Aihe: Diskanttilevittäjät testiraportti
1 2
Ocku
01.08.2007 22:03:18
Diskanttilevittäjät testissä

- ALKUASETELMA -

Testin tarkoitus oli testata miten ja kuinka paljon diskantinlevittäjät, eli n.s. beam blockerit, vaikuttavat eri taajuuksiin eri kulmista.

Nämä diskantinlevittäjienhän on tarkoitus toimia niin että kun laittaa jotain suoraan kaiutinelementin eteen niin korkeat taajuudet leviävät tasaisemmin eivätkä projisoidu suoraan eteen. Keskusteluissa on esiintynyt teorioita miten levittäjän materiaali ja muoto mahdollisesti vaikuttavat ääneen.

Testin toteutin niin että toistin eri taajuuksia kaiuttimen läpi ja nauhoitin kaikki taajuudet kolmeen kertaan kolmella eri mikrofonilla. Ensimmäinen kierros oli ilman mitään diskantinlevittäjää, toinen kierros Weberin Beam Blockerilla ja kolmas kierros teettämälläni diskantinlevittäjällä.

Teettämäni kartionmuotoinen diskantinlevittäjän on valmistanut Olavi Lindén. Alkuperäinen idéa kartiomuotoisen levittäjän testaamiseen tuli Martin Kuhnilta. Kuhnin levittäjä on myös eri materiaalia kuin Weberin Beam Blocker.

Mikrofonit oli asetettu niin että ensimmäinen mikki oli suoraan 90-asteen kulmassa kaiuttimeen. Toinen mikki oli 45-asteen kulmassa ja kolmas mikki oli nollakulmassa eli kaiuttimen vieressä etulevyn suunnassa. Mikit olivat kaikki yhden metrin etäisyydessä elementistä.

Kuva mikkien sijainnista:
http://koti.welho.com/pmanns/Bildre/upptagning.gif

Testi tehtiin tavallisessa treenikämpässä.

Kaiutinelementtinä oli yksi Celestion G12 Century. Mikkeinä käytin kolme identtistä Audio-Technica kondensaattorimikkiä.

- MITTAUKSESTA -

Lähden siitä että tulokset suoraan edestä ilman diskantinlevittäjää vastaavat 0 db:n tasoa. Jos jokin tulos näyttää esimerkiksi -3 db:tä tämä tulee tulkita niin että kyseinen taajuus on kolme db:ä heikompi mitatussa kohdassa kuin mita sama taajuus on ilman diskantinlevittäjää suoraan edestä.

Alle 260 Hz:n ja yli 5 kHz:n taajuudet olen jättänyt pois.

- TULOKSET -

Ilman diskantinlevittäjää ääni pysyy alhaalta lähdettäessä suhteellisen samanlaisen 45-asteen kulmassa verrattuna ääneen suoraan edestä. 260 Hz:ssä on 5,5 db:n kuoppa ja 800 Hz:ssä on 7,1 db:n kuoppa.

Huomattavasti suurempi ero tulee esiin 2 kHz:in kohdalla. 2 kHz:ssä äänenvoimakkuus on 20 db:ä pienempi 45-asteen kulmassa. 3 kHz:ssä äänenvoimakkuus on jo 27 db:ä heikompi. Nämä ovat jo merkittävä eroja.

4 kHz:n kohdalla ero on pienetynyt 14,4 db:in, mikä edelleen on paljon. 5 kHz:ssä eroa on vielä 8 db:ä.

Tulokset kolmannesta mikistä nollakulmassa ovat suurin piirtein samanlaiset kuin tulokset 45-asteen kulmasta.

Entä tulokset diskantinlevittäjää käyttäen?

Kumpikaan diskantinlevittäjä ei oikeastaan vaikuta ääneen suoraan eteenpäin ollenkaan. Eli Weberin nimitys Beam Blocker on tältä osin hieman harhaanjohtava koska ei nämä mitään blokkaa.

2 kHz:stä ylöspäin taajuudet ovat noin pari db:ä pienemmät diskantinlevittäjällä mutta erot ovat pienet. 1 kHz:in asti erot ovat vain 0 ja 0,7 db:n luokkaa, eli akateemiset.

