masterhat 24.01.2008 18:09:54 (muokattu 24.01.2008 18:12:05) | |
---|
Demottelin hiukan uusia rokkipiisejä köyhän miehen nyrkkipajassani, mutta laulun miksaaminen tuottaa aina paljon vaikeuksia. Delayn, kaiun ja kompuran käyttö on melko lapsen kengissä osaltani, ja kyselisinkin nyt jotain ihan perus vinkkejä, vai voiko sellaisia edes antaa, onko olemassa mitään perus vinkkejä/sääntöjä laulun miksaamiseen? http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=314753 Tuossa on yksi biisi näyte, ja laulut kuulostaa jotenkin irtonaisilta muuhun materiaaliin verrattuna. Onko ne liian kovalla tai jotain..? jahka joku jaksaa hiukan antaa vinkkiä, niin olen erittäin kiitollinen Snails against humanity |
Demottelin hiukan uusia rokkipiisejä köyhän miehen nyrkkipajassani, mutta laulun miksaaminen tuottaa aina paljon vaikeuksia. Delayn, kaiun ja kompuran käyttö on melko lapsen kengissä osaltani, ja kyselisinkin nyt jotain ihan perus vinkkejä, vai voiko sellaisia edes antaa, onko olemassa mitään perus vinkkejä/sääntöjä laulun miksaamiseen? http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1¶meter=314753 Tuossa on yksi biisi näyte, ja laulut kuulostaa jotenkin irtonaisilta muuhun materiaaliin verrattuna. Onko ne liian kovalla tai jotain..? jahka joku jaksaa hiukan antaa vinkkiä, niin olen erittäin kiitollinen Sanoisin, että pienellä kaiun lisäyksellä ja kompuroinnilla laulu "uppoaisi" paremmin biisiin. Noinkin kuivaksi jätettynä tuntuu siltä että vokaalit on koko ajan silmillä. Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin |
mobbi 25.01.2008 17:16:11 | |
---|
Ei siihen varmaan mitään reverbin millisekuntiarvoja ole antaa koska laulun delay ja reverb määräytyy niin monista asioista kuten biisin tunnelma, genre jne jne.. Tohon kompurointiin joku oli toisessa ketjussa antanut vinkin että kopioi lauluraidan kahteen eri raitaan, kompuroi toisen ihan reikä päässä -meiningillä tyyliin 10 ratiolla ja toisen vähän enemmän järjen kanssa. Niistä yhdistelee niin, että kuulostaa hyvältä. Mielestäni aika toimiva systeemi. www.crimson-sun.org |
Torniojaws 26.01.2008 10:44:10 | |
---|
Nimeltään rinnakkaiskompressio, jota käytetään paljon rummuissa. Mutta paras vinkki mitä itse olen koskaan saanut vokaalien kannalta on ensin tehdä pelkät vokaalit soolona sellainen soundi mistä tykkäät, mukaanlukien delayt, reverbit, EQ ja muut. Sitten sen päälle alat miksaamaan koko muuta kappaletta. Pidä aina tarkkaa korvaa, että vokaalit eivät missään vaiheessa huku ja jokaisesta *tavusta* saa selvän. Vokalistin puitteissa luonnollisesti mennään, mutta esimerkiksi feidaamalla sopivissa kohdissa vokaaleita joko ylös tai alas päästään jo aika hyvään kontrolliin. Lopputulos on selkeä miksaus kuin vahingossa, genrestä riippumatta. |
poppamies 26.01.2008 10:51:50 | |
---|
Sanoisin, että pienellä kaiun lisäyksellä ja kompuroinnilla laulu "uppoaisi" paremmin biisiin. Noinkin kuivaksi jätettynä tuntuu siltä että vokaalit on koko ajan silmillä. Olisin aivan samaa mieltä. Laulu liian pinnassa. Ei mitenkään liian isolla mutta niin kuin itsekin totesit irrallaan kaikesta muusta. Kaiulla sen saa siihen tilaan mihin se kuuluu. G strings are for strippers! |
Timo JM 26.01.2008 10:55:58 | |
---|
