Stone 25.01.2008 15:32:18 | |
---|
Onko vaikea tapaus vaihtaa elementti blues junioriin itse? Putket pois ja takaseinä irtikö? Joskus otin takaseinästä ruuvit irti mutta tuntui olevan seinä kuin pultattu. Täytyykö myös päältä ottaa ruuvit pois vai kuinka irronee ilman väkivaltaa? Onko elementin irroituksessa jotain spesiaalia? Kuka on vaihtanut elementin itse, niin voisitko ystävällisesti laittaa yksinkertaisen selkeät ohjeet? Kiitoksia jo etukäteen. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Hanok 25.01.2008 15:45:31 | |
---|
En ole tuon kyseisen combon kanssa ollut tekemisissä. Noin yleisesti ottaen kaiuttimen vaihtaminen on helppoa kuin heinänteko. Piuhat vain irti, sitten ruuvataan vanha elementti pois paikoiltaan. Uusi ruuveilla kiinni ja piuhat kiinni. Piuhoissa on yleensä pikaliittimet joilla ne saa suoraan kaiutinelementin korvakkeisiin ilman työkaluja. Jos liittimiä ei ole tai ne eivät sovi uuteen kajariin, voit joutua laittamaan uudet liittimet tai juottamaan piuhat kiinni. |
Kitaravirtuaali 25.01.2008 15:48:05 | |
---|
Ja putkivehkeen ollessa kyseessä (ja varmaan muutenkin) lienee syytä olla varma siitä, että kaiuttimien ohmit täsmäävät. Tältä pohjalta. |
Ja kannattanee ottaa irti verkkovirrasta hyvissä ajoin ennen operaatiota. Taitaa olla mahdollista, että tuota jännitettä jonnekin jää, eikä ole kovin kivaa jos ne sitten räpsähtää sormille. You Can't Put Your Arms Around a Memory |
duc 25.01.2008 16:31:55 | |
---|
Ulkomuistista näin: 1. Putket pois. 2. Pyyhe tai paita kaiuttimen ja vahvistinosan väliin etteimikään mene rikki jos vahvistin kolahtaa magneettiin kiinni. 3. Sivuilta ja päältä ruuvit pois (yht. 4), takaosan ruuveja ei tarvitse aukoa. 4. Vedetää vahvistinosa irti varoen samalla ettei kaikutankin piuhalle tapahdu mitään. 5. Kajari irti ja uutta tilalle, ja pehmustetta väliin taas kokoamisvaiheessa. Ja kannattaa olla tarkkana ettei etuasteputket ja pääteputket mene toistensa reikiin vahingossa, voi päästä savut karkuun jos näin pääsee käymään.. |
Stone 25.01.2008 17:06:18 | |
---|
Ulkomuistista näin: 1. Putket pois. 2. Pyyhe tai paita kaiuttimen ja vahvistinosan väliin etteimikään mene rikki jos vahvistin kolahtaa magneettiin kiinni. 3. Sivuilta ja päältä ruuvit pois (yht. 4), takaosan ruuveja ei tarvitse aukoa. 4. Vedetää vahvistinosa irti varoen samalla ettei kaikutankin piuhalle tapahdu mitään. 5. Kajari irti ja uutta tilalle, ja pehmustetta väliin taas kokoamisvaiheessa. Ja kannattaa olla tarkkana ettei etuasteputket ja pääteputket mene toistensa reikiin vahingossa, voi päästä savut karkuun jos näin pääsee käymään.. Kiitoksia selkeistä ohjeista ja kiitoksia myös muillekkin tärkeistä pointeista. Kyllä, 8 Ohm elementti vaihtuu 8 Ohmiseen. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
Åboensis 25.01.2008 20:12:01 | |
---|