Eli voimme todeta että diskantinlevittäjät eivät vähennä äänenvoimakkuutta kaiuttimesta suoraan etenpäin.

- JIPPII! -

45-asteen kulmasta tapahtuu asioita. Ilman diskantinlevittäjää menetämme paljon yläpäätä 2 kHz:stä ylöspäin tästä kulmasta katsottuna. Diskantinlevittäjää käyttämällä emme menetä läheskään yhtä paljon.

2 kHz:n kohdalla menetämme 20 db ilman diskantinlevittäjää mutta Weberin Beam Blockerilla häviö on 7,8 db:ä pienempi ja Kuhnin levittäjällä häviö on 11,6 db:ä pienempi.

3 kHz:n kohdalla menetämme 27 db:ä mutta Beam Blockerilla menetys on 15,5 db:ä pienempi ja Kuhnin levittäjällä 10,9 db pienempi. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa että 10 db:n ero vastaa tehon kymmenkertastamista, eli jos haluat saada yhtä paljon yläpäätä kuuluviin 45-asteen kulmaan ilman diskantinlevittäjää, sinulla tulisi olla kymmenen kertaa vahvempi vahvistin joka vain vahvistaisi sivuille menevää diskanttia. 3 kHz:stä ylöspäin ero pienenivät pikku hiljaa.

Mittaukset nollakulmasta osoittavat että diskantinlevittäjät eivät vaikuta lähes ollenkaan. Jälkiviisaana voi todeta että olisi ollut järkevämpi tehdä kolmas mittaus 10- tai 20-asteen kulmasta eikä suoraan sivusta.

- LOPPUTULOS -

Diskantinlevittäjät toimivat hyvin ja antavat tasaisemman äänentoiston.

Voidaan todeta että diskantinlevittäjät eivät vaikuta äänenvoimakkuuteen suoraan eteenpäin, eli ei tarvitse pelätä että nämä demppaisivat ääntä. Sitä vastoin diskantinlevittäjät lisäävät diskantin toistoa 45-asteen kulmasta katsottuna merkittävästi. Saat yli 10 db:ä enemmän diskantintoistoa verrattuna kaiuttimeen ilman diskantinlevittäjää.

Voidaan myös tämän testin perusteella todeta että Beam Blockerin ja Kuhnin levittäjän väliset erot ovat erittäin pienet, eli näiden kahden materiaalin ja muodon ero eivät vaikuta levittäjien tehoon.

- *Muutama sana Weberin Beam Blockerista. -

Hämmästyin nähdessäni kuinka huolimattomasti ja huonosti Weberin beam blockeri oli tehty. Huopakupu oli puoliksi irti. Liimaa oli kyllä töhritty pitkin metallikiekon reunoja mutta liimaa oli suurelta osin ainoastaan metallikiekossa eikä huopakuvussa ollenkaan. Alla olevassa kuvasa olen laittanut paperia kuvun ja metallikiekon jotta paremmin näkee kuinka suurelta osin kupu ei ole ollenkaan kiinni kiekossa.

http://koti.welho.com/pmanns/Bildre/BBpapper.jpg

Toinen asia johon kiinnitin huomiota oli reikien sijoitukset. Etäisyys yhden reiän ulkoreunasta toisen reiän ulkoreunaan oli niukasti liian pieni jotta Beam Blockerin saisi kiinnitettyä. Jos Weber vain viitsisi heti alusta laittaa reikiin muutaman millin marginaalit niin ei tarvitsisi heti tarttua metalliviilaan.

Kyseessä on puhtaasti huolimattomuudesta ja kehnosta työn laadusta. Yhtä huonosti rakennettu kaiutinelementti olisi täysin käyttökelvoton.

Minulla on ja on ollut muitakin tuotteita samalta valmistajalta ja ne ovat laadultaan olleet hyviä. Toivottavasti minulla kävi vain Beam Blockerin kanssa huono tuuri ja satuin saamaan maanantaiyksilön.
ReBeat
01.08.2007 22:35:31 (muokattu 01.08.2007 22:35:43)

Mikrofonit oli asetettu niin että ensimmäinen mikki oli suoraan 90-asteen kulmassa kaiuttimeen. Toinen mikki oli 45-asteen kulmassa ja kolmas mikki oli nollakulmassa eli kaiuttimen vieressä etulevyn suunnassa. Mikit olivat kaikki yhden metrin etäisyydessä elementistä.

