuilla, mutta osaan nekin jo ulkoa.

Joitakin sanoja joutuu kuikkiin kansiosta, tuo suomi-huttu ei vaan tartu kaaliin, kai se johtuu siitä kun ei hirveesti kiinnosta tietyt biisit.Ne biisit mistä pitää, jää kyllä kaaliin, myös sanat.
jape2
23.01.2008 15:23:50
Loordilta taittuu mitenpäin vaan siks ihmettelen tota selostusta!
Pitääkö wetää jos ei tunne? c#sus!
22 tuurausta lähes kaikki eri meiningillä 1 kk sisällä just veti hiljaiseksi!(keyb.)

Ei vaiskaan, LUKU JA KIRJOITUSTAITO ON PERSEESTÄ!
PERUSKOULUT LOPETETTAVA! VIIMEINENKIN JÄRJEN KÄYTTÖ KIELLETTÄVÄ.
isojussi
23.01.2008 16:54:48
Loordilta taittuu mitenpäin vaan ...

Se on kyllä taivahan tosi. Loortilta taittuu - ja tyylillä. Hieno mies muutonkin.

Pitääkö wetää jos ei tunne? c#sus!

Joskus vaan pitää - vaikkei taittuiskan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Qsine
25.01.2008 20:35:47

Tämä suomalaisnainen olisi välttämättä halunnut että oltaisiin soitettu "Linnut" niille sen ruotsinvieraille. Sanoin kohteliaasti että me ei osata. Nainen melkein suuttui ja sanoi että kyllä hän nyt sen näkee että osaatte soittaa. Sanoin että ei osata soittaa just tuota kappaletta. Ei meinannut antaa periksi. Kyllä meidän olisi vain hatusta pitänyt soitta tuokin kappale. Asiahan on itseasiassa niin että en olisi suostunut soittamaan edes lapusta mutta enhän minä sitä sille mummolle raaskinut sanoa.

Kovapokkainen muusikko olisi tuossa tilanteessa lähtenyt vetämään meille kaikille tuttua "Linnut linnut, luoksenne tahtoisin pois..."!
"Aurinkovoide ja kengurupallo eivät sovi yhteen. Jos aiot voidella itsesi, älä tartu kengurupalloon!"
baron
25.01.2008 22:01:44

Kovapokkainen muusikko olisi tuossa tilanteessa lähtenyt vetämään meille kaikille tuttua "Linnut linnut, luoksenne tahtoisin pois..."!

Hinnastahan tuo vain on kiinni. Jos tarpeeksi seteleitä isketään handuun, niin soitan piisin jota en ikinä oo kuullutkaan.

Ilman extraliksaa bändi soittaa vain omaa ohjelmistoaan.
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
jon lord
25.01.2008 22:13:09
Hinnastahan tuo vain on kiinni. Jos tarpeeksi seteleitä isketään handuun, niin soitan piisin jota en ikinä oo kuullutkaan.

Eräs kanttori sanoi , kun oli saanut 500 markan setelin, johonkin pyyntöön että tällähän mä soitan vaikka herttaa ja helunaa.
COVS jäsen N.o 3
half
25.01.2008 22:13:56

Kivisydän? Onko se nimikkotsipale TV-jutusta Kivisydän, joka löyhästi myötäili Hammarberg / Salmi tarinaa.
half
25.01.2008 22:15:35

Erään bändin, jossa soitin kauan sitten, kiipparisti sanoi biisien toivojille aina: Halvat biisit on soitettu jo.
rintapek
26.01.2008 00:31:21

Hinnastahan tuo vain on kiinni. Jos tarpeeksi seteleitä isketään handuun, niin soitan piisin jota en ikinä oo kuullutkaan...

Mikä on "tarpeeksi"? Olen toivelaulukirjasta kyllä vetänyt, mutta että täysin tuntematonta biisiä...? Ei tule.
One kind of music only - the good kind
Ukko
26.01.2008 12:31:57

Erään bändin, jossa soitin kauan sitten, kiipparisti sanoi biisien toivojille aina: Halvat biisit on soitettu jo.

Meillä taas runpali sanoi biisin toivojalle että se maksaa tuhat euroa.
mack the knife
26.01.2008 13:09:31 (muokattu 26.01.2008 13:09:46)
Helppo juttu.

Nää meidän ohjelmiston biisit on jo maksettu, ulkopuolella sen maksaa erikseen.
Tai sitten vähän pahemmalla päällä: Älä käläkätä! Häiritset mun työntekoa!

Lyyki tietää jälkimmäisen...
COVS n:o 1.
Musiikkia korville
28.01.2008 08:44:33

Olikohan se viime viikolla, kun yks nainen tuli pyytämään biisiä Yölintu/Mä putoan. Sanoin, ettei kuulu ohjelmistoon. "Kyllähän te sen nyt osaatte..." Sanoin vaan, että osataan osataan, jos sulla on antaa nuotit. Ei tainnu olla, kun naikkonen lähti pois, puhumatta asiasta mitään.
By: MK
kuunsirppi
28.01.2008 09:17:50
Minä aina katselen heti ensimmäisenä bändissä nykyään sitä, että onko niillä mapit, vai ei, kun itsellä on mukamas jotenkin huono omatunto, kun se sanamappi on esillä, vaikka pojilla ei mappeja ookaan.

No, eilenkin tuolla Nordlandialla olleella house-bändillä oli mapit ja samoin oli sitten tähtiartistin soittajilla ja ainakin kitaristilla vielä kaksin kappalein mappeja. Myös tähtiartistilla oli mappi edessä, vaikkei siitä kyllä tainnut paljon katsoa muuta, kun jostain listasta luultavasti seuraavan biisin.
Mä teen, mitä teen ja meen, minne meen(ainakin joskus!)
Riksteri
28.01.2008 09:25:52
Minä aina katselen heti ensimmäisenä bändissä nykyään sitä, että onko niillä mapit, vai ei, kun itsellä on mukamas jotenkin huono omatunto, kun se sanamappi on esillä, vaikka pojilla ei mappeja ookaan.

Jos laulajalla on sanamappi, ei bändi tarvi nuotteja kun se keskittyy solistin säestämiseen, jolloin nuoteista voisi olla vain haittaa. Instrumentaalimusiikissa nuoteista on suuri apu, jopa rumpalikin käyttää nuotteja tuossa allaolevassa pätkässä:

http://www.youtube.com/watch?v=G4JG8YXYGEA&feature=related
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)