Aihe: Putkietunen vai ei??
1
tomukka
23.01.2008 22:23:50 (muokattu 23.01.2008 22:24:40)
Kertokaas kun enemmän tiedätte mikä merkitys tollaisella putkietusella on bassocomboissa? Hintaero ei ole kuin jokunen kymppi. esim. St.pauls sound OY:
Ampeg BA115HPT Bassocombo, 220 W, 15", putkietuasteella 715 e
Ampeg BA115HP Bassocombo, 220 W, 15" 655 e (ei etuputkiastetta)

Tuon tyyppinen laite olis hakusessa, mutta kannattaako etsiä putkietusella vai ilman ja mikä on ero noin niinkuin soundillisesti tai muutenkin? Tattis jo etukäteen!
hollstro
23.01.2008 23:32:28

Mulla on ollut bassovahvistin putkietusella ja ilman (Trace Elliot) eikä niiiden saundi juuri eronnut.

Asiasta enemmän tietävät sanovat että putkisaundi tukee putkipäätteestä. Mulla on kitaralle pari sellaista vahvistinta joissa on trankkuetunen ja putkipääte ja ne soundaa puhtaalla saundilla paremmalle kuin trankkupelit.

Mun mielestä putketunen on enemmän markkinointikikka kuin todellinen juttu. Yll
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
23.01.2008 23:42:24
Ainakaan noilla Hartken vehkeillä en saanut sillä putkietusella mitään ihmeitä aikaan. Se trankkuetunen pelitti ihan yhtä lailla. Samoin noilla putkia sisältävillä säröillä / erillisillä etusilla en ole ahaa elämyksiä kokenut.

Ainii, paitsi että se Ampegin SVPCL putkietunen oli mega. Sitäkään ei taida enää saada mistään ROHS-hommien takia...
hollstro
23.01.2008 23:45:28

Ainii, paitsi että se Ampegin SVPCL putkietunen oli mega. Sitäkään ei taida enää saada mistään ROHS-hommien takia...

Eikös siinä ole useampi putki? Tällöin niillä voi ylihojailla toisiaan. Yhdellä ei paljon hehkutella. Luohan se tunnelmaa jos se näkyy...
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
23.01.2008 23:48:20
Eikös siinä ole useampi putki? Tällöin niillä voi ylihojailla toisiaan. Yhdellä ei paljon hehkutella. Luohan se tunnelmaa jos se näkyy...

4 putkea. 2 x 12AX7 ja 2 x 12AU7. Ihamparas. Aika kallis.
okabass
24.01.2008 12:08:39 (muokattu 24.01.2008 12:19:22)
MOI

En osaa sanoa juuri ko. kaksikosta kumpi on parempi, mutta minusta yleensä kombossa on tingitty äänenlaadusta, jolloin etuasteiden erolla ei ole kovin paljoa merkitystä. Täytyisi A/B verrata. Kyllä noilla varmaan soittelee.

Yleisesti ottaen "oikea" putkietuvahvistin on todella hyvä bassolle. Tarkoitan tällä sellaista peliä, missä on useampi putki (pohjalta 2-5). Iso anodijännite eli 250...350 V. Simppeli, koeteltu, ns."vanha kytkentä". Esim. kopio Ampeg- tai 7ender-kytkennästä.
Nuo ominaisuudet kun löytyy etusesta, voi odottaa hyvää soundia. Tällaisia ovat minusta mm. Alembic F2-B, Ampeg SVP , Demeter (se vanha) ja Kern IP-777. Useasti ongelmana on myös se, että myyjän tekninen tietämys laitteesta rajoittuu siihen, ettei sitä saa pudottaa. ;)

Monasti putki etuasteessa on minustakin vain myynnin edistämiskikka. Minusta esim. Hartken 3500 on tällainen. On niitä muitakin tullut vastaan.

Jos saa kykentäkaavan käsiinsä tai katsoo laitteen sisälle, ja huomaa, että siellä jököttää yksinäinen 12AX7 signaalitiellä, ei mitä todennäköisimmin ole odotettavissa "putkisoundia".

Minusta varteenotettava vaihtoehto on tehdä tai teettää kunnon putkietunen. Kytkiksiä löytyy Netistä. Musikdingiltä löytyy jopa rakennussarja, joka vaikuttaa hyvältä.
Ceterum censeo moderator esse delendam
absqua
24.01.2008 12:12:17
OKA puhuu taas täyttä asiaa. Noinhan se on.

