Aihe: Musiikin tekoon PC vai iMAC!?
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14
Sertzo S
23.01.2008 10:36:26 (muokattu 23.01.2008 12:19:19)
Sen verran leikin tässä porvaria tai mitä vaan, että PC-koneisiin en enää palaa, kun tämän Mac:in viimeinkin sain. Tarvitessani joskus taas uuden koneen (enpä usko, että aikoihin tarvin tai jopa koskaan), niin sekin olisi varmasti jokin Mac.
Janie Jones
23.01.2008 10:48:14

E: ehdottaisin aselepoa.. ;)

Nopea kommentti aamutuimaan: sopii mainiosti. Mielenkiintoista lukea noita tarkempia kokemuksiasi.

Mulla yksi ongelma oli se, että taloudessa oli vain yksi (toimiva) kone, ei siis konetta vain audiokäyttöön. Näin ollen oli esim. kikkailtava usein taustaohjelmia (kuten virusturva) päälle ja pois ja käytettävä Pro Toolsia muutenkin erikseen riisutulla ympäristöllä. Jos yleensä musahomma sujuu pc:llä ilman tämän tapaista, niin hyvä juttu.

Ilmaisplugareiden vähäinen tarjonta harmitti hetken, mutta kun PT oli pc:n puolella herkkä kaatuilemaan niistä, pian huomasin lähinnä säästäväni aikaa ja hermoja ilman niitä... Yksi maksullinen setti, jonka sain hommattua, kattoi noin 98 % siitä, mitä ilmaisilla olin tehnyt. Ja sitten tuli vielä Logicin kasiversio ilman aiempaa "pro-hintaa".

Hyvää päivänjatkoa!
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
anapena
23.01.2008 12:24:32 (muokattu 23.01.2008 13:04:38)
Täähän vaikuttaa lupaavalta ja mielenkiintoiselta, jos ja kun OSXn saa asennettua muualle kuin macciin. Maccien hintahan saattaa jopa laskea sen myötä.
Firewire-ongelmat ovat olleet mulle arkipäivää, vaikka mac-mies olenkin. MOTUn ulkoinen fw-äänikortti ei tykkää kaikista ulkoisten levyjen fw-piireissä olevista siruista. Ratkaisu mulla on käyttää usb-väyläistä äänikorttia taikka sitten siirtää kovalevy usb-väylään. Tästä syystä ostankin vain sellaisia koviksia, joissa on molemmat vaihtoehdot. Mulla on kaksi WDn ulkoista levyä, joista toisen kanssa on näitä ongelmia, toinen toimii mainiosti. WDn teknisestä tuesta olen saanut nopeasti tarvitsemani tiedon näistä käytetyistä firewire-bridgen chipseteistä eri malleissa. Eli tässä kohtaa ongelma/vika on joko MOTUn herkkänahkaisuudessa, kovisvalmistajassa taikka sitten kehnoissa mikropiirivalmistajissa, ei Applessa. Jokaisella on varmaan omat motiivinsa käyttää tiettyjä piirejä.
Eikä sitä maccia ole pakko ihan uutena ostaa, mulla on aina ollu käytetty kone alla, köyhä kun olen...silti käytän konettani välillä ihan ääniansiotyössä. OSXn parhaita puolia on mielestäni sen päivitysten helppous ja maksullisen virusturvan tarpeettomuus. Se tasoittaa kummasti hintaeroja vuosien mittaan.
Janie Jones
23.01.2008 12:45:45 (muokattu 23.01.2008 12:47:00)

Sama juttu, ostin omani puoli vuotta vanhana ja säästin pari-kolme sataa; tosin otin sitten sillä rahalla tähän kolmen vuoden (tai siis kahden ja puolen) takuun (AppleCare), koska kokemukseni tietokoneiden kestävyydestä eivät ole olleet kovin kannustavia... Ihan vielä en usko, että Applekaan olisi poikkeus, saa nähdä.