Kuva mikkien sijainnista:
http://koti.welho.com/pmanns/Bildre/upptagning.gif

Mielenkiintoinen testi. Noista astelukemista sen verran, että teksti ja lukemat + kuvan merkinnät ovat vähän ristiriitaiset. Jos mikki osoittaa edestä suoraan kaiutinta kohti, niin se on silloin 0 asteen kulmassa kaiuttimeen nähden. Ja kun mikki on kaiuttimen vieressä etulevyn suuntaisesti, niin se on silloin 90 asteen kulmassa kaiuttimeen nähden.
Ocku
01.08.2007 22:59:38
Noista astelukemista sen verran, että teksti ja lukemat + kuvan merkinnät ovat vähän ristiriitaiset. Jos mikki osoittaa edestä suoraan kaiutinta kohti, niin se on silloin 0 asteen kulmassa kaiuttimeen nähden. Ja kun mikki on kaiuttimen vieressä etulevyn suuntaisesti, niin se on silloin 90 asteen kulmassa kaiuttimeen nähden.

Jo, hyvä pointti. Tein kuvan juuri sitä varten että pelkäsin että syntyy väärinkäsityksiä. Kuva pitää paikkansa ja se mikki mikä on suoraan edessä on se mitä olen kutsunut 90-asteen mikiksi. Ajatus oli se että mikin suunta on 90-asteen kulmassa etulevyyn katsottuna.
Hanok
02.08.2007 09:04:40
Mielenkiintoinen testi, kiitokset siitä!

Minä askartelin kerran itsekseni samantyyppiset liuskat. Tarkoituksena oli pehmentää V30-kaiuttimien ylämiddleä ja vähentää suuntaavuutta. Soundivaikutus oli suunnilleen toivottu, mutta viritelmä osoittautui käyttökelvottomaksi rokkihommissa. Levittäjät nimittäin resonoivat todella äänekkäästi matalampia nuotteja soittaessa. Mahtaakohan noilla kaupallisilla toteutuksilla ilmetä vastaava ongelmaa? Periaatteessa tuon levittäjän oman resonanssitaajuuden voisi kai virittää jollekin kuulumattomalle taajuudelle, mutta miten on käytännön laita?
Spiral
02.08.2007 09:19:14

Hyvä testi!

Nyt vielä kun joku tekee tee-se-itse ohjeet tuommoisen tekemiseen, niin a vot. Kuvasta päätellen näyttää tosi yksinkertaiselta, onko se?
hq
02.08.2007 09:53:35
- LOPPUTULOS -
Diskantinlevittäjät toimivat hyvin ja antavat tasaisemman äänentoiston.

Olisi vielä ollut kiva jos mukana olisi ollut vastaava tee-se-itse viritys, eli ilmastointiteipistä tehty risti kaiuttimen suojaritilässä. Se ei varmaankaan ole niin hyvä kuin nuo jämerämmät ratkaisut, mutta antaa kuitenkin samansuuntaista vaikutusta.

Ja tietysti vastaava testi olisi hyvä suorittaa kaiuttomassa huoneessa oikeilla mittamikeillä...

Nyt vielä kun joku tekee tee-se-itse ohjeet tuommoisen tekemiseen, niin a vot. Kuvasta päätellen näyttää tosi yksinkertaiselta, onko se?

Se on. Pelkkä teippivirityskin auttaa jo jotain.
Ocku
02.08.2007 10:35:34
Olisi vielä ollut kiva jos mukana olisi ollut vastaava tee-se-itse viritys, eli ilmastointiteipistä tehty risti kaiuttimen suojaritilässä.

Ja tietysti vastaava testi olisi hyvä suorittaa kaiuttomassa huoneessa oikeilla mittamikeillä...

Joo, vähän harmi etten tullut ajatelleeksi sitä jeesusteippi- tai pahvinpalaviritelmää.

Olisin tietysti tehnyt testin kaiuttomassa huoneessa mittamikeillä mutta kumpaakaan ei ollut saatavilla.