Lisäksi kannattaa huomioida että nuo Ampegin kombot, vaikka onkin kyse maailmankuulusta laatumerkistä, ovat melkolailla kyseenalaisia vehkeitä. Samalla rahalla saa paremman vahvistimien jos sen ei ole pakko olla ampeg.

Kombo-hintaluokassa kunnon putkisoundia ei ole olemassakaan. Jollain hyvillä mallintavilla himmeleillä voi päästä vähän siihen suuntaan, mutta nää "putkietuaste"-vehkeet on enempi vähempi goodbye kaikki.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
24.01.2008 12:16:23
OKA puhuu taas täyttä asiaa. Noinhan se on.

Joo. Mutta teen noin ainoastaan selvinpäin. Eli verrattain harvoin.
Johannes_t
24.01.2008 12:41:48

Mulla ei ole komboista kokemusta, mutta EBS Fafnerissa on yksi putki joka vaikuttaa gainiin. Erillisellä säätimellä ruuvaillaan putkea ja ainakin mun korviin toimii ihan hyvin. Mukavaa runtua tuo soundiin. En ole ihan varma signaalireitistä, tai siitä onko putki etuasteessa vai sen jälkeen. Nuppi kyllä menee mutelle jos putki ei pelaa.
Basismi
24.01.2008 13:40:52
En ole ihan varma signaalireitistä, tai siitä onko putki etuasteessa vai sen jälkeen. Nuppi kyllä menee mutelle jos putki ei pelaa.

Se on etu- ja pääteasteen välissä. Mojova vahvari on Fafner kyllä.
Samalla rahalla saa toisaalta svtn.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
MPU
24.01.2008 16:04:53
MOI

En osaa sanoa juuri ko. kaksikosta kumpi on parempi, mutta minusta yleensä kombossa on tingitty äänenlaadusta, jolloin etuasteiden erolla ei ole kovin paljoa merkitystä. Täytyisi A/B verrata. Kyllä noilla varmaan soittelee.

Yleisesti ottaen "oikea" putkietuvahvistin on todella hyvä bassolle. Tarkoitan tällä sellaista peliä, missä on useampi putki (pohjalta 2-5). Iso anodijännite eli 250...350 V. Simppeli, koeteltu, ns."vanha kytkentä". Esim. kopio Ampeg- tai 7ender-kytkennästä.
Nuo ominaisuudet kun löytyy etusesta, voi odottaa hyvää soundia. Tällaisia ovat minusta mm. Alembic F2-B, Ampeg SVP , Demeter (se vanha) ja Kern IP-777. Useasti ongelmana on myös se, että myyjän tekninen tietämys laitteesta rajoittuu siihen, ettei sitä saa pudottaa. ;)

Monasti putki etuasteessa on minustakin vain myynnin edistämiskikka. Minusta esim. Hartken 3500 on tällainen. On niitä muitakin tullut vastaan.

Jos saa kykentäkaavan käsiinsä tai katsoo laitteen sisälle, ja huomaa, että siellä jököttää yksinäinen 12AX7 signaalitiellä, ei mitä todennäköisimmin ole odotettavissa "putkisoundia".

Minusta varteenotettava vaihtoehto on tehdä tai teettää kunnon putkietunen. Kytkiksiä löytyy Netistä. Musikdingiltä löytyy jopa rakennussarja, joka vaikuttaa hyvältä.

Muistaakseni Alembicin sisällä jököttää juurikin yksinäinen 12AX7-putki per kanava.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
M.Hanski
24.01.2008 16:10:40
Muistaakseni Alembicin sisällä jököttää juurikin yksinäinen 12AX7-putki per kanava.
Marko

Näin on näppylät.
okabass
24.01.2008 17:22:09 (muokattu 27.01.2008 11:35:38)
Marko

MOI

Kyllä. F2-B on kaksikanavainen 7ender-etuasteen kopio. Siinä on jopa kopioitu (väärin) tuo inputin 68k vastus. Katodikonkat ovat 50 mikroF, eikä 25 mikroF kuten 7endereissä.

http://www.freeinfosociety.com/elec … atics/audio/pictures/alembicf2b.gif

Kirjoitin: "...siellä jököttää yksinäinen 12AX7 signaalitiellä, ei _mitä todennäköisimmin_ ole odotettavissa "putkisoundia". Olisi varmaan ollut hyvä tarkentaa :"IC-piirien seassa".

