Aihe: Kapeakaulainen teräskielinen akustinen kitara
1
wedevirtanen
25.01.2008 03:07:39
Mietiskelin tässä joutessani, että oiskohan sitä sellaista kapeakaulaista teräskielistä akustista kitaraa olemassa, kun Les Paul mallin kaulalla sormin soittaminen tuntuu helpoimmalta (siinä saa peukalolla avitettua soittoa hienosti).

Etsiskelen kuitenkin melko hyvänlaatuista soitinta, etten sanoisin 'isältä pojalle ja sen pojalle'- kitaraa, joten siinä mielessä se saisi olla kalliskin soitin.

Itse kitara kyllä saisi olla Jumbo-kokoa.
wedevirtanen
02.02.2008 17:31:21
Kiitos tiedoista! Enköhän minä vielä tässä elämässä Gibsonin akustisen saan...

Mikähän niistä olisi se oikea, kun ei pääse missään niitä kokeilemaan. Tässä vaiheessa haikailen Hummingbirdiä, Songwriter, Advance Jumbo, J-200 Jumbo sekä Gibsonien Blues-kitaroita esim. Kalamazoo.

Ongelmana on se, että minulla ei ole varaa ostaa teräskielistä erikseen bluesiiin, folkkiin, jazziin, näppäilyyn, rämpyttämiseen plektralla, joten täytyisi löytää monipuolinen kitara, joka käy näihin kaikkiin. Ehkä kuitenkin tärkein pointti on löytää näppäilyyn soveltuva kirkkaan kuulaan pehmeän sointinen ja helpposoittoinen kapeakaulainen kitara. Tällä hetkellä itse arvioisin, että Gibson Hummingbird ja Gibson Songwriter olisivat lähinnä toiveitteni kitaraa.

Olisi mukava kuulla muidenkin, kokemusta omaavien, mielipiteitä ja neuvoja asian suhteen.

Tuntuu kuitenkin, että olen syntynyt Gibson- 'mieheksi'. :)

Advanced Jumbokin voisi tietenkin olla myös yksi vaihtoehto...
flattopguitar
02.02.2008 19:56:35
Ongelmana on se, että minulla ei ole varaa ostaa teräskielistä erikseen bluesiiin, folkkiin, jazziin, näppäilyyn, rämpyttämiseen plektralla, joten täytyisi löytää monipuolinen kitara, joka käy näihin kaikkiin. Ehkä kuitenkin tärkein pointti on löytää näppäilyyn soveltuva kirkkaan kuulaan pehmeän sointinen ja helpposoittoinen kapeakaulainen kitara.

Epäilen että J-185 malli voisi olla tuohon tarkoitukseen hyvä, kitara on tuuman pienempi kuin J-200 jumbo ja sen pitäisi olla muutenkin yksi parhaista Gibsonn malleista, kun halutaan all-around kitaraa. Lyhyt 24 3/4" skaala tekee siitä helpposoittoisen ja vaahtera kyljet ja pohja tekee ison kopan bassosta tiukan ja terävän kuuloisen. Kirjoitan tarkemman analyysin kun saan tuon kitaran viikon-kahden kuluessa käsiini ;)
Turder
02.02.2008 23:04:06
Kirjoitan tarkemman analyysin kun saan tuon kitaran viikon-kahden kuluessa käsiini ;)

Vau! Tilasitko USA:sta?
flattopguitar
02.02.2008 23:22:53 (muokattu 02.02.2008 23:32:03)
Vau! Tilasitko USA:sta?

Jep. Olin jo päättänyt etten tee enää sitä virhettä että tilaan näkemättä kitaraa, mutta löysin liian hyvältä vaikuttavan yksilön sopivaan hintaa ja päätin ottaa vielä kerran riskin. Jos nyt tulee susi tai muuten petyn, niin tämä jää taatusti viimeiseksi kitaraksi jonka tilaan netin kautta.