Virusturva-asia hyvä huomio, kolmessa vuodessa äkkiä pari sataa.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Bee-äf
23.01.2008 14:36:04 (muokattu 23.01.2008 14:49:37)
...
Mäkissä Os X, PCssä vista ultimate 32. Mäkissä mightymouse ja kiippari. Pc:ssä Logitech diNovo laser desktop. Mäkin näytöt 20" cinema display, PC:n näytöt 22" Viewsonicin VX2235 -näyttöjä. PC:ssä Lian-Li PCA70A ja cooltek 600W testivoittajapoweri.

Mitään ylimääräisiä optioita ei Maciin valittu (AppleCare tms). Kaikki PC-osat koottu jimm's pc-storesta, paitsi prosessorit verkkokauppa.comista, kun jimmiltä tuo malli uupui.

Win-hinta: 4132 e
Mac-hinta: 5427 e

Saa ne Macin lisävarusteet, muistit, näytönohjaimet, kovot, optiset asemat ym. ostaa Jimmsiltä, (kuten applefanaatikotkin tekee.)
Myöskään Applen ja Viewsonicin näytöt eivät ole "ihan" samaa kaliiberia. Jälkimmäinen riittää tosin ihan hyvin audiokokoonpanolle. Myös Mäkillä. Kuvankäsittelyyn ottaisin mieluummin Pc:llekin Applen tai vastaavan näytön.

Eli jo näytöillä säästää 600 ekua, muisteilla satasia, vielä päälle muut.

Ja se jälleenmyyntiarvo....

Taitaa PC-miehenkin kannattaa ottaa Mac Pro. Myy vaan näppikset pois hyvään hintaan.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
mos6581
23.01.2008 20:19:21
maksullisen virusturvan tarpeettomuus. Se tasoittaa kummasti hintaeroja vuosien mittaan.

Mä en ymmärrä mistä te hommaatte niitä viruksia? Viimeset 5 vuotta oon eläny ilman minkäänlaista virustorjuntaa. Aluksi asentelin aina kuukauden välein virustorjunnan ja tsekkasin koneen läpi, sit aloin harventamaan tarkistuksia ja kun mitään ei koskaan löytynyt yhdelläkään ohjelmalla, en ole enää pariin vuoteen jaksanut edes tarkistella. Se nyt vaan on tyhmää maksaa virustorjunnasta.
No ok, oon kyllä nlitellä räätälöiny itelleni xp:n asennuslevyn ja karsinu varmaan ison osan tietoturva-aukkoja pois, mutta ei mulla räätälöimättömällä levylläkään aikoinaan ollut hirveemmin vaivaa viruksista vaikka runkkusivuilla tulikin pörrättyä melko ahkeraan.

Mut joo, tähän huusholliin ei tule yhtään omenalogolla varustettua tuotetta. Koskaan. ;)
koponen
23.01.2008 20:50:21
Myöskään Applen ja Viewsonicin näytöt eivät ole "ihan" samaa kaliiberia. Jälkimmäinen riittää tosin ihan hyvin audiokokoonpanolle. Myös Mäkillä. Kuvankäsittelyyn ottaisin mieluummin Pc:llekin Applen tai vastaavan näytön.

iMaccien ruudut ei tosiaan ole mitään ammattilaisten ruutuja. Cinema Display on sitten jo vähän toinen juttu, mutta se on jo niin kallis että samalla rahalla saa myös Eizon. iMacciin on jokatapauksessa ihan pakko hankkia ACD tai vaikka joku Eizo jos ammattimaista kuvankäsittelyä tekee. Mutta turha kai tätäkin oli mainita, sillä tunnetusti macissa ei ole ollenkaan vikoja, ainoastaan ominaisuuksia.
Punk rock is as american as apple pie, baseball and fake wars. -Henry Rollins-
Vasu
24.01.2008 00:09:51
mun pointti on PC:ssä pysyttelemisessä : ei tarvi säätää kokoajan, eikä ole tarvinnut.
Ei mahda mitään mutta väkisin vetää suupielet ylös tuo.
Jaava
24.01.2008 10:44:31
Mäkkikäyttäjälle on normaalia, että koneelle voi asentaa ihan mitä tahansa ilman, että tekee mitään peruuttamatonta tai vaikeasti korjattavaa tuhoa järjestelmälle. Windowsin kanssahan se ei todellakaan ole niin. Tiedänpä yhden Mac-miehen, joka oli ostanut Windows-koneen ja ihmetteli miksi kone meni tuhannen sekaisin heti verkkoon liittämisen jälkeen. Hän sai pienen selonteon termistä tietokonevirus. Eikä tästä ole kuin vuosi aikaa.