Mikkien valinnasta sen verran että valikomaan kuului Audio-Technican, Beyerdynamicin, Behringerin ja Neumannin konkkamikit. Valitsin AT:t koska ne olivat ainoita joita löytyi kolme samanlaista. Tämä mahdollisti sen että kaikki kolme voivat olla koko ajan samassa paikassa eikä tartte mikkejä siirrellä. muita mikkejä oli vain kaksi kappaletta.
kivi
02.08.2007 13:55:21 (muokattu 02.08.2007 13:57:13)
Pelkkä teippivirityskin auttaa jo jotain.

Mä olen useaan kertaan kokeillut teippiristejä kartion eteen ihan uteliaisuudesta. Soundi onkin joka kerta muuttunut korvin kuultavasti - mutta mun tapauksessani huonompaan suuntaan, johtuen varmaan siitä, että mulla ei muutenkaan ole kitarasetupissä yhtään osaa johon olisin tyytymätön, ja kaikki osat on valittu ja tarvittaessa modattu mieluisiksi.

Joka tapauksessa kokemus on ollut samanlainen, kuin jos yhtäkkiä pistäisi halvat kertakäyttökorvatulpat päähän niiden muotoonvalettujen sijaan. Kitaran soinnista hävisi erottelua ja särmää, ja ääni muuttui sumeammaksi, ikään kuin epäteräväksi. Jos soundi olisi ollut piikikkäämpi, muutos olisi varmaan tuonut harmoniaa ja tasapainoisuutta, pehmeää sävyä.

Diskanttilevittäjä on oikea lääke silloin kun ongelmana on liika pistävyys tai suuntaavuus. Se ei automaattisesti kuitenkaan paranna soundia.

Hyvä testi. Plussat tuli.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
anttipi
23.01.2008 13:29:52

Onko jollakulla kokemusta, paljonko suurin piirtein tulee postikuluja, jos tilaa levittimet suoraan tuolta Weberin nettisivuilta? Siellä ei ole postikuluja erikseen mainittu. Ei vaan viitsisi sokkona tilata, ennen kuin tietää, onko tulliriskiä.
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
duc
23.01.2008 13:39:05
Onko jollakulla kokemusta, paljonko suurin piirtein tulee postikuluja, jos tilaa levittimet suoraan tuolta Weberin nettisivuilta? Siellä ei ole postikuluja erikseen mainittu. Ei vaan viitsisi sokkona tilata, ennen kuin tietää, onko tulliriskiä.

42 taalaa taisi Fedex ottaa kun tilasin Weberiltä Minimassin. Ja tullissa käyttivät pakettia ennenkuin sen kotiovelle sai.
anttipi
23.01.2008 13:42:12 (muokattu 23.01.2008 13:42:35)

42 taalaa taisi Fedex ottaa kun tilasin Weberiltä Minimassin.

Järjettömän suuret postikulut, jos on vähänkään tuota luokkaa kahdesta levittäjästä. USPS lähettäisi varmaankin max pariinkymppiin (silloin ei jäisi tulliinkaan). Onko Fedex Weberillä ainoa toimitusvaihtoehto?
duc
23.01.2008 13:49:03 (muokattu 23.01.2008 13:49:24)
Järjettömän suuret postikulut, jos on vähänkään tuota luokkaa kahdesta levittäjästä. USPS lähettäisi varmaankin max pariinkymppiin (silloin ei jäisi tulliinkaan). Onko Fedex Weberillä ainoa toimitusvaihtoehto?

"We use FedEx ground shipping in the United States. We do not under any circumstances use UPS."

Sanottiin mailissa joka tuli tuolloin tilauksen yhteydessä, eikä tilausta tehdessä pystynyt toimitustapaa vaihtamaan. En sitten jaksanut alkaa kyselemään.

Olihan tuo MiniMass varmasti painavampi kuin nuo diskantinlevittäjät, mutta toisaalta paketin koko taas oli oletettavasti pienempi....
anttipi
23.01.2008 14:45:30 (muokattu 23.01.2008 14:46:11)

Saako noita Weberin levittäjiä tilattua mistään muualta? Musician's Friend, Music 123 jne. ei lähetä Suomeen.

