Aihe: Itsetehdyt kitarapiuhat
1 2 3
Kefiiri
25.01.2008 11:20:17
Uskoisin että tämä sama vaiettu salaisuus vaivaa lähes jokaista meistä.

Ei minua, enää. Olen oppinut ihan ekaksi pujottamaan liittimien kuoret johtoon ja tekemään pari solmua etteivät karkaa mihinkään. Vasta sitten etsitään työkalut, kolvit ja muut.

Tässä työjärjestyksessä piilee onnen ja menestyksen salaisuus.
okabass
25.01.2008 15:11:01 (muokattu 25.01.2008 15:19:21)
Ei minua, enää. Olen oppinut ihan ekaksi pujottamaan liittimien kuoret johtoon ja tekemään pari solmua etteivät karkaa mihinkään. Vasta sitten etsitään työkalut, kolvit ja muut.

Tässä työjärjestyksessä piilee onnen ja menestyksen salaisuus.

MOI
Joo. Minäkin laitan ensin ne kuoret yms. Mutta joskus -kun oikein pakertaa touhutippa nokassa- niin asia unohtuu. Viimeksi pari viikkoa sitten.

Ps. Mulla on tapana laittaa kuumaliimaa plugiin, ja työntää sitten päälle se muovinen eristysholkki. Se jämäköittää liitosta. Esim. Lifelines käyttää myös k.liimaa. Samoin sopiva pisara ruuvilukitetta kierteeseen, ettei lähde kuoriholkki irtoilemaan. Ja kutistesukkaa käytän monasti.
Ceterum censeo moderator esse delendam
IJarro
25.01.2008 17:02:34
MOI
Joo. Minäkin laitan ensin ne kuoret yms. Mutta joskus -kun oikein pakertaa touhutippa nokassa- niin asia unohtuu. Viimeksi pari viikkoa sitten.

Ps. Mulla on tapana laittaa kuumaliimaa plugiin, ja työntää sitten päälle se muovinen eristysholkki. Se jämäköittää liitosta. Esim. Lifelines käyttää myös k.liimaa. Samoin sopiva pisara ruuvilukitetta kierteeseen, ettei lähde kuoriholkki irtoilemaan. Ja kutistesukkaa käytän monasti.

Neutrikin plugeissa en oo kyllä ikinä tarvinnu mitään piukennusta =) Kumihanskojen kanssa saa just ja just väännetty sen muovilipan piukkaan. Ja ei muuten varmana lähe auki vahingossa...
Let's do some living after we die...
okabass
25.01.2008 19:26:57
Kuumaliima on muuten melko huono. Syystä että se ei pidä enää muutemanvuodenpäästä mitään kiinni. Osta vaikka saniteettisilikonia, ja kyllä pysyy.

MOI
Kyllä mulla on pysynyt vuosikausia. Ei sen tarkoitus olekkaan olla vedonpoistajana vaan kuten kirjoitin: jämäköittää liitosta. Pohjalta tehdä siitä stabiilimpi ja suojata kosteudelta ja hapettumiselta. Sikaflex tai Würthin liimamassa on vielä parempaa tarttumaan ja pysymään kiinni.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Murgo
26.01.2008 12:16:28 (muokattu 26.01.2008 15:42:33)

Miulla on siis kelalla paljon vielä 2X0,22 +maasukka piuhaa.
Kannattaako tästä piuhasta tehdessä kolvata sukan sisällä olevat karvat yhteen ja käyttää maasukka häiriönpoistona. Vaiko toinen johdin kuumaksi ja toinen sukanlisäksi maihin. Vaiko kenties vielä luovempi vaihtoehto. Toisesta karvasta kuuma ja toisesta maa. Sukka jätetään kolvaamatta töysin, jolloin maakin on häiriösuojattu. Livekeikoilla kun nuo häiriöt ja pörinät tulee aina tuhannenkertaa kovempaa kun kotona touhuttaessa, on tällainen tullut mieleen.

Jossain muistaakseni neuvottiin että toinen karva kuumana, toinen maihin ja suojasukka maihin vain toisesta päästä, jätetään siis sieltä "alkupäästä" kelluvaksi. Häiriöt pääsevät suoraan maihin sukkaa pitkin eivätkä kulje samassa karvassa signaalin kanssa. Alkupää vaan pitää tietysti merkitä. En sitten tiedä onko oleellista eroa. Edit: siis oleellista eroa verrattuna siihen että laittaisi esim. molemmat karvat kuumiksi ja maan sukkaan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
IJarro
27.01.2008 14:52:20
Tähän pitää sanoa hui. Itse olen vääntänyt muutamasta Neutrikista kierteet holkista vituiksi, en uskalla edes ajatella kumihanskojen tuomaa lisäpitoa näppylöissä.

