Aihe: latenssit?!
1
Spirella
21.01.2008 19:22:35
Moi!
Oon katsellu midikiippareita tos viime vuoden loppupuolelta asti, ja olin jo lähellä tehdä sopimuksen M-audio 61+mobile pre-äänikortista mut ongelmaksi tuli se, että kun kiippari tulee koneeseen kiinni, miten hyvin se pyörii siinä ja miten voisin varmistua latensseista.. Alkaa olemaan jo epätoivoista tämä etsiminen kun kaikki kaupat sanoo eri tavalla ja tarjoo erilaista tavaraa. Ajurit oli kuulemma tosi huonot tossa mobile pre:ssä mut niitä sais ehkä netistä??
Onko mitään kokemuksia tai vinkkejä? Ainoa ongelma tässä nyt on siis se että jos ostan paketin, en pysty varmistamaan latensseja ja on paska soittaa jos äänet tulee päin mäntyä..
aaro
23.01.2008 13:18:34 (muokattu 23.01.2008 13:19:30)
terve!
Latensseihin löytyy ainakin jostain komento "buffer size", jolla niitä voi säätää.En sitten tiedä kuinka palion pääsääntöisesti..
e: latenssien säätömahikset taitaa riippua äänikortistakin aika paljon!

Itsekin melkein jo tein midihärpäkekaupat, mutta päätin demoa kokeilla ensin vanhan casio-syntikkani kanssa. Illan sen kanssa taistelin mutten onnistunut, kun kone kaatuili koko ajan. Käytin Native Instrumentsin b4-mallintajaa.
Musiikkiliikkeessä sanoivat, että Windovs Vista käyttöjärjestelmä-yhteensopivuudessa voi olla ongelmaa. Tai siis ajurissa. "Äänikorttina" käytin Lexicon Omga mikseriä ja siinä on ASIO ajuri, joka äänityskäytössä on ainakin toiminut Vistan kanssa.
Koitin katsella ajuripäivityksiä nettisivuilta, mutta en löytänyt selvää kohtaa. Tai siis luettelo oli jotenkin hämärä mielestäni. Ja voi olla ettei ko. ohjelmalle edes ole ajuripäivitystä. Jos joku tietää päivityksestä, voisiko pommittaa linkillä tms? Kiitän mahd. avusta...
Asiani siis liittyi osittain otsikkoon, joten en tehnyt uutta topicia. Haullakaan ei paljoa asiaalöytynyt, tai sitten en sitä osaa käyttää....
Spirella
23.01.2008 19:15:02
jotta selvittäisin mitä todella haluan kun en osaa sitä sanoa:

Tarvisin setupin jolla pystyis säveltää läppärilläni (Fujitsu Siemens Amilo A1650) sekä jammailla muuten vaan.

Asioita joita toivoisi setupilta.

*61 kosketinta keyboardissa
*mielummin hammer-action kuin semi-weighted

*usb-äänikortti tai keyboardin sisäinen äänikortti
*joku mikrofonisisääntulo äänikortissa

*jammailumahdollisuus ilman läppäriä

Budjetti on noin 300-500 oli ostokohteet sitten käytettyjä tai uusia.

Näin alkuun voisi kysyä että kannattaako tolla budjetilla yrittää ettiä hammer-actionia, vai onko hammer-actionit liian huonoja kuitenkin. Jos tulee soitettua organ ja viulu äänillä, onko hammer-action edes suotavaa?

Nuo vaatimukset ovat hiukan ristiriidassa toisiinsa muutenkin, moni hammer-action koskettimisto on 88 pitkä. Eli jostain kriteeristä joutuu ehkä luopumaan. 88 koskettimistoon meillä ei ole tilaa... toki jos jostain löytyy 61 hammer-action niin linkkiä vain minulle.