Tämä on tosiaan windowsin huono puoli. Toisaalta Maccien viiruksettomuus ei johdu millään muotoa siitä, että ne olisivat parempia vaan siitä, että niitä on verrattain niin vähän liikkeellä, että jos joku viiruksen macille väsääkin, niin se ei pääse leviämään.
Siksi mikäli mobiiliyleiskäyttöstudiokonetta miettii, niin mäkki voi olla kivempi.

Toisaalta tuo tapaus on kyllä ihan käyttäjän omaa typeryyttä. Millä se sinne viiruksen niin nopeasti sai?

Hinta-laatusuhteesta sen verran, että kun hankin tätä nykyistä pc:täni, niin olisin macin halunnut, mutta laskin, että olisin joutunut maksamaan OSX:stä ja designistä n. 600-700e. Vastustan jo perjaatteesta.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Laaksonen
24.01.2008 10:45:23 (muokattu 24.01.2008 11:14:46)
Itselläni on Pc käytössä AMD 2500+ ja muistia 1g 333:sta ja kova levy tilaa on 80g + 80g (Tosin toinen syttyi palamaan kun säädin :P ) +500g ulkonen.
Auditrack inca 88 ( 8sisään 8 ulos) kone on ullut käytös n.4-5v ja ihan hyvin olen pärjännyt tähän asti.
Raitoja on ollut jotain 40kpl maksimissaan ja jokases on ollut plugareit varmaankin keskimäärin 3kpl Max 7kpl.Cubaa käytän.
Tosin nyt olen rankalla kädellä uusimassa koko kaluston ja askarruttaa tosiaan jos siirtyis Mac:iin Tosin toi Pc on toiminut ihan vakaasti Xp kanssa kun ei ole muussa käytössä, ei mitään ylinmääräisiä ohjelmia, ei netissä ja olen sen vielä virittänyt xp musan tekoa varten ( poistanut kaiken ylinmäärisen, löysin netistä kattavat ohjeet millä sai ihmeitä aikaan ;)

Pitääpä puntaroida kumpaan rahansa hukkaan PC vaiko MAC
Tosin uskon että pysyn PC ;) Ja Cuban (2 versio) oon varmaan saanut vain pari kertaa kaatumaan, tosin en muista syytä...Todennäköisesti omien sähläilyjeni takia :)
iikkuli
24.01.2008 11:35:48 (muokattu 24.01.2008 11:36:53)
Laitanpa omatkin kokemukseni tänne.
Neljä vuotta sitten oli tarvis hommata uusi kone ProToolsin pyörittämiseen. Ammattikäyttöön, mutta vain kotona. Kävin taajaan Digidesignin sivuilla seuraamassa keskusteluja siitä mikö toimii ja mikä ei.
Päädyin PC-läppäriin, joka kasattiin minulle liikkeessä omien toiveitteni mukaan. Koneessa on Centrino 1,7 prossu ja giga muistia, sekä 7200rpm kovalevy. Tein Digidesignin ohjeitten mukaiset säädöt koneeseen ja kytkin virransäästön pois biosista ENKÄ tee koneellani muuta kuin musahommia, ei nettiä eikä pelejä. Asensin ohjelmat sisään ja aloin tehdä musiikkia. Näin se käy.
Kone edelleen mulla musakäytössä ja pelaa hyvin. ProTools 6.9 ei ollut oikein hyvin pelaava, teki joskus jotain outouksia, mutta 7.4 pelaa taas kuin unelma. Ei mitn pahaa sanottavaa tästä setistä.