Mutta paras vinkki mitä itse olen koskaan saanut vokaalien kannalta on ensin tehdä pelkät vokaalit soolona sellainen soundi mistä tykkäät, mukaanlukien delayt, reverbit, EQ ja muut. Sitten sen päälle alat miksaamaan koko muuta kappaletta. Kuulostaa kyllä aika pahalle. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Torniojaws 26.01.2008 10:57:07 | |
---|
Kuulostaa kyllä aika pahalle. Vai pitäisikö sanoa, että siihen alle alat miksaamaan muuta kappaletta, niin ei tule väärinkäsityksiä. |
Timo JM 26.01.2008 11:22:42 (muokattu 26.01.2008 11:40:49) | |
---|
Vai pitäisikö sanoa, että siihen alle alat miksaamaan muuta kappaletta, niin ei tule väärinkäsityksiä. Kuulostaa ihan yhtä pahalle ;-) Mulla itsellä on sellainen tapa, että ensin on jonkinlainen käsitys siitä miltä mikäkin elementti biisissä pitäis kuulostaa ottaen huomioon myös miten se mahdollisesti istuu kaikkeen muuhun. Sitten työstän kaikkia yhtä paljon soolona kuin ryhmissä ja koko biisin seassa. Musta se ei toimi, että aletaan tekemään biisiä jonkun yksittäisen osuuden (esim. laulun, soittimen) ehdoilla, ellei sitten kyseessä ole ihan vaan pelkkä laulaja ja säestävä soitin tai joku muu vastaava pienimuotoinen esitys. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
lurkki 26.01.2008 12:30:53 (muokattu 27.01.2008 23:30:56) | |
---|
Eräs ameriikanmies kertoi leffadialogin olevan luonnollisemman kuuloinen kun sopivasti ratsastaa feiderillä spiikkiraitaa ihan randomina. Sellaista .. "kuin olisi kynä kädessä" liikettä. Miksipä se ei toimisi lauluraidallakin, ennen kompuraa, ? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
masterhat 27.01.2008 22:33:02 | |
---|
Kiitokset vinkeistä, täytyy kokeilla jahka saan aikaiseksi. Tosin koneesta alkaa loppumaan tehot kesken kun on nyt jo liikaa plugareita. ja käytössä. Ja 1,5 vuotta sitten koneeni oli vielä olevinaan vitun hyvä.... hah. Mutta edelleen kiitoksia vastanneille, ja päivittelen vaikka tota linkkiä kunhan uudempaa miksausta saan tehtyä. jos jotain nyt muka kiinnostaa Snails against humanity |
Torniojaws 28.01.2008 11:19:47 (muokattu 28.01.2008 11:20:50) | |
---|
Musta se ei toimi, että aletaan tekemään biisiä jonkun yksittäisen osuuden (esim. laulun, soittimen) ehdoilla, ellei sitten kyseessä ole ihan vaan pelkkä laulaja ja säestävä soitin tai joku muu vastaava pienimuotoinen esitys. Itse ainakin sain vokaalit toimimaan täydellisesti edellislevyllä juuri tuolla mainitsemallani tavalla :) Vokaaleista saa selvän aina, eikä itse biisi huku taustalle. Lopputuloshan se ratkaisee, mutta ainakin itselle tuo on varma keino ettei vokaalit huku biisin taakse. Verrattuna sitten siihen toiseen tapaan, että miksaa ensin biisin ja sitten lätkäisee vokaalit siihen päälle. Varmasti menee taajuusalueet päällekkäin kitaroiden ja syntikan kanssa, ja viiveen häntä hukkuu peltikihinän alle :p |
Timo JM 28.01.2008 13:34:38 | |
---|
Verrattuna sitten siihen toiseen tapaan, että miksaa ensin biisin ja sitten lätkäisee vokaalit siihen päälle. Eihän se ole se toinen tapa. Kyllä laulu täytyy olla miksauksessa mukana koko ajan. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
Notefix 28.01.2008 13:38:27 (muokattu 28.01.2008 13:38:46) | |
---|