Jotta ei olisi täysin sidottu läppäriin, olisi hyvä jos voisi jammailla perusäänillä (tyyliin piano, organ, strings) ilman läppäriin kytkemistä. Tämä vaatisi modulin keyboardin sisällä, äänikortissa tai erillään, tietääkseni. Modulit vaan näyttävät olevan hurjan kalliita...

On myös mahdollista että modulina toimisi pelkästään softa läppärissä, on vain epäselvää aiheuttaako laptoppini paljon latenssia vai ei...

Merkkejä ja malleja on niin paljon että olisi hienoa jos voisi saada setup ehdotuksia tai selventäviä kysymyksiä, jos en ole tullu ajatelleeksi jotain.
jurpontor
23.01.2008 20:31:21
Jos urkua soittaa niinku urkuja soitetaan, ei minkäänsorttista velocityä l. kosketusherkkyyttä käytetä vaan volaa säädetään kaasupolkimella. Jos viuluäänillä meinaat jotain string-mattoja, ni niissä tota velocityä sit jo käyttääkin, saa enempi eloa siihen touhuun.

En tiedä, että mistään sais 61-koskettimista hammeraction-koskettimistoa. Jos mä oisin sä, keskittyisin lähinnä ettimään jonkun käytetyn siedettävän syntikan ja ostaisin tietokoneeseen hyvän USB:hen tökättävän midi/audio-interfacen erikseen. Tai sit vaihtoehtoisesti tipauttaisin kokonaan pois ton ajatuksen ilman laptoppia toiminnasta.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Spirella
24.01.2008 11:38:10
Neuvosi eivät auttaneet juuri yhtään, en tarvitse urkujensoitto-opasta jos haen midikiipparia.
jurpontor
24.01.2008 11:54:03 (muokattu 24.01.2008 11:56:44)
Neuvosi eivät auttaneet juuri yhtään, en tarvitse urkujensoitto-opasta jos haen midikiipparia.

Jaa.

Jos tulee soitettua organ ja viulu äänillä, onko hammer-action edes suotavaa?

Miks sit kysyt tollasta jos ei vastaus kelpaa. Organ = urku.

edit: vähän siivompi sanamuoto.
DJ Mambo
24.01.2008 13:56:18
Näin alkuun voisi kysyä että kannattaako tolla budjetilla yrittää ettiä hammer-actionia, vai onko hammer-actionit liian huonoja kuitenkin. Jos tulee soitettua organ ja viulu äänillä, onko hammer-action edes suotavaa?

Jäätävän älykäs meininki... homma hanskassa. Praat.
Spirella
24.01.2008 14:08:12

Tulin sanoneeksi vähän turhan äkäisesti. Pahoittelen kaikilta osapuolilta. En osannut tulkita kirjoitustasi oikein ja luulin sinun vinoilevan minulle kuten se ensimmäinen joka jälkeeni kirjoitti. Mutta puhuitkin ihan asiaa asiallisesti. Olin juuri saanut selville itse että 61 hammer-actionia ei löydy mistään. Uruista puhuessasi minulla meni ilmeisesti termit sekaisin, puhuin aikaisemmin organ-äänistä kiipparissa ja ymmärsin että aloit puhumaan kirkkouruista....
Neuvot ovat kyllä tarpeen edelleen...
jurpontor
24.01.2008 16:36:26
Niinno. En mä kyllä sen ensimmäisenkään kirjoittajan tekstistä onnistu löytää minkäänlaista vinoilua vaikka lukisin kuin piru raamattua.

Mut takas asiaan. Tossahan mä jo vastasin aiemmin - homma on mm. siitä kiinni, kuinka tärkeänä pidät tota mahdollisuutta jammata ilman läppäriä. Jos touhu kehkeytyy bändisoiton asteelle, on syntikka hyvä olla, koska silloin ei tartte raahata läppäriä JA kiipparia joka treeneihin. Se, mikä syntikka ois tähän tarkoitukseen hyvä, riippuu ihan siitä, mitä soundeja tarttet. Aika yleispätevä edullinen laite on Korg X5 tai X5D. Se toimii myös midikiipparina, toki.