Ei kyllä juurikaan nappaa maksaa kahdesta kevyestä väpättimestä yhtä paljon postikuluja kuin jo itse tuotteet maksavat.
wilo
23.01.2008 15:52:48
Saako noita Weberin levittäjiä tilattua mistään muualta? Musician's Friend, Music 123 jne. ei lähetä Suomeen.

Ei kyllä juurikaan nappaa maksaa kahdesta kevyestä väpättimestä yhtä paljon postikuluja kuin jo itse tuotteet maksavat.

Mites toi custom-sounds? http://www.custom-sounds.com/epages … fa3d3d0655+EN/products/1859&2D2

On toki vähän kalliimpi hinta, mut kulujen luulisi olevan pienemmät.

23.01.2008 16:48:44
Mitenkään väheksymättä tuota härvelin valmistusmateriaalia ym, eikö kannattaisi tehdä itse? Veikkaan että vaikka nuo tekisi esim. pahvista, liimasta ja rautalangasta, niin mittaustulos ei juurikaan muuttuisi.

Mulla on ollut jesseteippirastit jo vuosia, lähinnä kyllä vaan siksi että kitaramiehet pääsevät ihmettelemään ja kyselemään viisaita..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Kivijalka
23.01.2008 16:53:28
Mitenkään väheksymättä tuota härvelin valmistusmateriaalia ym, eikö kannattaisi tehdä itse? Veikkaan että vaikka nuo tekisi esim. pahvista, liimasta ja rautalangasta, niin mittaustulos ei juurikaan muuttuisi.

Mulla on ollut jesseteippirastit jo vuosia, lähinnä kyllä vaan siksi että kitaramiehet pääsevät ihmettelemään ja kyselemään viisaita..

Itse väsäilin muovisesta korvatulpparasian puolikkaasta ja ~30cm puutikusta ynnä jesarista aivan toimivan versioinnin 1x12" lisäkaappiini. Kovin epäilen että jos virityksen vaihtaisin tuollaiseen Weberiin niin mitään maailmaamullistavaa eroa ei kukaan kuulisi.
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
pekurides
23.01.2008 22:58:19

Tuli tästä mieleen että samantapaista "diskantintasoittaja " vaikutusta olen myös todennut kankaan tilalla käytetyssä metalligrillissä. (Krank)

Eli ero korvinkuultava kirkkaudessa ilman grilliä, tosin suuntaavuuten tuo ei taida paljoa vaikutella kun blokkaa joka suunnasta yhtäpaljon....
pitäneepä viritellä viritellä joku päivä sopivat kartiot grillin lisäksi... ja testiä.

Hmm. Vaikea päättää kyllä onko se kirkkaampi sitten miellyttävämpi korvaan... empä tiiä... Kromigrilli ainakin paljon hianompi

Tuo 30€ muuten naurettavan törkeä vedätys noin yksinkertaisesta löylykauhanpohjasta kahdella kahvalla!

Tekevät varmaan metallipajalla 10€/kpl jos joku viitsii mennä kyselemään.
Tunteella päin vittua.
anttipi
23.01.2008 23:07:57 (muokattu 23.01.2008 23:10:19)

Mitenkään väheksymättä tuota härvelin valmistusmateriaalia ym, eikö kannattaisi tehdä itse?

No ei ainakaan minun, poropeukalo kun olen. Putkien vaihtokin onnistuu hädin tuskin. Tietty jotain virityksiä voisin kokeilla väsätä, mutta luultavasti menee vain hermo ja vahvarin kangas (ellei jopa kaiutin) vaurioituu tavalla tai toisella...

Niin, 30-35 dollaria oli Weberin arvio postikuluista - eli koska eivät USPS:llä lähetä, niin tulliin napsahtaa postikulujen takia. Tuolta Custom Soundsin sivuilta ei pystynyt näköjään valitsemaan 4" tai 5" versiota. Lisäksi siihenkin tulee kulut päälle.
Tomtom
24.01.2008 09:00:57 (muokattu 24.01.2008 13:27:21)
Olis tosiaan ollu kiva tietää miten perus jesseviritykset asettautuu mittauksissa. Joku 30-40 parista härvelistä, postikulut, tullit ja kaupan päälle "huono ekolooginen omatunto" on kyllä kova hinta mokomista ritsoista..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)