Pointtina se, että jos tietää mitä haluaa ja ottaa edes vähän selvää (=lukee netistä käyttäjäkokemuksia) ei PC ole mahdoton vaihtoehto musakoneeksi ainakaan PT-ympyröissä.
Mäkkikin mulle kävisi, mutta köyhyys vaivaa ja päätin säästää. Mutten mielestäni käyttömukavuudesta.
SPEKULOISIN JOS...
Chade Fallstar
24.01.2008 11:51:20
Toolsin toimivuus ei todellakaan ole sama asia PCn ja Macin kanssa. Macilla se toimii paremmin.
Johtuu käsittääkseni siitä että Digiä ei kiinnosta PCn tukeminen, tai ei ainakaan aiemmin ole.

Mielestäni markkinoille tarvittaisiin joku toinenkin yhtiö joka myy raudan ja käyttiksen yhdessä, "pelikonsoli" tyyliin.
God is one of the leading causes of death
Sertzo S
24.01.2008 11:54:52 (muokattu 24.01.2008 11:56:25)
Alkoi kiinnostaa tuo ProTools musantekoon. Mitähän maksanee?
Ajattelin ensin Cubase-miehenä Logig-ohjelmaa Mac-koneeseeni GarageBandia avittaaan, mutta tuo vaihtoehto tuli nyt mieleeni.
Bee-äf
24.01.2008 11:55:09 (muokattu 24.01.2008 11:59:15)

Pitääpä puntaroida kumpaan rahansa hukkaan PC vaiko MAC

Kuten aikaisemminkin sanoin, ei ole mitään järkeä ruveta vaihtamaan käyttistä vain sen takia, että joku on netissä kehunut sen maasta taivaisiin. Jos PC pelaa sulla, etkä ole kokoonpanoa radikaalisti muuttamassa, niin mikset vaan keskittyisi touhuamaan sen kanssa?

Jos Mäkki kiinnostaa, kokeile ensin. Tottuneelle Windows-käyttäjälle Os X voi tuntua oudolta ja hankalalta, vaikka se olisi loogisesti ajateltuna fiksumpi.

Myyttiä Macin kalleudesta vaan kritisoin. Usein markkinoille tullessaan Mac-mallit ovat halvinta tuoretta teknologiaa mitä rahalla saa.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
anapena
24.01.2008 12:12:08 (muokattu 24.01.2008 12:16:30)
Nää hintavertailut on mielenkiintoisia. Yhden tuttuni kanssa joskus keskusteltiin dieselkäyttöisen auton hankinnan järkevyydestä, kilometrimääristä, veroista, fiiliksestä. Hän totesi laskelmien kaartuvan aina hieman siihen suuntaan johon loppujen lopuksi oikeastaan haluttiin päätyä...
Mun mielestä sama homma näiden kompuuttereiden kanssa, haetaan sopivia painotuksia, vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Ja sitten on vielä nämä tottumukset ja tavat, eihän esimerkiksi perinteinen Mese-mies voi millään japsilla ajella tai piinkova Bemari-sälli millään baskeri-inssien tekemällä citukalla suditella...tai camaromies siirtyä mihinkään naftanakuun, paitti 7litraseen chevyyn jos on ihan pakko...
Miksi sitten tietokonehommissa vaihtaisi alustasta toiseen? Ehkä ihan uteliaisuudesta, vaihtelunhalusta taikka sitten jos jostain syystä ryytyy nykyiseen systeemiin. Mutta turha sitä on toista yrittää ylipuhua tai käännyttää, jos homma toimii tyydyttävällä tavalla. Helpostihan sitä tottuu asioihin ja tapoihin tehdä jotain. Omia ratkaisuja puolustellaan ja perustellaan pää märkänä. Sama väittely saadaan aikaan vaikka traktoreista.
Tutussa työasemaympäristössä oppii tekemään asiat tavalla joka ei aiheuta ongelmia. Kyllä mäkin aikanaan opin kantapään kautta tekemään hommia niillä ihan ensimmäisillä pc-pohjaisilla ProToolseilla, muutamia asioita vain ei saanut tehdä tai pystynyt tekemään niin kuin mac-puolella. Mitäpä siitä, pakko oli saada projekti valmiiksi nyt eikä kuukauden päästä. Sittemmin systeemi vaihtui sielläkin mac-pohjaiseen, mutta ne oli niitä kankeita alkuaikoja, nykyään ollee asiat paremmin, valikoima ohjelmissa on muutenkin tuuheampi.
Kurvaillaan kukin omalla systeemillämme samoilla teillä, ja muistetaan se turvaväli ja toisten huomioiminen;)
iikkuli
24.01.2008 12:41:07 (muokattu 24.01.2008 12:42:54)
Toolsin toimivuus ei todellakaan ole sama asia PCn ja Macin kanssa. Macilla se toimii paremmin.
Johtuu käsittääkseni siitä että Digiä ei kiinnosta PCn tukeminen, tai ei ainakaan aiemmin ole.