Niin, ja urut pop-musiikin yhteydessä tarkottaa useimmiten Hammond-urkuja. Niillä on soitettu kamaa jazzista progen ja hardrockin kautta heviin. Vaikea keksiä genreä, missä niitten ujellusta ei ois kuultu.
DJ Mambo
24.01.2008 17:17:54
luulin sinun vinoilevan minulle kuten se ensimmäinen joka jälkeeni kirjoitti.

Tästä tulee varmasti varoitus, kuritushuonetta ja käyttökielto, mutta jos ylläpitäjä ymmärtäisi tämän kerran olla ottamatta kirjaimellisesti. Eliks:

AKAT POIS KESKUSTELUSTA!!!

Ja tämä ilmaisu sukupuolineutraalina, suomalaiseen puhekieliperinteeseen voimakkaasti kuuluvana ilmaisuna.
aaro
24.01.2008 20:58:05
höm
Minutko siis on vittuilijaksi määritelty?
En vain ymmärrä...
okei! En vastannut kysymykseesi edes, vaan lähinnä kysyin oman aiheeseen liittyvän kysymykseen! Mielestäni se ei ole kiellettyä. Sen verran on vain valitettu uusien topicien teosta, että päädyin kysymään aiheesta valmiiseen aihetta sivuavaan topiciin. Jos joku sen kokee vittuiluna, se olkoon hänen oma ongelma!!
SpiraaliAli
24.01.2008 21:25:50
Nonniin, hengitys.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin, minä kirjoitin Spirellan toisen viestin. Meillä on siis yhteinen projekti hankkia tää midikiippari systeemi hänelle...

Jurpontorin vastaus hammer-actionista ja 61 pituuksien saatavuudesta oli varsin hyvää tietoa. Kiitos hänelle. Spirella ei huomannut jurpontorin viestissä heti sen relevanssia, mutta väärinkäsitys siitä viestistä on nyt selvitetty toivottavasti.

Aaron viesti ei ollut virnuilua, piste. Spirellani varmaan tarkoitti sanoa ettei aaron viesti kauheesti sisältänyt relevanssia meille. Ja koska meillä on muurahaiset pöksyissä saada hommattuu tää kiippari, tuli lähetettyä vähän kimpaantunut vastaus kun jurpontorin viesti vaikutti myös epärelevantilta, vaikkei ollut.

Aaron viestistä vielä. Buffer size:ä taitaa pystyä säätämään kyllä vaan, mutta voi alkaa pätkimään jos hamuaa liian pieniä latensseja, tietääkseni. Ja on ymmärrettävää ettei aina jaksa aloittaa uutta ketjua jos oma asia menee yhteen toisen ketjun kanssa. On allekirjoittanutkin tehnyt niin...

Jos voitte antaa anteeksi härömme, niin voidaan ehkä sitten jatkaa vielä vähän itse aiheesta...

Jos joku vielä jaksaa vaivautua niin, kun puhutaan halvoista semi-weighted kiippareista, onko jossain merkissä selvästi parempi touchi kuin jossain toisessa? Onko esim. M-audio Keystation 61es:ää parempaa vaihtoehtoa? Joku CME kiippari? (Onko muuten M-audio Axiom 61:ssä sama tuntuma kun Keystation 61es:ssä?)

Toinen avoin kysymys, millä todennäköisyydellä tulee ylitsepääsemättömiä latenssiongelmia jos käyttää laptoppia äänen generoimiseen? Pitää toki ostaa usb-äänikortti ainakin. Mitä usb-äänikorttia suosittelisitte aloittelijoille, MobilePre? Emme tarvitse paljon ominaisuuksia, jonkin näköinen mikki sisään ois kiva...

Kiitos kumarrus...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)