http://i7.photobucket.com/albums/y281/villeh/Gibsonj185_1.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y281/villeh/Gibsonj185_2.jpg
wedevirtanen
03.02.2008 02:06:05
Aijaa... No kyllä minäkin joskus vielä hankin. Odottelen innolla analyysiäsi (Flattop) J-185 Gibsonista.
Turder
03.02.2008 13:21:24
Joo, ajattelinkin, että jenkit on melkein paras paikka tollasen ostoon (tarjonta ja taalan kurssi). Suomessa noita ei pyöri ja Thomannillakin maksaa vähintään sen 2400€. Toivottavasti saat hyvän kitaran!
wedevirtanen
03.02.2008 22:02:58
Sopiiko kysyä mihin hintaan Gibson J-185 lähti tulemaan Suomeen päin? Siihenhän pitää laskea vielä postikulut sekä vero (n. 22%) kitaran ja postikulujen hintojen summasta, että saadaan lopullinen hinta kitaralle.
weelie
03.02.2008 22:33:50
Ymmärrän kyllä että Flättoppi tuohon narahti. On tuo aika unelmakitara, siis pienempi versiointi Gibson-jumboklassikosta. Olisi kiva kokeilla joku kerta Tampereen suunnalla.

Eikösse ole tulli+vero = 1.035 * 1.22 eli jotain 28%. No kyllä Flattopguitar on useamman kitaran jo tilannut, että tietänee varmasti tuon tarkasti.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
flattopguitar
04.02.2008 10:06:38 (muokattu 04.02.2008 10:08:10)
Tuossa kitarassa on rakenteellisesti muutamia eroja SJ-200 malliin, joka tekee siitä oletusluontoisesti paremman kitaran. Yksi on tuo pienempi talla. SJ-200 mallin viiksi-talla on kaunis, mutta iso ja se vaimentaa hieman kielien tuomaa energiaa kanteen. Samoin kielitapin ja tallaluun etäisyys on SJ-200 mallissa todella pitkä (koska välissä on upotuksia). Kaula on mahonkia, kun SJ-200 mallissa se on laminoitua vaahteraa. Skaala on myös lyhyemp kuten edellä mainittu. Thomann nosti hintoja tuossa vuoden vaihteessa, sitä ennen J-185:n sai sieltä muistaakseni parilla tonnilla. Tuo käytetty on tietenkin paljon halvempi, mutta kun tilaa netin kautta ja näkemättä kitaraa joutuu ottamaan aina riskin monien asioiden suhteen. Kitara voi vaurioitua kuljetuksen aikana, tai siinä olla yllättäviä vikoja, jotka vaativat korjauksen. Kitara voi olla myös päällisin puolin ihan kunnossa ja hyvä, mutta itse et vain jostain syystä siitä pidä, joten olen laskenut maksamani hinnan niin, että saan siitä omani takaisin jos myyn sen suomessa eteenpäin +-200e, jotka kattavat mahdolliset pikkuremontit ja riskin, joka joudun ottamaan, kun tuon kitaran suomeen.
wedevirtanen
04.02.2008 15:55:10
Kuulostaa hyvältä kitaralta!

Se siis sopii kristallinkirkkaaseen näppäilyyn, esim. erikoisvirityksin soitettuihin kelttimelodioihin sekä normivirein pikattuihin folk-lauluihin esim. Streets of London (melodia ja säestys).

Rohevampaan bluesin käsittelyyn: näppäily sekä bassokielten (4, 5, 6) ja ylempien kielten, usein vuorottaiseen (peukalo, etusormi) riuhtaisuihin (Robert Johnson tyyliin). Tälle tyylilajille ominaisiin liukuihin ja venytyksiin. Myös Blues & Jazz tyylisiin sointukuvioihin ala T-Bone Walker.

Laulujen säestämiseen rämpyttäen, basso- ja melodiakuvioita lisäillen esim. Neil Young My My Hey, Comes a Time, Heart of Gold. Jethro Tullin Thick As A Brick, Life is a Long Song, Aqualung. Beatlesit ym.

Soolokitarasovituksiin klassisen kitaran tyyliin esim. Beatles ja muut popin klassikot esim. Yesterday, While My Guitar Gently Sweep, Little Wing sekä tietenkin Stairway to the Heaven. Jazzin ikivihreät. Klassiset kappaleet.