Onko vaikea tapaus vaihtaa elementti blues junioriin itse? Putket pois ja takaseinä irtikö? Joskus otin takaseinästä ruuvit irti mutta tuntui olevan seinä kuin pultattu. Täytyykö myös päältä ottaa ruuvit pois vai kuinka irronee ilman väkivaltaa? Onko elementin irroituksessa jotain spesiaalia? Kuka on vaihtanut elementin itse, niin voisitko ystävällisesti laittaa yksinkertaisen selkeät ohjeet? Kiitoksia jo etukäteen. Blues Juniorista ei ole kokemusta, mutta vaihdoin Pro Junioriin pari viikkoa sitten uuden kaiuttimen, ja ongelmia aiheutti ainoastaan vahvistimen irrottaminen kaapista sekä erityisesti sen asettaminen takaisin paikalleen: PJ:n kaappi on niin pieni ja tiukka, että vahvistin pysyi melko hyvin paikallaan kaikkien neljän ruuvin irrottamisen jälkeenkin, ja piti nitkutella irti pikkuhiljaa. Itse kaiuttimen vaihtaminen oli kyllä helppoa: ruuvit irti, vanha ämyri ulos, uusi paikalleen ja ruuvit kiinni. Vaihdon jälkeen vahvistinta ei kuitenkaan meinannut millään saada survotua takaisin kaappiin; se kinnasi milloin mistäkin reunasta, ja repi lopulta vahvistimen sisäpuolen tolexiin parikin reikää (vahvistimen kotelon reunat ovat melko terävät...). Koko prosessin ajan piti varoa käyttämästä liikaa voimaa, ettei riko itse vahvistinta tai survo sillä rikki upouutta kaiutinta... Reilun tunnin äheltämisen jälkeen homma oli onneksi ohi, ja uusi kaiutin paransi PJ:n (jo ennestään mainiota) soundia entisestään. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" |
anttipi 25.01.2008 20:59:38 (muokattu 25.01.2008 21:00:17) | |
---|
Oletko muuten kokeillut modailla Junnua ennen elementin vaihtoa? Olisi ainakin halpa tapa koittaa parantaa Blues Juniorin soundia. |
Stone 26.01.2008 10:44:35 | |
---|
Oletko muuten kokeillut modailla Junnua ennen elementin vaihtoa? Olisi ainakin halpa tapa koittaa parantaa Blues Juniorin soundia. Viittat kaiketi "tone stack" modiin? Enpä ole, mutten ole sitäkään vaihtoehtoa vielä pois sulkenut. Jokatapauksessa odotan aika paljon uudelta elementiltä, kunhan saan aikaa sen vaihtoon. "Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua." |
jsvenn 26.01.2008 16:55:44 | |
---|
Edellä oli hyvät ohjeet kovaäänisen vaihtamiseksi. Tinauksiahan kovaäänisen vaihtamiseksi ei tarvita, koska elementin johdossa on vahvistimen puolella jakki ja liittimet kovaäänisen napoihin. Kytke johtojen navat oikein. Miekin vaihtelin junnuuni vitage 30:n ja sitten rokkiäänen sijaan ajattelin kokeilla red fangia. Siinä kävi niin, ettei vahvistinosa mennyt kunnolla enää paikoilleen, sillä kovaääninen oli liian korkea. Siis takaseinä vahvistinosineen jäi hieman longolleen ja kahta sivujen alinta ruuvia ei saanut kiinni. Koska muuten olen tyytyväinen junnun ominaisuuksiin tein viime kesänä vahvistimelle kokonaan uuden kopan. Tein siitä hieman syvemmän ja myös leveämmän (112 takaa avoimen kovaääniskaappin tyyliin). Nyt mahtuu sisään celestonin blue tai sitäkin hieman korkeampi elementti. Alkuperäinen muovipinnoitettu lastulevykotelo oli "äänenvaimennin". |
anttipi 26.01.2008 18:37:48 | |
---|
Viittat kaiketi "tone stack" modiin? Pari kolme modia taisi olla, jotka saisi aika helposti (?) itse tehtyä (näistä taisi jossain toisessa threadissä olla puhettakin sun kanssasi, jos en väärin muista). Itselläni ei noista käytännön kokemusta ole, koska myin omani pois ennen kuin ehdin alkaa modailla, mutta kovasti niitä harkitsin. Kuten myös tuota elementin vaihtoa. |