=) ei vitsi =)

http://www.thomann.de/fi/neutrik_np2c.htm
http://www.thomann.de/fi/neutrik_np_2_xb.htm

Tommosia oon käyttäny ja kyllä ne vaan niin ***tanan piukkaan saa vääntää. Ei taida yhessä piuhassa olla ees ihan tapissa ne holkit =)
Ja ei oo rajummassakaan keikkailussa ikinä hyytyny noi piuhat...
Lökis
18.02.2008 09:24:26
Jep

Neutrikin plugit ovat mekaanisesti kestäviä ja sit vaan LAADUKASTA kaapelia plugien väliin, niin avot.

En ole enää 25 vuoteen ostanut valmiita kaapeleita. Kunnon kamasta kun itse tekee, niin kestää. So what vaikka hintaa tulee, mutta eipähän tarvitse miettiä kestävyyttä.
Kefiiri
18.02.2008 10:00:51
Neutrikin plugit ovat mekaanisesti kestäviä ja sit vaan LAADUKASTA kaapelia plugien väliin, niin avot.

Kitarakamaosastolla oli jokin aika sitten keskustelu, jossa selvisi että Neutrikin nimellä myydään myös Rean-nimisen alihankkijan kyhäämiä, rakenteeltaan tyystin erilaisia liittimiä.

Kun ekaa kertaa lähtee ostamaan Neutrikkeja, kannattaa katsoa Neutrikin sivuilta millaisia ne liittimet ovat, joihin puljun maine perustuu.
janis
18.02.2008 18:20:59 (muokattu 18.02.2008 18:21:26)

osaako joku sanoa minkä valmistajan plugeissa olisi kunnon vedonpoisto?

esim hotlinen johdoissa vedonpoisto on velttoa peltiä joka antaa hieman periksi vedettäessä. johto ei taatusti lähde vetämällä irti, mutta juotos pääsee elämään ja tunnetusti juotetut johdot ei kestä kuin rajallisen määrän taivuttelua.

siinä mielessä kuumaliima voisi toimia, että se tukee johtoa ja liitosta.
Velli
19.02.2008 23:13:00
Uskoisin että tämä sama vaiettu salaisuus vaivaa lähes jokaista meistä.

Perskeles. Viimeksi tänään kävi noin! Onneksi vain toiselle päälle. Ostin Neutrikin XLR-liittimet ja punottua piuhaa väliin. 6m:in kaapelille tuli hintaa 27€.
IJarro
19.02.2008 23:29:38
osaako joku sanoa minkä valmistajan plugeissa olisi kunnon vedonpoisto?

Niistä ei täs paljoa oo puhuttukaan, mut Neutrikeissa on hyvä vedonpoisto.
oiva tumpeloinen
19.02.2008 23:43:38
Niistä ei täs paljoa oo puhuttukaan, mut Neutrikeissa on hyvä vedonpoisto.

Neutrikeissa on vain se, että liian ohuella piuhalla vedonpoistosta ei ole mitään iloa. Tuo on nyt lähinnä teoreettinen ongelma, instrumentti/kaiutinkaapelikäytössä ei varmaankaan niin ohutta kaapelia tule käytettyä.

Toinen Neutrikin "ongelma" on se, että se ei oikein meinaa ottaa liian paksua kaapelia vastaan, Sen kaapelin ei siis tarvitse olla hirveänkään paksua, kun plugia ei saa ruuvattua pohjaan asti kiinni. Jos se nyt ketään haittaa. Ihan hyvin ne kiinni kuitenkin pysyy.
Murgo
20.02.2008 06:47:03

Toinen Neutrikin "ongelma" on se, että se ei oikein meinaa ottaa liian paksua kaapelia vastaan, Sen kaapelin ei siis tarvitse olla hirveänkään paksua, kun plugia ei saa ruuvattua pohjaan asti kiinni. Jos se nyt ketään haittaa. Ihan hyvin ne kiinni kuitenkin pysyy.