Gibson J-185 on siis mainitsemiini tyyleihin sopivin kitara? :)

Tuli mieleen, että jos joku tekee onnistuneita kauppoja EBay:n kautta, niin hän voisi kertoa tämän luotettavan myyjän meille muillekin. Siinä tapauksessa tietenkin jos hän tekee jatkuvasti kitarakauppaa. Tietäisi sitten ostaessaan, että ainakin saa jonkinlaisen kitaran vastineeksi, eikä rahat mene näin ollen ainakaan kenellekkään huijarille.
weelie
04.02.2008 16:08:34
Täydellinen kitara on siis löytynyt vai. :D Kipsoniin pari tonttua ja siinä sitten kitara loppuelämäksi. :P

No mutta en ymmärrä miksi etsit kapeakaulaista kitaraa. Jos siis tarkoitat sillä kapeutta (kapea otelauta) eikä syvyyttä. Kun myyt nailonkielistä koska siinä on kapea otelauta. No mutta ehkä ymmärsin väärin, ja Gibsonissasi on ohut kaula ja leveä otelauta. Tai jotain.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
wedevirtanen
04.02.2008 18:37:23
Täydellinen kitara on siis löytynyt vai. :D Kipsoniin pari tonttua ja siinä sitten kitara loppuelämäksi. :P

No mutta en ymmärrä miksi etsit kapeakaulaista kitaraa. Jos siis tarkoitat sillä kapeutta (kapea otelauta) eikä syvyyttä. Kun myyt nailonkielistä koska siinä on kapea otelauta. No mutta ehkä ymmärsin väärin, ja Gibsonissasi on ohut kaula ja leveä otelauta. Tai jotain.

Taylorissa on kuitenkin selkeästi leveämpi kaula kuin Les Paulin kopiossani, joka istuu hyvin käteeni.

En ole aiemmin eritellyt soittotyyliäni, mutta nyt kun mainitsit asiasta, mietin asiaa tarkemmin ja sen tuloksena voin kertoa seuraavaa: En ole kauheasti klassisia kappaleita teräskielisellä soitellutkaan, joten vuosien myötä olen omaksunut erilaisen tyylin klassisten kappaleiden soittamiseen. Koska olen näitä kapplaleita soitellut leveäkaulaisella nylonkielisellä kitaralla, niin otteet (tyyli) ovat mukautuneet leveän otelaudan myötä erilaisiksi, kun teräskielisellä kitaralla, jota olen soittanutkin paljon vähemmän. Senpä vuoksi ranteeni kipeytyikin Tayloria soittaessani.

Siispä minulle sopii kyllä kapeakaulainen teräskielinen kitara oikeastaan kaikkeen muuhun paitsi ei klassiseen (eikä flamencoon) soittotyyliin. Tästä päätellen minun on hommattava kaksi akustista kitaraa: kapeakaulainen teräskielinen sekä nylonkielinen leveämpikaulainen soitin klassista musiikkia varten ja tietenkin täytyy myös hankkia dobro- tai resonaattorikitara bluesin ja sliden soittoa varten.

Halvan auton hinnalla saan jo kelpo kitarat. Itse laskin muuten, että lopettamalla tupakoinnin säästän vuodessa n. reilut 2000 euroa, joten 3 vuoden päästä olen terveempi ihminen ja omistan kolme hienoa kitaraa, joista on iloa koko pidemmän elämän ajaksi, jos terveyttä riittää.
flattopguitar
04.02.2008 21:18:30 (muokattu 04.02.2008 21:19:52)
Se siis sopii...

Itse kuvittelen tuon kitaran juuri melko yleiskäyttöiseksi, mutta mikään kitara ei varmaan kata kaikkea kaikkien mielestä. Lisäksi kitaroissa joissa vaahtera sivut ja pohja on omat rajoituksensa, joka johtuu lähinnä tuosta puunlaadun ominaisuudesta. Se antaa nopean vasteen kielen soittamiseen ja sitäkautta sopii hyvin näppäilymusiikkiin, mutta vaste on myös melko kuiva, eikä yhtään tumma ja syvä kuin ruusupuukitaroissa.

Tuli mieleen, että jos joku tekee onnistuneita kauppoja EBay:n kautta, niin hän voisi kertoa tämän luotettavan myyjän meille muillekin.

Kannattaa lukea myyjien palautteita, jos siellä on paljon ja pelkkää positiivista, niin yleensä kyseessä on luotettava kauppakumppani, mutta pitää myös tietää millaisia vikoja kitaran kuvista etsii ja millaisia sudenkuoppia voi akustisissa olla. Aina ei silti mikään riitä, vaan homma voi kusta. Siitä syystä en suosittele maksamaan mistään ebay ostoksesta samaa hintaa mitä suorassa kaupassa siitä maksaisi.
flattopguitar
07.02.2008 11:04:26 (muokattu 07.02.2008 11:16:47)
Siirsin Gibson J-185 jutun tuonne osto-opas ketjuun:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … amp;t=137565&o=40&#p7992252
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)