Mielestäni markkinoille tarvittaisiin joku toinenkin yhtiö joka myy raudan ja käyttiksen yhdessä, "pelikonsoli" tyyliin.

Omiin kokemuksiini viitaten lausun eriävän mielipiteeni. Tein juuri viiden biisin levyn, ei mitään ongelmia. 7.4 tuntuu pelaavan erittäin hyvin.

Ehkä tää onkin se ydin: ei ainakaan aiemmin ole.

Ei kai mikään firma voi ylenkatsoa sitä joukkoa joka käyttää PC-tietokoneita. Sehän olisi todella huonoa bisnestä.
SPEKULOISIN JOS...
shovi
24.01.2008 12:49:52
Ei kai mikään firma voi ylenkatsoa sitä joukkoa joka käyttää PC-tietokoneita. Sehän olisi todella huonoa bisnestä.

No jaa. Olis kyllä mielenkiintoista kuulla tilastoa, kuinka monta Pro Toolsia on myyty mac ja kuinka monta win -alustalle ja vertailla niitä näihin 92% vs. 3% tilastoihin.
Notefix
24.01.2008 12:53:17

Tutussa työasemaympäristössä oppii tekemään asiat tavalla joka ei aiheuta ongelmia. Kyllä mäkin aikanaan opin kantapään kautta tekemään hommia niillä ihan ensimmäisillä pc-pohjaisilla ProToolseilla, muutamia asioita vain ei saanut tehdä tai pystynyt tekemään niin kuin mac-puolella. Mitäpä siitä, pakko oli saada projekti valmiiksi nyt eikä kuukauden päästä.

Jep. Ja työvälineet tosiaan ovat muuttuneet moneen kertaan. Itseasiassa mä en ole ollenkaan varma että nykyään hienoilla tsydeemeilllä tehty musa parempaa kuin analogiaikoina, joskus tuntuu jopa että juttu olisi päinvastoin :)

Jos homma toimii, niin loppujen lopuksi on aika sama millä tekee.
"Layers of layers of shit!"
iikkuli
24.01.2008 12:57:08 (muokattu 24.01.2008 12:57:49)
No jaa. Olis kyllä mielenkiintoista kuulla tilastoa, kuinka monta Pro Toolsia on myyty mac ja kuinka monta win -alustalle ja vertailla niitä näihin 92% vs. 3% tilastoihin.

Nimenomaan. Jos Digidesignin bisnes on perustunut lähinnä mac-alustalle myyntiin, on potentiaalista kasvua myynnille saatavissa nimenomaan PC-puolelta. Siis nimenomaan tältä kotikäyttäjäpuolelta. ProTools HD -järjestelmät tulevat pyörimään Maceillä kyllä.
SPEKULOISIN JOS...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)