Eihän se ole se toinen tapa. Kyllä laulu täytyy olla miksauksessa mukana koko ajan. Nooo...tapoja on monia. Aikanaan kuulin yhdestä suositusta ameriikan miksaajasta, joka väänti laulusoundia aina ennenkuin aukaisi mitään muita kanavia. Sitten aukasi rytmiosastoa, ja teki sitä laulua niiden kanssa. Viimeiseksi vasta heitti muut kanavat auki. Mä en usko että on yhtä ainoaa tapaa tehdä hyvä miksu. Lopputulos ratkaisee. "Layers of layers of shit!" |
Mikael 28.01.2008 14:04:05 | |
---|
Mä en usko että on yhtä ainoaa tapaa tehdä hyvä miksu. Lopputulos ratkaisee. Samaa mieltä. Mä tykkään yleensä tehdä ensin rummut ja basson ja sit siihen laulun päälle ja sit loput... mut välillä ihan vaihtelunkin vuoksi on kiva kokeilla eri lähestymistapoja. Inhimillisyys on hyve. |
CryptoFib 28.01.2008 21:41:49 | |
---|
Joo, ei tuo laulu ole varsinaisesti ongelma tuossa. Se vaan tuntuu siltä, ku se on ainoa terveen kuulonen elementti tuossa. Koitas saaha tuo instrumentaalisti paremmin balanssiin. Eräs pelti tuolla vasemmassa kanavassa on iha liian äärivasemmistolainen. vähä keskemmäs. Koko miksaus kaipaa preesensiä. pelteihin ja kitaroihin yläboostia ja tuo laulu varmaan alkais jo loksahteleen sijoilleen ilman, että teet sille mitään. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. |
axelsson 28.01.2008 22:02:40 (muokattu 28.01.2008 22:03:39) | |
---|
Samaa mieltä. Mä tykkään yleensä tehdä ensin rummut ja basson ja sit siihen laulun päälle ja sit loput... mut välillä ihan vaihtelunkin vuoksi on kiva kokeilla eri lähestymistapoja. Ihan sama miten tekee, ko kaikkeen voi kuitenki palata. En voi kuvitella että joku pystyis virkkuraitaa solona kuuntelemalla sanomaan kuinka paljo siinä pitäis loppumiksauksessa olla neljääsataa hertsiä. |
masterhat 28.01.2008 23:09:27 | |
---|
Joo, ei tuo laulu ole varsinaisesti ongelma tuossa. Se vaan tuntuu siltä, ku se on ainoa terveen kuulonen elementti tuossa. Koitas saaha tuo instrumentaalisti paremmin balanssiin. Eräs pelti tuolla vasemmassa kanavassa on iha liian äärivasemmistolainen. vähä keskemmäs. Koko miksaus kaipaa preesensiä. pelteihin ja kitaroihin yläboostia ja tuo laulu varmaan alkais jo loksahteleen sijoilleen ilman, että teet sille mitään. Jeps, pitää testailla. Tosin nuo nyt on koneella demotetut rummut, ja tarkoituksena on nauhoitella näitä biisejä ihan kunnon studiollaja oikeilla rummuilla, joiden nauhoittamiseen omat tilani, kamani ja taitoni ei ole tarpeeksi laadukkaat. Kitaroihin lisäsin hiukan keskitaajuukisia, mutta vieläkin jäi vähän turhan möröksi soundi, joten pitänee laittaa lisää. Laulun ja kitarat+basson pystyn himaolosuhteissa nauhottamaan ihan hyvin, joten kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, koska niille on kosolti käyttöä Snails against humanity |
pimp 29.01.2008 13:47:50 | |
---|
Samaa mieltä. Mä tykkään yleensä tehdä ensin rummut ja basson ja sit siihen laulun päälle ja sit loput... mut välillä ihan vaihtelunkin vuoksi on kiva kokeilla eri lähestymistapoja. Mut on koulutettu samaan tyyliin noudattamaan ohjenuoraa "basso liimaa rummut ja laulun yhteen." Eli editointien jälkeen noi kolme kun saa jytäämään niin siihen on kovin helppo laittaa kitarat sekaan. sitten vielä eq:sta ja efekteistä sen verran että ennen kompuraa ja kaikua raidasta pitää ekuttaa kaikki kökkö pois, koska se kertautuu kys. efekteissä. Kompuroita useampi miedoilla asetuksilla ja tarttumaan eri kohtiin. Eli eri kompurat tasoittamaan piikit ensiksi ja toinen joka laittaa homman pumppaamaan. Vaikka rinnakkaiskanavaan. |