Eikös noissa Neutrikin ohjeissa sanottu että jos on paksu kaapeli niin se vedonpoistokappale katkaistaan tyvestään siitä viivan kohdalta, jolloin ei ole niin tiukka? Ohutta kaapelia taas voi "paksuntaa" kutistesukalla.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kefiiri
20.02.2008 08:05:42
Ohutta kaapelia taas voi "paksuntaa" kutistesukalla.

Tuo kutistesukkakikka onkin aika pro. Itse olen halpisplugeja käyttäessä kääräissyt maalarinteipistä paksunnoksen siihen kohtaan missä johto tulee liittimestä ulos. Sekin rajoittaa liitoksen notkumista, mutta ei ole yhtä vakuuttavan näköinen kuin muutama kerros kutistesukkaa.
oiva tumpeloinen
20.02.2008 09:55:44 (muokattu 20.02.2008 09:56:38)
Eikös noissa Neutrikin ohjeissa sanottu että jos on paksu kaapeli niin se vedonpoistokappale katkaistaan tyvestään siitä viivan kohdalta, jolloin ei ole niin tiukka? Ohutta kaapelia taas voi "paksuntaa" kutistesukalla.

En ole kyllä paljoa Neutrikin ohjeita katsellut. Paksulla kaapelilla on tullut kiristettuä plugia niin tiukalle, että se pysyy kiinni. Ei ole mulla ruuvattu loppuun asti. Hyvinpä on kuitenkin pysynyt kasassa ilman ongelmia. Liian ohuttakaan kaapelia ei ole tullut käytettyä noiden kanssa, tulipahan vain mieleen. Mut mä kyllä lähtisin hakemaan apua tuohon ongelmaan ennemmin paksummasta kaapelista kuin kutistesukasta.
Kefiiri
20.02.2008 11:42:54
Mut mä kyllä lähtisin hakemaan apua tuohon ongelmaan ennemmin paksummasta kaapelista kuin kutistesukasta.

Liian ohuessa johdossa menee hyvät liittimet tavallaan hukkaan, kun käyttövarmuus ei kuitenkaan ole kaksinen. Toki mieluummin kannattaa käyttää asiallista kaapelia. Mutta kerrankos sitä tulee jotain hätävarapiuhoja kyhättyä, ja niihin tuo kutistesukkajuttu on etevä.
Karhukoira74
01.03.2014 15:35:13

Taivaan vanha aihe, mutta ajankohtainen.

Millä te saatte tuon tinan pysymään...? Yritin tuossa tehdä Klotzin kaapelista ja Neutrikin kulmaplugista ensimmäistä piuhan päätä, eikä tuo v*tun tina tarttunu ollenkaan tohon plugiin. Tina pitäs olla ihan ok, kaveri anto ohutta lankaa jota ite käyttää kans johtojen tekoon. Vai onko tuo Dremelin kaasukolvi vaan liian tehoton kuumentamaan tuota plugirautaa vai mikä? Ja näin kahella kädellä keittiön pöydän äärellä aika mielenkiintoinen kolvattava tommoset muutaman millin pätkät...

Loppu kaasukin säätäessä....lähtee hakemaan lisää jos jostain sais...
-So many assholes, so few bullets-
Kallekorvola
01.03.2014 15:43:20
Se tina melkein hyppää kohteeseensa, jos se kohde on riittävän lämmin. Molemmat kohteet kannattaa muuten tinata ennenkuin niitä sovittaa yhteen. Kaasukolvi ei ehkä oo paras työkalu näissä hommissa, mut osaava pärjännee silläkin.
www.5by5.fi
Karhukoira74
01.03.2014 15:58:45

Kallekorvola: Se tina melkein hyppää kohteeseensa, jos se kohde on riittävän lämmin. Molemmat kohteet kannattaa muuten tinata ennenkuin niitä sovittaa yhteen. Kaasukolvi ei ehkä oo paras työkalu näissä hommissa, mut osaava pärjännee silläkin.

No joo....täytyy kehittää joku systeemi ja höyryttää vaan sitä plugiakin sitte kuumaksi. Kieltämättä kitaran potikoitakin kun tinailee piuhoja kiinni, niin aika kauan saa kärjellä lämmittää potikan pohjaa ennenkuin ottaa. Ehkä se on sama vika tässäkin vaan. Ja kun loppu se kaasukin.
-So many assholes, so few bullets-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)