Aihe: Tilausta jenkkilästä, onko kokemuksia?
1 2
TLS
22.01.2008 20:37:35
Mulle tullissa sanottiin, että alkuun lisätään eurohintaan ALV ja sitten vasta katsotaan, tuleeko perittävää tullimaksua. Tai sitten mä ymmärsin sen silloin väärin.

Mitä nyt tuota tullin sivustoa lueskelin, niin minä ymmärsin silleen, että ensin lasketaan tuo tulli, ja lisätään se siihen hintaan, mikäli se ylittää 10 euroa. Jos tulli jää alle 10 euron, ei sitä kanneta, eikä sitä myöskään lisätä ALV:n perustehintaan. Mikäli tulli ylittää tuon 10 e, joutuu sitten käsittääkseni maksamaan siinä ALV:ssä vielä tuosta tullistakin.

Eli kuten Sensonic tuossa laskeskeli.

Jännä aihe muuten. Itseänikin on mietityttänyt josko seuraavaa kitaraa vaikka Ebaysta katselisi. Miten muuten, jos hommaisin vaikka Ison Britannian tai Saksan Ebaysta (eli EU:n veroalueelta) kitaran tai muuta vermettä, niin eikö siitä tosiaan tarvitsisi maksaa muuta kun postit huutohinnan päälle? Vai olenko ihan metsässä? Ja miten kuljetukset Suomessa hoituvat esim. Ebaysta ostettaessa? Eli pitääkö itse hoitaa jonkinnäköset jatkokuljetukset tavaran rantauduttua Suomeen, vai..? Jos jollain on kokemuksia, niin valaiskoon mieluusti.

Ja linkkejä:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … ran_tilaaminen_ulkomailta/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut … ti/ostaisinko_Internet_kaupasta.pdf
oiva tumpeloinen
22.01.2008 20:44:51
Mitä nyt tuota tullin sivustoa lueskelin, niin minä ymmärsin silleen, että ensin lasketaan tuo tulli, ja lisätään se siihen hintaan, mikäli se ylittää 10 euroa. Jos tulli jää alle 10 euron, ei sitä kanneta, eikä sitä myöskään lisätä ALV:n perustehintaan. Mikäli tulli ylittää tuon 10 e, joutuu sitten käsittääkseni maksamaan siinä ALV:ssä vielä tuosta tullistakin.

Eli kuten Sensonic tuossa laskeskeli.

Tuolla tavalla juurikin, mutta sen 10 euron perittävään osaan laskettaisiin tavaran hinnan ja postikulujen lisäksi myös alv. Silloin tuli tulee käytännössä pienemmällä summalla perittäväksi, mikä olisi aika loogistakin. Jos sitä ei taas tule riittävästi, niin se unohdetaan kokonaan. Jos tästä nyt mitenkään saa selvää.

Jännä aihe muuten. Itseänikin on mietityttänyt josko seuraavaa kitaraa vaikka Ebaysta katselisi. Miten muuten, jos hommaisin vaikka Ison Britannian tai Saksan Ebaysta (eli EU:n veroalueelta) kitaran tai muuta vermettä, niin eikö siitä tosiaan tarvitsisi maksaa muuta kun postit huutohinnan päälle? Vai olenko ihan metsässä? Ja miten kuljetukset Suomessa hoituvat esim. Ebaysta ostettaessa? Eli pitääkö itse hoitaa jonkinnäköset jatkokuljetukset tavaran rantauduttua Suomeen, vai..? Jos jollain on kokemuksia, niin valaiskoon mieluusti.

Ja linkkejä:
http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityish … ran_tilaaminen_ulkomailta/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut … ti/ostaisinko_Internet_kaupasta.pdf

Ei tule EU:n tullialueelta mitään muita maksuja kuin mitä olet myyjän kanssa sopinut. Ja kun hän sen kuljetuksen paketillen hommaa, niin kyllä se ihan kotiin asti tai kotipostiin tulee.
Sensonic
22.01.2008 21:09:08
Tuolla tavalla juurikin, mutta sen 10 euron perittävään osaan laskettaisiin tavaran hinnan ja postikulujen lisäksi myös alv. Silloin tuli tulee käytännössä pienemmällä summalla perittäväksi, mikä olisi aika loogistakin. Jos sitä ei taas tule riittävästi, niin se unohdetaan kokonaan. Jos tästä nyt mitenkään saa selvää.

Homma menee ihan oikeasti niin, että ensin kitaran hinnasta ja lähetyskuluista koostuva "kokonaishinta" muutetaan USD:sta euroiksi päivittäisen valuuttakurssin mukaisesti. Tämä edellämainittu "kokonaishinta" kerrotaan 0,037:llä, jolloin saadaan selville tullin osuus. Mikäli se on pienempi kuin 10 euroa, tullia ei kanneta. Joka tapauksessa, kannettiin tulli tai ei, joutuu maksamaan arvonlisäveroa 22%. Mutta mahdollinen tulli lasketaan ennen tuota arvonlisävero-osuutta em. tavalla.