Tuo Alembic taitaa olla noita harvoja poikkeuksia. Ajattelin mainita asiasta, mutta kaikkea ei voi sanoa. Koska Alembic on kaksikanavainen, kanavia pystyy ajamaan rinnan tai sarjassa. Eli silloin on kaksi lamppua käytössä.
MPU
24.01.2008 21:07:43 (muokattu 24.01.2008 21:08:53)
Joo ei ollut mitenkään aikomus saivarrella. Sulla tuota lampputietoa kun on hiukan enempi kun mulla. Oon kuitennii jopa ihan yhden kerran asentanu ja biasoinut pääteputket:) Että ei tällä tietämyksellä paljon viiti käydä pilkkua viilaamaan.
Marko
Ai niin, mulla ei tuo sinun linkki suostu näkymään. Olisin vaan verrannu että onko tuo sama Alembicin skeema kuin se mikä mulla jo on.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
24.01.2008 21:44:58 (muokattu 27.01.2008 11:44:48)
Joo ei ollut mitenkään aikomus saivarrella. Sulla tuota lampputietoa kun on hiukan enempi kun mulla. Oon kuitennii jopa ihan yhden kerran asentanu ja biasoinut pääteputket:) Että ei tällä tietämyksellä paljon viiti käydä pilkkua viilaamaan.
Marko
Ai niin, mulla ei tuo sinun linkki suostu näkymään. Olisin vaan verrannu että onko tuo sama Alembicin skeema kuin se mikä mulla jo on.

MOI

Joo ei siinä mitään. Muistan vaan, kun kirjoitellessani harkitsin jonkin aikaa, että pitäisikö ihan erikseen mainita tuo asia. :) Onhan Alembic kuitenkin yksi tunnetuimpia ja arvostetuimpia merkkejä.

Minulla kyllä linkki aukeaa. Löytyy se hakemalla Free Info Societyn pääsivun kauttakin.
NitroJeesus
24.01.2008 22:31:57

Copy & paste osoiteriville, niin toimii. Ovat estäneet suoralinkittämisen. :)
The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down.
kallefuture
26.01.2008 01:54:37

Morjes!
Ittelläni on SWR SM-400 peli. Siinä on yksi lamppu. Siinä on parempi soundi etuasteessa mun korvaan kuin Mesan 400+:ssa. Tein vertailuja suoraan digipöytään. Samat gainit. Mun käytössä lamppujen kuluminen ei liene ollut se juttu. Mesan balansoitu lähtö ei kyllä tainnu toimia. Toimi huristen. Tämä vertailu koski vain etu-astetta. Eli pre-out.

Kokeilin SWR:ää vanhemmilla käytetyillä putkilla, jotka speksien mukaan käyvät koneeseen. Eri etusputkilla on eri gain. Muistaakseni tällä hetkellä on joku vanha 12 AT7. Se antaa vähemmän gainia. Verrattuna uuteen JJ:n putkeen soundi parani.

Netistä olen katsonut laajempiakin single lampens change operations treadeja. Ei liene suuri menetys testata soundeja vaihtamalla yks lamppu.

En edes koskaan ajatellut kanavien linkittämistä Mesassa. Soundi oli niin hyvä ilman laajempia säätöjä. Mesan ekan basso/kitara D 180 etu-aste toimi kaiketi parhaiten linkitettynä.En ole testannut sitä. Lieneekö sarjaan kytkemällä haluttu peräti säröä? Ks. Burton

Niin tai näin. Yksi putki pitää mielestäni olla. Parhaimmillaan niitä voi olla 16.

terveisin Kalle
poppamies
27.01.2008 09:27:50

4 putkea. 2 x 12AX7 ja 2 x 12AU7. Ihamparas. Aika kallis.

Mulla on tuo SVP Pro. Siinä on viisi putkea, neljä 12AX7 ja yksi 12AU7. Kyllä minusta niillä putkilla on aika merkittäväkin merkitys. Eikä se minusta ollut ertyisen kallis. Maksoin muistaakseni 450,- käytetystä, uutta vastaavasta.Toimii loistavasti ja toimintavarmasti isohkon trankkupäätteen kanssa.
G strings are for strippers!
J.Hollström
27.01.2008 10:59:13
Eikä se minusta ollut ertyisen kallis. Maksoin muistaakseni 450,- käytetystä.

Kallius on suhteellinen käsite. Tuon lisäksi tosiaan tarvitsee vielä sen päätteen ja räkin ympärille, niin äkkiä ollaan tonnin kantturoissa trankkupäätteelläkin, jolla alkaa saamaan jo aika hyvä täysputkikoneitakin. Tuohon hintaan möin omanikin pois. Aika vähän noita on kuitenkin liikenteessä. Mutta tosiaan hyviä vehkeitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)