Olen itse joutunut tullauttamaan aika paljonkin musiikkikamaa, koska jenkkilästä vasenkätisten kitaroiden & niiden tarvikkeiden saanti on paljon helpompaa. Lisäksi olen tullauttamaan sen ekan Wolfin kimppatilauksen kitarat ja se vasta iso "mälli" olikin (ja isompi on vielä tulossa).

Ei tule EU:n tullialueelta mitään muita maksuja kuin mitä olet myyjän kanssa sopinut. Ja kun hän sen kuljetuksen paketillen hommaa, niin kyllä se ihan kotiin asti tai kotipostiin tulee.

Jep, EU:n sisäpuolisista kaupoista ei joudu maksamaan tullia ja ALVinkin vain kerran (ei koske autoja ym. eri tavalla verotettavia hyödykkeitä).

Jos tuo em. jotenkin selvensi asiaa, niin sitten kannattaa vielä pitää mielessä, että jos on huutamassa itselleen jotain kitaraa Ebay.comissa, eli oikeastaan jenkkien E-bayssa, niin suurin osa tavarasta on fyysisesti jenkeissä. Siksi kannattaa joka kerta selvittää itselleen oman maksuluokan mukainen yläraja eli limitti, joka lasketaan seuraavalla kaavalla:

(kitaran loppuhinta E-bay.comissa + myyjältä kysytyt lähetyskulut) x 1,037 (mahdollinen tulli) x 1,22 (ALV). Eli ei siis kannata suinpäin lähteä huutamaan itselleen jotain kitaraa asettaen ylärajaksi esim. 600-700 USD, koska tuohon täytyy vielä laskea päälle lähetyskulut, mahdolliset tullit + ALVit. Itse lopetan tarjouksen korottamisen yleensä siinä vaiheessa, kun huomaan, että tavarasta pitäisi maksaa tulli Suomeen tuotaessa.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KP3C, Landola F6/Cut
oiva tumpeloinen
22.01.2008 21:21:48
Näin se menee siis virallisesti, mutta jotkut tullin virkailijat menee vielä vanhan säännön mukaan. Kerran jopa tuota uutta sääntöä tulkittiin täkäläisessä tullissa väärin.

Mä luulen, että tässä on se ongelma hyvinkin pitkälti. Mut uskon ihan, jos näin kerran sanotaan. Mun tapani laskea olisi kalliimpi, joten sinänsä näin on paree.
aalataur
02.02.2009 20:50:14 (muokattu 02.02.2009 20:53:39)

Meinasin tehdä uuden topicin, mutta tällainen löytyi. Kysymys:

Olisin ostamassa kitaraa USA:sta. Veljeni asuu USA:ssa, eli jos hän ostaa kitaran sieltä, tarkastaa että se on kunnossa, ja sen jälkeen lähettää sen mulle UPS:illa, niin säästänkö tulli/alv-kustannuksissa? Vai eroaako mitenkään siitä että jenkkiläinen kitaraliike lähettää sen suoraan mulle?

Jenkkien hinta + UPS on todella halpa suhteessa euroopan hintoihin, mutta paljon noita tulleja ym. siihen tulee lisäksi?
Omaa matskua Soolo | Mättöä
ibnz
02.02.2009 21:01:09
Ei mene läpi, luulen. Tulli avaa aika varmasti ja keksii käyvän hinnan, jollei sitä ole merkattu asianmukaisesti (ostokuitti tms.) Jos kuljetuksen esim. vakuuttaa, sen arvon näkee aika näppärästi.
fox
02.02.2009 21:19:05

Ei mene läpi, luulen. Tulli avaa aika varmasti ja keksii käyvän hinnan, jollei sitä ole merkattu asianmukaisesti (ostokuitti tms.) Jos kuljetuksen esim. vakuuttaa, sen arvon näkee aika näppärästi.

Juurikin, eikä siinä oo eroa onko lähettäjänä liike tai yksityinen, kun tullin kautta mennään. Ja mikäli sitte tuntee halua "kikkailla" ilmoittamatta sitä todellista hintaa, niin sitten ne pistää hinnan arvioimalla. Ei ne siellä Tullissa tyhmiä ole, tätä asiaa on täällä melko useasti eri thriideissä käsitelty. Ja todennäkösesti kitarakeissin kokoinen paketti sieltä tullin kautta tulee menemään, semminkin kun nykyään nämä "yksityishenkilöiden suorat ostot" ulkomailta on niin kovin muodikkaita. Hintaan voi siis ihan helposti lisätä sekä tullin, ALVin ja myös lähetyskulut, USPS:lla tuommonen keskivertokitara Suomeen on luokkaa 100-150 dollaria, joku isokokoisempi voi mennä liki 500:kin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aalataur
02.02.2009 21:37:16 (muokattu 02.02.2009 23:29:42)

USPS:lla tuommonen keskivertokitara Suomeen on luokkaa 100-150 dollaria, joku isokokoisempi voi mennä liki 500:kin..

Kyllä mä meinasin vakuuttaa sen lähetyksen ihan täydestä arvosta (1800$), ja sillon ei tuo 150 dollaria riitä.

E: Tuleehan se siis vähän halvemmaksi kuin Euroopasta, mutta ei se niin huippuhalpaa ole kuin aluksi luulin.
Omaa matskua Soolo | Mättöä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)